Gå til innhold

Snoopy-stang til junior


moonfisher

Anbefalte innlegg

Her har jeg litt lite kompetanse og ber om råd.

 

Junior på snart 3 år ga meg klar melding om at han trenger fiskestang. Det er jeg jo helt enig i, men min jobb er da å finne en stang som funker bra. Lukka haspel er vel tingen, men jeg tenker at det må finnes noe litt bedre og bruksvennlig der ute enn snoopy-stang?

Er det noen småbarnsforeldre her som har erfaringer på godt og vondt å dele med meg??

 

Moonfisher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

følger denne da jeg har ei på 6 og en på 3 som vil være med pappa på fisketur

og ser for meg lukka snelle med minst mulighet for fail er tingen :) 

 

selvom han på 3år så ei knallfin lynet pakke på xxl som han kunne ønske seg til jul (hans egne ord) så føler pappan att det kanskje finnes bedre løsninger :P  

men da igjen er det vel bedre og ha ei stang som guttungen synes er stas istedenfor noe pappan liker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser den, Sverre  :)  Jeg har ikke klart å fyre helt den enthusiasmen her jeg heller - eller rettere sagt; jeg har klart å fyre den, men det går så fort over når fisken ikke vaker lengre  :)  Har imidlertid en Cross #3, Opti Creek, Opti Stream-snøre og Small-vadere til henne den dagen hun virkelig vil være med  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluestang til en 3-åring tror jeg fort kan være å skyte seg selv i foten. Jeg har to små gutter og har således gått all in på å få minst en fluefiskende sønn for sånn å sikre min egen alderdom for å si det sånn. At jeg om en del år skal ha to fluefiskefriker som maser om å dra på tur hver helg og ferie - da skal jeg kose meg da. Sannsynligvis blir det vel playstation og en eller annen skikkelig svett innendørsidrett tenker jeg...

Derfor tror det kan være klokt å gå forsiktig frem og få dem hekta på fisking primært, og så la resten komme av seg selv. Jeg og de fleste fiskerne jeg kjenner har klart å bli idioter helt på egenhånd. Men den dagen det ymtes frempå om at noen trenger en fluestang er jeg nok ikke vond å be.... 

Vi har begynt å øve så smått på teltliv

post-1441-0-64989600-1401783649_thumb.jpg

Enn så lenge trenger jeg nok en Elias-stang eller en Snoopy-stang av så god kvalitet og driftssikkerhet som trengs for å hindre unødig frustrasjon.

Antar du har bytta ut snøret som følger med Brummund? Hva er det som gjelder; 0,25 mono eller er fireline gangbart på  lukka haspel??

 

Moonfisher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser den, Sverre  :)  Jeg har ikke klart å fyre helt den enthusiasmen her jeg heller - eller rettere sagt; jeg har klart å fyre den, men det går så fort over når fisken ikke vaker lengre  :)  Har imidlertid en Cross #3, Opti Creek, Opti Stream-snøre og Small-vadere til henne den dagen hun virkelig vil være med  :D

Jeg bruker også det Opti Stream snøret. Fantastisk enkelt å bruke. På en 3#stang så blir det indianerfiske :) bruker ogå Opti Creek snøre i trange situasjoner. Helt konge. :)

 

 

Sorry for litt avsporing, men til bake til trådstarter, så vil også en lett og enkel åpen haspel fungere. ( kanskje bedre motorisk) Det er lettere å slippe snøret med en pekefinger, enn det er å slippe "knotten" på ei lukket haspel. Prøv selv så vil du oppleve at balansen og faren for å miste stanga blir redusert. Har opplevd å måtte dykke for å hente stanga til guttungen etter et par kast med lukket, han fikk åpen haspel og alt gikk så mye bedre. Blir litt teknisk til å begynne med, men det kan spore til mestrings glede også.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukket haspel er nok tingen i et par år til. Har forøvrig byttet ut sena som satt på med mono 0.20. Må nok uansett regne med surr på snella og mistet redskap(dupper og fluer) i noen år til.

Det er ikke alltid det blir så veldig mye fisking på turene med jentene, det blir nok ofte like mye leking og steinkasting, men det viktigste er uansett at ungene har det gøy på tur, og vil være med neste gang også. Har nok lykkes foreløpig da ungene begynte å spørre i vinter om å dra på fjellet og ligge i telt. Da jeg sa at vi måtte vente til snøen var borte og det var sommer, fikk jeg til svar at "pappa, det går an og ligge i telt om vinteren også"....

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, bedre - helt klart ikke. Enklere å håndtere - ja det er det nok.

Krøll blir det uansett, men etter endel år som fluefisker er far blitt jævlig god på å løse opp floker, så regner med at det blir et viktig bidrag fra min side.

