Gå til innhold

Opprop - Si JA til stille natur!


Lillevann

Anbefalte innlegg

Sagaen fortsetter:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10148427

Økt ATV-kjøring vil være et "helvete", da det etterlater store og varige spor. Snøscooter lager ikke de samme sporene, men villrein, ryper og sårbart dyreliv skremmes over heier og daler. I tillegg kommer den økte støyen.

I likhet med FlyBandit har jeg liten tro på lokal forvaltning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Unknown User

 

Miljø/lyd-aspektet:

-En passe moderne scooter vil du neppe høre når den er snaue 500 meter unna. Tiden med bråkete totaktere er over. Det er knallharde krav til støydemping.

-Dessuten(Igjen!), så vil det være tøffe krav til hvor disse løypene skal gå. De vil IKKE gå oppå/ved siden av skisporet!

-Det settes ikke spor i naturen.

-Du lager større avtrykk i naturen når du går/sykler der.(Husk at en lignende gjeng ville forby sykling i skauen!)  

-Det er ingen andre enn paranoide motstandere som har nevnt ATV!

-Har du fritidsbåt burde du umiddelbart stryke underskriften din!

-Kjører du mange mil i bil for å nyte denne stillheten bør du også tenke på dobbelmoralen din.  

Puh!

Kan jeg spørre hva din personlige erfaring med snøscooter er Dryflyfool?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dævven! Åpnet for diskusjon her nå? Jeg fikk jo beskjed av Lillevann å ikke kommentere her.

Men, det var muligens fordi mine innlegg ikke var jublendes positiv til hele skrekkpropagandaen det? ;D:rolleyes:

Jeg er ikke redd for diskusjon, men denne tråden var en oppfordring til å støtte oppropet mot snøskuterkjøring.  Så får de som synes dette er viktig gjøre nettopp det.  Det er for å være ærlig ikke særlig interessant å lese lange utredninger om at du ikke er enig, og ikke har tenkt å støtte dette.  Litt som å skulle selge en leilighet - de som er interessert kommer på visning.  De som ikke er interessert behøver ikke å komme for å fortelle at de ikke er interessert.  Det er som sagt ingen diskusjonstråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dævven! Åpnet for diskusjon her nå? Jeg fikk jo beskjed av Lillevann å ikke kommentere her.

Men, det var muligens fordi mine innlegg ikke var jublendes positiv til hele skrekkpropagandaen det? ;D:rolleyes:

Jeg er ikke redd for diskusjon, men denne tråden var en oppfordring til å støtte oppropet mot snøskuterkjøring.  Så får de som synes dette er viktig gjøre nettopp det.  Det er for å være ærlig ikke særlig interessant å lese lange utredninger om at du ikke er enig, og ikke har tenkt å støtte dette.  Litt som å skulle selge en leilighet - de som er interessert kommer på visning.  De som ikke er interessert behøver ikke å komme for å fortelle at de ikke er interessert.  Det er som sagt ingen diskusjonstråd.

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør påstå at de som ønsker dette frislippet velkommen, ikke har anelse om hva det dreier seg om. Ja la oss åpne for at alle skal få kjør scooter fritt. I bakrus frs hytta, småfull på vei til hytta. Noen finner sport i å jage div ville dyr med scooter. Jeg har sett en dame ligge å vri seg i en blodpøl, etter at en 16 åring kjørte på henne bakfra mens hun rolig satt i snøborgen sin med en appelsin og kvikklunsj. Det er lite kontroll på dette nå og kommer til å bli redikalt mindre av det etter frislippet. At div kjøretøy bråker mindre nå enn før er ett fattig poeng, det er vel best å høee de før man ser de. Så man kan stupe ned bak en tue og berge livet. Jeg har vokst opp med dette og kjenner svært godt til det. Merkede løyper betyr ingenting nå og enda mindre etter et frislipp. Når man også vet at enkelte scootere har flere hestekrefter enn den bilen man kjører, fordelt over noen få hunde kilo. Så skjønner man at gutta ikke kjøper disse for å rolig frakte familien opp på hytta eller fiskevannet. Det er også vanlig at man laster scooteren med alkohol for så å ta en fest på høyfjellet eller i skogen med lilesinnede scootervenner. Jah.. De sover ikke ut rusen i skauen for å si de sånn..

Ikke er det snø å snakke om lengre heller, så det blir stort sett barmarkkjøring, mange synes det er gøy! Eller å kjøre over åpne vann og elver.

Det er svært naivt å tro at det kommer noe godt ut av dette..

