Gå til innhold

Truls sin stangbyggertråd


Anbefalte innlegg

Har holdt på en del med litt forskjellige løsninger, og har hittil funnet ut at jeg kan tenkes å trenge 6 lengder på 2 meter med svart tau, 2 lengder orange, en 22,5cm lang bit av PVC-røret og to korkbiter.

Har nå kuttet opp alt, så da er det vel egentlig bare å sette i gang.

Tror det matte svarte snellefestet vil bli kult til denne stangen. Men kan hende jeg ombestemmer meg underveis.

Utgangspunktet :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig tungt arbeid for fingrene.

Sitter og surrer inn bunndelen av klingen med forskjellige pynteknuter.

Om mulig skal det bli et underlag for håndtaket.

Ser lovende ut! Veldig tungt, men også veldig artig.

Ikke akkurat vanlig stangbyggingsarbeid, men gøy å prøve noe annerledes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du lage en THJ utgave av freeflex med detta pvc røret eller? if so make it look good ;)

Det kunne vært gøy å prøve en gang. Faktisk en artig og god ide, men jeg tror ikke man får noe særlig behagelig håndtak ut av det. For tykt og ufølsomt.

Vet heller ikke om man har noe særlig å tjene på det.

Det var i hvert fall ikke det som var planen min, men de to korkringenne og PVC røret har noe med håndtaket å gjøre ja.

Bli artig å se om det lar seg gjøre. Enten så gjør det bygget, eller ødelegger det.

Finner det ikke ut om jeg ikke prøver det.

Endret av THJ
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dette bygget blir det nok det mer utradisjonelle og utseende, snarere enn funksjon som har mest fokus.

Av det jeg ønsker av prestasjon fra stangens del, er en lett tupp, og å påvirke minst mulig med vekt utover i stangdelen.

Snellefeste og håndtak får mye vekt, men med en rask og lett tupp så tror jeg den vil ha mye følsomhet, i tillegg til en lav svingvekt.

Det forventer jeg i hvert fall

Ønsket mitt for stangen er at den skal se annerledes ut. Jeg har i hvert fall ikke sett dette gjort på noen stang tidligere.

Sikkert noen som har gjort det, men det er langt fra tradisjonelt.

Men det gjenstår å se om jeg lykkes.

Hittil i dag har jeg gjort ferdig tauverket, og tror jeg skal begynne å tilpasse pvcrøret og de to korkringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fremover, skritt for skritt.

Ikke alt som går som planlagt, alltid en detalj elle fem som må gjøres annerledes, så da må man finne en løsning for å få det til.

Legger ved et par bilder, som sikkert ikke forteller veldig mye..?

Men det er ganske avgjørende.

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg surret, og limt, kuttet og tilpasset.

Mikset knadd og helt.

Inne i denne skal det hele stå og godgjøre seg noen dager før jeg kan gå i gang med neste skritt.

Innen den tid skal jeg plassere ringer og lakke surringer forhåpentligvis.

Utrolig spent nå. Ventetiden kommer til å bli ulidelig lang...

Bake håndtak..? Kan man si det. Nei, vet ikke.

Blir utrolig spennende å se hva som dukker frem fra røret. Forhåpentlig litt penere enn det er nå ;-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventetiden er drøy. Stangen skal stå mange dager å herde.

I mellomtiden har jeg lyst til å legge ut noen bilder av hva jeg har surret med på denne stanga.

Jeg har knytt og flettet og strammet. Skikkelig tungt arbeid for hendene.

Etter det har jeg limt fast tråden med epoxy, før jeg har hatt på formen (PVC røret) og så har jeg helt i gjennomsiktig polyester resin

i formen. Dette vil gi en hel glatt og jevn overflate over håndtaket som jeg skal pusse ned til et litt tynt full wells håndtak.

Så skal det pusses og poteter slik at paracorden/tråden synes gjennom.

Kommer til å kutte litt av klingen i bakkant, og ha på et helt alu snellefeste.

Har forhåpninger om at det kan bli kult, om enn egentlig veldig tungt. Spesielt blir det i hvert fall...

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Inspirerende oppmuntring.

Tror jeg skal prøve en til med knuter, men uten polyester resin utenpå.

Bare knuter, og gjennomvæte de med lakk av noe slag oppå en skumkjerne.

Da slipper man unna mye vekt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt på en del dager med denne.

Mot stangemnet har jeg brukt en knuteteknikk med paracord/fallskjermline som jeg først har vætet og så innkapslet i klar polyester resin.

Den største jobben har vært å forme det. Resinen er nesten så hard som glass. Vel, det føltes i hvert fall sånn.

Har dreid det mens det satt på klingen, tapet det fast til en drill. Så har jeg gått på med en grov fil som rasp, så en finere fil før jeg hat gått gradene med sandpapir. 180, 240, 400 og avsluttet med 1000. Etter det har jeg avsluttet med 4 strøk akryllakk som sprayet på i tre omganger pr strøk, og jeg har pusset mellom de første tre strøkene, men ikke det siste. Det som står igjen nå er å kappe til håndtaket i front og bakkant, og slipe + lakke.

Synes resultatet ble rått, men synes ikke bildene yter det rettferdighet. Aberet er at det er tungt. Kommer til å gjøre flere forsøk med paracord og knuter, men vurderer en formet skumkjerne under, og paracord utenpå, og bare lakk. Får se hvordan det går, har flere blanks kommende, så får gjøre noen forsøk.

Dette blir i hvert fall noe helt for seg selv. Nå skal resten av stangen bygges ferdig.

Gøy å prøve noe utradisjonelt, og jeg tror nok dette håndtaket er det eneste i sitt slag.

Endret av THJ
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen stenger man får et spesielt forhold til, som blir som en god turvenn.

Nesten som en du har stått nær hele livet, og som man kjenner tvers igjennom.

Men som likevel overrasker. I denne sammenheng overrasker med egenskaper.

Vet ikke hva det er som gjør det men for meg har det blitt noe helt spesielt med denne stangen.

Dessverre har jeg hatt et uhell med den, knekt på to steder, og det har tatt en liten evighet å få nye deler.

Endelig kom de, og når jeg satt sammen delene så skjønte jeg hvorfor jeg har et spesielt forhold til denne stangen.

Det er en Dan Craft Boron/graphite series (BXT) 9,6 klasse 6

Klingen er oliven/brun og innbyr til et litt mer klassisk utseende bygg enn jeg vanligvis gjør.

Her er noen bilder fra jobben med å komplettere de to knekte delene.

Gleder meg som bare det til den er klar til tur igjen!

Nå er det epoxyjobben som gjenstår, den får jeg ta neste uke forhåpentlig!

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...