Gå til innhold

Minner fra barndommen :-)


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Kom over et gammelt fotoalbum her  :)

Dette husker jeg godt den dag i dag. Min første torsk, og den opplevelsen har brent seg inn i sinnet for alltid  <<l

Vi pleide å ha ferie ei uke i Sønderled hver sommer.

Antagelig hadde vi ikke så god råd, så når pappa fikk låne denne hytta av jobben ei uke i fellesferien hver sommer, så var det en ungedrøm, og jeg husker jeg gikk og gledet meg hele vinteren til denne uka. Midt i fellesferien. Ved sjøen, og jeg kunne fiske dag ut og dag inn.

Ingen ting varer evig, men jammen er slike barndomsminner sterke.

11656604315_e4285a7db3_o.jpg

Edit: Var en klok sjel som spurte om jeg kunne gjøre om "Sjøfiske for 35 år siden"-tittelen til slik at det vart mer generelt så flere kunne legge inn bidrag her. Gjort  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får meg til å tenke på alle de turene jeg og fattern var å fiska gjedde og abbor på hytta. Jeg var vel ikke mer enn en neve stor de første turene vi rodde rundt vannet med ett par rapala wobblere hengende etter båten. Og fisk, det fikk vi alltid. I allefall husker jeg det slik. :)

Ja, det var goodtimes! Senere blei den Grøn/brun Atom sluken innført i mitt lille sinn som en av de beste gjeddeslukene på markedet; -Glem alt annet, sa fattern, og ta heller tre av denna. Det var den og mepps det gikk i.

Jeg er født i 79, så dette utspant seg fra midten av 80 tallet og utover. Er glad fattern alltid tok meg med på fiske. Det var aldri sport og slikt hjemme hos oss, for vi skulle alltid på en fisketur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad fattern alltid tok meg med på fiske. Det var aldri sport og slikt hjemme hos oss, for vi skulle alltid på en fisketur. :)

Hehe  :) Høres akkurat ut som hjemme hos meg i barndommen. Gud så mange netter vi otra etter ørret, gikk fjell opp og fjell ned på jakt og fiske, for opp og ned hver eneste elv med fluestang og Zulu Silver. Det skal fatter'n ha: Han tok meg med på slik  <<l

11657787744_fc03c79de3_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÅ 80-tallet var det bil-bingo nede ved Skee i Sverige. Gamla elska bingo og fattern måtte pent være med. Glemmer aldri den søndagen dem skulle nedover og prøve lykken. Da de passerte den gamle murbrua så dem meg og bror min ved elvebredden og jeg hadde akkurat fått opp min første ørret noensinne. Fattern visste ikke at det var ørret i elva en gang. Gjett om han fikk store øyne. ;D

Husker den fisken som halvannen til to kilo selv om den sikket bare såvidt nærmet seg en halvkilo. Ja, den dagen koste gammern seg fælt på bil-bingo kan jeg tenke meg. Stakkars mann. ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÅ 80-tallet var det bil-bingo nede ved Skee i Sverige. Gamla elska bingo og fattern måtte pent være med. Glemmer aldri den søndagen dem skulle nedover og prøve lykken. Da de passerte den gamle murbrua så dem meg og bror min ved elvebredden og jeg hadde akkurat fått opp min første ørret noensinne. Fattern visste ikke at det var ørret i elva en gang. Gjett om han fikk store øyne. ;D

Husker den fisken som halvannen til to kilo selv om den sikket bare såvidt nærmet seg en halvkilo. Ja, den dagen koste gammern seg fælt på bil-bingo kan jeg tenke meg. Stakkars mann. ;D ;D

KOnge! Bare ikke for far din... ;D

Glømmer heller aldri opplevelsen av mine første fisk. Aura står selvfølgelig sterkest i minnet, der den blinka og kjempa i det krystallklare vannet mot lys sandbånn, med god-sluken i kjeften...  :) Jeg fikk steike den i panna om kvelden. Fantastisk med "hardbrød", salt og smør.

Silda tatt ved rorbuene i Selje står som første minne i saltvannsboka. En gang sportsfisker, alltid sportsfisker.

ps: Jeg har også fått en del torsk i nærheten av Søndeled, André. Har også mista noen druge sjøørreter på makk  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre`. Har aldri hatt interesse for våpen, men den hagla du viser fram på det bildet sammen med hunden, er det en kal. 20, eventuelt en kal.24??

Elers husker jeg godt min første ørret. Var en gjeng i 12/13/14 års alderen som holdt sammen og hadde blitt enige om å dra i Fosselva og prøve abboren, det var jo stort sett det det gikk i med oss "remplingene". Hadde dessverre begynt å røyke alle sammen, og mens vi satt på brua over elva like overfor "Bjørusa" (for de som er kjent i Vallset) sier jeg til de andre gutta: "nei jeg får vel ta en fisk da", tar stanga og kaster marktugga ut i strømmen og treffer snuta på en 250 grams ørret. Resultatet er at alle de andre bare begynner å kaste på samme stedet før de endelig begynner å spre seg oppover elva. Jeg hadde i hvert fall funnet ut at det lønte seg å ta det med ro, noe jeg har hatt god nytte av senere i livet når det gjelder fiske og friluftsliv.

