Gå til innhold

På en skala fra 1 til 5


Norumen

På en skala på 1 til 5 hvor forbanna blir du på folk som bedriver "catch&release" men som ikke klemmer inn motaken på kroken?  

88 stemmer

  1. 1. På en skala på 1 til 5 hvor forbanna blir du på folk som bedriver "catch&release" men som ikke klemmer inn motaken på kroken?

    • Virkelig forbanna, med fare for å bli fysisk
      1
    • Småforbanna, men holder deg til drittslenging og utskjelling
      4
    • greit forbanna, gnisser tenner og småbanner for deg selv
      3
    • Du er en av de som er likegyldig, så lenge du klemmer inn mothakene selv
      12
    • synes det er helt greit
      73


Anbefalte innlegg

På en skala på 1 til 5 hvor forbanna blir du på  folk som bedriver "catch&release" men som ikke klemmer inn motaken på kroken?

:) Nå skal jeg faktisk være litt djevelens advokat her, med rette:

1) Har du noe holdbar empiri på at det å klemme ned mothaken ikke skader fisken mer, i og med at krokspissen da lettere skifter tak, om det blir slakk på lina, slik at krokspissen skaper 2 eller flere hull i fiskemunnen, enn om det er en krok med en liten mothake, som sitter dønn fast på samme sted under hele fighten?

2) Og hvorfor stoppe der: Mothakeløse kroker - som er designet for å ikke ha mothake, burde vel i så fall være det eneste saliggjørende og det beste å bruke.

3) For å bruke bondevettet: Å fiske med mothake vs. uten mothake, ser jeg personlig på som ett av de minste problemene med god Catch & Release. At folk bløter fingrene sine (bra) før de tar i ørreten, for så å legge den på land i hard lyng langs bredden (ikke bra...) for å ta bilde av den, ser jeg på som et større problem for soppskader og overlevelsesprosent  :) Et par fingre opp i gjellene i tillegg, så er det komplett  :) Men kroken var i hvert fall nedklemt  :)

EDIT:

Det var en klok fluefisker som engang, så illustrerende, sa at:

Forsøk selv å løpe en hard 800-meter (den ultimate distansen for anaerob utfoldelse/utilstrekkelig oksygentilførsel til musklene: min anm.). Så, i det du kommer i mål, hold pusten så lenge du synes du klarer. Da har du omtrent antall sekunder en ørret tåler å være på land etter at du har håvet den.  

Jeg har sett fluefiskere som fisker med mothake, og som er veldig flinke til å sette tilbake fisk, som jeg umerkelig gir et lite nikk til når fisken svømmer uskadd og sprek ut i elva igjen. Og jeg har sett "mothakeløse" som omtrent ikke får liv i ørreten igjen etter en enkel fight. Men det handler sjelden om at de fisker mothakeløst eller med mothake. Men alle de andre langt viktigere tinga.

Alle de andre langt viktigere tinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en skala på 1 til 5 hvor forbanna blir du på  folk som bedriver "catch&release" men som ikke klemmer inn motaken på kroken?

:) Nå skal jeg faktisk være litt djevelens advokat her, med rette:

1) Har du noe holdbar empiri på at det å klemme ned mothaken ikke skader fisken mer, i og med at krokspissen da lettere skifter tak, om det blir slakk på lina, slik at krokspissen skaper 2 eller flere hull i fiskemunnen, enn om det er en krok med en liten mothake, som sitter dønn fast på samme sted under hele fighten?

2) Og hvorfor stoppe der: Mothakeløse kroker - som er designet for å ikke ha mothake, burde vel i så fall være det eneste saliggjørende og det beste å bruke.

