Gå til innhold

Facebook


Atle L

Anbefalte innlegg

Mitt inntrykk er at det er de gangene noen bransjefolk, eller andre som av en eller annen grunn har et navn innen miljøet, gir uttrykk for at de føler seg tråkket på det tar helt av med surmuling.

Slik jeg ser det så er det ingen som har noe høyere stjerne enn andre her, eller har krav på noe særbehandling. Vi har tydeligvis forskjellig syn på hva mobbing er . . . Men jeg syntes det er utrolig lite som skal til hos enkelte før de nærmest føler seg ærekrenket. Hvis man tolker alt i verste mening kan jeg godt forstå at man til tider kan føle at det er utrivelig her.

Jeg tror det er svært få som har noe uoppgjort med andre her, så det er nok ikke så vondt ment som man tror.

Blir litt rart om man skal måtte veie hvert ord man skriver også, i tilfelle noen kunne komme til å bli fornærmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare svare på den Lars - i og med at jeg stakk fram hodet her. Jeg har tilknytning til bransjen. Jeg er vel da det du kaller bransjemann. Jeg har så vidt jeg husker ikke følt meg trampet på her inne. Jeg kan ikke huske at jeg engang har vært særlig fornærmet. Mitt inntrykk er dermed at ditt inntrykk her er feil. Jeg mener nok desverre ennå at det er den generelle tonen, eller høfligheten om du vil.  Jeg vil nødig skape mere negativt inntrykk her inne. Men må bare få svare når jeg ikke er enig i konklusjoner.

Kanskje er det viktig med en verdidebatt her? Da er det iallefall ikke slik at dem som er igjen som aktive har fus på å ha rett. Utifra andre kommentarer her nylig, er det iallefall flere som synes det var morsommere før. (Klarer ikke å scrolle tilbake på telefonen for å sitere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener ikke at dette gjelder alle bransjefolk, Bjørnar . . . Det går vel mer på hvor selvhøytidelig man er enn om man har bransjetilknytning.

Men noen ganger får jeg inntrykk av at man skal måles etter hvor mye man tilsynelatende kan, eller gir utrykk for at man kan her inne, og at hva man kan tillate seg beror på hvor profilert man er.

Noen virker å se på forumet som "Fluefiskeskolen", hvor et lite utvalg mer eller mindre profilerte fluefiskere skal inneha lærerrollen (ekspertpanelet ;)), mens "røkla" skal fungere som ydmyke elever.

Tror ikke det ville blitt nevneverdig bedre stemning her om man skulle få status etter hva man kan bevise som fluefisker. Jeg har jo sett utallige ganger at det får større konsekvenser når "Profilerte-Per" er fornærmet/misfornøyd med noe her enn når "Anonyme-Bjarne" gir uttrykk for det samme.

Ikke alle har ambisjoner utover det å ha det gøy med sitt fiske, uansett på hvilket nivå det måtte være, og de er ikke mindre verdt enn "guruene" her inne.

Husker en tråd om "Tørt v/s Vått" som var veldig populær her for noen år siden . . . Der ble det skrevet mye som kunne tolkes som mobbing om man var ivrig på å påta seg offerrollen og var sånn passe selvhøytidlig, enn hvor uskyldig moro det åpenbart var. Det var stort sett folk som kjente hverandre som deltok, derfor var det bare fryd og gammen.

Det virker som lista for å bli fornærmet ligger uhyggelig mye lavere om det kommer noe "mistenkelig" fra noen man ikke kjenner på privaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan godt følge litt med her i kulissene, når man finner tid. Men jeg synes ikke at du Bjørnar trenger å føle noe forklaringsbehov for at du ikke er like aktiv som før. Det er flere som ikke er like på hugget lengre.. Gi nye folk en mulighet til å ta de dit de vil, slik tenker jeg ihvertfall.

Kanskje dette forumet ikke riktig passer for alle, eller det er mange steder å gi og få noe nyttig tilbake. De fleste av de som har vært med her lenge,er her fortsatt selv om de ikke deltar og er aktive lengre.

