Gå til innhold

EVENTYRFANGST!!!!!


Gjest Storfeskarn

Anbefalte innlegg

Gjest Johnny S

Hunderørreten er den ørretstammen som vokser raskest her i Norge, og den kan ha en tilvekst på opptil 10 cm pr år. Fjellørreten har kanskje en tilvekst på 2-5 cm pr år, dvs at en ørret på 50 cm er alt fra 10-25 år.

Hvor mye uttak et fjellvann tåler er det nok ingen som har kontroll på, selv ikke storfeskarn, men forskning antyder at en kilosørret trenger minst 100 meter strandlinje for å finne nok føde året gjennom. Enkelte bruker dette til å beregne hvor mange store ørreter et vann kan huse. Et vann som er 500 meter langt og 200 meter bredt kan i teorien huse 14 kilosørreter. Men alt dette er teori, virkeligheten viser ofte at vannet inneholder langt mindre storørret enn først beregnet.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hunderørreten er den ørretstammen som vokser raskest her i Norge, og den kan ha en tilvekst på opptil 10 cm pr år. Fjellørreten har kanskje en tilvekst på 2-5 cm pr år, dvs at en ørret på 50 cm er alt fra 10-25 år.

Hvor mye uttak et fjellvann tåler er det nok ingen som har kontroll på, selv ikke storfeskarn, men forskning antyder at en kilosørret trenger minst 100 meter strandlinje for å finne nok føde året gjennom. Enkelte bruker dette til å beregne hvor mange store ørreter et vann kan huse. Et vann som er 500 meter langt og 200 meter bredt kan i teorien huse 14 kilosørreter. Men alt dette er teori, virkeligheten viser ofte at vannet inneholder langt mindre storørret enn først beregnet.  ;)

Helt sikkert riktige tall du har der, johnnys.

Men ville bare nevne at det finns noen vassdrag der fjellørreten og -røya har betydelig raskere vekst. Har selv vært med på å lese otolittalder på 8-9 år på fisk på +- 60 cm, både ørret og røye. Hvis det finns mye egnet byttefisk i vassdraget, f.eks. småsik, vokser fisken veldig fort. Mange sånne fjellvassdrag på andre sida av kjølen (og i indre Finnmark). Og i vann med svært stor marflobestand, der fisken bare går og skuffer i seg året rundt, kan fisken også vokse utrolig fort, spesielt i grunne luobbaler og vann med god gjennomstrømning og stor vårflom, der isen går tidlig og legger seg seint (i forhold til breddegrad og høyde over havet), sånn at vekstsesongen blir lang. Disse biotopene er veldig spesielle, men det finns faktisk noen av dem i fjellkjeden.

EDIT: Fjernet noe som strengt tatt var OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Joda Håvard, slike vann finnes, men det betyr allikevel ikke at disse vannene tåler allverdens uttak. Vi har et slikt supervann i nærheten. Ørreten har en vekst på 6-7 cm pr år, og mange mener at dette er et av Norges beste ørretvann. Folk mente det var umulig å tømme dette vannet for storørret, men der tok de grundig feil. Jevnt og hardt fiskepress over flere år har tatt knekken på alle storfiskene. I dag er det ikke en storørret igjen i dette vannet.  :(

Har som sagt ingen problemer med at det tas ut matfisk, men jeg synes det er viktig å høste med måte. Storfeskarns turbeskrivelser handler ikke akkurat om måtehold.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Håvard, slike vann finnes, men det betyr allikevel ikke at disse vannene tåler allverdens uttak. Vi har et slikt supervann i nærheten. Ørreten har en vekst på 6-7 cm pr år, og mange mener at dette er et av Norges beste ørretvann. Folk mente det var umulig å tømme dette vannet for storørret, men der tok de grundig feil. Jevnt og hardt fiskepress over flere år har tatt knekken på alle storfiskene. I dag er det ikke en storørret igjen i dette vannet.  :(

Har som sagt ingen problemer med at det tas ut matfisk, men jeg synes det er viktig å høste med måte. Storfeskarns turbeskrivelser handler ikke akkurat om måtehold.  ;)

Helt klart, selvsagt må man høste med måte - når de klarer å fiske havet tomt er det selvsagt fullt mulig å overfiske ethvert ørretvann ;)

Poenget mitt var egentlig bare knyttet til veksten på fisken i spesielt gode fjellvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg har ikke noe imot at folk tar fisk på sluk. Jeg liker bare ikke å fiske på samme sted da de forstyrrer måten jeg ønsker å fiske på.

