Gå til innhold

Hends eller Eikre-fly camou leader?


Lappi

Anbefalte innlegg

Du kan mene det så mye du vil Andre.

Nå er du ute å ror etter min mening.

Det er ikke alle som har tatt seg tid,eller i det hele tatt tenkt gjennom dette Andre.

(Og ennå mindre prøvd det.)

Uansett hva du sier,og at du sier at jeg alltid drar ting ut av proporsjoner vitner bare

om dårlig argumentasjon fra din side.

Det har gått ut på dato at du bruker den argumentasjonen der mot meg Andre.

Jeg har holdt på for lenge med dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan mene det så mye du vil Andre.

Nå er du ute å ror etter min mening.

Det er ikke alle som har tatt seg tid,eller i det hele tatt tenkt gjennom dette Andre.

(Og ennå mindre prøvd det.)

Uansett hva du sier,og at du sier at jeg alltid drar ting ut av proporsjoner vitner bare

om dårlig argumentasjon fra din side.

Det har gått ut på dato at du bruker den argumentasjonen der mot meg Andre.

Jeg har holdt på for lenge med dette her.

 

 

Sorry, ikke noe vondt ment fra min side, Tom - jeg blir bare litt engasjert. Unskyld hvis jeg sa noe dumt, og det gjorde jeg. Sorry. Men ute og ror, det er jeg ikke. 

Men jeg blir opphengt i de smånyansene vi bruker, for det betyr så mye, og når jeg synes noe er rart, så er jeg så ærlig at jeg sier det. Men samtidig så vet jeg at vi har forskjellige preferanser, og det respekterer jeg. 

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du feil, gitt  :)  Det er greit å bruke ting MYE før man skriver om det. Blir liksom mer troverdig da. 

Og et lite tips - og et hint, Olav. Noen av oss fisker med ei flue kanskje to, tre, fire år, FØR vi presenterer flua i et blad eller på fluefiskesiden. Og samme med fortommer. Den kommentaren du har over her sier alt om deg.

Mener du jeg er for kjapp til å poste godord om materialer som funker og fluer som fisker for meg, André? Jeg trengte iallfall ikke seks år på å fortelle hva jeg synes om Camou... Og den siste setninga der skal du få lov til å utdype... "Sier ALT om meg"? Kjenner jeg blei litt provosert, så du kan godt ta det på Norsk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trengte iallfall ikke seks år på å fortelle hva jeg synes om Camou... Og den siste setninga der skal du få lov til å utdype... "Sier ALT om meg"? Kjenner jeg blei litt provosert, så du kan godt ta det på Norsk.

 

 

Nei, men du må huske på at jeg er fra Toten også da. Det går litt tregt her. 6 år på Toten er som ett år nede hos deg  :) Ikke ta det så tungt; det er ikke vondt ment, Olav. Bli gjerne provosert, men det biter liksom ikke på meg som den fyren jeg er. Sorry <<l Du er flink, Olav - ikke noe vondt ment, men du må lære å lytte også. Det er ingen ting her i fluefiske-verdenen jeg har lært så mye av som å innse at jeg har to ører og en munn - altså lytte mer enn jeg snakker  <<l  Morsomste tilfellet jeg har hatt med det, er når jeg for mange år siden fisket med Tor Grøthe; Jeg har aldri snakket så lite som da - og om jeg sa noe så var det et forsiktig spørsmål. 

 

Sier dette deg noe? 

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry as, du veit nesten ingenting om hvor flink eller dårlig jeg er... :) Og hvis du mener at jeg ikke har evnen til å lytte, men kun prate, så er det reinspikka pisspreik tatt ut av intet. Neida, jeg tar det ikke akkurat tungt. Men når du sier at ei setning sier alt om meg, så undrer jeg, som de fleste andre ville gjort.

Obs: Beklager hvis jeg/vi har ødelagt tråden... Eod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry as, du veit nesten ingenting om hvor flink eller dårlig jeg er... :) Og hvis du mener at jeg ikke har evnen til å lytte, men kun prate, så er det reinspikka pisspreik tatt ut av intet. Neida, jeg tar det ikke akkurat tungt. Men når du sier at ei setning sier alt om meg, så undrer jeg, som de fleste andre ville gjort.