3) For å bruke bondevettet: Å fiske med mothake vs. uten mothake, ser jeg personlig på som ett av de minste problemene med god Catch & Release. At folk bløter fingrene sine (bra) før de tar i ørreten, for så å legge den på land i hard lyng langs bredden (ikke bra...) for å ta bilde av den, ser jeg på som et større problem for soppskader og overlevelsesprosent  :) Et par fingre opp i gjellene i tillegg, så er det komplett  :) Men kroken var i hvert fall nedklemt  :)

EDIT:

Det var en klok fluefisker som engang, så illustrerende, sa at:

Forsøk selv å løpe en hard 800-meter (den ultimate distansen for anaerob utfoldelse/utilstrekkelig oksygentilførsel til musklene: min anm.). Så, i det du kommer i mål, hold pusten så lenge du synes du klarer. Da har du omtrent antall sekunder en ørret tåler å være på land etter at du har håvet den.  

Jeg har sett fluefiskere som fisker med mothake, og som er veldig flinke til å sette tilbake fisk, som jeg umerkelig gir et lite nikk til når fisken svømmer uskadd og sprek ut i elva igjen. Og jeg har sett "mothakeløse" som omtrent ikke får liv i ørreten igjen etter en enkel fight. Men det handler sjelden om at de fisker mothakeløst eller med mothake. Men alle de andre langt viktigere tinga.

Alle de andre langt viktigere tinga.

Støtter denne 100%.

Dessuten, kraftprodusentene er nok mer ødeleggende enn alle norges fluefiskere tilsammen.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klemmer ikke ned mothakene mine, og jeg fisker stort sett med tørt. Har noen uten mothake også, men ikke mange. Skulle man være uheldig med tilslag og sette kroken i gjellene er det stort sett over og ut uansett om den er kroket med mothaksløst eller ikke. Men som Andrè skriver så sitter hvertfall kroken samme stedet gjennom fighten med fisken om man bruker med mothake, hvertfall så lenge man har kroket den fint i munnviken og klarer å holde linen stram!

På kroker opp til str 10-12(bruker skjeldent større) er uansett dette mothaket så lite, at hvis man har en god tang, så skulle det gå relativt smertefritt :).

Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klemmer stort sett ned mothaken, jeg synes at det gjør det lettere å sette ut igjen fisken raskt og skånsomt.

At kroken løsner og setter seg fast på nytt flere ganger i løpet av kjøringen tror jeg er bullshit. Hard og rask kjøring er uansett tingen, da unngår man også slakk.

Resten av argumentene til Andre skjønner jeg ikke noe av. Klart man skal behandle fisken skånsomt og riktig. Men at det skulle være et argument mot mothakeløse kroker det skjønner jeg ikke. Jeg synes som sagt det er lettere å behandle fisken skånsomt ved avkroking uten mothake...

God fiskehelg ;-)

Grunde

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle for min del, men jeg fisker mest mothaksløst/nedklemt da det ofte er regelen, og sikkert velbegrunnet nok. Alltid deilig når flua sitter i nettet etter håving, og det skjer klart oftest uten mothake. Opplever noen ganger at flua sitter langt bak i ganen (jeg kan være herlig treig i tilslaget  ;D), og da er det også en klar fordel med mothaksløse kroker. Sitter'n i leppa med mothake har fisken neppe noen stor plage av en liten twist for å løsne kroken. Den har tross alt vært slept etter kroken i harde drag, kanskje i flere minutter, og det er nok ikke tjukt av nerver i kjeften. Mener å ha lest noe om det, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klemmer stort sett ned mothaken, jeg synes at det gjør det lettere å sette ut igjen fisken raskt og skånsomt.

Ja, jeg også fisker nesten alltid med nedklemt mothake, eller mothakeløse kroker, men det var ikke det store poenget her  :D

He he, men det er uansett morsomere å være litt uenige ;)

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en skala på 1 til 5 hvor forbanna blir du på  folk som bedriver "catch&release" men som ikke klemmer inn motaken på kroken?

