Gå til innhold

Lett stangrør for fisketur


Jarle TL

Anbefalte innlegg

Hei!

Neste sesong er i planleggingsfasen og jeg er på jakt etter nye kjekke løsninger for fisketur.

 

I dag pleier jeg å ha med to fluestenger i en stangtube. En tørrfluestang i #4 eller #5 for delikat tørrfluefiske eller nymfer, og en #6 til vindfulle dager og streamere. Dette holder i lange baner for turer i marka eller på fjelltur.

 

Jeg bruker et cordurarør fra Scott, og får akkurat plass til to stenger med futteral når håndtakene legges i hver sin ende og stangfutteralene rulles sammen.

 

Stangrøret jeg bruker: http://www.scottflyrod.com/estore/details/58196/0/5020

 

Dette fungerer helt fint, men jeg synes dette røret er unødvendig tungt og trangt.

 

Er det noen som har funnet noen gode løsninger for å frakte stenger når man skal gå litt? Som gjerne ikke veier så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg et rør for sentralstøvsuger midt på 90-tallet og sydde et trekk av bevernylon til å trekke utenpå røret med. Sydde også inn en glidelås, slik at jeg kunne lukke trekket. Topp og bunn fikk en passende bit skumgummi innvendig, utvendig lokket fra to spraybokser slik at stanga holdt seg inne i røret.

 

Magne Fjellstad.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt litt på om de nederste rørene på denne siden kan være et alternativ:

http://www.tegneogkontor.dk/shop/tegneroer-331c1.html

De øverste på siden ser interessante ut. 80 mm diameter. Får 2-3 stenger med. Lengden kan justeres. Så har du en 3 delt og 4 delt stang går det bra i disse.

Rimelig alternativ til en tube. Hvor mye lettere de er vet jeg ikke.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt carbon-tuber fra Clear Creek et par ganger, og de er lette og fine.

Tror ikke disse selges her til lands, men de er svært rimelige i forhold til om du skulle kjøpe tube med logo fra Scott, Orvis eller Winston, som også har carbon-tuber.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De øverste på siden ser interessante ut. 80 mm diameter. Får 2-3 stenger med. Lengden kan justeres. Så har du en 3 delt og 4 delt stang går det bra i disse.

Rimelig alternativ til en tube. Hvor mye lettere de er vet jeg ikke.

 

Veier 340g. Det er bare ca 50g mere enn Helios-tuben, så om den er robust nok er det et interessant alternativ.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...