Obs: Beklager hvis jeg/vi har ødelagt tråden... Eod

 

Det er sant - det vet jeg faktisk ingen ting om, for vi har aldri fisket sammen. 

Det ble litt feil dette, Olav, og jeg vil gjerne være den første til å beklage det. Alt du har publisert av fluer og forsåvidt også tanker omkring fluefiske, så er jeg svært ofte enig med deg, så beklager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Ett kjappt spm her. Jeg er temmelig fersk i gamet, er ikke noe flink å ha lange fortommer som skal strekkes... Tenktenå gå for en hends french camou i 3,5meter, sette på en microring, for så å ha xxx cm(insert answer here) spiss/knytedel. Funker dette for en nybegynner?:) muuulig det blir en 4,5 meter i stedet da. Har siktet meg inn på 3x til mitt tørrfluefiske, og hvor tynn spiss/tippet/knytedel er kurrant her?

Ser jeg sliter med alle begrepene rundt dette haha:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det enkelt i starten. Kjøp en 3,5m, og litt spissmateriale og skjøt på en drøy meter.

Kast en del med det, og så prøver du å variere med litt lenger og litt kortere og ser om du merker noen forskjell på hvordan det strekker seg.

Skal sies at jeg kun fisker på kysten, så jeg er litt grønn på det tørre fisket, men jeg er for å gjøre det enklest mulig til å begynne med, og så variere mer når man får prøvd seg frem litt.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Ett kjappt spm her. Jeg er temmelig fersk i gamet, er ikke noe flink å ha lange fortommer som skal strekkes... Tenktenå gå for en hends french camou i 3,5meter, sette på en microring, for så å ha xxx cm(insert answer here) spiss/knytedel. Funker dette for en nybegynner?:) muuulig det blir en 4,5 meter i stedet da. Har siktet meg inn på 3x til mitt tørrfluefiske, og hvor tynn spiss/tippet/knytedel er kurrant her?

Ser jeg sliter med alle begrepene rundt dette haha:)

Ingen grunn til å gjøre dette til en vanskelig greie . . . Kjøp Hends Camou 450 eller 350, og skjøt på spissmateriale feks 0.14 til du tilsammen har ca 2 stanglengder fortom (tørrfluefiske).

Selv bruker jeg stort sett 450 utgaven, og gjør ikke mer ut av det selv.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å skulle svare deg Viktor da jeg så Lars kom meg i forkjøpet.  Mitt svar ville bli omtrent blåkopi av svaret til Lars som jeg stiller meg bak.  Om du fisker både på dagtid og natt ville jeg kanskje hatt både 450 og 350 tilgjengelig.  Brukt 450 som standard med for eksempel 014 som spiss sånn som Lars skriver.  Så ville jeg kanskje hatt 350 tilgjengelig om det blåser litt eller du fisker natta, da med en litt tykkere spiss.  

Ikke gjør det så komplisert før du får litt mer erfaring. Ja forresten, ikke gjør det komplisert da heller.

 

Kjellemann

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

=================

TØRRFLUEFORTOM

=================

 

En Camou i 4.5m med en 1,6mm ring og en FC-spiss på en kort lengde 0,18 og en lang lengde 0,15 er mitt favorittoppsett, type 0,5 meter 0,18mm, og 1-2 meter 0,15mm. 

 

Og om du vil lytte, så skal jeg forklare deg den ideelle tørrfluefortommen (jeg forklarer den uansett jeg  :) ) 

Denne fortommen er selve oppskriften på å bryte en progressiv overrulling. Men det har et mål å lage den sånn; nemlig at fortommen skal slå godt over inntill spissen skal rulle over - og fra der skal den legge seg nærmest i en utadgående krøll. Og helst ikke snorrett ut (som reklamen sier). Det du oppnår da er en forholdsvis lang spiss som tar av for småstrømmer i (som det alltid er - om enn så små at vi ikke ser dem) slik at flua flyter mest mulig stripefritt. Spesielt med døgniser er dette (som oftest) viktig. 

 

De fleste vil ha en fortom som legger seg snorrett ut, og nesten vurderer andre fluefiskere sin dyktighet ut i fra hvor rett de klarer å legge/strekke fortommen rett ut. Jeg er litt rar sånn, for jeg ser på et kast, med ei mending, og en fin krøll på slutten, som en god ting. For da flyter flua friere.