Jeg har ikke noe imot at folk tar fisk og spiser. Jeg syns at det er faen så mye bedre enn å kjøpe mye av kjøpefisken vi har til utbud her i Norge.

Jeg har ikke tenkt å sette spørsmålstegn ved folks kunnskap av lokale vann. Noen har veldig god koll, mens andre ikke har det. Sånn er det. Derfor fører det meg videre til mine videre resonnement. At jeg er enig i mange som setter spørsmålstegn ved uttaket av så mye stor fisk i rapporten er noe helt annet.

Jeg anser at vi som sportsfiskere, sluk eller flue, har et ansvar om å vise fram et forsvarlig fiske. Vi som liker å vise oss fram i hvert fall. Vi bærer et ansvar. Det er mange som leser våre tekster. Ser våre bilder. Det er mange som blir gira over alt det fantastiske vi viser opp. Jeg kan love at flerfallet av de som er der ute ikke har sansen for hva som er bra eller dårlig for et vann eller elv. Snarere det senere. Det viser denne tråden ganske tydelig http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=30642.0. Det er ikke sånn at mennesket er født ugrisk. Tvertom. Vi er grisk av natur og de fleste av oss står oss selv nærmest. Det er et fakta. Mulig det er å ta på seg en stor hatt, men jeg er så heldig at jeg skjønner virkningene av at jeg viser opp stor og fin fisk. Derfor så ønsker jeg å fremstå som ansvarlig i mitt fiske og vise opp en C&R-holding. Det er for meg like mye å kommunisere om at man ikke trenger å dræpe all fisk man får. Noe mange tror at man må. Alt for mange Jeg har ikke behov av å vise opp død og slørt fisk og har ikke forståelse for at det er det man ønsker å framstå med. Annet enn å virke primal å slå seg selv for brystet og skrike "se så jævli bra jeg er!".

Som Håvard skriver, "kan man fiske havet tomt så er det en selvfølge at man kan overfiske ethvert ørretvann".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapporten var for meg personlig mer negativ enn positiv. Men med aarene saa har jeg laert meg aa akseptere at vi er forskjellige og setter pris paa forskjellige ting. EN tur av noen gutter med slukstenger toemmer neppe noe vann. Samtidig er det naivt aa tro at et saa stort uttakk ikke har noen innvirkning i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler en viss ulyst i forhold til å kaste meg inn i diskusjonen om dette uttaket er bærekraftig eller ikke, men har som utgangspunkt at disse karene kjenner området godt. Så vidt jeg vet er det litt lengre enn langt inn til dette vannet, noe som begrenser uttaket betraktelig. Hvis de overbeskatter vannet vil de som TS selv sier skyte seg selv i foten. Hvis rekrutteringen er god er det sannsynligvis nødvendig med hard beskatning for å opprettholde storfiskpotensialet.

Når det gjelder ørretens vekst, så er den ofte undervurdert i gode vassdrag. Enkelte av de beste fjellvannene og elvene våre har trolig vekst som kan måle seg med de beste elvene på Kola. Der fins det skjellprøver fra fisk på 2-3 kilo som viser vekst på over 8 cm/år, og i enkelttilfeller opp i 10 cm/år. Dette stemmer ganske godt med f. eks røya i Barduelva som ofte er 32 cm lang og veier 4 hg etter fire år. Ørreten vokser dog saktere, men den siste undersøkelsen jeg leste viste fortsatt vekst på over 5 cm hos ørreten (med forbehold om at jeg husker riktig).

