Gå til innhold

Streamerhelvete


Anbefalte innlegg

Jeg har et nervøst forhold til streamere. Hver eneste vår, før fiskinga egentlig er i gang, opplever jeg det samme: Fordi det ikke er noe aktivitet på overflaten tvinges jeg til å knyte på en åtterkrok med streamerfjær. Alltid livredd for å få den i nakken eller øye, rusten som jeg er tidlig i sesongen.
 
Så. Alltid går det galt. Hver jækla gang hekter jeg krokjævelen - ikke i busk og kratt, men i klær eller meg selv.
 
I går holdt det på å gå galt. Som bildet viser kun cm fra å ofre høyre pupill til ørretguden.
 
post-1709-0-63013900-1399804694_thumb.jpg

 

 
Men så skjedde det, og jeg har bestemt meg for alri mer å knyte på tørrfluer større en nr 10. Never.
 
Utpå dagen begynte plutselig de små, unselige, ringene å vise seg i Trysilelvas rolige partier. Nipp. Nipp. Først trodde jeg et var klekkere, men så så jeg at det pinadø var tørre fjærmygg fisken beita på. Tørrfluesesongen er i gang også i Trysil.
 
Jeg bytta stang. Fra den stive femmeren til en myk og medgjørlig firer (Winston GVX Select - takk for anbefalingen JB  aaapplaus ). Knytta på sekser spiss og en nr 20 fjærmygg.
 
Bang! Der satt den. Først en gang, og så en til. To små harr fikk både gleden av å åpne tørrfluesesongen i Trysilelva og sende alle mine streamers dit hvor de hører hjemme - til helvete.
 
Ingenting er bedre enn å fiske på fisk du ser. 
 
Takk milde himmel for tørt
 
(så kommer jeg sikkert til å prøve streamere neste år også, når ingenting annet funker)
 
PS: Det er mye spennende som skjer på nymfestadiet, under steinene, i Trysilelva.
PS2: Det er lite vann i elva ift vanlig vannstand. Satser på at de ikke kjører full fres på slusene nederst i elva, slik at klekkegrunnlaget trues....

 

 

post-1709-0-63013900-1399804694_thumb.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiskets regler er ganske enkle, Rakkenes. Du må bare pugge dem.

Husk i hvert fall denne: Det er mye bedre å drikke øl med gutta enn å pælme streamer. ;D

 

PS! Gratulerer med de første på tørt da, det er i hvert fall noe.  <<l  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, så var det der farlig nærme.....

Og resonemanget ditt, er så utrolig hyggelig lesing. Javisst, mest fisk spiser under vann. Som regel, gjør de største det, nesten alltid, bortsett fra under helt spesielle klekkinger, men mye og stor fisk tatt i betraktning.

 

INGENTING, kan veie opp det visuelle fisket! Joda, jeg fisker også under vann,... med en klekker eller en liten buzzer, men der går nesten konsekvent min grense.

 

Hva andre gjør, har jeg ingenting med, og gleder meg gjerne på andres vegne, enten det er fisket over eller under vann, men ingenting er som tørt. Og som JB nevner, finnes det andre ting å drive med, om det ikke vaker... 8)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del må du gjerne drikke øl fremfor å kaste med streamer,men da drikker du øl,og du fisker dermed ikke.Det er også mulig å gjøre begge deler. ;D

Ved å bruke et sidekast slipper du å få flua ( eller sluken om du vil  ;D ) i ræva,eller hodet,eller anywhere,og ved å ikke bruke det begrenser du bare ditt eget fiske.

Når sant skal sies er jeg ikke så glad i streamere selv,men det er da bare mitt valg.

 

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker bare med streamere når jeg har blitt 'litt' full... Det er da det eneste jeg klarer å knyte på....helvetes små øyer ..... Hehe..

Det er også en regel, tror det er nummer 7: Det er lov å fiske med streamer når du er litt full. Husk briller og ikke ta telefonen om kona ringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å fiske med streamer i dønn edru tilstand også.

Å si noe annet er rett og slett tullball.

Når det er sagt,streamerfiske er for hengerumper og amatører.

Meitefiske og slukfiske er en annen verden,men det kan også ha sin sjarm.

Fluefiske er noe annet enn akkurat det.

