Gå til innhold

Hvilken løkkeknute?


Guttemann

Anbefalte innlegg

Rapala uten siste steg! Sterk som f, og man kan lage den så minimal som overhodet mulig. Jeg vil helst å ha flua/krokøyet til å vandre minst mulig i løkka under kasting, for da blir sjansene for slitasje og at man mister flua/fisken pga det også minimert  :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det blir som å banne i kirka dette, men har du testet fluesnappere? Den minste av tre typer er jo fin, og du får en stålbøy i stedet for mono/fc. Jeg har brukt det i sommer, og det funker som f. 

har du brukt dette på tørrfluer eller streamere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har akkurat samme erfaring som Andre. Kom akkurat hjem fra en tur ved Telneset i Nord Østerdalen. Varmt vann i Glomma har gjort både insekter, Ørret og Harr treige. Måtte ty til streamer for å vekke fisken ( som ga meg flere Harr over 50 cm. og blant flere ørret en på 2.1 kg). Gadd ikke bry med noe løkkeknute men kjøpte en pose med små fluesnappere. Funker altså som gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapala løkkeknute funker bra! Har brukt den mye til sjøørretfiske og på streamerfiske etter brunørret. Fluesnappere ble for min del lagt igjen hjemme på midten av 90-tallet. Jeg er enig med Olav i at det ville påvirket "trua" å ha en fluesnapper foran streameren. Men av praktiske årsaker er den jo en kjempefin sak om man vil bytte flue ofte. Og om den påvirker om fisken tar eller ikke tror jeg egentlig ikke, så lenge streameren har en like ledig gange som ved bruk av løkkeknute.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapala uten siste steg! Sterk som f, og man kan lage den så minimal som overhodet mulig. Jeg vil helst å ha flua/krokøyet til å vandre minst mulig i løkka under kasting, for da blir sjansene for slitasje og at man mister flua/fisken pga det også minimert  :)  

 

Altså utelate fra og med steg 14 her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp, stram løkka ved steg 13, før du strammer de tre-fire surringene nedover, etter sleiking seff... :) Et tips er å lage alt smått og stramt, fra første loop, for de mest delikate løkker. Ps: Klipp aldri tett på knuta, men la en tamp på minst 1mm sitte igjen etter stramming og ferdigklipping. Gjelder forsåvidt d3t meste av flueknuter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutene som Knut R.S. og Olav viser til her er de løkkeknutene jeg selv har best erfaring med. Egentlig er WideOpen - linken til Knut R.S. den knuten jeg oftest benytter til SØ o.l. Og tørrtrener/øver du på denne så får du mange fluebytter uten å "spise" nevneverdig av tippet/spiss. Knut R.S. sitt tips er valget om grøvre fisk står på menyen (men dette er nok bare urasjonell over/undertro fra min side).

 

Om det er knutene som har æren, eller et mye bedre og sterkere tippet materiale de siste årene (særlig med tanke på FC) som har æren for mine gode erfaringer med nevnte knuter forblir ubesvart fra min side.

 

P.S.  Nettene vi nå har oppviser såkalt "supermåne" og meteoritt-regn utenom det vanlige, så nå i natt/morgentimer henger alle løkkeknuter, HA og eventuelle SØ løst her vest ......... fffish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...