Gå til innhold

Er CCS dødt?


.JB

Anbefalte innlegg

Gutter.

Dere må lære dere CCS og begynne å bruke det.

Det må oppleves - oppleves. ;D ;D

Tom.

Ja nå er du inne på noe! Til syvende og sist er det opplevelsen som betyr noe, og den behøver nødvendigvis ikke å svare opp de tekniske spesifikasjonene.  En som kaster med smal kastesektor vil oppleve stanga annerledes enn en som kaster med vid kastesektor, etc.

Du skal ikke "disse" tyttebærsyltetøy.  Det er fine greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,en kan undre seg over mangfoldet i fluefiskeverden. ;D

Nå er det jo fullt mulig å drive med fluekasting og fluefisking uten CCS.

Likeså er det fullt mulig å drive med fluekasting med bare en stilart,og

å kaste bare rett frem og tilbake.

Det går an å bare fiske tørrt også.

Det får være opp til enhver hvilke begrensninger en vil sette for seg selv. ;D

NB.Joda,tyttebærsyltetøy er helt OK til sitt bruk det. ;D

NB.Jeg blir borte en liten stund,skal bare måle noen greier.... <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke måle enheter man kan benytte på en stang, gir ikke meg personlig noe som helst.

Det jeg savner, er langt mye bedre merking av fluesnører.

Dersom line produsentene, hadde merket alle linene sine med vekta på de første 9,14 metrene, samt oppgitt totalvekt på hele klumpen, ville det blitt vesentlig mye enklere å tilpasse utstyret.

Personlig, kan jeg tilpasse meg en del forskjellige stenger, men jeg må finne den lina, som jeg liker på den aktuelle stanga. Dette syntes jeg er ufattelig vanskelig, med det snøre kaoset vi har i dag. Noen liner er tunge, noen er lette, uten at vi vet hvilke.

Dersom jeg tester en line, for så å finne ut at denne er for lett etter min smak. Er ikke sikkert jeg ønsker å gå opp en hel klasse, da jeg mest sannsynlig, vil oppleve det som litt tungt.

Hadde man da hatt all vekt oversikt, på forskjellige snører, kunne man langt mye lettere funnet ei line som kunne passet.

Personlig, mener jeg det burde være enklere å finne et godt snøre til stangen man liker enn det er i dag. Og at jeg, hadde hatt vesentlig mer nytte av å vite de strategiske vektene på de forskjellige snørene, enn ERN, AA,CCN og WAFCK på stenger.

Ronny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At CCS ikke gir deg noe personlig kan godt ha med å gjøre at du ikke

har erfaring med det.Det tar litt tid å venne seg til verdiene og hvordan

du opplever dette.

Når det gjelder snører så er tapering veldig viktig.Egentlig noe av det viktigste faktisk.

Databasen måtte også ha mål på det.Det ville også være nødvendig å få vite vekta på andre

lengder enn bare 9,14m og hele klumpen.

En annen veldig viktig ting er at man i tillegg til oppgitte verdier fra leverandøren

også måtte legge ved virkelige målte verdier,ellers ville manga få "feil" snører. ;D

Jeg tror som jeg tidligere har sagt,dette ville kreve mye mer av hver enkelt enn

det gjør ved CCS.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

At CCS ikke gir deg noe personlig kan godt ha med å gjøre at du ikke

har erfaring med det.Det tar litt tid å venne seg til verdiene og hvordan

du opplever dette. Tom. 

Fra objektive målinger til opplevelse!

Dette begynner å bli bra Tom, ikke lenge før du begynner å synse. :)

Du kjøpte jo Hardy Zenith, den skulle egentlig ha toppaksjon, men jeg synes aksjonen er nærmere halv.

Synes du det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny.

Jeg har synset hele mitt liv jeg,men det har ingen nytteverdig for andre.

Synsing er en forbasket uting,og er bare forbruk av tid...... ;D

Johnny,det er en haug med stenger som har AA over 70,men du må se på

stivheten også,men den tror jo ikke du på så det er ikke rart at du i det hele

tatt klarer å mene dette?

Jeg synes ikke i det hele tatt at aksjonen er halv som du prøver å foreslå

at jeg skal mene.

Den er toppet,men jeg tar hensyn til de andre dataene også.

Gjør du?

