Gå til innhold

The one and only.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Mange fine tråder om dagen om fluer,bindeteknikk og ikke minst at man ser på fluer som kunstverk. ;D

Dette spørsmålet er stillt atskillige flere ganger,men jeg synes det er på tide å stille det igjen.

Hvis du måtte være nødt til å binde en eneste flue,hva ville du konsentret deg om da?

Hvor mange av oss er det som tenker over hvor godt flua egentlig kommer til å fiske kontra det

å prøve å imponere resten av gjengen her?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he . . . Å måtte klare meg med ett eneste fluemønster er rene marerittet, og jeg aner virkelig ikke hva jeg ville gått for da  :o

Heldigvis blir neppe det noe jeg må forholde meg til i mitt liv som fluefisker  ;D

Det kan du godt si Lars,men du vil kanskje egentlig ikke sette deg inn i den låste situsjonen? :)

Hvis du måtte,og det må du i denne tråden,og dermed må du også ta et valg.

Som Olav også sier,ingen av dere liker situasjonen,men den er der.

Jeg selv ville selv ha valgt en svart sparspomt bundet parachute hackle med tynneste mulig kropp,

med to eller tre hale tråder på en lang,men lett krok når det gjelder vann eller stille vann.

Og hvorfor tar jeg det sære valget,jo fordi jeg har prøvd det.

Denne flua er bundet på en gammel Mustad krok,og om det kan ha en viss betydning tror jeg egentlig

at det har.Heldigvis har jeg en haug av de gamle krokene liggenes. <<l

Jeg har til gode å oppleve at den flua har skuffet meg,og i en annen tråd har jeg kalt den bankersflua. <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du virkelig valgt ei tørrflue, Tom? Som eneste flue gjennom hele året fra is gikk til is kom?

Nå må man jo legge til spørsmålet om flua er ment til å skaffe mat, eller bare gi deg gleden ved fiske.

Ved førstnevnte ville jeg valgt en oliven vannymfe som sank sakte. Vannymfene er på top 5 av næringsdyra ørreten får i seg i marka her jeg fisker. Døgnfluenymfene ligger  lenger ned på lista, og duns'a enda lenger ned. I tillegg kunne jeg fisket den kjapt som en småfisk, og også som en vulgatanymfe på forsommeren. Tror faktisk den kunne gå som en liten igle i kulpene også. ;D

Skulle jeg derimot valgt kun ei flue for fiskegleden ville jeg gått for markadaddyen jeg posta sbs på her forleden. Den har gitt meg mye moro fra tidlig til seint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du måtte være nødt til å binde en eneste flue,hva ville du konsentret deg om da?

Tom.

Tom, du pleier jo å være den som tar folk på kornet, ikke sant?!

Da ville jeg konsentrert meg om at den hadde veldig god flyteegenskap, fanget masse fisk og satset på at at jeg ikke mistet den i løpet av sesongen.

Utenom dette hadde jeg solgt bindeutstyret mitt, og kjøpt masse fluer av Waffern.

Kanskje jeg heller skulle brukt mer tid på å filosofere over klumplengder og stangklasser?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du virkelig valgt ei tørrflue, Tom? Som eneste flue gjennom hele året fra is gikk til is kom?

Nå må man jo legge til spørsmålet om flua er ment til å skaffe mat, eller bare gi deg gleden ved fiske.

Det handler om gleden ja,mat får du kjøpt i butikken. ;D

Det neste valget mitt ville vært en DLL med flere bein enn naturlig,og minst mulig fuzz og hackle. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cock-y-bondhu <<l #14 med mothake...... ;D

Hvis vi snakker om Harr,så er det ingen over og ingen ved siden hva angår tørrflue. <<l

Tom.

Ikke bare harr........skogsvann, elv, fjellvann, tørr, våt, fortynget, høytflytende eller tungt i filmen, lite hackle, mye hackle, kraftig gulltag, lite gulltag. Dette er en goding til mye rart. Hadde t.o.m. engang kjempefiske med denne under vulgataklekking i str 10-12........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cock-y-bondhu <<l #14 med mothake...... ;D

Hvis vi snakker om Harr,så er det ingen over og ingen ved siden hva angår tørrflue. <<l

Tom.

Ikke bare harr........skogsvann, elv, fjellvann, tørr, våt, fortynget, høytflytende eller tungt i filmen, lite hackle, mye hackle, kraftig gulltag, lite gulltag. Dette er en goding til mye rart. Hadde t.o.m. engang kjempefiske med denne under vulgataklekking i str 10-12........

<<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine tråder om dagen om fluer,bindeteknikk og ikke minst at man ser på fluer som kunstverk. ;D

Dette spørsmålet er stillt atskillige flere ganger,men jeg synes det er på tide å stille det igjen.

Hvis du måtte være nødt til å binde en eneste flue,hva ville du konsentret deg om da?

Hvor mange av oss er det som tenker over hvor godt flua egentlig kommer til å fiske kontra det

å prøve å imponere resten av gjengen her?

Tom.

Hmm...halve moroa med fluefiske er jo imitasjonene, og å prøve å finne ut hva ørreten tar. Å legge på seg noen slike ulogiske begrensninger selv om de er hypotetiske er jo å ville seg selv vondt  ;D Minner om 90-tallsartiklene hvor løsningen på alle verdensproblemer langs elva var å finne ei flue som løste alt  :)

Ei flue? Blir som å si: Hvis du skulle spise ett pålegg på brødskiva resten av livet, hva ville du valgt. Hvorfor vil noen velge seg ett pålegg, som verken er logisk, sunt eller særlig interessant?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...