Jeg tror det er viktig at vi som fluefiskere ikke bruker næringsfattige elver, som vi har flere av her på Østlandet som mal for fiskeforvaltning i andre områder med helt andre forutsetninger, ikke minst i form av dårlig tilgjengelighet. Det uttaket som disse gutta viser fra hadde ødelagt en lang elvestrekning for lang tid. Men hvis rekrutteringen som de sier er god, og fisketrykket ellers lavt, kan det godt hende at vannet hadde blitt overbefolket etter en stund hvis ikke uttaket var hardt nok. Og da vil marfloen bli beita ned, bestandsbalansen forskyves, og det blir fryktelig vanskelig å gjenopprette en bestand med stor fisk igjen uten en usannsynlig stor garninnsats e.l.

Vi har nok eksempler på dette i fjellvann landet rundt ...

Et tips til TS hadde vært å forklare hvorfor de mener uttaket er forsvarlig, allerede i åpningsinnlegget. Da hadde kanskje diskusjonen blitt mer konstruktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er viktig at vi som fluefiskere ikke bruker næringsfattige elver, som vi har flere av her på Østlandet som mal for fiskeforvaltning i andre områder med helt andre forutsetninger, ikke minst i form av dårlig tilgjengelighet. Det uttaket som disse gutta viser fra hadde ødelagt en lang elvestrekning for lang tid. Men hvis rekrutteringen som de sier er god, og fisketrykket ellers lavt, kan det godt hende at vannet hadde blitt overbefolket etter en stund hvis ikke uttaket var hardt nok. Og da vil marfloen bli beita ned, bestandsbalansen forskyves, og det blir fryktelig vanskelig å gjenopprette en bestand med stor fisk igjen uten en usannsynlig stor garninnsats e.l.

Jeg er enig i dette. Jeg vet absolutt ingenting om bestanden eller vekstforholdene i dette vannet. De kan være så bra at de tåler et slikt uttak. Det er i såfall godt å se at slike perler fortsatt finnes! Det blir da feil å sammenligne med mer normale forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i dette. Jeg vet absolutt ingenting om bestanden eller vekstforholdene i dette vannet. De kan være så bra at de tåler et slikt uttak. Det er i såfall godt å se at slike perler fortsatt finnes! Det blir da feil å sammenligne med mer normale forhold.

Hadde jeg hatt mer tid skulle jeg gjerne brukt litt tid i nordnorske høyfjellsvann, lada opp med marfloimitasjoner, streamere, stankelbein, bibio, vårfluer og annen moro. Det svømmer mye avskyelig stort i en del vann der oppe ;-)

Nå må jeg slutte, ellers kommer Stubø og kakker kneskålene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i dette. Jeg vet absolutt ingenting om bestanden eller vekstforholdene i dette vannet. De kan være så bra at de tåler et slikt uttak. Det er i såfall godt å se at slike perler fortsatt finnes! Det blir da feil å sammenligne med mer normale forhold.

Hadde jeg hatt mer tid skulle jeg gjerne brukt litt tid i nordnorske høyfjellsvann, lada opp med marfloimitasjoner, streamere, stankelbein, bibio, vårfluer og annen moro. Det svømmer mye avskyelig stort i en del vann der oppe ;-)

Nå må jeg slutte, ellers kommer Stubø og kakker kneskålene mine.

Balltreet ligger allerede i bilen, nyvokset og klart til kakk...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en passiv bruker av dette forumet over flere år har jeg fått med meg litt av hvert. Beklagelivis synes jeg at fokuset har blitt dratt noe vekk fra det jeg legger vekt på når jeg er på fisketur. At folk har forskjellige oppfatninger på dette området har jeg full forståelse for. Det jeg imidlertid ikke forstår er hvordan man kan bruke ord som idioti, respektløshet, uvitenhet etc. om noe slikt. Ok, så sitter det mange her med sterke meninger om hva som er rett og galt når det kommer til kakking av fisk. Trenger man da å patruljere forumet som et slags moralsk politi og tre meningene sine langt nedover ørene på alle og enhver tvert anledningen byr seg?

Hvor har det blitt av vanlig folkeskikk? Greit nok at et forum er til for gode meningsutvekslinger. Slik jeg ser det er det ikke meningsutveksling å gå til frontalangrep på en som ønsker å dele en god fiskehistorie. Det er fort gjort å være tøff bak et tastatur, men jeg håper for guds skyld at dere med de mest ytterliggående meningene ikke stryker bort til enhver slukfisker dere møter i det virkelige liv og belærer vedkommende om C&R, vekstforhold og annen kunnskap dere måtte sitte inne med.

