Gå til innhold

Vinterørret


Vebjørn'

Anbefalte innlegg

Savner litt å skrive her på forumet, så jeg prøver meg med en liten rapport.

Det begynner å bli veldig kaldt og guffent å være sjøørretfisker. Her om dagen bestemte jeg meg derfor å ta en tur til den lille elva mi, og prøve meg på brunørreten. Jeg har tideligere sett vakene fisk her i januar, men når det er tungt snøvær er det skjeldent noe håp for tørrfluefiskeren. Jeg rigget derfor opp treerstanga med en nappindikator og en lett nymfe. Elva er veldig liten og ikke dyp i det hele tatt.

Jeg har etterhvert lært meg godt hvor fisken står. Så jeg snek meg ned til elva på alle fire, og lempet ut nymfa 4 meter opp i elva. Den hadde en perfekt bane rett under en busk der det alltid står fisk. Nappindikatoren forsvant, og tilslaget satt. Fisket slo et par slag med halen, og jeg skjønte fort at dette var en av de store gutta. Vi snakker årets første kilosfisk. Den fresa rundt i den lille kulpen(7-8 meter lang, og 3 meter bred.)Svømte bare hit og dit rett foran meg. Men så bestemte den seg for å forlate kulpen nedstrøms. Og da gikk alt veldig fort! Det lille jeg hadde av løsline forsvant ut av henda på meg, og det bråstoppet i en bånnfrossen snelle. Det hele røk med et kjempe spjoing. Så utrolig surt!

Men jeg rigget opp med en ny nymfe, og lusket litt oppover elva. Jeg fiksa snella. Ikke at jeg hadde noe tro på å få bruk for den, for dette var tross alt den største fisken jeg har sett her noen gang. Men jaggu skjer det ikke igjen! Hele historien gjentar seg, men denne gangen freste det godt fra snella i det fisken satt utfor. Det var ikke samme str. som den forrige, men likavel drit fett. Var passe nervøs en stund der...

Jeg fikk tatt et raskt bilde av fisken med mobilen før den freste oppover elva igjen.

I morgen slutter jeg tidelig på skolen så da drar jeg tilbake på jakt etter årets første kilosfisk. Den ene kulpen i elva har jeg nemlig aldri fått en eneste fisk, og regner med at det lusker noe stort på dypet der...

Skal ta noen bilder og komme med rapport i morra :)

[attachimg=1][attachimg=2]

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk alle sammen. Koselig med tilbakemeldinger :)

Ble fisk i dag også gitt! Fisken tok på en oliven døgnfluenymfe krok 14 med kulehode. Fisker med nappindikator, og flua hengende en meter under. Er ikke store bekken, og det er mye store steiner. Virker som fisken står helt på bunn og ikke gidder å flytte seg en cm for mye. Prøver derfor å få flua ned mellom steinene. Blir utrolig mye bunn-napp da. Og når det er trær rundt i alle rtninger er det litt slitsomt. Nappindikatoren går under. Jeg gjør tilslag. Det er ikke noe motstand, og flua flyr opp i et tre. Ca. en av 20 ganger er det fisk. Men når det først er skikkelig motstand, og man kjenner noen tunge dunk nede i strømmen er det virkelig verdt alt slitet :)

Denne fisken surra seg rundt en stor stein, før den bestemte seg for å forsvinne nedover elva. Jeg ble løpende som en klovn ute i elva, og tre stanga rundt kvist og kvast flere ganger. Veldig glad for at jeg tok med meg hov denne gangen...

Jeg sliter med å få lagt ut skikkelig bilde her jeg, men det finnes også noe bilder på Facebook siden min https://www.facebook.com/groups/501425489881264/715988965091581/?notif_t=like .

[attachimg=1]

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig kul lesning vebjørn <<l

(blir det en liten filmsnutt også?? ;))

Takk!

Tja, prøvde å filme litt i dag, men det er ikke lett aleine altså. Er litt mørkt for at det blir noe særlig med GoProen oså. Men jeg skal ta med meg en kameramann neste gang, så skal det nok bli en liten film etterhvert, ja ;)

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herlig Vebjørn...og så gøy at du høster masse fine ord for å begeistre:-):-)

Vi er minst like barnslige her borte, som vanlig:-)

klarer ikke la bekkene ligge nå..er så ufattelig artig når en dag gir inntrykk av at fisken er sulten, så neste dag helt umulig å spore frem...men vi vet de jo er der, så etter litt justeringer kommer de jo frem:-)

Kald og surt mange dager, men trøster meg med at kystfiskerene har det verre:-)

beste stillevannsfiske hadde vi helt i begynnelsen av januar..etter det har det blitt verre...men fisk som tar flue og mistes på håvkant lever i minnene våre, og mange på film og bilder er alltid kjekt å se tilbake på.

Nå er bekkeørretene også sære. Men de biter av og til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig hyggelig med slike tilbakemeldinger!  <<l

Var en tur til, men da ble det ikke noen store. fikk 6-7 stk. Veldig morsomt uansett da :) Nå har det blitt veldig mildt her på Østlandet, og elva går nok hakket for stor.

Menmen, jeg er så heldig å bo på en øy i oslofjorden så sjøørreten må nok regne med å bli plaga litt framover. Når det drar seg mod mitden av mars kryper de første steinfluene fram igjen, så da drar jeg tilbake. Tenk fik på 7-9hg stå å slurpe i seg steinfluer i den lille elva a! I fjor tok vi første på tørt i mars, men det smalt ikke skikkelig før første helgen i april.

Vi har gode tider i vente! :D

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig Vebjørn.  <<l

Er det "godelva" som leverer....igjen ? ;)

Du burde hatt et kortlinekurs med The Stig (Stig Vivelid Nilsen) i den elva. ;)

Her burte stiller jeg i samme klasse som ham....eh....ikke i nærheten ang fiskekompetanse,men fisker på samme måte,i de samme små elver og bekker. Fiske er ganske tregt,men enkelte dager.... :D

Fått noen ok fisker på kulehuer så langt i år,men ikke som de du viser opp her. <<l

I går,en litt hustrig og forblåst dag,ble det bare 4 stk.,men ikke før jeg fikk på de rette fluene. ;) (2 grader i vannet) :-X

Også får jeg litt "hjemmelengsel" når du nevner steinfluesverminga som den elva kan oppvise... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å føle at man koser seg, og at man beveger seg i takt med naturen..mange ulike tilnærminger gir suksess, og det er intet som er mer riktig enn annet, selv om "kortlinenymfing" er egnet på sine plasser. Disse oppsøker vi jo ofte Willy:-)

Her er stemning i vann Vebjørn, håper det er ok at jeg poster in tråden din her..Vinterørret er en fin tråd:-)

Våren nærmer seg raskt...

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte under overflaten ja, og dagens fisk var faktisk en "flaksefisk" av dimensjoner...vippet ut noe line og skulle bare gjøre klar til kaste fluene ut i vinden med slow Intermediate line...så satt der pinadø en fisk på når jeg skulle dra opp å gjøre kastet:-).

Psst; det har skjedd før:-):-). "kortline" i vann har aldri vært dumt, bruker det mer enn det kan kommer frem av kastesekvenser på film:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...