Gå til innhold

Sjøørret - tilslag eller ikke?


Magnus_A

Anbefalte innlegg

Hei, må spørre om noe jeg har tenkt litt på. Merker meg at jeg misser mye sjøørret i krokingsøyeblikket. Så jeg er ute etter å optimalisere krokingen eller tilslaget om du vil. Først kan jeg spørre om, er det mange her som gir et skikkelig tørrflue tilslag når de kjenner at noe er borti flua? Løfter dere stanga rolig, lar dere fisken kroke seg selv eller trekker dere bare hardt i lina i tro om at det er nok? Kommer fra nok en tur på fjorden hvor to ørreter glapp. Det er så irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man aldri skal gjøre tilslag bortsett fra når man fisker tørt er ikke jeg helt enig i, men samma det, for det med å strippe er jeg iallfall helt med på. Jeg stripper og løfter stanga umiddelbart, og i mange tilfeller skjer det vel omtrent samtidig. Det viktigste er vel at man drar til litt skikkelig, ikke bare sånn halvhjerta liksom. Og selvfølgelig at kroken din er av god og sylskarp kvalitet. Et lite krokbryne er uansett et must sammen med resten av dilldallet  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever som regel to scenarioer:

1 - Fisken tar kontant, bare å gi tilslag/løfte stanga og den sitter.  Dette gjør jeg det øyeblikket jeg registrerer hugget.

2 - Fisken lugger/smånapper, her venter jeg, øker/senker hastighet på flua og venter på pkt.1 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever som regel to scenarioer:

1 - Fisken tar kontant, bare å gi tilslag/løfte stanga og den sitter.  Dette gjør jeg det øyeblikket jeg registrerer hugget.

2 - Fisken lugger/smånapper, her venter jeg, øker/senker hastighet på flua og venter på pkt.1 ;)

Helt enig med Haldor. Alternativt hvis man opplever scenario 2: gå ned i størrelse på flua. Fisker jeg i elv og det er bra strekk i fluelina holder jeg ofte bare igjen i lina til jeg kjenner at den sitter, i steden for å rive og røske med fluestanga (føler jeg har litt bedre feeling med krokingen da).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vært borti problemet utallige ganger. Trodde først den smånappet i flua, men etter en tur i vår fulgte  den etter helt inn, for så å tverre og slå til flua med siden/ halen :(. Vanskelig å kroke i de tilfellene. Ellers er det sjelden jeg mister en fisk som har sittet på en stund, de glipper som regel ganske kjapt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er like scenarioer med brunørret/sjøørret, da jeg kun fisker innlandsørret,

men jeg var med en veldig erfaren fluefisker her engang, og han klarte ikke å få ørreten

til å ta. Gang på gang. Den fulgte etter flua. Og det var det.

Jeg fikk etter ei stund lyst til å si noe, og sa til slutt:

- Vibrer og øk farten i stedet - akkurat som at streameren vil flykte. Det motsatte av hva du føler for,

men heller slik en skadd småfisk ville ha gjort det.

Hva skjedde? Jo, han kroka ørreten i neste kast.  <<l

Den empirien funker ved de fleste streamer-tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strip-strike!  :D

Da får jeg flere muligheter om den ikke sitter.

Vebjørn!

og dette er den ENESTE RIKTIGE måten å kroke fisk i sjøen på. Det er ingenting å diskutere, uansett. Krok med å strippe inn.

Får gåsehud av å se folk løfte stanga for å kroke.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strip-strike!  :D

Da får jeg flere muligheter om den ikke sitter.

Vebjørn!

og dette er den ENESTE RIKTIGE måten å kroke fisk i sjøen på. Det er ingenting å diskutere, uansett. Krok med å strippe inn.

Får gåsehud av å se folk løfte stanga for å kroke.....

Ja, Igor, å stippe inn med streamere i stille vann, og nymfer med rett linje i stang-snøre-fortom-flue i stille vann også så er "rett linje" (ei helt anna rett linje enn andre prater om  8) ) viktig, og ikke minst effektivt  :) Rett linje fra  snella mot flua (omtrent)  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strip-strike!  :D

Da får jeg flere muligheter om den ikke sitter.

