Gå til innhold

Regjeringen vil øke grensen for tollfri import !


-Lars-

Anbefalte innlegg

Det kan nå bli en merkbar økning av grensa for hva vi kan handle tollfritt fra utlandet.

Grensa har ligget på 200kr i snart en mannsalder, og den vil nå sannsynligvis økes til et sted mellom 400-1000kr.

Hva tenker dere om dette, og vil dette føre til at dere vil handle mer fra utlandet, det være seg fiskeutstyr eller annet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensen på 200 kr har ligget fast siden 70-tallet så av den grunn alene burde den vært hevet for lenge siden.

Vanskelig å argumentere mot det, ja . . . Vi har hatt en solid prisstigning i løpet av disse årene, uten at dette beløpet har endret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig sannsynlig at det blir enda vanskeligere for norske butikker som konkurrerer mot netthandel og det er jo synd. Merket nettop dette nylig da Jakt og Friluft i Asker sluttet å selge fiskeutstyr. Grunnen: Selger for lite i butikken, kundene handler heller på nett.

Samtidig er jeg vel selv egentlig for en slik endring. Vil være deilig å kunne bestille fra utlandet for mer enn 200 uten å betale toll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er fint at tollgrensa heves men personlig synes jeg det er et poeng å støtte de lokale sjappene. Når man handler i en lokal sjappe føler ihvertfall jeg mye mer at jeg kommer inn i et miljø. Man kan bli stående å prate litt i og utenfor et tema og sånn blir man kjent med hverandre...Men kan ikke si jeg føler samme behov for å støtte f.eks XXL eller Gsport..selv om det sikkert jobber hyggelige folk der også..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 kroner er en latterlig grense. Folk i dette landet er fullstendig indoktrinert kan det virke som. Vi har høyt skattenivå, en drøss avgifter og attpåtil 25% moms på topoen av alt, inkl. statens egne avgifter. Skal man hjelpe næringsdrivende i konkurransen så må bedriftbeskatningen  ned og  man må åpne for midlertidige ansettelser i f.eks. høysesong. Det gjør de blåblå. Diskusjonen om 200 kronersgrensen er en parentes, en foreldet grense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok av tråder her inne hvor det understrekes viktigheten av å teste stenger og annet utstyr, for å sikre at det passer til personlig stil.  Selv synes jeg dette er betydelig overdrevet, men jeg liker å kunne gå i en butikk for å kunne gå i en butikk og kikke, føle, veie og studere det jeg vurderer å kjøpe.  Det er jo litt av kosen.  Man kan verken teste eller føle i en nettbutikk, og følgelig legger jeg isteden pengene igjen hos den lokale forhandleren for å støtte opp om muligheten til å opprettholde lokale sjapper.  Jeg vet det koster meg noen lapper ekstra, men for mitt vedkommende er det verdt det.

JB - det er fullt mulig å benytte midlertidig arbeidskraft for å utjevne sesongsvingninger.  Du behøver ikke å rope på de blåbrune for å få til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en tolke signalene fra et par politikere idag så virker det som man er fornøyd med en heving av beløpet til 3-400 kroner i denne omgang. Jeg ser at dette kan svekke konkurranseevnen til norske butikker, men ut ifra et rent egoistisk synspunkt så hadde jeg både håpet og trodd på rundt kr. 600.- Høyre vil nok bremse FrP her.

Og så vil jeg gjerne se hevingen gjennomført før jeg jubler for høyt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JB - det er fullt mulig å benytte midlertidig arbeidskraft for å utjevne sesongsvingninger.  Du behøver ikke å rope på de blåbrune for å få til det.

Ja, kommunistene hadde nok strammet inn på det før eller siden. Godt å bli kvitt disse reaksjonære kreftene! Deilig med frihet, Lillevann.  <<l;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så kjekt å kjøre innom den lokale butikken når jeg er tom for drydip, eller 0,14 fortom.. Jeg synes det er så kjekt å sjekke forholdene gjennom den lokale butikken når jeg er på tur. Jeg er så glad for at nybegynnere med drøm om å bli fluefiskere har et sed å henvende seg for eventuelt å kunne realisere hobbyen.

Jeg synes det er så utrolig trist at det skal legges til rette for ytterligere egenimport. Etter min mening burde det ikke vært noen grense. Kjøpes det i utlandet bør det legges på avgifter på lik linje med alt annet. Faghandelen holder på å forsvinne. Du verden hvor mye mindre fluefisker jeg hadde vært i dag uten faghandel med kyndig betjening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ofte innom de lokale sjappene og handler litt stæsj og slår av en prat. Alltid like hyggelig. Har plukket opp utrolig mange triks og tips der også, det blir en helt annen greie å prate med folk fjes til fjes kontra det å bestille på nettet. Likevel er jeg for å heve tollgrensen og kommer helt sikkert til å utnytte meg av det, men stopper ikke å gå i de lokale butikkene av den grunn. Så lenge butikkene yter god service og kundebehandling så kommer kundene tilbake. Se på Gero og J&B f.eks, ett godt eksempel på topp service og jeg kommer alltid til å handle der, tollgrense eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ofte innom de lokale sjappene og handler litt stæsj og slår av en prat. Alltid like hyggelig. Har plukket opp utrolig mange triks og tips der også, det blir en helt annen greie å prate med folk fjes til fjes kontra det å bestille på nettet. Likevel er jeg for å heve tollgrensen og kommer helt sikkert til å utnytte meg av det, men stopper ikke å gå i de lokale butikkene av den grunn. Så lenge butikkene yter god service og kundebehandling så kommer kundene tilbake. Se på Gero og J&B f.eks, ett godt eksempel på topp service og jeg kommer alltid til å handle der, tollgrense eller ei.