Dette er ikke skremselspropaganda,  men det skjer i dag. Selv om det er begrensede muligheter nå.

Atv er ikke noe bedre, eneste forskjellen er at man ikke like lett klarer å kjøre like fort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke skremselspropaganda,  men det skjer i dag. Selv om det er begrensede muligheter nå.

Atv er ikke noe bedre, eneste forskjellen er at man ikke like lett klarer å kjøre like fort..

Enig.  En kamerat av meg lå i telt i påska i fjor - inntil et frossent vann i Setesdalsheiene, og opplevde full ungdom på skuter som nattestid synes det var gøy å snittkjøre teltet han lå i.  De var så nære at den ene bardunen ble revet av.  Det ble anmeldt, men er selvfølgelig plent umulig å forfølge for en lokal lensmann.  Ikke har de interesse av det heller, for sannsynligvis er ungdommen i bekjentskapskretsen.  Han synes det var så guffent at han nå ikke drar på telttur om vinteren uten en reflekssnor som han spenner godt ut fra teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Det som dessverre vil skje med politianmeldelse er at de havner i en prioritetsbunke. Der vil de ligge til de ender opp i et lager fordi bunken er blitt for stor. Jeg har selv vært med om prioritersordningen nylig og dette gjaldt grov økonomisk brottslighet. Det har tatt fire år og vi får til svar at så lenge de har grovere brottslighet å behandle så har man ikke ressurser å følge opp vårt case, som er koblet til ti andre caser og som rører seg om mange millioner kroner. Ta bare det med 100 metersgrensen i strandsonen. Nils på forumet anmeldte  en gærning i Bærum og har fulgt opp caset mot Kommunen gang på gang og det har ikke skjedd noe der. Eller alle ulovlige garn som blir meldt inn. Klart man skal melde ifra, men man skal nok ikke forvente at det skjer stort dessverre. Da blir de blåblæ nødt til å bevilge mange spenn til lokale ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke skremselspropaganda,  men det skjer i dag. Selv om det er begrensede muligheter nå.

Atv er ikke noe bedre, eneste forskjellen er at man ikke like lett klarer å kjøre like fort..

Enig.  En kamerat av meg lå i telt i påska i fjor - inntil et frossent vann i Setesdalsheiene, og opplevde full ungdom på skuter som nattestid synes det var gøy å snittkjøre teltet han lå i.  De var så nære at den ene bardunen ble revet av.  Det ble anmeldt, men er selvfølgelig plent umulig å forfølge for en lokal lensmann.  Ikke har de interesse av det heller, for sannsynligvis er ungdommen i bekjentskapskretsen.  Han synes det var så guffent at han nå ikke drar på telttur om vinteren uten en reflekssnor som han spenner godt ut fra teltet.

Uff, ja.

Her om året var jeg utpå sjøen i en kajakk. Da ble jeg snittet opptil flere ganger av fulle gubber i store cabincruisere. Kajakken vippa rundt der som en liten kork. Jeg mente jeg kjente igjen en av båtene i marinaen, og vurderte å anmelde. Men jeg tenkte at det ikke var noe vits, for politimesteren hadde også båt der, så de var sikkert i bekjentskapskretsen. Jeg syntes det var så guffent at jeg nå ikke drar på fjorden uten våpen...

En annen gang var jeg ute og kjørte motorsykkelen min. Da ble jeg nesten kjørt ned av en (sikkert dritings!) mann i en Prius. Jeg har vurdert å anmelde, men jeg er redd lensmannen her ute har så sansen for slike hybridbiler at det er fåfengt... Jeg synes nå det er så guffent med slike hybridbiler at jeg har kjøpt meg tanks...

Her i høst passet jeg puddelen til min mor. Plutselig kom det en ganske så stor hund løpende. Den gikk på puddelen. Jeg fikk heldigvis vippet den pent unna med vrista. Eieren så full ut.

Jeg vurderte å anmelde og kreve avlivning, men ga beng da sånne bikkjer uten bånd sikkert er allment akseptert i denne lille innavlsbygda(Du veit, alle kjenner alle og så videre...). Jeg syntes det hele var så guffent at jeg nå kun går i boots med stålinnlegg.

Min løsning her er:

-Forby ALL lystbåttrafikk på fjorden!

-Få vekk alt av hybridbiler!

-Alle store bikkjer er farlige, og bør avlives umiddelbart.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teit(e) sammenligning(er). Her prater vi i første omgang om stressing av dyrelivet. Bla. villrein, jerv, ulv, rype osv osv... Og den forbanna støyen og alle regelbruddene som garantert vil bli en trend, er heller ikke fristende tanker... Folk er folk. Nei takk. Søk om løyve  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke skremselspropaganda,  men det skjer i dag. Selv om det er begrensede muligheter nå.

