Gå til innhold

Ny bindestikke


olav92

Anbefalte innlegg

Da er det på tide å gå til innkjøp av ny bindestikke. Har kun brukt en som var med i en nybegynnerpakke i 3-4 år nå og begynner å bli dritt lei av at kroken faller av. Litt usikker på hva jeg skal ha, men prisklassen jeg tenker er maks 2000 kr. Har sett litt på Anvil Atlas og DynaKing Trekker, men dette har jeg ikke peiling på, så om noen har erfaringer og anbefalinger å komme med så setter jeg stor pris på det. Binder kun til ørretfiske, så fra krokstørrelse 8-20, men i hovedsak 12-16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dyna king trekker og er storfornøyd. Skikkelig kvalitet. Solide saker. Jeg binder mest laks og sjøørret fluer. Men jeg har flere kompiser som har den samme og de er ørretfiskere. Legger du 2000kr i ei stikke, har jeg vanskelig for å tro at du gjør noen store bomkjøp. Her er det bare smak og behag. Dra til en butikk som har flere av topp-stikkene inne. Da kan du kjenne litt på de.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil slå ett slag for Dyna king sidewinder! Har den ikke selv, men til 2000,- må det el være ett kupp ? http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat171-Fluestik/side869-Dyna-King-Side-Winder.htmldet er riktig nok i danmark, men de trekker fra den danske mva. kommer nok på ett par hundrelapper mer enn 2k, men jeg hadde lagt det lille ekstra for å få denne. har en kompis som er strålende fornøyd med denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMH Spartan eller Standard.  Enkle greie stikker uten masse fiksfakserier men reale arbeidsjern.  Har sjøl en HmH Proffesional som nå har passert 5000 fluer uten noe synlig slitasje.  

Men de enklere stikkene fra HMH har akkurat samme kvalitet og benytter samme chucker som de dyrere.  Du har også mulighet til å bygge ut med flere chucker/kjefter om du har behov for det.  Std som følger med er bra til det aller meste en kommer borti.  Men det finnes også en fantastisk fin en som heter midge til små fluer og en serratert en som heter Magnum til de riktig store fluene.  Det finnes også en chuck for tubefluer som er helt topp.

 

Disse stikkene kan du på sikt utvikle og oppgradere og om du vil ha en finere stikke senere i fra HMH så passer alt av utstyr om hverandre.

 

Jeg hadde gått for en HMH Spartan.

 

Kjellemann

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler dere virkelig en så dyr stikke som ikke er roterbar ?

Jeg skal i allefall ALDRI ha en stikke som ikke er roterbar, men nå blei jeg bortskjemt med anvil atlas som førstestikke og har bindi 3000? Fluer med den, i tilegg er det betryggende at det er livstid garranti på den hvis noe skulle gå til hæl*****

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei å anbefale stikke til noen synes jeg blir litt som å anbefale stang. Alle har forskjellige preferanser og det blir mye synsing etter hva man selv er vant til, liker. Siden du kun har hatt kit stikke vil enhver bedre stikke gi deg et løft. Hvis du har mulighet ville jeg hvis jeg var deg dratt til en butikk og prøvd litt forskjellig. Se hva du liker. Hvis du så leter litt på brukt markedet får du en topp stikke for 2 lapper. Jeg og mange m meg sverger til Regal, men som sagt. Smak og behag.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... JEika,  Det var vel snakk om en anbefaling på ei stikke til maks 2000 kroner og en HMH spartan ligger vel under det.  Trur det er ca 17-1800 for den hos Skitt Fiske.  Og det med rotasjon er nå en helt individuell sak.  Det er rotasjon på HMH men ikke det som kalles full rotasjon som du sikkert mener en må ha.  Jeg personlig vil ikke ha sånne stikker til ørretfluer.  Og dette blir litt som Jon-Erlend sier at dette blir litt hva en liker og ikke liker.  Men fordi jeg liker stikker uten full rotasjon så må jeg da kunne anbefale stikker av god kvalitet innenfor det prissegmentet det spørres om utfra mine erfaringer.

HMH har også livstidgaranti.  Men en av grunnene til at jeg ikke vil ha full rotasjon er at det er dårlig plass til venstrehånda og det er noe forbanna knot når jeg skal gå bak halen med bindetråd eller jeg har lange materialer som aldri ligger fritt bak flua når jeg binder. Og den største fordelen slik jeg ser det med konvensjonelle stikker er at når jeg vrir på den får jeg alltid se flua skrått framfra eller bakfra som for meg er en stor fordel når jeg binder inn vinger, binder opp hackle eller rett og slett friserer flua.  På ei stikke med full rotasjon må du bøye deg ned og frem for å se flua forfra.

 

Men nok en gang som Jon-Erlend sier, dette blir personlige erfaringer og styres av hva en liker. Men jeg har ingen betenkligheter med å anbefale stikker i høy prisklasse uten full rotasjon.  Det er kvaliteten og funksjonalitet jeg anbefaler.