Handler også det aller meste fra butikk, nettopp fordi service og totalpakka gjør det verdt det. Og det gjør jeg selv om jeg vet at jeg antageligvis hadde funnet det meste billigere på nettet. Service, "look and feel", kaffekoppen og miljøet gjør at butikkene konkurrerer med mer enn pris. Dessuten så er det ikke snakk om å heve grensen enormt, så f.eks. stenger vil fortsatt blir avgiftsbelagt. Det virker som en del Ap.-folk her er fullstendig i blodtåka etter valgnederlaget. Det er litt komisk, men samtidig er det jæklig deilig. Losers!   ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storfeskarn

Losers?? Det er vel vi alle etter fire år med Frp i regjering!

Ja, de har ikke noe i mot å oppheve nasjonalparkene og bygge ut det vi har igjen av vernede vassdrag, for ikke å snakke om å dumpe gruvegift rett ned i nasjonale laksefjorder... I tillegg skal vi ikke få fiske i fred da folk skal svisje rundt på scooter og helikopter inne i ødemarka. Håper virkelig at de BlåBrune ikke rekker å ødelegge for mye av det fine fisket vi har igjen i Norge før AP tar over makta igjen når denne konstellasjonen kjører i grøfta - etter maks 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Losers?? Det er vel vi alle etter fire år med Frp i regjering!

Ja, de har ikke noe i mot å oppheve nasjonalparkene og bygge ut det vi har igjen av vernede vassdrag, for ikke å snakke om å dumpe gruvegift rett ned i nasjonale laksefjorder... I tillegg skal vi ikke få fiske i fred da folk skal svisje rundt på scooter og helikopter inne i ødemarka. Håper virkelig at de BlåBrune ikke rekker å ødelegge for mye av det fine fisket vi har igjen i Norge før AP tar over makta igjen når denne konstellasjonen kjører i grøfta - etter maks 4 år.

Føler du at AP og Senterpartiet har gjort mye for å redusere kraftubygging og gruvedrift i de siste 8 årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storfeskarn

Losers?? Det er vel vi alle etter fire år med Frp i regjering!

Ja, de har ikke noe i mot å oppheve nasjonalparkene og bygge ut det vi har igjen av vernede vassdrag, for ikke å snakke om å dumpe gruvegift rett ned i nasjonale laksefjorder... I tillegg skal vi ikke få fiske i fred da folk skal svisje rundt på scooter og helikopter inne i ødemarka. Håper virkelig at de BlåBrune ikke rekker å ødelegge for mye av det fine fisket vi har igjen i Norge før AP tar over makta igjen når denne konstellasjonen kjører i grøfta - etter maks 4 år.

Føler du at AP og Senterpartiet har gjort mye for å redusere kraftubygging og gruvedrift i de siste 8 årene?

Føler at det ikke er snakk om å velge mellom pest eller kolera, i denne sammenheng er det vel snarere et valg mellom influensa eller testikkelkreft... FRP og Høyre har jo programfestet at alt skal bli værre når det gjelder naturvern. AP vil bare la det skure og gå som det har gjort til nå... Relativt eksistensiell forskjell når det gjelder naturvern spørr du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Losers?? Det er vel vi alle etter fire år med Frp i regjering!

Ja, de har ikke noe i mot å oppheve nasjonalparkene og bygge ut det vi har igjen av vernede vassdrag, for ikke å snakke om å dumpe gruvegift rett ned i nasjonale laksefjorder... I tillegg skal vi ikke få fiske i fred da folk skal svisje rundt på scooter og helikopter inne i ødemarka. Håper virkelig at de BlåBrune ikke rekker å ødelegge for mye av det fine fisket vi har igjen i Norge før AP tar over makta igjen når denne konstellasjonen kjører i grøfta - etter maks 4 år.

Føler du at AP og Senterpartiet har gjort mye for å redusere kraftubygging og gruvedrift i de siste 8 årene?

Føler at det ikke er snakk om å velge mellom pest eller kolera, i denne sammenheng er det vel snarere et valg mellom influensa eller testikkelkreft... FRP og Høyre har jo programfestet at alt skal bli værre når det gjelder naturvern. AP vil bare la det skure og gå som det har gjort til nå... Relativt eksistensiell forskjell når det gjelder naturvern spørr du meg...

Nå må vi huske på at vi for første gang på åtte år igjen har et virksomt Storting hvor sakene nå skal avgjøres. Det blir mer debatt og åpenhet rundt prosessene, i motsetning til under den rødgrønne flertallsregjeringen. Dette vil bremse radikale forslag, og vi løper ingen stor risiko.

Tror heller ikke butikkhyllene tømmes for småvarer fordi grensen for tollfri import økes fra 200 til evt 1000 kroner. Det er relativt sett mindre å spare på småvarer, fraktskostnadene kommer på toppen og ofte vil man både se og gjerne ha med seg varene med en gang. Å lage noen stor diskusjon ut av dette er rimelig meningsløst. Fatkum er at tollfri import er en regel med sin begrunnelse, men beløpet må naturligvis justeres med det generelle prisnivået. Det er alt som gjøres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...