Atv er ikke noe bedre, eneste forskjellen er at man ikke like lett klarer å kjøre like fort..

Enig.  En kamerat av meg lå i telt i påska i fjor - inntil et frossent vann i Setesdalsheiene, og opplevde full ungdom på skuter som nattestid synes det var gøy å snittkjøre teltet han lå i.  De var så nære at den ene bardunen ble revet av.  Det ble anmeldt, men er selvfølgelig plent umulig å forfølge for en lokal lensmann.  Ikke har de interesse av det heller, for sannsynligvis er ungdommen i bekjentskapskretsen.  Han synes det var så guffent at han nå ikke drar på telttur om vinteren uten en reflekssnor som han spenner godt ut fra teltet.

Uff, ja.

Her om året var jeg utpå sjøen i en kajakk. Da ble jeg snittet opptil flere ganger av fulle gubber i store cabincruisere. Kajakken vippa rundt der som en liten kork. Jeg mente jeg kjente igjen en av båtene i marinaen, og vurderte å anmelde. Men jeg tenkte at det ikke var noe vits, for politimesteren hadde også båt der, så de var sikkert i bekjentskapskretsen. Jeg syntes det var så guffent at jeg nå ikke drar på fjorden uten våpen...

En annen gang var jeg ute og kjørte motorsykkelen min. Da ble jeg nesten kjørt ned av en (sikkert dritings!) mann i en Prius. Jeg har vurdert å anmelde, men jeg er redd lensmannen her ute har så sansen for slike hybridbiler at det er fåfengt... Jeg synes nå det er så guffent med slike hybridbiler at jeg har kjøpt meg tanks...

Her i høst passet jeg puddelen til min mor. Plutselig kom det en ganske så stor hund løpende. Den gikk på puddelen. Jeg fikk heldigvis vippet den pent unna med vrista. Eieren så full ut.

Jeg vurderte å anmelde og kreve avlivning, men ga beng da sånne bikkjer uten bånd sikkert er allment akseptert i denne lille innavlsbygda(Du veit, alle kjenner alle og så videre...). Jeg syntes det hele var så guffent at jeg nå kun går i boots med stålinnlegg.

Min løsning her er:

-Forby ALL lystbåttrafikk på fjorden!

-Få vekk alt av hybridbiler!

-Alle store bikkjer er farlige, og bør avlives umiddelbart.

 

 

[/quot

Lukter ostekake av hele innlegget :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE SiGNERT !!!

Men signerer gjerne stopp all fri ferdsel av fritidsbåter langs kysten ! :)

Har flere ganger i denne debatten og lignende debatter andre steder sett at "scooter folket" bruker fritidsbåt argumentet. Enig i at fritidsbåt trafikken er ute av kontroll og kan være utrolig plagsom (fisker ikke i sjøen her sør i båtsessongen, det orker jeg ikke), men det jeg ikke skjønner er hvorfor og hvordan liberalisering og økende scootertrafikk skulle hjelpe på dette problemet?

Grunde

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke har de interesse av det heller, for sannsynligvis er ungdommen i bekjentskapskretsen.

Jeg mente jeg kjente igjen en av båtene i marinaen, og vurderte å anmelde. Men jeg tenkte at det ikke var noe vits, for politimesteren hadde også båt der, så de var sikkert i bekjentskapskretsen.

Jeg har vurdert å anmelde, men jeg er redd lensmannen her ute har så sansen for slike hybridbiler at det er fåfengt...

Er det mulig? Herregud for noen uttalelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE SiGNERT !!!

Men signerer gjerne stopp all fri ferdsel av fritidsbåter langs kysten ! :)

Har flere ganger i denne debatten og lignende debatter andre steder sett at "scooter folket" bruker fritidsbåt argumentet. Enig i at fritidsbåt trafikken er ute av kontroll og kan være utrolig plagsom (fisker ikke i sjøen her sør i båtsessongen, det orker jeg ikke), men det jeg ikke skjønner er hvorfor og hvordan liberalisering og økende scootertrafikk skulle hjelpe på dette problemet?

Grunde

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Du har rett i at fritidsbåt trafikken er ute av kontroll. Og det er faktisk et godt argument for at det ikke skal bli slik på fjellet og. Sitter nok litt i glasshus da jeg liker å brøle rundt på fjorden i et par og førti knop og oppover på varme sommerdager.