Men man  skal ikke føle noen dårlig samvittighet for at man velger andre steder enn Ffs til å formidle det man måtte ønske å ytre. Det er heller forståelig på mange måter. For det tekniske, konstruktive og utviklende har ikke jeg følt har vært så viktig på en stund :-) Men det er ok det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser hvor du vil Lars. Jeg kan også kjøpe argumentene dine. Men.. kan det også tenkes at enkelte av disse ... La oss kalle de "kjente personene" lettere blir rammet av tull og uhøytidelige angrep? Det er nå engang slik at hvis profilerte Per sier noe, så kan det rulles og ironiseres med han over et par sider ... Harmløst i og for seg, men når dette skjer ofte kan det rett og slett bli slitsomt og uutholdelig. Dette vil aldri anonyme Arne oppleve. En annen ting er også at det er så et utrolig høyt nivå på fluefiskerne i Norge generelt nå (det er min oppfatning) at mange kan bli provosert over folk som stikker fram nesen sin. Det blir litt Jantelov av det. Jeg vet ikke? Ellers må jeg få si at det er flott at man kan diskutere dettelitt ømtålige emnet uten at pulsen og blodtrykket trenger å gjøre et byks (selv etter et par glass høstferierødvin :-/ )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg har personlig opprettet en FB side for å diskutere fiske. Det er vel da riktig av meg å svare på denne tråden. Forklare hvorfor jeg har gjort det.

FFS har vært veldig viktig for meg i mange år. Den har fått vintrene til å fly. Det har vært diskutert fiske med likesinnede kveld etter kveld.

Den siste tiden synes jeg ikke FFS har vært slik. Mitt inntrykk er at ethvert fosøk på å få i gang faglige diskusjoner har endt med ironi og vrøvl. Folk blir trampet på og regelrett mobbet. Det er derfor en god stund siden jeg sluttet å være aktiv her. Jeg trivdes rett og slett ikke så godt lengre. Dette er på ingen måte en anklagelse av noen eller av FFS. Det har med meg å gjøre. Jeg ønsker å snakke fisking. Diskutere taktikk og teknikk mm. Derfor lagde jeg en FB side, i et forsøk på å få i gang dette - slik at vinteren blir til å leve over. Jeg håper at fluefiskesiden blir sitt gamle jeg igjen. Det vil si slik jeg ønsker den. Det er ikke sikkert andre brukere er enig med meg i det. I såfall vil jeg som nå være en som ser innom engang iblant, og legger inn et svar nå og da hvis det klør for mye i fingrene. Fiskediskusjonene håper jeg kan ekspandere på FB i mellomtiden.

mvh

Bjørnar Skjevdal

Forresten ... tror jeg mye av brodden hadde vært tatt vekk fra "krangler" ved at folk hadde brukt fullt navn her.

<<l <<l

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Mitt inntrykk er at ethvert fosøk på å få i gang faglige diskusjoner har endt med ironi og vrøvl. Folk blir trampet på og regelrett mobbet.

Det her har blitt en gjenganger. Folk stikker innom forumet en gang i blant og klager på hvor jævlig det er, uten å dokumentere noen verdens ting. Dermed sementeres et inntrykk som ikke nødvendigvis er riktig. Slik påstander kan med fordel dokumenteres med eksempler, slik at de ikke bare blir kopiert av andre og kanskje til og med blir ryddet opp i.  

PS! Folk som har lyst til å diskutere noe bør starte en tråd, fremfor å surmule. Mye av grunnen til bråk er behovet for anerkjennelse, og mange er svært hårsåre for divergerende synspunkter og kritikk. Har folk litt lave skuldre, så tror jeg på berikende diskusjoner og mye læring.  ;) 

Jørn Bremtun

Surmule .... grunn til bråk er behov for annerkjennelse ... hårsår ...høye skuldre .. påstand som må dokumenteres ... stikke innom engang iblant for å klage. Jøss det var mye man skal bli tilegnet. Jeg skrev et svar her fordi jeg hadde laget en FB side, der alle som vil har vært velkommen. I og med at FB ble diskutert her, ville jeg komme med en forklaring på nettopp hvorfor - dette fordi mange FFS brukere også er medlem på denne siden. Hva dokumentasjon på "hvordan jeg føler denne siden har blitt" gjelder, ser jeg overhode ingen behov for å gjøre.

Jeg øker gjerne aktiviteten min på FFS hvis jeg synes det blir mere interessant her.

<<l <<l

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå engang slik at hvis profilerte Per sier noe, så kan det rulles og ironiseres med han over et par sider ...

Det kan vel ha forekommet det også, for alt jeg vet . . .

At det til tider er lite konstruktivt her er vel forståelig, også. FFS har vel vært oppegående i ti år nå (tror faktisk det kan være snakk om 10 års jubileum i år ? :D), og det er vel en grense for hvor mange ganger det er givende å diskutere de samme temaene.

Jeg har noen ganger latt meg irritere over folk som klager over at det er så mye tull og lavmål her, samtidig som de knapt har startet en eneste tråd for å bidra til noe konstruktivt selv.

