Gå til innhold

Vadesko: Simms eller Patagonia, Filt eller gummi?


vim

Anbefalte innlegg

Må ha nye sko og har sett på Simms G4 og Patagonia Ultralight.

Tenker å satse på gummisåle denne gangen, men er det dumt med tanke på grep i sjø og rullesten i elv?

Hovedbruken blir marka og Oslofjord.

Patagonia satt godt, men er det holdbart?

Patagonia ca. 1400,- og Simms G4 kan jeg få for 1140,- hvis jeg er kjapp...

Jeg kjenner merkene på generell basis, så det var bare hvis noen har egenerfaringer med disse skoene spesifikt.

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert smak og behag. Har brukt Patagonia med gummisåle i to omganger nå. Første par brukt intensivt i fire sesonger til ørretfiske. Kvaliteten har vært upåklagelig, komforten likeså. Derfor lett valg da jeg kjøpte nye til forrige sesong. Til fiske i sjøen ville jeg definitivt valgt modell med studs, glatte svaberg ren gummisåle er ikke helt god kombo.

/cato

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg har brukt både Simms og Patagonia nå et par sesonger. Byttet fra Simms Rivershed til Patagonia River Walker med filt og studs. Det er den desidert beste skoen jeg hatt. Den er lett og har et veldig bra grep og sitter som et skudd på foten. Jeg opplever Simms skoene som litt for klumpete. River Walker ruler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble Patagonia på meg. Utrolig behagelig og lett støvel!

MEN: 250,- spenn for noen rustfrie skruer som spikes - det er helt uaktuelt. Bestilte uorginale (helt like, så langt jeg kan finne ut av) fra England til en hundreogfemtilapp inkl. frakt og vil prøve disse.

Bestilte 100 stk., så jeg har sikkert snart 3 pakker á 25. stk. til salgs for en femtilapp, hvis flere trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble Patagonia på meg. Utrolig behagelig og lett støvel!

MEN: 250,- spenn for noen rustfrie skruer som spikes - det er helt uaktuelt. Bestilte uorginale (helt like, så langt jeg kan finne ut av) fra England til en hundreogfemtilapp inkl. frakt og vil prøve disse.

Bestilte 100 stk., så jeg har sikkert snart 3 pakker á 25. stk. til salgs for en femtilapp, hvis flere trenger.

Vil du selge meg en av disse pakkene  pppray

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert. Må bare se at jeg får dem først. Handlet fra en ukjent, men tilsynelatende etablert sjappe.

Interresse kan legges igjen her i tråden (det har du jo nå gjort), så kan vi utveksle adresser etc. på PM, så snart jeg har dem.

De to første (neste) kan også få hver sin 25 stk. pakke for en femtilapp inkl. brevporto på samme premisser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Tror neppe du gjør feil uansett hvem av disse du velger ;-)

Har ingen erfaring med Vapor, men flere sesonger med River Walker, og de er behagelige og veldig lette på bena.

Etter at mitt siste par av disse skoene gikk opp i sømmene valgte jeg å gå for de nye Patagonia Ultralight.

Tror de er mer robuste enn RiverWalker skoene, men de er definitivt tyngre, og tar mye lengre tid å tørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mange vadesko gjennom tidene, og mange bra og dårlige også, fra de beste fra Weinbrenner (tre par), Simms (fire par), Patagonia (to par) og et par fra Loop også, som forøvrig var veldig lette og fine, men det var filt da. Og Hodgeman også tidligere. Som en som liker å speide langs elva, vil jeg ha gummisåler, og "Patagonia Ultralight Sticky" som jeg har brukt i 2014, er de beste, letteste, mest komfortable vadeskoene jeg noen gang har brukt. Punktum. Kjøp det du vil, men dette er mitt tips. Seriøst. 

 

Det er mange elementer med en vadesko som man ikke ser ved første øyekast, Vibram har 50 ulike såler til det bruket, foten skal passe i skoen 100% osv. Men om man ser utelukkende på gummisålen, så har jeg aldri glidd så lite som med Patagonia Ultralight Sticky-sålen. Ta det til deg eller ei :-) Det er min fattige mening, i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp brukt Simms Vapor med gummisåler (vibram) i en uke på Kola.

Jeg har også et par Patagonia Riverwalker med filt og pigger, som jeg har brukt siden 2008.

 

Det er for tidlig å si noe om hvor holdbare Vapor-skoene er, men det er absolutt de mest komfortable av de to skoene.

Det er virkelig behagelig å gå i disse skoene, de føles mer som fjellsko enn som vadesko. Vi gikk opptil 11 km på en tur med disse, i variert terreng. De sitter godt på foten og jeg ser for meg at de sliter mindre på neoprensokkene enn Riverwalkerne gjør.

 

Sålen er veldig god, selv utvadet på sleipe, runde steiner. Jeg bruker mer tid på land enn i elva, og det er uovertruffent bedre komfort i Vapor-skoene på land. De føles også lettere enn Riverwalker, men jeg har ærlig talt ikke giddet å veie dem.

 

Jeg vet hva jeg ville valgt, dersom du skal fiske i elv og gå litt: Simms Vapor med Vibramsåler.

Jeg kjøpte også med et sett tilhørende pigger - disse har jeg ikke åpnet en gang.

 

Patagonia Riverwalker med filt og pigger brukes heretter kun i sjøen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg endte opp med G3 Guide etter å ha vurdert de opp mot Vapor. Kun ca 100 gr tyngre per sko, og satt bedre på beina enn Vapor. Prøvde også den gamle modellen av G4, men de var utrolig klumpete. G4 Boa er vel nettere som jeg har forstått. Har nå brukt G3-skoa 5 dager i Finnmark hvor de har sittet på beina i inntil 20 timer i døgnet på innmarsj som under fiske, og har ingenting å utsette på dem foreløpig. Sitter som et par gode fjellsko!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...