Jump to content

Ryggen


Espen A
 Share

Recommended Posts

Morn folkens.

Jeg har siden jeg jobbet som jernbinder rundt årtusenskiftet vært plaget med en prolaps i ryggen. Jeg har ikke kjent mye til dette de siste årene så lenge jeg ikke har skiftet dekk på bilen eller gjort andre oppgaver som har en arbeidsstilling som ligner den ved hjulskifte.

Men, etter et par dager langs elva får jeg noe helvete vondt i ryggen. Kjennes faktisk ut som det stikker helt inn i nyrene. En kompis av meg som ikke er plaget med ryggen var med å fisket en kveld og han også fikk samme problemet.

Er dette et kjent fenomen, eller er det bare oss?

Takknemlig for svar!

Link to comment
Share on other sites

Prolaps eller lumbago? Er selv plaget av omtrent årlig lumbago, som visstnok er noe tjafs i musklene, eller mer bestemt tjafs i forbindelse med mangel på muskler (altså ikke prolaps). Når det slår til (feks løfter feil, sitter og bytter dekk feil, står feil ved elva etc), så er jeg ute i over en uke der opptil flere dager nesten lenket til senga. Det har blitt en million ganger bedre etter at jeg begynte å gå til naprapat, og med ryggøvelser som forsterker musklene og strekker ut noen bør det gå seg enda litt mer til håper jeg. Naprapat er i alle fall å anbefale dersom det er muskulært (som jeg mener lumbago er, mens prolaps er noe anna).

Eirik

Link to comment
Share on other sites

Prolaps eller lumbago? Er selv plaget av omtrent årlig lumbago, som visstnok er noe tjafs i musklene, eller mer bestemt tjafs i forbindelse med mangel på muskler (altså ikke prolaps). Når det slår til (feks løfter feil, sitter og bytter dekk feil, står feil ved elva etc), så er jeg ute i over en uke der opptil flere dager nesten lenket til senga. Det har blitt en million ganger bedre etter at jeg begynte å gå til naprapat, og med ryggøvelser som forsterker musklene og strekker ut noen bør det gå seg enda litt mer til håper jeg. Naprapat er i alle fall å anbefale dersom det er muskulært (som jeg mener lumbago er, mens prolaps er noe anna).

Eirik

Hei Eirik

Har fått konstatert en prolaps i korsryggen som til tider har vært veldig plagsom. På det verste var det så ille at jeg knapt klarte å ta på meg klær eller sko. Måtte jeg nyse visste ikke hva jeg skulle gjøre. Fikk helt panikk for jeg visste det ville gjøre no jævlig vondt. Husker nyttårskvelden for noen år siden. Da var jeg så skjeiv i ryggen at spissen på slipset traff meg på hoftekammen. Går ut fra at det da var musklene som prøvde å kompansere for noe for jeg ble dratt noe voldsomt over til venstre.

Det kjipe med en sånn "skade" er at det ofte blir en ond sirkel. jo mer vondt man har, jo mer passiv blir man, og musklene blir bare svakere og svakere.  Trener jo også tidvis veldig mye, dvs nesten hver dag i perioder, og som sagt har det gått greit de siste årene, men kjenner det ofte etter at jeg har vært en hel dag å fisket.

Kan det hjelpe med et nyrebelte tro?

Link to comment
Share on other sites

Pleide ofte å få vondt i korsryggen etter lange fisketurer, eller enda værre, lange shoppingturer med fruen. Men fant ut at hvis jeg går å strammer magemusklene konstant, så går det greit. Magemusklene støtter opp hele nedre del av ryggen når jeg gjør dette, og virker som problemet er minimalt nå. Var på 3 dagers fiske nå nylig, hvor vi var ute i 10-12 timer, og merket bare at jeg var litt sliten. Hadde ikke den stikkende smerten som jeg pleide å ha tidligere.

Kan være verdt ett forsøk ihvertfall. Men det er lett å glemme seg bort når fisken vaker.

Link to comment
Share on other sites

Det er påfallende mange fluefiskere som har ryggproblemer..

Jeg har slitt med lumbago, som heldigvis bare er muskelært, i mange år.