Når du synser Johnny så er det når du kaster,måleverdiene tar ikke hensyn til det,

og du er ikke svaret på hva som er rett,og heller ikke jeg,men de målte verdiene

snakker for seg selv.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er en liten digresjon, så i disse seriøse tider så får dere ha meg unnskyldt. Men når jeg leser en del i denne tråden, så undrer det meg at vi i det hele tatt kommer så langt som til å fiske med fluestang. Eller det bare useriøse folk som tar slike short cuts?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Johnny.

Jeg synes ikke i det hele tatt at aksjonen er halv som du prøver å foreslå

at jeg skal mene. Den er toppet,men jeg tar hensyn til de andre dataene også.

Foreslo ingenting, bare spurte hva du synes.  ;)

Er på jakt etter en ny stang med toppaksjon (ringene på den gamle begynner å bli slitt) og jeg har vurdert/prøvd flere. Har prøvd Hardy Zenith, Orvis Helios og Sage One, men var ikke helt fornøyd med noen av disse.

Sage One var den jeg likte best, og det er ingen tvil om at den har toppaksjon. Hardy og Orvis har nærmere halvaksjon, synes jeg da. Skal prøve Sage Method, kanskje den passer meg bedre.

Terje Bomann Larsen mener også at  Hardy Zenith har halvaksjon, i følge denne testen.

http://www.bomann-larsen.no/pdf/test_5_12.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

La oss ta en annen digresjon,eller som det heter på godt norsk en annen sidebemerkning,

og allikevel ikke en digresjon siden tråden handler om CCS,klarer dere ikke

å forholde dere til dataene?

Tom.

Og for ikke å forglemme det gode norske uttrykket "SQ"  !

Og så, OT:

CCS er dødt og begravet  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Typisk deg Fredrik.

Har du glede av dette eller?

Tom.

Du har da humor du Syversen !

Ja,men det verste er at jeg jeg tror at du virkelig ikke fleiper,men bare prøver å være ekkel.

Tom.

Når man går så høyt ut på banen må man tåle steken.

Men, jeg mener ikke å være ekkel. Og beklager om du føler det slik ! cccheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Når man går så høyt ut på banen må man tåle steken.

Ok,den er jeg enig i.

Men, jeg mener ikke å være ekkel. Og beklager om du føler det slik ! cccheers

Oki Doki,skål tilbake da. <<l

Tom.

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny,det at du nevner at Terje Boman Larsen mener at Zenithen har

halvaksjon er det noe han synser eller har han målt det?

Tom.

;D ;D ;D Jeg gir meg ende over  ;D

Det skal du ha, Tom : Du gjør ikke forskjell på noen, og behandler alle som idioter  ;D

Ja, bortsett fra kastenisse-kompisene dine som ikke er aktive her da, men det skulle vel også bare mangle  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D ;D ;D Jeg gir meg ende over  ;D

Det skal du ha, Tom : Du gjør ikke forskjell på noen, og behandler alle som idioter  ;D

Ja, bortsett fra kastenisse-kompisene dine som ikke er aktive her da, men det skulle vel også bare mangle  ;)

Shit,der ble jeg litt skuffet gitt.

Jeg trodde ikke du var typen til å legge ord i munnen på andre,men der tok jeg feil gitt.

Trist,veldig trist egentlig.....

Å synse er ikke idioti,det trodde jeg du var klar over....

De fleste av kastenissekompisene mine har gitt opp for lenge siden,og hva tror du det kommer av? ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D ;D ;D Jeg gir meg ende over  ;D

Det skal du ha, Tom : Du gjør ikke forskjell på noen, og behandler alle som idioter  ;D

Ja, bortsett fra kastenisse-kompisene dine som ikke er aktive her da, men det skulle vel også bare mangle  ;)

Shit,der ble jeg litt skuffet gitt.

Jeg trodde ikke du var typen til å legge ord i munnen på andre,men der tok jeg feil gitt.

Trist,veldig trist egentlig.....

Å synse er ikke idioti,det trodde jeg du var klar over....

De fleste av kastenissekompisene mine har gitt opp for lenge siden,og hva tror du det kommer av? ;D

Tom.

Det var ikke spesiellt det med synsing jeg siktet til . . . Snarere måten du responderer på rent generelt  ;)

Hva er det kastenissekompisene dine har gitt opp ? Analysering av stenger ? Isåfall har de min fulle forståelse  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...