Hvis du likevel mener at trådstarter kunne latt vær å dele dette da du ikke synes det har noe med fluefiske og gjøre, ber jeg deg ta en titt på hvor innlegget ligger. Off topic, forumet for alt annet en fluefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka otolitter fra vannet for noen år siden. Røye på 1,5 -2kg var 5-7år, ørreten noe eldre.

Her er det 6 mann ei uke på fjellet i et bra fiskevann, så fangstene er ikke mer enn mann kan forlange. Fluefiskere får langt mer i elva der enn slukfiskere gjør i vannet.

Når er vel "Storfiskarn" litt vel pr-kåt (Der fikk du den... ;D), men han lærer nok med alderen. Ellers er det flott at "ungutta" tar turen til fjells og koser seg.

For øvrig har jo Stubø jo også vært der, røya hans fikk derimot leve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har alle forskjellige meninger og preferanser for hva som er god etikk og moral når det kommer til det med å høste av naturen. For min del blei hele greia litt for mye "Alt om fiske" aktig, og det lasset meldte jeg meg av for mange år sia, mye pga de samma årsakene. Slaktebilder, slukfiske, null gjenutsetting og stort mangel på måtehold. Sjøl om jeg innimellom tuller med haspelfiske(gud forby), så har jeg har ingenting imot det. Men sjølve innstillinga og måten det blir gjort på sliter jeg altså med.

Og hvis vi skal begynne å prate om respektløshet, så syns jeg faktisk at "storfeskarn" sitt profilbilde, og ikke minst tildligere videoer hvor gammal-røya feks skal "sparkes på land", er det stikk motsatte av hva jeg forbinder med respekt for det levende i naturen. Da spiller det liten rolle om bestanden i vannet er utømmelig for min del...

Jeg verken liker det eller lar meg imponere, samma om det ligger på offtopic eller om folk syns jeg er klovnete som ytrer meninga si :) Dessuten - legger man huet på stabben, så må man regne med at noen kan høgge til. Jeg trur "storfeskarn" er vel viten om akkurat det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sjølve innstillinga og måten det blir gjort på sliter jeg altså med.

Og hvis vi skal begynne å prate om respektløshet, så syns jeg faktisk at "storfeskarn" sitt profilbilde, og ikke minst tildligere videoer hvor gammal-røya feks skal "sparkes på land", er det stikk motsatte av hva jeg forbinder med respekt for det levende i naturen.

Helt enig med Olav Ha, jeg også fant dette usmakelig og syntes det vitnet om fullstendig mangel på respekt for livet i naturen.

Gutta er tydeligvis unge, men det fraskriver dem ikke ansvaret for usmakelig oppførsel. Får håpe de tar lærdom og gjør ett seriøst forsøk på å behandle naturen noe bedre enn det rapporten viser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storfeskarn

Men sjølve innstillinga og måten det blir gjort på sliter jeg altså med.

Og hvis vi skal begynne å prate om respektløshet, så syns jeg faktisk at "storfeskarn" sitt profilbilde, og ikke minst tildligere videoer hvor gammal-røya feks skal "sparkes på land", er det stikk motsatte av hva jeg forbinder med respekt for det levende i naturen.

Helt enig med Olav Ha, jeg også fant dette usmakelig og syntes det vitnet om fullstendig mangel på respekt for livet i naturen.

Gutta er tydeligvis unge, men det fraskriver dem ikke ansvaret for usmakelig oppførsel. Får håpe de tar lærdom og gjør ett seriøst forsøk på å behandle naturen noe bedre enn det rapporten viser.

Nei jeg fraskriver meg slettes ikke ansvaret for oppførselen min på fjellet. Snarere vil jeg påstå at jeg er godt igang med å lære opp mine yngre søsken og søskenbarn utmerkede holdninger for hvordan man skal te seg i naturen.