 

En fortom som legger seg snorrett ut i elv, ser jeg som oftest på som mislykka når jeg fisker med stillesittende imitasjoner. Meg om det. Men de fleste dyktige imitasjonsfiskere tenker likedan, så det er ikke noe jeg har funnet på akkurat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant - det vet jeg faktisk ingen ting om, for vi har aldri fisket sammen. 

Det ble litt feil dette, Olav, og jeg vil gjerne være den første til å beklage det. Alt du har publisert av fluer og forsåvidt også tanker omkring fluefiske, så er jeg svært ofte enig med deg, så beklager. 

 

Tar det på PM jeg, Brun. Og sorry igjen folkens!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er litt ny i gamet ville jeg droppet micro ring også. En ekstra knute mao et svakt punkt til hvor ting kan gå galt. Bruker selv 4x 450 og skjøter på til jeg har litt over 2,5 men i en startfase er nok 3x 350 m skjøt til du har litt under 2 stanglengder mye lettere å håndtere. Husk skjøteknute er ikke noe man slurver m så tren på det også:-D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knyter spiss på en ni toms fortom jeg, og klarer meg stort sett med det, om en skal gjøre det litt enkelt. Fortommer på over fem meter vil jeg tro kan bli vrient å håndtere for en som er helt fersk i faget.

 

 

Hei, Jan  :) Det har du helt sikkert rett i. 

Men på den annen side, til for eksempel vannkast, så er det nesten mer lettvint med en 5-6 meters fortom enn en kort, når en bare skal spenne opp med fortommen i vannet. 

 

Her bruker jeg en lang Camou-fortom med en degressiv spiss som jeg snakket om over her, og Henning bruker vel en glimrende Eikre-fortom på 0,21mm som han har skjøtt på en god spiss, om jeg husker riktig. Antagelig veldig planlagt lengde og tykkelse, om jeg kjenner Henning rett, for han overlater ikke mye til tilfeldighetene på en god måte. 

Klikk her for å se HD: https://vimeo.com/83910195

 

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Jon Erlend! Hva er egentlig poenget med denne microringen. Kan da umulig være noe annet enn et forsvakende ledd? Kirurgknuten, dobbelt med nylon, trippel med fluor.... Enkelt og greit.

Men jeg holder fortsatt, på at om man skal få en ordentlig lang fortom til å slå skikkelig over, så bør den forlenges i bakkant også. 

F. eks 3,5 meter tapert fortom, på 4x - forleng den i bakkant, med 80 cm - 1,5 meter med 0,60-0,63.

deretter, benytt en spiss på 1.1,5 meter 5x. Må du tynnere, så en 50 cm 5x og 1,5 med 6x.

En total lengde på ca. 1+ 3,5 + 1,5 = 6 meter.

Dette oppsettet, vil rulle ut/slå over, jeg lover.

 

Men som Andre bemerker, så er det ikke bestandig man ønsker perfekt strekk på fortommen. Da lager jeg spissen litt lenger, så er problemet løst/skapt alt etter øya som ser  :P

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Jon Erlend! Hva er egentlig poenget med denne microringen. Kan da umulig være noe annet enn et forsvakende ledd? Kirurgknuten, dobbelt med nylon, trippel med fluor.... Enkelt og greit.

Men jeg holder fortsatt, på at om man skal få en ordentlig lang fortom til å slå skikkelig over, så bør den forlenges i bakkant også. 

F. eks 3,5 meter tapert fortom, på 4x - forleng den i bakkant, med 80 cm - 1,5 meter med 0,60-0,63.

deretter, benytt en spiss på 1.1,5 meter 5x. Må du tynnere, så en 50 cm 5x og 1,5 med 6x.

En total lengde på ca. 1+ 3,5 + 1,5 = 6 meter.

Dette oppsettet, vil rulle ut/slå over, jeg lover.

 

Men som Andre bemerker, så er det ikke bestandig man ønsker perfekt strekk på fortommen. Da lager jeg spissen litt lenger, så er problemet løst/skapt alt etter øya som ser  :P

 

 

Ronny, jeg skal ikke argumentere mot deg når det gjelder spiss på fortom og ørret, for du er en ringrev i positiv forstand, men microringen har en klar misjon i mitt fiske, på flere måter.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, Olav. 

