Gå til innhold

Uakseptabel egoisme?


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

Synes det må være greit å si ifra hva en mener, og synes også du har gode grunner for å tenke som du gjør. Det å ha et dyr medfører ansvar, og sånn er det bare. Når en i tillegg tenker at mange av de vanlige husdyra lever i 10 - 15 år, så er det ikke noe å ta lett på. Fint med dyr, og avhengig av hva slags, så kan det være mye kos også, men det er også endel "arbeid". Ryddig å være klar synes jeg, så diskuteres det iallefall på ærlig grunnlag !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Gjest Baetrix

Noen ganger er det bare dumt å argumentere. Best å bare si: Nei, det vil jeg ikke. Husdyr er uaktuelt. Ferdig snakka. Da er det ikke lenger snakk om egoisme, men et standpunkt du har. Da tar det noen dager og så er hele greia glemt.

Da glemmer du spørsmålet "hvorfor ikke", i tillegg så er det ikke så enkelt å komme seg unna. Ikke i dette huset hvert.

Ikke aktuelt bare. Jeg vil ikke og noe må jeg få bestemme jeg også. Går ikke det så har du feil kjerring. ;)

Har en aldeles fantastisk kona, men vi er for dialog i husholdet vårt.

Dialog er selvsagt det beste i så å si alle sammenhenger, men noen ganger er det lov å legge ned veto uten mer dikkedarier som kan medføre grums i forholdet. Veto kan brukes av begge og benyttes veldig sjelden og er dermed virkningsfullt. Når vetoen er lagt så er det ikke mer å diskutere. Selv har jeg nok et par vetoer til gode, men det er helt i orden. Det er helt greit at noe betyr mye for den andre. Funker som fy og vi har aldri hatt noe problem med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Synes det må være greit å si ifra hva en mener, og synes også du har gode grunner for å tenke som du gjør. Det å ha et dyr medfører ansvar, og sånn er det bare. Når en i tillegg tenker at mange av de vanlige husdyra lever i 10 - 15 år, så er det ikke noe å ta lett på. Fint med dyr, og avhengig av hva slags, så kan det være mye kos også, men det er også endel "arbeid". Ryddig å være klar synes jeg, så diskuteres det iallefall på ærlig grunnlag !

Akkurat som jeg tenker. Jeg er ikke beredd på det ansvaret. Jeg syns barn er nok med ansvar. Skal jeg i tillegg legge tilen bikje eller noe annet. Nææææææeeei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Noen ganger er det bare dumt å argumentere. Best å bare si: Nei, det vil jeg ikke. Husdyr er uaktuelt. Ferdig snakka. Da er det ikke lenger snakk om egoisme, men et standpunkt du har. Da tar det noen dager og så er hele greia glemt.

Da glemmer du spørsmålet "hvorfor ikke", i tillegg så er det ikke så enkelt å komme seg unna. Ikke i dette huset hvert.

Hvordan blir man enig om en "veto"? Bestemmer man antall per år eller har man ubegrenset? Går den å missbrukes og vem i sånt fall bestemmer når den er missbrukt?

Ikke aktuelt bare. Jeg vil ikke og noe må jeg få bestemme jeg også. Går ikke det så har du feil kjerring. ;)

Har en aldeles fantastisk kona, men vi er for dialog i husholdet vårt.

Dialog er selvsagt det beste i så å si alle sammenhenger, men noen ganger er det lov å legge ned veto uten mer dikkedarier som kan medføre grums i forholdet. Veto kan brukes av begge og benyttes veldig sjelden og er dermed virkningsfullt. Når vetoen er lagt så er det ikke mer å diskutere. Selv har jeg nok et par vetoer til gode, men det er helt i orden. Det er helt greit at noe betyr mye for den andre. Funker som fy og vi har aldri hatt noe problem med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baetrix

Noen ganger er det bare dumt å argumentere. Best å bare si: Nei, det vil jeg ikke. Husdyr er uaktuelt. Ferdig snakka. Da er det ikke lenger snakk om egoisme, men et standpunkt du har. Da tar det noen dager og så er hele greia glemt.