Mange år med vading mellom isflak i Oslofjorden om vinteren er nok ikke bra for ryggen.

Tropisk fluefiske derimot - det er en flott kur mot dårlig rygg. Skulle vært på blå resept!!  ;D

Link to comment
Share on other sites

Pleide ofte å få vondt i korsryggen etter lange fisketurer, eller enda værre, lange shoppingturer med fruen. Men fant ut at hvis jeg går å strammer magemusklene konstant, så går det greit. Magemusklene støtter opp hele nedre del av ryggen når jeg gjør dette, og virker som problemet er minimalt nå. Var på 3 dagers fiske nå nylig, hvor vi var ute i 10-12 timer, og merket bare at jeg var litt sliten. Hadde ikke den stikkende smerten som jeg pleide å ha tidligere.

Kan være verdt ett forsøk ihvertfall. Men det er lett å glemme seg bort når fisken vaker.

Godt tips som jeg også prøver å huske gjøre, men enten så glemmer jeg det eller så har jeg rett og slett for svake magemuskler.. Må vel melde meg på no timer med core-trening etterhvert..

Og forresten så vet jeg jo ikke sikkert om det er prolapsen som gir meg smerter nå. Kan jo også bare være noe muskulært, men helsikas vondt gjør det!!!

Link to comment
Share on other sites

Det spiller ikke så stor rolle hva det er, den uansett beste behandlingen er aktivitet og trening. Så sant man ikke har lammelser eller ikke klarer å tisse/bæsje. Ta smertestillende (nok!) og vær i aktivitet. Fluefiske bør være suverent mtp bevegelsene man utfører.

Link to comment
Share on other sites

Det er påfallende mange fluefiskere som har ryggproblemer..

Jeg har slitt med lumbago, som heldigvis bare er muskelært, i mange år.

Mange år med vading mellom isflak i Oslofjorden om vinteren er nok ikke bra for ryggen.

Tropisk fluefiske derimot - det er en flott kur mot dårlig rygg. Skulle vært på blå resept!!   ;D

Tropisk fluefiske har jeg ikke prøvd, men kan tenke meg at det kan funke. Funker vel sikkert mot alt det..  :)

Var 3 mnd i Brasil for ca 5 år siden, men da uten fluestang, ble veldig mye bedre da, så kanskje det rett og slett funker å drikke flere ganger sin egen vekt i øl og rom..  ;D

Link to comment
Share on other sites

Det spiller ikke så stor rolle hva det er, den uansett beste behandlingen er aktivitet og trening. Så sant man ikke har lammelser eller ikke klarer å tisse/bæsje. Ta smertestillende (nok!) og vær i aktivitet. Fluefiske bør være suverent mtp bevegelsene man utfører.

Ja fysioterapauten min anbefalte å gå i myr og ulendt terreng. Kanske smertene rett pg slett kommer av at jeg bruker muskler jeg ikke belaster så mye til daglig. Og bimmelim/bom går heldigvis bra..  :)

Link to comment
Share on other sites

Ja,ulendt terreng er beste medisinen,jo brattere jo bedre. Jeg for min del har 2 prolapser i korsryggen og smertene kommer etter alt fra nysing til å gå ut av bilen.Håpløst!

Har fått eget treningsprogram av fysio for styrking av ryggmusklaturen og så langt ser det ut til å funke. Problemet er å fortsette treningen når man blir helt frisk,ikke alltid like enkelt!

Link to comment
Share on other sites

Pleide også bli stiv og få vondt i korsryggen når jeg var ute å fisket.

Alt har bedret seg med trening.

Bare husk på å fortsette med litt trening etter man er blitt bra.

I vår gjorde jeg i tillegg noen endringer i kostholdet etter å ha vært plaget med div ledd og muskel plager.

Jeg kuttet ut alt av lett produkter, alt som inneholder gluten og prøver å få i meg så lite melkeprodukter som mulig.

Forbannet kjedelig, men supre resultat :=)  Nesten som å få en ny kropp...

Kan i tilegg nevne at jeg også spiser mer fet fisk (ikke laks) tar ei spiseskje tran vær dag.

Spiser også mer bær og frukt som følger av å ikke spise godteri og diverse skitt.

