Gå til innhold

Norges kake- og fluebinderlaug er stiftet!


.JB

Anbefalte innlegg

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

I starten bør foreningen ta stilling til en del grunnleggende spørsmål. Er det for eksempel akseptert med Toro-poser, ferdig kropper og ferdigknyttede fasanfibre? Er det å anse som fandens verk eller en del av en naturlig utvikling? Skal foreningen utelukkende være for puristbakere?

Puristbaker? Er det de som baker tørrbrød? Her blir det vel mest bløte kaker og tørre fluer, eller? Men det skal selvfølgelig være fra bunnen av.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et spørsmål.

Blir man sett ned på, eller utkastet av selskapet om man disker opp med slike på en bindekveld

Barnearbeid ser vi svært alvorlig på, og her har man ikke engang forsøkt å skjule at det er unger som blir utnyttet  >:(

Nei, selvbakt er velbakt, og min spesialitet er delfiakake  <<l

Tror kanskje det kan være på sin plass med et ekspert-panel her etterhvert, slik at nybegynnere som ønsker råd slipper synsing fra mer eller mindre uerfarne kakebakerfluebindere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er så psyke at jeg ikke finner ord! Snakker om at en fjær kan bli til ti høns.

Det er vel ikke noe sykt over det å være glad i både fluebinding og kakebaking/spising, kanskje med en deilig kopp te til? Fint å ha et laug der likesinnede kan møtes. Det sykeste lauget driver med er vel fluebinding? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - er det værste man kan bedrive tiden med - kakebaking og fluebinding ???? - tenk på de som driver med fotball, golf, øl-drikking  :o :o ???

Kveldens oppskrift fra meg:

Pavlova

Marengsbunn:

- 4 stk eggehvite

- 1/4 ts salt

- 250gr sukker

- 2 ts maizena

- 1 ts hvitvinseddik

Fyll:

- 1 pk. ferdig vaniljekrem (jada det er juks, men den er god)

- 3 dl. kremfløte

- 2ss sukker

- bær som du selv måtte ønske på toppen

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså, vi er på oppskriftsstadiet allerede i NKFL. Jeg lurer på hvordan det vil funke med te i stedet for vulgær kaffe til sjokoladekake, nærmere bestemt denne som er steike go:

Smelt 400 g smør sammen med 4,5 dl vann og 8 ss bakekakao.

Avkjøl og hiv det i en bolle

Bland i 9 dl sukker, 9 dl hvetemel, 1 ts salt og 2 ts natron

Visp sammen 4-5 egg og 1 boks seterrømme, som du hiver oppi etterpå.

Langpanne, 180 grader litt under 30 minutter.

Glasuren rører du sammen i en kjele mens det smelter; 100 g smør, 6 ss melk, 350 g melis, 2 ts vaniljesukker og 4 ss bakekakao. Ha det over kaka mens ting fortsatt er litt varmt. Pyntes ikke.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svensk sjokoladekake(langpanne):

4 egg,  4 kopper(ikke krus) sukker mikses til eggedosis

6 kopper hvetemel, 250 gr smeltet smør, 4 ts bakepulver, 4 ts vaniljesukker, 2 ss kakao, 4 kopper melk. Her kan man gå litt ned på melet og ta litt mer kakao for kraftigere smak. Ca 20 min i ovn på 180-200 grader. 

Glasuren husker jeg ikke, da det er noen år siden jeg bakte den, men Eirik sin glasur funker her også. 

Lykke til, og god helg!

Vidar

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, her raser visst oppskriftene inn fra ivrige kakebakere  <<l

Får inspirere litt jeg også, da :

"Sjokoladeruskake" :

Hiv noe sjokolade, fleinsopp og div rekvisita i ei langpanne, og sett den i ovnen til den er ferdig  <<l

Og husk alltid; Man er ikke ferdig før man har ryddet opp !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer oppskriften på en kake av typen sjokolade som garantert gjør at man må opp en størrelse i vadere til neste sesong.

Guinnesskake!

KAKEN:

2 1/2 dl Guinness

250 g smør

75 g bakekakao

400 g sukker

1 1/2 dl rømme

2 egg

1 ss vaniljeekstrakt (eller frø fra to vaniljestenger)

275 g hvetemel

2 1/2 ts natron

OSTEKREM:

300 g Philadelphia kremost

150 g melis

1 1/4 dl kremfløte

Sett stekeovnen på 180 grader. Smør inn en mellomstor springform (ca 23 cm).

Hell Guinness i en stor vid kjele, tilsett smøret og og varm opp til smøret har smeltet. Da visper du kakao og sukker. Visp rømmen sammen med eggene og vaniljeekstrakten/vaniljefrø, og hell i det brune øl-/smøret. visper du inn hvetemel og natron.

Hell røren i den smurte formen og stek kaken i 45-60 minutter (53 var perfekt her). Sett den så på la den bli avkjølt i formen.

Når kaken er helt kald, legger du den på et fat og går i gang med kremen. Visp inn kremosten til de glatt, sikt melisen over og kjør den fri for klumper.

Legg kremen på toppen av kaken, slik at den minner om skumtoppen på den berømte Guinness'n.

Sakset denne fra et annet forum og som dere ser så hadde damen som la ut oppskriften suksess med 53 min i ovnen. Steketiden er alfa omega her, man vil ha kaken litt "tung og rå" i midten, så det kan godt hende det tar noen forsøk før man knekker koden for sin ovn + kakeform-kombinasjon. Heller for lite enn for mye stekt.

Om dere ikke liker guinness, prøv læll! Smaker ikke guinness, og det er vel mest en gimmick uansett.

Skitt baking!

Sent from my MB526 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså, vi er på oppskriftsstadiet allerede i NKFL. Jeg lurer på hvordan det vil funke med te i stedet for vulgær kaffe til sjokoladekake, nærmere bestemt denne som er steike go:

Smelt 400 g smør sammen med 4,5 dl vann og 8 ss bakekakao.

Avkjøl og hiv det i en bolle

Bland i 9 dl sukker, 9 dl hvetemel, 1 ts salt og 2 ts natron

Visp sammen 4-5 egg og 1 boks seterrømme, som du hiver oppi etterpå.

Langpanne, 180 grader litt under 30 minutter.

Glasuren rører du sammen i en kjele mens det smelter; 100 g smør, 6 ss melk, 350 g melis, 2 ts vaniljesukker og 4 ss bakekakao. Ha det over kaka mens ting fortsatt er litt varmt. Pyntes ikke.

Eirik

Snadder, et lite tips er å stikke masse hull i kaka med en stor gaffel slik at den varme glasuren renner ned i kaka og gjør den ekstra saftig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke helt å bestemme meg - er blåbærgalette bedre enn boysenbærgalette. Uansett, veldig god mellom middag og fluebinding - sammen med en kruttsterk kopp kaffe  :rolleyes:

Ja, for å være seriøs, så er det skikkelig kaffe vi drikker til kakene! Gjerne med en avec eller fem for å renske systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg var i et råflott selskap en gang, hvor det ble servert noe de kalte Gjendekjeks . . . De var skikkelig gode med nypete til  <<l

Vel og merke kjeks, og ikke kake, men regner med det viktigste er at det er godt ?

Har ikke oppskriften på disse, men de skal visstnok være å få kjøpt i enkelte butikker  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...