Og det er regel nr.8

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så lurer dere på hvorfor det er 9 aktive medlemmer på denne siden.........? Stolsekkfiskere med grønne stenger

Skal man først fiske under vann er haspel mye bedre. Streamerfiske er fluefiskets svar på kappgang, det er verken det ene eller det andre. Enten får man løpe eller så får man gå. Kan da ikke være så vanskelig det? 

 

;D  ;)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sitte på stolsekken er nok det Usain Bolt hadde valgt også JB :-)

Syns jeg hørærn: " åååååå så fine farger og prikker på den 250 grammern asså".......... Nei for all del, kos dere med stolsekken, pils og småfisk.......

Kan da få brukbar stor ørret på tørt også. Det hjelper ikke om ørreten er stor om den er tatt på streamer. Teller ikke. Da er det mye bedre å sitte på stolsekken og slappe av. Fluefiske er for meg ren rekreasjon, og om jeg får noe er i grunnen ikke så farlig. Bare koser meg, kaster litt og innimellom flyr det på en liten eller kanskje en litt større fisk. Men da er det gjort med presisjon, nydelig presentasjon og etter boka - ikke etter dælje-mest-mulig-prinsippet.  ;)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta er en del av gamet... Streamer-gamet. De tre siste dagene har jeg hatt streamer i lua, sekken og jakka hele fire ganger. Det hjelper dårlig med sidekast når du har harde og uforutsigbare vindkast inn fra samma sida, og da skjer det ofte at flua smeller i kroppen/huet - spesielt i siste framsleng. Man må lære seg å dukke og vrikke litt på seg når man driver med slikt... ;)  

Som nevnt over her så er briller den viktigste delen av beskyttelsesutstyret, og deretter caps/lue 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanskelig idrett dere driver med her. Tror de fleste av oss setter tørrfluefiske etter vakende ørret øverst, som det morsomste fisket. Men for en hel del her på FFS er det viktig å klassifisere - Hva er fluefiske - og hva er ikke? Hvor går grensa mellom våtflue og streamer, tro? Hva med nymfing? For ikke å snakke om laksefiske - for de av dere som mener å ha greie på hva det egentlig er? 

Når noen velger å bruke tiden ved elva til å sitte på sekken og drikke kaffe eller øl i stedet for å fiske, i de timene, dagene eller delene av sommeren da ørreten ikke vaker, så er det deres valg og prioritering - helt OK - det respekterer jeg fullt ut.

Så synes jeg også at ingen har noe med å ta stilling til - kvalifisere eller diskvalifisere andres valg, f.eks. at det er morsommere å fiske enn å la være, at det er spennende å lese elva, tyde strømmene og finne standplassen til fisken du ikke ser, og få den til å ta, om det så skulle være med en annen imitasjon enn døgnflue dun..

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Streamerfiske har alltid vært forbundet med skam, og det sikreste tegnet på at man er desperat.

Slik har det alltid vært, og slik vil det forhåpentligvis alltid være.

Får man ikke stor fisk uten å bruke streamer så får man heller vurdere å finne ei annen elv eller vann.

Er det virkelig mulig å kjenne ekte glede over en fisk som er tatt på streamer?

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk briller…...

Det fant jeg ut også etter å ha fått en middels stor våtflue dundrende i øyet på en av mine første turer med fluestanga. Litt sidevind og lite kontroll var det som skulle til. Smertene tilsa at flua satt i øyet, men den traff med ryggen mot øyet så det var bare forslått. Etter det brukte jeg vernebriller hver gang jeg fiska. Gjør ikke alltid det lengre, men med store tunge fluer og vind er det ingen vits i å risikere synet.

Tom Aage

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de mest ihuga streamermotstanderne er noen skikkelige skapstreamerfiskere som ikke tør å innrømme det. Det viser seg jo at folk som er ekstremt homofobe finner ut at de faktisk har denne legningen selv. Eller folk som er ekstremt opptatt av å flagge sin ærlighet ofte er de største røverne.. Mulig brannfakkel denne

Tom Aage

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at alle kan få gjøre det de vil,og kalle det hva de vil.Det skulle bare mangle.

For meg er fluefiske å fiske med flue,et bittelite insekt som både en liten og en stor fisk tar.

Det skal ikke være lett å få fisk,da forsvinner gleden.

 

Tom.

Ok. Så fluene må være veldig små for at det er et insekt da? Hva med vannymfer og øyenstikkere Tom? Er de ikke insekter på grunn av størrelsen eller fordi de tilbringer tid under vann før de klekker? Huff, huff Tom. Jeg trodde ikke du var så nobel...

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...