 

liten er et relativt begrep og de færreste husker vel stort fra de var 3, men jeg tror jeg har flere 3-åringsforeldre med meg på at man ikke skal overvurdere verken motoriske ferdigheter eller logisk sans hos slike.

Å skulle lære min det nå tror jeg med rimelig stor sannsynlighet blir grining og ikke fisking. Om et år eller to håper jeg det er mer aktuelt.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener lukket haspel er ideel for bruk av de helt yngste fiskerne, enkel å bruke og etter min mening fører til mindre vas en åpen haspel.

Hadde en slik selv da jeg begynte å være med faderen i vann og elver som liten. Fikk til og med min første laks på mark og dupp med en kort glassfiber stang med lukket haspel som 7åring. Noe gamlingen liker å snakker om enda hehe.

Snella ble helt utsitt og var ubrukelig etterpå, men med litt hjelp fikk jeg landa min først laks på to kilo. Husker det som det var i forrige uke mere enn 30år senere, gode minner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte altså at kvaliteten på en slik lukka haspelsnella kan ha endel innvirkning på driftssikkerhet og mengen kødd som med all sannsynlighet vil oppstå. 

 

Og derfor jeg spør om noen har erfaringer med slike stenger å dele. Hittil har det kommet en anbefaling av Elias-stanga som jeg har merka meg.

Noen andre som fisker litt med Snoopy eller Elias-stenger i smug på mørke kvelder her og som vil dele sine likes eller dislikes??

 

Moonfisher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel og merke ikke til 3-åringer men for de med barn fra ca 5/6 til 11års alderen er dette en utmerket stang:

http://keilir.no/produkt/fluestenger/echo-gecko-til-barn/echo-gecko-45

7,9" #4/5 og "barnevennlig" design på stang og tube.

 

Så skal man ikke kimse av et treningssett til "innendørs" bruk. Dette er forøvrig ikke i samme stil som toalett-golf:) Dette er en seriøs treningsstang: http://keilir.no/produkt/fluestenger/echo-mpr-micro-practice-rod/echo-mpr

 

Guttungen min er 3år og der blir det lukket haspel i år 2014 (Elias eller lignende) så får vi se etterhvert hvordan det utvikler seg. Må bare være gøy, blir det for seriøst faller interessen med en gang og kanskje kommer den aldri igjen - bank i bordet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget falt til slutt på en Elias stang i farge blå. Skulle veldig gjerne hatt et bilde av poden da han gikk ut av butikken med stanga i hendene. Det var en stolt liten fyr!

Neste utfordring blir å lure han til å få fisk og å få dreisen på sveivinga. Blir vel sommerens utfordring det.

Takker for tips!

 

Moonfisher

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det viktigeste utstyret du kan tilby poden er deg selv, tålmodighet og offervilje for at han skal finne nerven. Selv brukte jeg fire år å fiske mark og søkke og flue og dupp med Lukas før jeg kjøpte fluestang til ham. Det gikk utove fiskinga mi (med tørrflue), men duverden hvor mye jeg har igjen for det nå. Han har blitt 12 og allerde fisket noen sesonger med tørrflue, og har blitt en god fiskekompis for meg og andre.

 

Ærlig snakka så handler det om enkelt utstyr og fisk i starten. Størrelsen er uviktig, men ditt bidrag til at han mestrer og fanger er det det viktigeste du kan gi Elias

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på 7 gikk over til åpen haspel da han var 5 år og mestret det umiddelbart. Han lurte på hvorfor han ikke hadde fått dette tidligere. Han synes det var mye enklere å kaste med og kastene ble lengre fra første sekund. Mindre vaser var også en erfaring vi gjorde oss. Men tre-fireåringer bør kanskje ha lukket snelle.

Som Rakkenes sier så er det tålmodighet som må til. Tålmodigheten til å veilede og hjelpe. Det er ikke mange minuttene i slengen når de er så små. De finner fort på to-tre andre ting i naturen de finner interessant og koser seg på tur generelt. Om de blir introdusert for det tidlig. Så får vi dreie over på fluefiske når det blir naturlig. Foreløpig spør han hvorfor i all verden jeg står og vifter att og fram på snøret i stedet for å fiske. Er vel for øvrig et spørsmål laksefiskere av og til stiller seg når de ikke har fått fisk på flere uker :)

Mitt stolteste øyeblikk på tur var da poden var på sin første skikkelige telt-tur i fjor og fikk sin første fisk alene. Tok den opp alene. 0,5 kilo. En flying start på karrieren. Vi stekte den og han spiste alt til beinet :) Overgikk alt av fisker jeg selv har fått. I hvert fall der og da.

Kjøpte en kort Ron Thomson stang med forsterkning i stangtuppen som tåler litt juling og en lett liten snelle. 

Så gi lukket snelle en sommer så tar du det opp til vurdering neste sesong. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...