:) Nå skal jeg faktisk være litt djevelens advokat her, med rette:

1) Har du noe holdbar empiri på at det å klemme ned mothaken ikke skader fisken mer, i og med at krokspissen da lettere skifter tak, om det blir slakk på lina, slik at krokspissen skaper 2 eller flere hull i fiskemunnen, enn om det er en krok med en liten mothake, som sitter dønn fast på samme sted under hele fighten?

2) Og hvorfor stoppe der: Mothakeløse kroker - som er designet for å ikke ha mothake, burde vel i så fall være det eneste saliggjørende og det beste å bruke.

3) For å bruke bondevettet: Å fiske med mothake vs. uten mothake, ser jeg personlig på som ett av de minste problemene med god Catch & Release. At folk bløter fingrene sine (bra) før de tar i ørreten, for så å legge den på land i hard lyng langs bredden (ikke bra...) for å ta bilde av den, ser jeg på som et større problem for soppskader og overlevelsesprosent  :) Et par fingre opp i gjellene i tillegg, så er det komplett  :) Men kroken var i hvert fall nedklemt  :)

EDIT:

Det var en klok fluefisker som engang, så illustrerende, sa at:

Forsøk selv å løpe en hard 800-meter (den ultimate distansen for anaerob utfoldelse/utilstrekkelig oksygentilførsel til musklene: min anm.). Så, i det du kommer i mål, hold pusten så lenge du synes du klarer. Da har du omtrent antall sekunder en ørret tåler å være på land etter at du har håvet den.  

Jeg har sett fluefiskere som fisker med mothake, og som er veldig flinke til å sette tilbake fisk, som jeg umerkelig gir et lite nikk til når fisken svømmer uskadd og sprek ut i elva igjen. Og jeg har sett "mothakeløse" som omtrent ikke får liv i ørreten igjen etter en enkel fight. Men det handler sjelden om at de fisker mothakeløst eller med mothake. Men alle de andre langt viktigere tinga.

Alle de andre langt viktigere tinga.

Hmmm.. Hva skal man si André. Kan jo begynne med det første jeg tenkte da jeg leste innlegget ditt. Har jeg framlagt noen form for påstand, eller hypotese? Siden du i punkt 1, lurer på om jeg har noen holdbar emperi for at kroken ikke skader fisken mer. Det jeg lurte på, var hva folk føler/tenker rundt temaet? Må man da først gå vitenskaplig til verks? Må si jeg ikke skjønner helt meningen med innlegget ditt i tråden, men du retter noen gode spørsmål rundt temaet :)

Du derimot fremlegger noen hypoteser om at en krok med mothake, sitter som støpt og ikke skifter tak og penetrerer omliggende vev. Har du noen form for empiri for å påstå noe sånt?

Jeg kan jo si hva jeg tenker rundt det. For jeg har en hypotese om temaet, selv om det ikke var det tråden egentlig skulle handle om..

1: Jeg tror at en krok med mothake lager større sår/skade på vevet i fiskekjeften. At en mothake, som du sier er liten, skal kunne generere nok friksjon til å forhindre at kroken skifter tak når fisken skifter retning eller lina blir slakk tror jeg er HELT feil. Her er det snakk om ren fysikk, og for at en mothake skulle klare å forhindre det du mener, må mothaken være ganske så mye større (ja faktisk like stor som kroken), for det er ganske enormt med krefter krokskaftet +lina genererer (etter vektarmprinsippet). Så der tror jeg du tar rungende feil. En krok med mothake, vil derfor, på grunn av større overflate kunne skade vevet rundt mer når den skifter tak (noe den gjør på lik linje med en mothakeløs). Et problem som oppstår da med en krok med mothake, er at den lager et ujevnt sår/hull. Dette vil føre til at såret har vanskeligheter med å lukke seg godt og gro skikkelig, noe som igjen vil disponere for infeksjon i selve såret. Du har sikkert hørt om kniver som ble brukt før i tiden i krig, som hadde ujevn overflate (trekantet blad, serratert, bølget osv), nettopp med det målet at de skulle skape et sår som det var vanskeligere å lukke/behandle.

