Gå til innhold

SØ- fluer til brakkvann


Tom Aage Aarnes

Anbefalte innlegg

Hvor brakt snakker vi om? Mye små kutlinger, yngel osv i ganske brakke områder.

Er litt forskjell fra sted til sted også. Kan ikke huske å ha sett noen mengder med tanglopper, men det kan hende hukommelsen spiller meg et puss.

Men selv om de ikke finnes i området, så kan fisken ta det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man får sjøørret på tangloppe på steder med gjørmebunn betyr vel ikke at det nødvendigvis finnes tanglopper der(mulig de finnes der, ikke det som er poenget mitt) Sjøørreten er langt ifra kresen, og den vurderer ikke i farta om fluene våre er en tangloppe eller en liten reke. I allefall sjeldent.
Dessuten er vel så og si alle loppefluer vi sjøørretfiskere bruker egentlig for store til å kunne riktig imitere en tangloppe.

Poenget mitt er uansett - sjøørreten er ikke kresen, og flua har som regel ikke en dritt å si.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usedvanlig sjeldent at fluebytte øker fangsten min! Sant det Martin sier at denne fisken er sjeldent kresen. Handler mer om å finne fisken enn å finne rette flua;)

Bruker lenger fortom samt lettdressede fluer ved klart vann. Utover dette blir fluebindinga mer en hobby;)

Endret av Atle L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker nesten bare en type flue ja. Noen ganger har vel et fluebytte noe for seg, men veldig sjelden. Dette er såklart bare min erfaring. Og som med Atle, blir fluebindinga kun en hobby! Men jaggu er det moro å få en flott sjøørret på en perfekt selvbundet reke eller fiskeimitasjon, misforstå meg rett! :-)

Men det blir litt for søkt å si at fordi man har fått fisk på loppe i et område man kanskje ikke skulle tro det er lopper, så betyr det er at det finnes lopper der. Og igjen, poenget mitt er ikke hvor det finnes lopper eller ikke..det har jeg lite peiling på.

Endret av Martin Slåen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha noen forskjellige typer fluer, har faktisk litt betydning noen ganger, hvis fisken er ute etter sild/brisling så er det dumt stå og fiske med tangloppe, har prøvd og den er ikke veldig sugen på det når det går stimer med sild/brisling like ved :)

 

Men enig med deg Martin at det gjelder som regel oftest finne fisken, stort sett klarer man lure den på eller annen flue i boksen :P

 

 

Tom Aage, les litt her http://www.fluefiskern.no/byttedyrene/index.html Eivind har mye god info om forskjellige byttedyra til sjøørretten. :)

Endret av trebor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker ofte med store fluer Tom Aage,gjerne pattegris varianter i 2# .. og at det funker ser man på siste saltfluetur til Møn,ikke alltid man får mest fisk. Men de større eksemplarene tar gjerne en munnfull.. 

Og når det gjelder små sorte reker,så binder jeg de ofte i 8\10....  her er vel siluett mer tema enn åssen flua blir bindt.

At det betyr noe hva slags flue man bruker er jeg ganske sikker på,men det er vel så viktig å finne fisk. Bevegelig fiske,og strømkanter nærme land er stikkord i mitt fiske.

Og alle har vi forskjellige teorier,ikke så nøye hvordan den er sålenge det virker for deg.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kommer jeg borti ganske mange situasjoner hvor bytte av flue er nødvendig for å få den til å ta.

 

Får ikke fisk.  Bytte flue.  Får fisk.  Konkludere med at det var fluebyttet som gjorde susen.  Strengt tatt så vet man ikke.  Det kan hende du hadde fått fisk dersom du hadde brukt den gamle flue på ett kast til.  Jeg har fisket sjøørret i mange år, og bruker stort sett kun en flue.  Jeg får ikke mindre fisk enn andre.  Sannsynligvis ikke mer heller.

Endret av Lillevann
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke fisk.  Bytte flue.  Får fisk.  Konkludere med at det var fluebyttet som gjorde susen.  Strengt tatt så vet man ikke.  Det kan hende du hadde fått fisk dersom du hadde brukt den gamle flue på ett kast til.  Jeg har fisket sjøørret i mange år, og bruker stort sett kun en flue.  Jeg får ikke mindre fisk enn andre.  Sannsynligvis ikke mer heller.

 

Nei, strengt tatt så vet man ikke dette i og med at man verken kan dybdeintervjue sjøørreten eller foreta et kontrollert eksperiment i sjøen. Og takk og lov for det: hadde ørreten kunnet snakke hadde ikke jeg fisket etter den (!) og hadde vi kunnet foreta et helt kontrollert eksperiment i sjøen ville vi ha temmet naturen i en slik grad at jeg ikke hadde ønsket å bruke særlig mye av fritiden min i et slikt "laboratorium".

 

Strengt tatt veksler jeg kun mellom 3 typer flue i sjøen: små lopper, rekefluer og rene fiskeimitasjoner. Børstemark har jeg ikke hatt helt trua på der jeg fisker (og derfor får jeg heller aldri fisk på børstemark...). Tipper jeg bytter fluetype et par ganger i løpet av en fisketur.

 

Det jeg tenker er et mer åpent spørsmål, er hva som skjer med både SØ og ikke minst fisker (!), straks vi beveger oss opp i tidevannssonene i elva, på jakt etter samme fisken. Det er litt interessant å se at en del fiskere da skifter ut flueboksen for sjø med flueboksen for elv (for å si det enkelt), og benytter radikalt annerledes fluer. Selv har jeg en tendens til å skifte fluetype selv, og i døgnets lyse timer benytter jeg ofte små nymfer i str 10/ 12. Det hadde jeg neppe gjort i sjøen, av en eller annen grunn. Hører liksom ikke hjemme der... Sikkert en fiks ide fra min side, og etter det jeg har sett i diverse fiskeres fluebokser så ser dette ganske vanlig ut? 

 

Kanskje litt OT men siden det er SØ-fluer i brakkvann som er topic lar jeg det stå til :-)         

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller snudd på hodet om du vil, vi har ingen ting som tilsier at fluebyttet ikke er grunnen til at fisken plutselig tar heller. Men jeg har vært i lignende situasjoner såpass mange ganger at min erfaring er helt klinkende klar.

Men det er jo noe av det som er så fascinerende med sjøørretfisket, er at vi kan ha helt forskjellige erfaringer.

En ting jeg er helt sikker på fungerer kan være helt umulig for en annen, og motsatt.

Og det synes jeg er veldig interresant å diskutere, og høre hva som fungerer for andre. Plutselig kan man ha lært noe nytt, så har man plutselig en mulighet til som kan redde en tur.

Mitt sjøørretfiske hadde blitt en mye fattigere opplevelse om jeg bare hadde hatt en flue i boksen.

Jeg hadde i hvert fall opplevd det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halve spenningen for oss som liker å være kreative ved stikka er å fange fisk på *nye* fluer... dessuten er det jo gøy å føle at man knekker koden innimellom,men hvis man fisker hele året så merker man tydelig hva som funker til hvilken tid. Visse tider av året,og på visse plasser er fisken mer kresen.

Det vet jo du Atle,når fisken beiter glassål så er det ikke mye annet den tar... samme opplever jeg om den beiter fjærmygg på overflaten,hvem har ikke ønsket en bitteliten sort tørrflue når det vaker som besatt? Har man det i boxen på neste tur,næh:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...