At profilbildet mitt, som var ment som en artighet, skulle vekke så stor oppstandelse kom som en overraskelse på meg. Det bildet er tatt for 5 år siden for å illustrere størrelsen på kjeften til ei kannibalrøye som hadde magesekken full av småfisk. Jeg vil faktisk påstå at det er å gå alt for langt hvis folk som aldri har møtt meg påstår at jeg har mangel for respekt for naturen pga det bildet, snakk om å ta ting tungt. Naturen er det vakreste jeg vet, der har jeg stresset ned og hentet nye krefter siden barndommen og den har gitt meg fantastiske opplevelser ingen annen plass kan gi. Dette prøver jeg å gi tilbake til naturen, herregud hvor mye søppel jeg har plukket opp etter andre på fjellet.

Når det gjelder metoder for landing av fisk så finnes det mange forskjellige teknikker. Om jeg tar nakketak på fisken, bruker klepp eller håv, eller gir fisken et lite spark for å få den opp på land spiller ingen rolle når fisken skal i stekepanna rett etterpå. Det har overhodet ingenting med mangel for respekt for hverken fisken eller naturen å gjøre. Sparketeknikken kan være veldig effektiv faktisk! Teknikken er genial for å lande fisk dersom det er en jamn overgang mellom vatnet og land. Bare prøv sjøl! Hvis denne landingsmetoden skal være verre enn å bainnes i kjerka, da føler jeg at folk har mistet litt bakkekontakten med naturen og veidemannslivet som man faktisk lever når man tilbringer ei uke på vidda. Det ble jo godt illustrert i et tidligere innlegg der en kar her påsto at det rett og slett var idioti at 6 karer hadde vært ei uke på fjellet på fisketur....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri i mitt voksne liv hatt behovet for å sparke fisken på land... Sikkert effektivt med kraftig mono, men det funker vel heller dårlig med tynn spiss.? Dessuten blei sikkert slike ting unnagjort i barndommen for min del.

Men hey, du er helt sikkert glad i naturen og levende vesener, storfeskarn - du har bare en litt annerledes måte å vise det på. En helt annen tilnærming enn det jeg sjøl har i hvert fall  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt uttaket er for stort eller ikke, skal ikke jeg ha noen formening om, men det virker på meg som om gutta er ganske reflekterte i forhold til det iallefall. Hva respekt angår, bør vi huske på at det er en stor andel mennesker som har svæært liten forståelse for at vi fisker etter fisk, for så å sette den ut igjen. Jeg gjør det sjøl, og er slettes ingen motstander, men at det skal være så forbaska mer respektfullt å kjøre en sånn storfisk i mange minutter, for så stå å pumpe liv i den igjen, enn å vippe den på land med beinet når en vet at den skal i gryta... Tja, jeg vet ikke helt jeg. Ikke rart det blir krig i verden, det er iallefall forbanna brennsikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt uttaket er for stort eller ikke, skal ikke jeg ha noen formening om, men det virker på meg som om gutta er ganske reflekterte i forhold til det iallefall. Hva respekt angår, bør vi huske på at det er en stor andel mennesker som har svæært liten forståelse for at vi fisker etter fisk, for så å sette den ut igjen. Jeg gjør det sjøl, og er slettes ingen motstander, men at det skal være så forbaska mer respektfullt å kjøre en sånn storfisk i mange minutter, for så stå å pumpe liv i den igjen, enn å vippe den på land med beinet når en vet at den skal i gryta... Tja, jeg vet ikke helt jeg. Ikke rart det blir krig i verden, det er iallefall forbanna brennsikkert.

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nordnorsk "argumentasjon" og tankegang i et nøtteskall"

Korrekt! ;D

Om 6stk ligger 6 dager på fjellet og får 3 fisker hver per dag, så blir det i sum mye fisk. Om dette er et forsvarlig uttak kan vel diskuteres. Det er vel ikke snakk om slike mengder her. Jeg kjenner meg igjen. Det var et jag etter mest mulig fisk, man var kommet til himmelen, og det var ingen i verden som var like god å fiske. Jaget avtar, og man søker andre utfordringer, man blir eldre.

Men det skal sies at stort fisketrykk både sommer og vinter de siste 10 årene har redusert mengden røye betraktelig. Det kan vi jo delvis takke IDIOTER som skriver artikler i Jakt&Fiske og Villmarsliv for. "Storfeskarn" bidrar jo også til økt fisketrykk med slike rapporter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...