 

Kjellemann

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare slenge meg på Kjell og John-Erlends anbefalinger. Har hatt rotasjonsstikke i en mnd (Renzetti) og skal aldri ha det igjen, jf hva Kjell skriver. Kjøp en HMH, Regal, Dyna King (ikke rotasjon) evt TMC. Samtlige funker som snus, og ligger vel (??) innenfor budsjett. Har selv bundet på Regal i 11år, og selv om jeg neppe binder så mye som de to allerede nevnte herrer, funker den strålende...

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei å anbefale stikke til noen synes jeg blir litt som å anbefale stang. Alle har forskjellige preferanser og det blir mye synsing etter hva man selv er vant til, liker. Siden du kun har hatt kit stikke vil enhver bedre stikke gi deg et løft. Hvis du har mulighet ville jeg hvis jeg var deg dratt til en butikk og prøvd litt forskjellig. Se hva du liker. Hvis du så leter litt på brukt markedet får du en topp stikke for 2 lapper. Jeg og mange m meg sverger til Regal, men som sagt. Smak og behag.

Dette blir vel å rote seg litt bort etter mitt skjønn. Å annbefale ei bindestikke, ut fra trådstarters budsjett og basert på egne erfaringer, kan da ikke få blitt så store fadesen? Preferanser, er noe man har først etter å ha brukt, og basert på personlige preferanser, kan man da uten problem annbefale ei bindestikke? Og i forhold til hva trådstarter setter som budsjett, kan jeg i allefall ikke se behov for å trekke frem Regal som aktuell?

 

I pris sjiktet under 2.000,- så stiller jeg meg bak de som nevner TMC og HMH. True rotary stikker, er fullstendig unødvendig. Man må virkelig ikke ha en slik stikke, for å ha glede av fluebindinga. Noen liker det, for all del. Men det enkle er ofte det beste.... :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg snakker ikke i så store bokstaver og anbefalinger sporer en jo inn på potensielle valg. Jeg er uansett fan av å teste før man kjøper. Trenger ikke store erfaringen til for å finne ut om man liker en stikke bedre enn en annen hvertfall. Innlegget mitt var så kort at du kunne orket å lese hele Ronny :-) jeg skriver at han kan lete litt på bruktmarkedet.

 

Denne er litt over budsjettet men jeg fant den etter 2 min leting. http://www.amazon.com/Regal-Medallion-Series-Traditional-Bronze/dp/B0064UU40G/ref=pd_sim_sbs_sg_6?ie=UTF8&refRID=13JZKXBCDGXE1RW0YFDZ

Endret av Jon-Erlend Sundnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange skryter av Anvil Atlas. Jeg er ikke helt enig i det. Har hatt min i fire år, og selv om jeg aldri har hatt noe annet, slår det meg at den ikke er særlig solid. Må stadig skru til noe som løsner av seg selv. Har som sagt ikke prøvd noen andre, så kanskje dette er vanlig i denne pris-klassen, men jeg ville valgt noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange skryter av Anvil Atlas. Jeg er ikke helt enig i det. Har hatt min i fire år, og selv om jeg aldri har hatt noe annet, slår det meg at den ikke er særlig solid. Må stadig skru til noe som løsner av seg selv. Har som sagt ikke prøvd noen andre, så kanskje dette er vanlig i denne pris-klassen, men jeg ville valgt noe annet.

Deler som løsner av seg selv? Da hadde jeg klaga hvis jeg var deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "orket" å lese hele. Jon Erlend. Kanskje derfor jeg svarte som jeg gjorde....

Noe du hadde forstått, om du hadde lest hele mitt svar....

 

Hvor lett mener du det er å få prøvd en stikke man skal kjøpe på nett fra utlandet?

Oppfordrer du folk til å reise til den lokale "sjappa" og prøve, før man handler billigere på nett?

Forsåvidt en "lovlig" sak det altså, men i mine øyne, dønn useriøst!

 

Nok om det. Denne ville jeg vurdert.. : http://www.gero.no/nb-NO/produkter/fluebinding/binde-stikker/tmc-solid-vise.aspx

 

Alternativt denne : http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FLUEBINDING/Bindestikker/Dyna-King/Dyna-King-Voyager-II-Med-pedestal143740-p0000125480

 

Eller denne :   http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FLUEBINDING/Bindestikker/HMH/HMH-Spartan-Vise-pedestal-142619-p0000127109

 

Lykke til med valget uansett Olav92...  :)

Endret av Itte hackel
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, ikke så lett dette her. Det å teste i butikk var med tanke på andre stikker. Regalen er ikke så lett å få testet da det ikke er mange som har den lenger grunnet doooolar. Jeg slet m å få tak i selv tidligere i år så jeg linket til Amazon hvis trådstarter skulle være intr. Jeg er sterk forkjemper for å beholde våre få spesialbutikker så jeg oppfordrer ikke til å teste i butikk for så å handle fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med mange i denne tråden alle har noen gode poeng , plass bak flua er viktig . HMH og TMC  har jo det , men den utrolige

lette måten og feste kroken i stikka gjør Regal til en favoritt for meg .  Alt koker ned til hva du liker  :-)  Smak og behag er jo veldig

forskjellig så ikke lett å anbefale en stikke :-)  Denna virkelige rotasjonen har itte je hatt brukt for men jeg binder stort sett fluer under krok

12 som flyter . Lykke til med valget :-)

 

Mvh Geir

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...