Vebjørn!

og dette er den ENESTE RIKTIGE måten å kroke fisk i sjøen på. Det er ingenting å diskutere, uansett. Krok med å strippe inn.

Får gåsehud av å se folk løfte stanga for å kroke.....

Mye fornuft i dette. I og med at du holder i snøret og du har metevis med det løst får du best moment ved å dra slik.  Ellers hopper jo fluen metervis fra fisken om du ikke får kroket den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og ser Runars Havabbor på flue, og der ser jeg han klinker til alt han har når han kjenner kontakt. Er dette spesielt med havabboren, eller er det bare Runar som er uenig med de fleste andre i denne tråden?

Selv praktiskerer jeg strip-strike, som Vebjørn kalte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt - tilslaget skal i mine øyne ikke være pusete eller halvhjerta på hverken (sjø)ørret, gjedde, havabbor eller andre svære streamerfisk.. Fisken lugger, man stripppper bestemt, full kontakt, strippp-løft den retninga som passer best, alt ettersom hvordan lina blir påvirka av strøm, dybde og ikke minst fisken  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager. Jeg var mulig noe upresis, Olav. Jeg mente at de i filmen klinker til alt de har med stanga, og gjør alle tilslag ved å løfte stangen, og ikke ved stripping. Er helt enig i at det skal brukes litt kraft når man skal kroke fisken ved streamerfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager. Jeg var mulig noe upresis, Olav. Jeg mente at de i filmen klinker til alt de har med stanga, og gjør alle tilslag ved å løfte stangen, og ikke ved stripping. Er helt enig i at det skal brukes litt kraft når man skal kroke fisken ved streamerfiske.

Har ikke sett den filmen jeg. Jeg er heller ikke noen ekspert på havabbor, langt ifra... Men tenker alikavæl på et par ting i forhold til havabboren. Det er en fisk med diger kjeft, som antageligvis har en ganske rå "sugekraft" i det den bestemmer seg for å sluke i seg byttet/flua du fisker med. Så det er kanskje unødvendig med stripping og mye bedre å bare holde igjen remmer og tøy, å kline stanga rett opp? Kanskje "Kabbe" veit at når det først er kontakt, så er han ganske sikker på at fisken har streameren godt planta inne i kjeften? Er sååå på tynn is nå, men det er iallfall et par tanker som slo meg  ;D<<l
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sitter og ser Runars Havabbor på flue, og der ser jeg han klinker til alt han har når han kjenner kontakt. Er dette spesielt med havabboren, eller er det bare Runar som er uenig med de fleste andre i denne tråden?

Selv praktiskerer jeg strip-strike, som Vebjørn kalte det.

Du ser det i filmen fordi det er det jeg dessverre har vent meg til. Det beste tilslager er å IKKE løfte stanga i det fisken tar, men fortsette å fiske inn flua. Du løfter mest snøre ved å løfte stanga. Når jeg fisker havabbor eller sjøørret med dobbeltrekk, altså stangen under armen, gjør jeg tilslag ved å fortsette inntrekket. Effektivt!!

Jeg prøver å avvenne meg med å løfte stanga og det går fremover. På Bonefish og Tarpon fiske har jeg ikke problemer med å løfte stanga, men da er jag mer ”syket” på det.

Hyggelig å høre at du ser havabbor filmen, nærmer seg sesong nå.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

All fisk med myk kjeft kan krokes med tørrfluetilslag, men det er absolutt ikke å anbefale..

Jeg kroker kun med stanga når jeg fisker med tørrflue, eller bruker veldig tynne fortommer (stanga fjærer).

Grunnen til at man bør kroke med venstrehånden under streamerfiske er selvfølgelig at du bare trekker flua 30-40cm frem foran fisken dersom den ikke sitter. Da kan den fosøke å ta flua én gang til. Røsker du til med stanga vil du både skremme fisken(e) om den ikke sitter, og snøret vil havne bak deg, eller i en tretopp...

Jeg vet at dette er lettere sagt enn gjort, og jeg har revet meg i håret i frustrasjon et par ganger ja..  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...