Ha et riktig GODT NYTT ÅR, og et godt fiske-år alle sammen.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Utrolig bra bilder Andre. Gøy å ha det så fint dokumentert.

1978 åkte jeg og broren min for første gang på fisketur opp til Norrland. Vi bodde da i Malmö, sør i Sverige, i nabolagrt Til det mere økjente Rosengård. Grunnet tøffe kår i nabolagets fikk broren min og jeg aldri gå fra "gården", som besto av en ring av 11-etasjers høyblokker. Det svenske folkehjemmet personifisert. Alt var asfalt og betong. Min bror og jeg hadde nesten ikke hatt føttene på noe annet. Det nærmeste vi kom skogforhold var fotballbanen med grus. Vi var rett og slett ikke vant ved å løfte på føttene. Den dag i dag må jeg beundre stefaren min som dro med oss 151 mil i bil opp til Sorsele for å fiske i Laiselven. Vi hadde kastetrening på gressplen utenfor huset ukene før vi skulle dra. Vi hadde fått våre egne haspelstenger og ble utrustet med en dupp og tre fluer. Våtfluer. Å gjøre ting på sjuttitallet er ikke helt det samme som nå. Stefaren røyket i bilen. Vi var ikke sikret med bilbelte og bruttern og jeg lå i skje i baksetet og sov. Jeg våknet kun når se spilte Elvis på radion. Ved elven fantes det ikke noe som het reddningsvest. For meg er det et under at vi overlevde disse turene. Jeg falt i det kalde elvevannet noen ganger og jeg snublet over stokk og stein og lå mer på bakken enn jeg var på beina. Stefaren drakk en del og hadde ikke den beste tålmodigheten med disse betongbarna som han drasset avgårde med 151 mil. Vi fikk lære oss mye på egen hånd og det er nok både et mirakel at jeg fortsatt driver på med fiske men sikkert en anledning til hvorfor jeg er den stae fisketypen som jeg er. Jeg husker godt min første harr. Sløringen og måltiden. Stoltheten av å komme fra et ghetto og mestringsfølelsen av en slik situasjon. Tre år senere flyttet vi til Piteå og en villmarksgutt ble født på nytt. Der fikk vi komme å gå som vi ønsket og vi bodde kun få hundre meter fra nedre delene av ville, vakkre 40 mil lange Piteåälven. Fem år senere ble jeg hekta på fluefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett og slett bare herlige bilder Andre. <<l

Dette oser det glede og varme av.

Og se på den stanga da?

Har den bare tre eller fire ringer?

Og den tilsynelatende aksjonen lurer oss. ;D

(Jada,det er bare meg som på død og liv skal måle alt mulig. ;D)

Nå fikk du meg virkelig til å tenke,hvor fikk jeg min første fisk?

Jeg klarer ikke huske det,men du fikk meg til å tenke over akkurat det.

Takk. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre`. Har aldri hatt interesse for våpen, men den hagla du viser fram på det bildet sammen med hunden, er det en kal. 20, eventuelt en kal.24??

Tipper det er den gode gamle Star Baikal enkeltløperen i kal 12  ;)

Den var fin til revejakt, for den hadde samme samling på 30 meter som andre hagler hadde på 10  ;D

Skikkelig trangboring der, altså  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre`. Har aldri hatt interesse for våpen, men den hagla du viser fram på det bildet sammen med hunden, er det en kal. 20, eventuelt en kal.24??

Tipper det er den gode gamle Star Baikal enkeltløperen i kal 12  ;)

Den var fin til revejakt, for den hadde samme samling på 30 meter som andre hagler hadde på 10  ;D

Skikkelig trangboring der, altså  :)

Hehe, du har rett i trangborringa ja, Lars  ;D Forøvrig en cal.16, men den Star'n skjøt mildt sagt trangt ja  :)

Har hatt noen få hagler gjennom tidene, men i dag bruker jeg en Gebr.Merkel S/S som ene løpet er borra opp til sylinder. Skyter med Eley og filtforladning stort sett  ;)

loke_andre_duejakt.jpg

Bilde087c.jpg

Lærer opp unghunden i apport  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte dykke litt i gamle fotoalbum hos muttern i går og der var det lagret mange gode minner fra barndommen. Da jeg var liten var det stort sett naturprogrammer det gikk i når fattern satte seg forran tv'en, og fotball og sport var sjeldent noe tema. Sikkert derfor jeg er så lite interessert i sport den dag i dag.

Det var alltid stas å være med fattern på fisketur og gjedda blei jeg tidlig kjent med. Legg merke til den gamle "ludvigsekken" i bakgrunnen, den var alltid med. :)

11693233356_7e1573f307.jpg

Dette bilde under her er tatt i østmarka i 1987 og da var jeg 8 år gammel og allerede godt kjent i flere av vannene innover fra Losby.