Da glemmer du spørsmålet "hvorfor ikke", i tillegg så er det ikke så enkelt å komme seg unna. Ikke i dette huset hvert.

Hvordan blir man enig om en "veto"? Bestemmer man antall per år eller har man ubegrenset? Går den å missbrukes og vem i sånt fall bestemmer når den er missbrukt?

Ikke aktuelt bare. Jeg vil ikke og noe må jeg få bestemme jeg også. Går ikke det så har du feil kjerring. ;)

Har en aldeles fantastisk kona, men vi er for dialog i husholdet vårt.

Dialog er selvsagt det beste i så å si alle sammenhenger, men noen ganger er det lov å legge ned veto uten mer dikkedarier som kan medføre grums i forholdet. Veto kan brukes av begge og benyttes veldig sjelden og er dermed virkningsfullt. Når vetoen er lagt så er det ikke mer å diskutere. Selv har jeg nok et par vetoer til gode, men det er helt i orden. Det er helt greit at noe betyr mye for den andre. Funker som fy og vi har aldri hatt noe problem med det.

Spørsmålet ditt var godt kamuflert inne i siteringa, men jeg fant det til slutt. I et godt forhold misbrukes ingenting. Vi har ingen antall eller noe og det er så sjelden brukt at jeg husker ikke hva det var sist. Det blir jo aldri brakt på bane igjen. Når noe virkelig betyr mye for en så er det greit å si det. Ellers kan det bygge seg opp til en byll som bare gjør ting verre. Det funker i alle fall veldig bra for oss. Jeg har bryllupsdag midt i verste klekkingsperioden på sommeren og det er resultatet av den første vetoen som ble lagt ned. Klager ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæledyr kan være en stor berikelse for mange, men det er levende vesener som fortjener respekt og et godt liv, og må bare anskaffes av "riktige" grunner!!

De er ikke få dyr som havner på FOD-gårdene pga foreldre som synes barna kan få dyr enten fordi de skal lære ansvarlighet, de har sett en film med søte dyr eller rett og slett fordi de har lyst på det. Først går ungene lei, så går foreldrene lei, så havner dyret opp hos FOD, dyrebeskyttelsen eller avlives. 

Sendt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene til André sier det meste for meg. Vokste selv opp med dyr, og kan ikke forestille meg en barndom uten. Men det hele koker ned til hva slags dyr det er snakk om og hvor(dan) du bor. Man boer ikke ha dyr i en leilighet i Oslo, osv.

Det virker LITT som om Elvis fisker etter stoette for sin generelle motstand mot husdyr generelt. En saann holdning kan jeg ikke engang forholde meg til...  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Bildene til André sier det meste for meg. Vokste selv opp med dyr, og kan ikke forestille meg en barndom uten. Men det hele koker ned til hva slags dyr det er snakk om og hvor(dan) du bor. Man boer ikke ha dyr i en leilighet i Oslo, osv.

Det virker LITT som om Elvis fisker etter stoette for sin generelle motstand mot husdyr generelt. En saann holdning kan jeg ikke engang forholde meg til...  :-\

Da har du missforstått. Alle velger som de vil. Det var mest en bikommentar som egentlig ikke betyr noe for tråden. Mulig den ikke skulle vært med. Bare min mening generelt som ikke i det hele tatt var ment å bli diskutert.

Jeg fisker ikke etter noe. Ble litt overrasket da kona syntes at det var totalegoistisk av meg å bruke "klekking" som argument for å ikke skaffe husedyr. Da vi er en gjeng særlinger som sikkert har sine egne issues i heimen når det kommer til å få / kunne utføre vår elskede hobby på friest mulige måte. For meg ville et husdyr blitt en real stopper.