Jeg ser jo av og til at seriøse tråder sklir over i tull og vås her jeg også (har nok bidratt til det noen ganger selv, også), men så ille som enkelte skal ha det til er det neppe. Innen trådene sklir ut har som regel trådstarter fått god respons, er mitt inntrykk.

Vi har ulike grenser for hva vi syntes er akseptabelt, så det vil alltid være noen som er misfornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FFS har vel vært oppegående i ti år nå (tror faktisk det kan være snakk om 10 års jubileum i år ? :D)

Huffda... dette har gått oss hus forbi. 22.05.2003 ble forumet opprettet og de to først brukerne registrert. (Rune og undertegnede) Vi får satse på elleveårsjubileum med brask og bram :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvertfall en god del medlemmer som har mistet sin humoristiske sans og glimtet i øyet/tastaturet på veien mot å bli seriøst gode fluefiskere. Da er det litt morsomt at vi har sånne som Robban, som fortsatt har humoren og guttegliset på plass og i tillegg er en eksepsjonelt god fluefisker og fluebinder!  <<l

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere ikke lage en unødvendig sak av dette da. Jeg var sikkert dum som stakk fram hodet mitt og sa ikke alle likte.

Jeg gjentar en gang til. Dette var ikke et angrep på noen eller noe. Jeg har heller ikke mistet sansen for humor. eller ønsker kun å ha seriøsitet. Det trengs ikke egenmoderering eller kommentarer om dette i andre tråder. Jeg er både tykk og tykkhudet, så jeg tåler det. Men det er da vel ikke nødvendig.

Jeg ønsker både høy temperatur og et stort glimt i øyet, men da med normal folkeskikk og gjensidig respekt. Å si beklager når man trekker det langt etter noen glass med brunt i koppen hjelper også. Vi erfarer jo stadig vekk at de kveldene det har blåst mest på toppene, har ting løst seg i fortrolighet etter en telefonsamtale. Å kommunisere på nett kan faktisk være krevende - spesielt når det også deltar anonyme. Man vet rett og slett ikke hvem man prater med. Jeg er lærer. Opplever hver uke situasjoner som oppstår pga av kommunikasjon på nett.

Når det gjelder de som har trukket seg, er det vel disse som helst er best i stand til å si fra hvorfor de gjorde det. Ikke vi andre som er her? Vi kan tillegge dem så mange motiver vi ønsker. Noen ganger er det sikkert de som trekker seg fra FFS som er problemet, eller har gråtekonementalitet som Tom mener. Andre ganger kan det jo også tenkes at det er noen av oss andre som er problemet.. I alle fall er det kun vi som er igjen som kan forsvare synet.

Vel . jeg håper dette var mitt siste innlegg på denne tråden-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det der med å melde seg ut av forumet og slette sin konto er noe av det

mest feigeste jeg vet.Gråtekonementalitet så det holder.

Tom.

Kjenner noen av de som har meldt seg ut, og feig er vel ikke noe jeg forbinder med noen av de... Langt der i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det Bjørnar. Men som Lars, er jeg litt forundret over at noen tråder ender i krangling og ufinheter om man bare leser innholdet. Det kan riktignok mangle et smilefjes her og der, men ofte så må man finlese både teksten og mellom linjene for å skjønne hva konflikten egentlig går ut på. Og selv ikke da er det mulig. Andre tråder tar imidlertid helt av i ufinheter, men da er det mye bakenforliggende som dras frem og ikke noe som går på selve saken. CDC-tråden i sommer er et eklatant eksempel på det siste. At fremstående konkurransefiskere har trukket seg, skyldes nok at mange på FFS ikke er så opptatt av selve konkurransene, men setter pris på kunnskapen de har. At det ble mye bråk rundt sponsingen av VM var dråpen for et par, men det lå mye bak også. Det var ikke bare den tråden, slik jeg vurderer det.

Edit: noen ord ble helt feil, autokorrektur på iPad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvertfall en god del medlemmer som har mistet sin humoristiske sans og glimtet i øyet/tastaturet på veien mot å bli seriøst gode fluefiskere. Da er det litt morsomt at vi har sånne som Robban, som fortsatt har humoren og guttegliset på plass og i tillegg er en eksepsjonelt god fluefisker og fluebinder!  <<l

Du glemte å nevne at du setter pris på Lillevann. Nevner det, bare for ordens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det der med å melde seg ut av forumet og slette sin konto er noe av det

mest feigeste jeg vet.Gråtekonementalitet så det holder.

Tom.

En sànn uttalelse sier igrunn mer om deg enn de som har meldt seg ut av forumet, Tom :rolleyes: ::)

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...