2: Helt enig med deg! Mothakeløse kroker VIL være bedre en nedklemte mothaker. Akkurat som en nedklemt VIL være bedre enn en med mothake.

3: Enig med deg i mange av argumentene dine. Behandling av fisken er MINST like viktig! Men jeg mener jo også da, at mothakeløst også er et veldig viktig element i god catch&release! Som det skrives nedover i tråden her, vil en krok som sitter perfekt i munnvika vil kanskje ikke effekten av mothakeløst vs mothake utgjøre så stor forskjell. Det er når kroken ikke sitter sånn vi ønsker at problemene oppstår.

4: Ett ekstra element som det ser ut som at folk glemmer helt. Hva med når man ryker/mister en fisk? En mothakeløs krok vil etter ganske rask tid løsne, mens en krok med mothake vil sitte i en lengre stund. Før jeg begynte å fiske med mothakeløst/nedklemte, har jeg opplevd at fisk slår seg av kroken, og når man da ser på kroken etterpå har jeg sett skinn/kjøtt rester som henger igjen i mothaken.

5: jeg har hørt mange si at de ikke klemmer ned mothaken fordi de er redd for å miste fisken, at den rett og slett sitter dårligere med mothakeløst. Driver vi ikke med catch&release da? Er folk virkelig så redde for å miste en fisk?? En kompis av meg mistet kanskje drømmefisken sin i Hemsila for et par år siden. Rett før den skulle håves, slapp kroken. Han snudde seg med et smil og sa; vi driver jo med catch&release :) Snakk om god instilling =)

Som et lite appropo så var jeg forsåvidt ikke forberedt på å måtte forsvare bruken av mothakeløse/nedklemte kroker her inne på forumet, spesielt ikke overfor mer annerkjente fluefiskere, da jeg trodde mange her inne er opptatt av skånsomt catch&release.... MEN så feil kan man jo ta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er sterke meninger og tanker rundt dette emnet. Jeg er rimelig fersk som fluefisker, på min4/5 sesong nå, så har vell ikke rekt å bli helt indoktrinert i dette med mothaksløst eller ikke, og har heller ikke tenkt så mye på det.

Fisker selvsagt uten mothake eller nedklemt der det er påbudt.. Mothaksløst er nok mindre skadelig for fisken, og det er jo positivt, så hvorfor ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har krysset av at så lenge jeg kniper dem ned selv/fisker mothakeløs krok, så bryr jeg meg egentlig mindre om hva alle andre gjør..men nevner det i en bisetning eller to hvis muligheten byr seg.

Og da med tankene klart på at andre faktorer er viktigere i selve "krokløsningsprosessen".

men å hevde at fisken kanskje får flere små hull i kjeften ved mothakeløst vs mothake som holder kroken på samme plass..ja, det vil jeg ihvertfall se studier på og evt skadeomfanget av således, før jeg i det hele tatt skal vurdere å overtale megselv til å fiske med mothaker igjen. ;)

Litt som treblekrok gjør mer ugang enn enkelkrok..litt satt på spissen (?), men likefullt tror jeg på "doktorbesøksteorien".

Hender ikke blodprøvetakningen går som den skal...må dra nålen ut igjen å sette den inn på nytt for å treffe åren..

Er personlig VELDIG glad for at det ikke var mothake på den nålen, selv om den hadde satt godt fast på første stikket ;D

Så mothakeløst på meg, så får andre gjøre som de ønsker :)

(Eller aller helst som meg mao:))

Uansett vil jeg alltid prøve å ikke fremstå som bedreviter og fortelle alle andre at jeg har rett..det er jo innlysende..ho-ho (på jobb nå..kjeder meg litt..)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storfeskarn