Men jeg nå oppvokst på/ved sjøen og håper og tror at jeg har litt båtvett og ikke plager så mange andre.

Jeg klarer bare ikke være så politisk korrekt som mange av dere er. I alle fall på nett.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at fritidsbåt trafikken er ute av kontroll. Og det er faktisk et godt argument for at det ikke skal bli slik på fjellet og. Sitter nok litt i glasshus da jeg liker å brøle rundt på fjorden i et par og førti knop og oppover på varme sommerdager.

Men jeg nå oppvokst på/ved sjøen og håper og tror at jeg har litt båtvett og ikke plager så mange andre.

Jeg klarer bare ikke være så politisk korrekt som mange av dere er. I alle fall på nett.....

Enig, båttrafikk og landtrafikk kan ikke sammenlignes. Ikke er det mye dyreliv _på_ havet, ei heller persontrafikk av betydning.

En annen ting med dette skutertøyset er at man må se på hvordan kommunenorge er organisert Det er jo et stort mosaikkbilde, så hvis hver kommune skal lage sine egne skuterregler blir det det komplette kaos!

Skuterfolket har kommet på et nytt argument, en snøskuter gir lavere marktrykk enn en skiløper.... hva så?

De støyer, forurenser og bringer folk ut i områder de aldri ville kommet i nærheten av.

Jeg kan være enig i at kommuner med store vidder skal ha litt mere liberale skuterregler. Men i fjord og fjellområder er jeg for en svært restriktiv lovgivning. En ting er skredfaren og at det vil gå liv, en annen ting er at i slike områder blir skutertrafikken veldig konsentrert i motsetning til feks på Finnmarksvidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at fritidsbåt trafikken er ute av kontroll. Og det er faktisk et godt argument for at det ikke skal bli slik på fjellet og. Sitter nok litt i glasshus da jeg liker å brøle rundt på fjorden i et par og førti knop og oppover på varme sommerdager.

Men jeg nå oppvokst på/ved sjøen og håper og tror at jeg har litt båtvett og ikke plager så mange andre.

Jeg klarer bare ikke være så politisk korrekt som mange av dere er. I alle fall på nett.....

Enig, båttrafikk og landtrafikk kan ikke sammenlignes. Ikke er det mye dyreliv _på_ havet, ei heller persontrafikk av betydning.

En annen ting med dette skutertøyset er at man må se på hvordan kommunenorge er organisert Det er jo et stort mosaikkbilde, så hvis hver kommune skal lage sine egne skuterregler blir det det komplette kaos!

Skuterfolket har kommet på et nytt argument, en snøskuter gir lavere marktrykk enn en skiløper.... hva så?

De støyer, forurenser og bringer folk ut i områder de aldri ville kommet i nærheten av.

Jeg kan være enig i at kommuner med store vidder skal ha litt mere liberale skuterregler. Men i fjord og fjellområder er jeg for en svært restriktiv lovgivning. En ting er skredfaren og at det vil gå liv, en annen ting er at i slike områder blir skutertrafikken veldig konsentrert i motsetning til feks på Finnmarksvidda.

He he ja det med marktrykk var latterlig. Du har mer marktrykk en en 32 tones graver når du går på grusen.

Jeg er helt enig i dine argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke har de interesse av det heller, for sannsynligvis er ungdommen i bekjentskapskretsen.

Jeg mente jeg kjente igjen en av båtene i marinaen, og vurderte å anmelde. Men jeg tenkte at det ikke var noe vits, for politimesteren hadde også båt der, så de var sikkert i bekjentskapskretsen.

Jeg har vurdert å anmelde, men jeg er redd lensmannen her ute har så sansen for slike hybridbiler at det er fåfengt...

Er det mulig? Herregud for noen uttalelser!

Sorry. Prøver bare å tulle litt.

Mislykka igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utviklingen i villmarksområder er sterkt negativ i Norge. Villmark er definert som områder som ligger minimum 5 km fra nærmeste menneskelige inngrep; vei, kraftlinje, regulert vann etc.

Det som er så bra med scooterforslaget, er at nå kan de siste områdene nås uten at det bygges vei. Helt utrolig bra! Brum, Brum...

(Hvordan det ser ut i 2014 kan vi jo bare tenke oss)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siste nytt... det skal opprettes løyper for fritidsbåter, dæm skal ikke få kjøre fritt og herje som dæm sjøl vil... det e flere båter en scooter og dæm forurenser mere... man ser no at dær det er løyper for scooter så finner man turfolk som går etter løypene siden det er tråkket opp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...