Er ikke plaget med ledd og muskler lengre.

Mer opplagt og fantastisk fin form.

Skulle ønske jeg kunne rette en stor takk til norsk helsevesen for hjelp og veiledning.

Men den gang ei.

Da jeg spurte legene om kosthold kunne spille inn på ledd og muskelplager var svarene litt sprikende.

Ene legen sa NEI

Andre legen sa at det kunne jeg jo fint finne ut av selv  <<l

Link to comment
Share on other sites

Er jo en del som helt ubevisst blir stående litt foroverbøyd når de fisker. Gjerne ved at de presser holken på tohåndsstanga inn mot magen, og må bøye seg frem for å dra inn snøret, men det er også mange som bøyer seg frem når de kaster for at kastet skal bli lengre.

Pass på at du står rett, så skal du nok se at det bedrer seg. Også er det ikke dumt å gå en daglig tur. Blir mye statisk muskelarbeide når man står i elva i mange timer.

Link to comment
Share on other sites

Er jo en del som helt ubevisst blir stående litt foroverbøyd når de fisker. Gjerne ved at de presser holken på tohåndsstanga inn mot magen, og må bøye seg frem for å dra inn snøret, men det er også mange som bøyer seg frem når de kaster for at kastet skal bli lengre.

Pass på at du står rett, så skal du nok se at det bedrer seg. Også er det ikke dumt å gå en daglig tur. Blir mye statisk muskelarbeide når man står i elva i mange timer.

Skal prøve å legge merke til hvordan jeg står når jeg fisker, men det meste av tiden når jeg er ute fisker jeg jo egentlig ikke i det hele tatt. Det meste av tiden går jeg jo bare langs elva og ser etter vak. Hadde jeg stått time etter time og kastet hadde det jo blitt noe annet..

Men et vadebelte, hva brukes det til? Er det noe som sitter tett til kroppen som et nyrebelte eller?

Link to comment
Share on other sites

Prolaps er det bare en kirurg som kan fikse, det har nær null nytte å gå til fysioterapeut, kiropraltor eller naprapat. Trening gjør heller ikke noe fra eller til. Overlegen på kysthospitalet i Stavern har skrevet en fin liten bok om rygg som er leseverdig . Han tok sin doktorgrad på emnet smerter i lavrygg.

Det er kun et fåtall av de med ryggsmerter som opereres, det meste går over av seg selv. Jeg har hatt mye kødd med rygg, og ble til slutt operert med godt resultat. Hadde endel glede av sykling, det ga en viss lindring på det muskulære, men løser ingen problemer som prolaps. Det er bare å prøve seg fram med trening, gjør det ting verre - slutt, lindrer der - fortsett.

Mange som står klare til å tilby behandling, det meste er ikke vist vitenskapelig å funke. Kirurgi funker ved prlapser påvist med MR hvor det er klar sammenheng mellom radiologiske funn og smerter. Kirurgi funker ikke ved diffuse ryggsmerter.

Lykke til og god bedring

Link to comment
Share on other sites

Har selv hatt propalps i to skiver i korsryggen, den ene ganske alvorlig (påvist med MR).

Trening hjelper selvfølegelig, å påstå noe annet er tull. Riktig opptrening av ryggen styrker musklaturen rundt ryggsøyla og avlaster de punkterte skivene slik at de får ro til å gro.

Jeg fikk tilbud om operasjon, men takket nei fordi sannsynligheten for vellykket operasjon er liten, og sannsynligheten for at det blir verre etter operasjon er forholdsvis stor. Målrettet trening og fysisk aktivitet har gjort at jeg i dag, 4,5 år senere er så godt som helt frisk i ryggen. I tiden etter prolapsen begynte jeg å gå, det gjorde helvetes vondt, men jeg gikk og gikk og gikk og gikk, opp til to-tre timer hver dag. Etterhvert som smertene forsvant begynte jeg å trene, ikke hardt, men målrettet trening for å styrke musklaturen som støtter ryggen og holder deg oppe.

I sommer har jeg vært på 5 dagers fjelltur med 25-30 kilo på ryggen uten antydning til ryggsmerter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...