11693233696_96a7fb5807.jpg

Har ikke tall på hvor mange fisketurer jeg og fattern har vært på sammen opp igjennom årene. Veldig glad for det nå som jeg har blitt voksen. Natur og fiske er en del av meg og det kommer det alltid til å være. :)

11692838584_e3a530958b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte visst ned i kjelleren å grave litt i gamle bilder jeg også, gitt  :D

[attachimg=1]

Jeg vet ikke helt hvor gammel jeg var her jeg, men jeg husker denne fisken enda. Det var min største abbor på den tiden.

[attachimg=2]

Og dette er kanskje mitt største øyblikk som sjøørret-fisker. Fra jeg var 6-7 år gammel dro jeg og pappa ut hver eneste helg og fisket sjøørret før frokost. Ofte både lørdag og søndag. Han stod da opp først og vekket meg, men da hadde jeg  somregel allerede vært våken en god stund. Og hvis det var en dag det blåste for mye, eller pappa ikke orket å dra ut ble det bråk. Da ble jeg nemlig liggende oppe hele morgenen å vente på at pappa skulle "vekke" meg. :P Men dette bilde da, er fra 2005. Da var jeg 9 år. Det var NJFF sin nasjonale sjøørret konkurranse. Men pappa var på guttetur å fisket, så jeg hadde ingen å fiske med. Ikke fikk jeg lov å dra å fiske alene heller. Det hele endte med at jeg på mystisk vis rappet med meg slukstanga, og syklet korteste vei ned til sjøen. på tredje kastet smalt det jaggu på en fin ørret, og jeg syklet rett hjem igjen med fisken. Heldigvis var morfar også hjemme når jeg kom hjem, og han reddet meg fra å få huden full av kjeft :P Men et lite nedelag var det. For da hedde jeg netopp begynt å fiske med flue i sjøen. Jeg ble faktisk så lei meg for at jeg ikke hadde fått den på flue at slukstanga ble lagt på hylla for godt etter denne dagen  <<l

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Kom over et gammelt fotoalbum her  :)

Dette husker jeg godt den dag i dag. Min første torsk, og den opplevelsen har brent seg inn i sinnet for alltid  <<l

Vi pleide å ha ferie ei uke i Sønderled hver sommer.

Antagelig hadde vi ikke så god råd, så når pappa fikk låne denne hytta av jobben ei uke i fellesferien hver sommer, så var det en ungedrøm, og jeg husker jeg gikk og gledet meg hele vinteren til denne uka. Midt i fellesferien. Ved sjøen, og jeg kunne fiske dag ut og dag inn.

Ingen ting varer evig, men jammen er slike barndomsminner sterke.

Edit: Var en klok sjel som spurte om jeg kunne gjøre om "Sjøfiske for 35 år siden"-tittelen til slik at det vart mer generelt så flere kunne legge inn bidrag her. Gjort  <<l

Dette må være en av de hyggeligste trådene jeg har sett på lenge. Way to go, André <<l

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over et gammelt fotoalbum her  :)

Dette husker jeg godt den dag i dag. Min første torsk, og den opplevelsen har brent seg inn i sinnet for alltid  <<l

Vi pleide å ha ferie ei uke i Sønderled hver sommer.

Antagelig hadde vi ikke så god råd, så når pappa fikk låne denne hytta av jobben ei uke i fellesferien hver sommer, så var det en ungedrøm, og jeg husker jeg gikk og gledet meg hele vinteren til denne uka. Midt i fellesferien. Ved sjøen, og jeg kunne fiske dag ut og dag inn.

Ingen ting varer evig, men jammen er slike barndomsminner sterke.

Edit: Var en klok sjel som spurte om jeg kunne gjøre om "Sjøfiske for 35 år siden"-tittelen til slik at det vart mer generelt så flere kunne legge inn bidrag her. Gjort  <<l

Dette må være en av de hyggeligste trådene jeg har sett på lenge. Way to go, André <<l

Terje

Helt enig, Terje <<l

Og det er også interessant å se hvor fete bilder man kunne få med analog film. Det er rett og slett noe annet. Ikke bedre på noen måte, bare et annet uttrykk, akkurat som f.eks. analog vs digital lyd.

Skal se om jeg ikke finner noen gamle bilder selv, har tusenvis av dias etter min far. Finns det noen smart hurtigmåte for å få sånne over i digitalt format uten å bruke en diasskanner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her en ganske så ung utgave av ruffen. Jeg husker faktisk den situasjonen. Jeg hadde gledet meg vilt til kakao og når vi hvilte og skulle drikke så hadde min snille bestefar som tok bildet brukt en termos som normalt ble brukt til kaffe.

Så det smakte kaffe av kakaoen. Trodde nesten jeg skulle begynne å grine. Men ned gikk den åkke som for det var jo ikke så ofte man fikk kakao. Jeg har omtrent nesten ikke bilder i fra barndommen pga noe omstendigheter så det var veldig morro å finne dette bilde. Det lå bortgjemt og glemt i vedboden på hytta. Det var nok noe min bestefar skulle gjøre med det og glemt det bort. Bildet er litt medtatt men av virkelig stor verdi for meg.

[attachimg=1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...