Det kan da umulig spille noen rolle om de knøttsmå fluekrokene er mothakeløse eller ikke. Bare tenk alle ørretene som svømmer videre i aller beste velgående etter å ha blitt sluppet ut etter at de har bitt på en sluk med svær trebelkrok med mothaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5: jeg har hørt mange si at de ikke klemmer ned mothaken fordi de er redd for å miste fisken, at den rett og slett sitter dårligere med mothakeløst. Driver vi ikke med catch&release da? Er folk virkelig så redde for å miste en fisk?? En kompis av meg mistet kanskje drømmefisken sin i Hemsila for et par år siden. Rett før den skulle håves, slapp kroken. Han snudde seg med et smil og sa; vi driver jo med catch&release :) Snakk om god instilling =)

Som et lite appropo så var jeg forsåvidt ikke forberedt på å måtte forsvare bruken av mothakeløse/nedklemte kroker her inne på forumet, spesielt ikke overfor mer annerkjente fluefiskere, da jeg trodde mange her inne er opptatt av skånsomt catch&release.... MEN så feil kan man jo ta!

Nei, nå må du spise en bolle  :)

Du blir kun overrasket, og ikke forberedt, fordi du legger meninger i munnen på andre. Og det blir det ingen god eller konstruktiv diskusjon av. Og den ser du?  :) Nyanser, mann. Nyanser...

EDIT:

Jeg ler jeg altså (håper du gjør det også), men grunnen til meningsutvekslingen er jo (som du sikkert skjønner) at du skriver i starten:

"På en skala på 1 til 5 hvor forbanna blir du på  folk som bedriver "catch&release" men som ikke klemmer inn motaken på kroken?" Akkurat som det er noen presumtiv grunn til å bli forbanna, liksom?  :rolleyes:

Hadde du skrevet: "Hva synes du om (...) fra en skala fra 1 til 5 så hadde det vært litt mer nøytralt, og storsinna liksom  <<l

Og storsinna er vel et stikkord her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør meg forbanna er når mothaker'n ikke vil ut av håven, skjorta, fiskeveska, buksa, fingern osv.. Derfor mothakerløst. Også slipper jeg å røske i filler flua når den skal ut av slimkjeften. Ofte fisker jeg på plasser der småørreten har lett for å dominere og da er mothakerløs krok kjekt så jeg slipper å røske løse kjeften på en liten ørret som egentlig burde vært knekt pga overbefolkning i vannet... :rolleyes:

Hadde ikke så mye med C&R å gjøre dette innlegget her, men jeg fikk ihf ut det jeg hadde på hjertet rundt emnet. hhhart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan da umulig spille noen rolle om de knøttsmå fluekrokene er mothakeløse eller ikke. Bare tenk alle ørretene som svømmer videre i aller beste velgående etter å ha blitt sluppet ut etter at de har bitt på en sluk med svær trebelkrok med mothaker.

Ha-ha..tror jeg ingenting på...at de som fisker med slik redskap også slipper fisken ut igjen.

At de ikke føler noe mer smerte der de ligger i fryseboksen...det tror jeg på <<l

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storfeskarn

Det kan da umulig spille noen rolle om de knøttsmå fluekrokene er mothakeløse eller ikke. Bare tenk alle ørretene som svømmer videre i aller beste velgående etter å ha blitt sluppet ut etter at de har bitt på en sluk med svær trebelkrok med mothaker.

Ha-ha..tror jeg ingenting på...at de som fisker med slik redskap også slipper fisken ut igjen.

At de ikke føler noe mer smerte der de ligger i fryseboksen...det tror jeg på <<l

Stig

De slipper ofte ut småfisken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med tribelkrok avhenger nok av størrelsen på fisken kanskje.

Uansett fortalte Morten kråbøl att han har fisket mye storørret på rappala/sluk,radiomerket dem og det var 100% overlevelse.

så den grunnen kan iallfall sluk/rappala fiskerne ikke bruke som unnskyldning for og ikke slippe fisken tilbake.

Men klart, feilkroking kan skje i gjeller sikkert der også men bortsett fra det så overlever fisken uten varige men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...