Nydelige bilder André. Jeg er selv oppvokst med både hund og katt og vet hva det kan gi og bildene viser virkelig glede. Har hunden deres aldri vært tema for diskusjon rundt dine fisketurer? Du er jo ikke den som har færrest fiskedøgn og da blir det naturlig at samboeren din tar hand om hunden. Har du aldri fått en "åja, tur nå igjen. Klekker det oppe i Rendalen ja. Du blir bort en uke? Vem tar hand om Trixie da?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene til André sier det meste for meg. Vokste selv opp med dyr, og kan ikke forestille meg en barndom uten. Men det hele koker ned til hva slags dyr det er snakk om og hvor(dan) du bor. Man boer ikke ha dyr i en leilighet i Oslo, osv.

Det virker LITT som om Elvis fisker etter stoette for sin generelle motstand mot husdyr generelt. En saann holdning kan jeg ikke engang forholde meg til...  :-\

Bør man ikke ha dyr i leilighet i Oslo? Hvordan begrunner du dette egentlig? Ser problemet dersom det er snakk om hest/ elefant ol. men er neppe spesielt utbredt... For ordens skyld bor jeg ikke i leilighet i Oslo - finner bare din moralske stilling snodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tolket Swedes innlegg som motstand mot husdyr generelt. Det er greit å ha i bakhodet at dersom man ikke er klar for å ha en hund f.eks. så bør man ikke ha en hund. Hunder kan ikke velge hvem de skal komme til, men mennesker kan velge om de skal ha en hund. Synes det er helt greit å velge å la være, om man vet at man kommer til å ergre seg over begrensningene det medfører. Noe annet er ikke innafor i mitt hode !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene til André sier det meste for meg. Vokste selv opp med dyr, og kan ikke forestille meg en barndom uten. Men det hele koker ned til hva slags dyr det er snakk om og hvor(dan) du bor. Man boer ikke ha dyr i en leilighet i Oslo, osv.

Det virker LITT som om Elvis fisker etter stoette for sin generelle motstand mot husdyr generelt. En saann holdning kan jeg ikke engang forholde meg til...  :-\

Bør man ikke ha dyr i leilighet i Oslo? Hvordan begrunner du dette egentlig? Ser problemet dersom det er snakk om hest/ elefant ol. men er neppe spesielt utbredt... For ordens skyld bor jeg ikke i leilighet i Oslo - finner bare din moralske stilling snodig.

Jeg ser hvor du vil hen, og det er et poeng der. Mus, fisk osv gaar jo greit. Men hund og katt...? Jeg mener de boer ha litt boltreplass. Da jeg bodde i leilighet i Oslo saa var det naboer med huskier, shaefere osv. Hunder som er foedt til aa loepe og jobbe maa ha mer enn en tur om morgenen og en tur om kvelden. Var nok mest slike tilfeller, som jeg husker jeg reagerte paa selv den gang jeg tenkte paa i innlegget over.

Elvis, litt psykologi  :): Ikke bruk fluefiske som en aarsak til ting hun IKKE kan faa. Gjoer det motsatte. Finn ting/eksempler i hennes hverdag som vil gjoere det upraktisk for HENNE aa ha dyr. Sydenturer osv funker ofte greit.  ;)

Da jeg hadde hund (schaefer) var den alltid med paa fisketur. Det fjellturene med bikkja som er de jeg husker aller best naa, og som gjoer meg nostalgisk og takknemlig. Derfor blir jeg ofte litt vaat i oeyekroken naar jeg ser bikkje-bildene til Hr. Brun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egoistisk og vil fiske mer. Og siden min samboer har drømt om hund i mange år så har jeg drevet med manipulasjon i lang tid. Jeg har hele tiden ment at det er uaktuelt å ha hund når man bor i leilighet i oslo. Synes også hunden skal få mulighet til å løpe litt fritt. Ha boltreplass.