Jeg sier ikke at det er eneste rette, men en 4.50m Camou/Eikre 0.21 er jo totalt helt ideelt å knyte på - en degressiv spiss- For å fiske tørt. Jeg har i hvert fall ikke opplevd noen fortommer som er så gode til både overhode- og vannkast kombinert. Som slår så passe over, og tillater spissen å dale litt "stygt". Jeg kan faktisk bli enda bedre på å få spissen til å dale stygt. Og det er for mitt enkle Toten-hue noe en fortom må tåle/klare. Enkel mann, ja. Men jeg liker det enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er litt ny i gamet ville jeg droppet micro ring også. En ekstra knute mao et svakt punkt til hvor ting kan gå galt.

Nå blir dette litt off topic, men det meste er vel kanskje sagt om hends vs eikre uansett?

Jeg skulle gjerne hatt microringer da jeg var rykende fersk i gamet. Husker bestemt at det var en periode hvor det skulle et halvt blindkast til før den første knuten på spissen var opparbeidet. Og jeg er sannelig ikke sikker på om jeg ville følt meg tryggere med en fortom med 15-20 vindknuter enn 2 trygge doble slukknuter. En spole med 200m 0.16 og en pakke microringer er også ufattelig mye snillere med lommeboka enn et par-tre ferdigtaperte til hver bidige tur(et nøkternt estimat for en nybegynner, husk det finnes trær og sånt!)

Når det gjelder fortom generelt så må jeg inrømme at jeg fanga meget med fisk på 9fots med 0.16 i tuppen da jeg var en nyklekket fluefisker. Ikke akkurat fancy smancy, men det funka! Men så fiska jeg ikke på gammelkarene i hemsila heller, det må være nevnt. Fiskene var sjeldent over 250gram, men kjære meg det var morsomt. Man får raskt lyst til å "utforske" og forbedre ALT når man først har havna på kjøret, så tenker det er helt greit å starte fullstendig på bånn. Da får du i tillegg en vanvittg lang tur på verdens artigste vei =)

Til slutt vil jeg samtidig slå et slag for skjøteknuter. Det må være enormt trist å reise hjem fordi du mista den siste microringen i gresset og du ikke kan skjøte to biter nylon.

Det ble kanskje mer enn 5 cents dette her, men skitt au, det er jo tirsdag!

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget med å forlenge i bakkant, er å bruke noe, som er tjukker, for ennå bedre kraftoverføring, Olav  :)

Grunnen til at jeg henger ved dette med å forlenge i bakkant, var at vi testet i sin tid mulighetene for å slå over ekstremt lange fortommer, og for å få til dette, var vi avhengig av å ytterligere forbedre kraftoverføringen fra lina. Man kan strekke ordentlig lange fortommer, med 15 meter line ute. Ikke bare disse ekstremt korte på 6 meter  ;)

Man trenger det ikke, og ingen av oss som testet, benytter dette i dag, men det var moro læll. Selv, foretrekker jeg fortommer, som strekker seg perfekt ut. På denne måten, har jeg bedre kontroll hele tiden. Det at den ikke strekker seg ordentlig, skal jeg da saktens altids få til ved behov :)

 

Kan noen forklare meg en virkelig fordel ved microring, bortsett fra at man sparer 30 cm fortomsmateriale i løpet av uka.... Ikke at jeg er negativ til det, jeg bare forstår ikke hva som skaper behovet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan noen forklare meg en virkelig fordel ved microring, bortsett fra at man sparer 30 cm fortomsmateriale i løpet av uka.... Ikke at jeg er negativ til det, jeg bare forstår ikke hva som skaper behovet... 

 

For meg er det rett og slett bedre knute i skjøten, med ring kan jeg bruke dobbel slukknute og den fungerer hver gang. Synes jeg for ofte har hatt brudd mellom vanlig fortom og skjøtet spiss. Spesielt når jeg bruker FC spiss.

Og da handler det for meg om at jeg stoler mere på det , ergo fisker bedre med det.

Litt sånn som du har det med farger på fluer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...