Så jeg har i mange år nå sagt at hund er helt greit, men først hvis vi flytter ut av oslo. Etter noen år har det heldigvis fungert og flytting er gjort. Ser frem til mye godt fiske oppover Gudbrandsdalen i årene som kommer. Hus rett ved elva, og kan nesten snakeroll'e ifra terassen. :)

Men støtter jo Swede også her. Man må få tid til å utøve sine hobbyer. Det vil jo være en stor fordel at man er tilstede når man er med familien, enn at man fysisk er der, men alt man tenker på er de store som vaker på tørt. Blir litt som å gå sulten. Får man ikke spist, så vil nok tanken på mat overskygge alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo velge hund etter situasjon og da. Noen hunder er mye enklere en andre og vil ikke være i veien for tur.

For meg er det ikke noe tema i grunnen. Det blir ikke adri noe diskusjon om bikkja.

Oskar koser seg hjemme. Han får to til tre turer om dagen. Ungene og fruen tar seg av det som regel.

Han er tøffere og sprekere en man skulle tro. Men han er utrolig enkel å ha med å gjøre. [attachimg=1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det jeg har lest Fredrik, så burde ikke du skaffe deg dyr...  ;) Hvis jeg tolker deg rett så er du IKKE klar for ansvaret, som forøvrig burde være et hardtslående og godt nok argument i massevis ovenfor din bedre halvdel.

Jeg har også vokst opp med dyr. Alt fra okse til mus, men hunden står meg selvfølgelig nærmest. Bedre turkamerat og kompis får du ikke... Om den skremmer en og annen ørret som står tett på land? Japp, men det er sjelden, og de ganga det skjer så er det absolutt verdt det...

Flate ører, svære øyer og lav profil over hengebrua  ;D;)

11659245995_bdd3628e6b_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt overrasket da kona syntes at det var totalegoistisk av meg å bruke "klekking" som argument for å ikke skaffe husedyr.

Jeg tror du må være sjuk, swedeelvis. Et alvorlig tilfelle av "Thymallus thymallus" - viruset. Vær vennlig å overbringe all min sympati til din kone!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Ut i fra det jeg har lest Fredrik, så burde ikke du skaffe deg dyr...  ;) Hvis jeg tolker deg rett så er du IKKE klar for ansvaret, som forøvrig burde være et hardtslående og godt nok argument i massevis ovenfor din bedre halvdel.

Jeg har også vokst opp med dyr. Alt fra okse til mus, men hunden står meg selvfølgelig nærmest. Bedre turkamerat og kompis får du ikke... Om den skremmer en og annen ørret som står tett på land? Japp, men det er sjelden, og de ganga det skjer så er det absolutt verdt det...

Flate ører, svære øyer og lav profil over hengebrua  ;D;)

11659245995_bdd3628e6b_c.jpg

Det er ikke det at jeg Ikke er klar for ansvaret, jeg ønsker det ikke. Rett og slett. Jeg har to barn og det holder i masse. Kommer det et til så er det helt fint, men et dyr, uansett art, har jeg ikke ønske om å ta ansvar for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt overrasket da kona syntes at det var totalegoistisk av meg å bruke "klekking" som argument for å ikke skaffe husedyr.

Jeg tror du må være sjuk, swedeelvis. Et alvorlig tilfelle av "Thymallus thymallus" - viruset. Vær vennlig å overbringe all min sympati til din kone!

;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Da er det vel heller ingen vits å diskutere dette videre, eller? ;)

Det var jo ikke det jeg ønsket å diskutere, uten omfanget av egoisme i min innstilling og om noen andre har lignende erfaringer - eller er jeg alene? Jeg trenger ikke diskutere om jeg skal skaffe dyr eller ikke, eller hvilket dyr for å at kona skal bli fornøyd, eller hvilken hunderase som er bra å ha med på tur eller som fungerer til allergikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...