Gå til innhold

Det perfekte kast (lokketråd for å få Syvert på banen igjen)


Lillevann

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og tenker litt på fluekasting, og hva som må til for å oppnå det perfekte kast.  Med perfekt kast mener jeg i denne sammenheng et kontrollert "fiskekast", hvor snøret ruller ut og slår over i en delikat, rolig og sammenhengende bevegelse - med påfølgende strekk i fortom og mykt nedlegg.

 

Mulig jeg nå er i ferd med å slenge ut en voldsom brannfakkel, men etter min oppfatning forutsetter dette at i et kast hvor det skytes må undersnøret bremses kontrollert - dvs. mer enn hva som skjer gjennom friksjonen i stangringene, altså med andre ord - man må bremse snøret kontrollert med trekkhånden. 

 

Alternativet er selvfølgelig å ikke bremse, men å slippe snøret fullstendig i det man skyter.  Min påstand er at dette alltid vil ende opp i et mer ukontrollert kast, som sjelden eller aldri vil representere det perfekte fiskekast.

 

Noen vil kalle det juks å bremse med trekkhånden, men jeg mener altså at det er en nødvendig del av det å oppnå perfekte kast.

 

Hva mener dere?  Er det noen som har interesse av å diskutere slikt som dette der ute?

Endret av Lillevann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner poenget ditt, men om du må bremse, så er vel det et lite signal om du har lagt for mye kraft i kastet?

Når jeg tenker meg litt om, så har jeg vel stort sett brukt bremsing i to tilfeller:

1. Når jeg sliter med å få fortommen til å rulle over - uansett lengde på kastet. 

2. Kast hvor jeg bruker så mye kraft at det hele føles ukontrollert. Da bremser jeg for å få til en noenlunde ok presentasjon.

 

Det første problemet har latt seg løse gjennom en justering av oppsettet, men nr. 2 er jo noe som gjentar seg fra tid til annen når man "gir alt" for å rekke frem, og særlig når man står med vann over livet, snøret pisker vann og stanga er i ferd med krakelere.  ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt kan være å ha riktig snørelengde ute slikt at man må ikke bremse men kun stoppe. Helst uten dobbeltrekk, med akkurat nok hastighet på lina at den skyter ut alt og er i lufta lenge nok for å strekke fortommen. Da blir landing smoooth ;) (sier en amatør-jeg til en erfaren-deg)

Endret av Ondrej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremser du ikke for å oppnå korrekt lengde på kastet?  For øvrig en avsporing i forhold til problemstillingen.

 

Uansett, mitt poeng er at man er avhengig av at undersnøret bremses kontrollert for at en fin utrulling skal skje.  Hva hvis det ikke fantes noe som bremset i det hele tatt?  Hva ville skjedd da?

 

Edit:  Var svar på JB's innlegg.

Endret av Lillevann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bremser selvfølgelig for å kontrollere lengde. Men mente at ideelt har man akkurat nok line ute og akkurat nok hastighet på lina for at man må ikke gjøre det. Og siden line bremser ikke nok gjennom ringene (heldigvis), må man enten ha det eller må man bremse. Med for mye line ute, uten bremsing, er det samme effekt som hvis man glemmer å stoppe, eller?

Endret av Ondrej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ekstremt lange presentasjonskast med tørrflue 27-28 meter for mitt vedkommende bruker jeg ofte dra stanga til meg i avslutningen for å få strekt fortommen. Uten vil det som regel lande i ball på disse lengdene. Blir vell det samme som å bremse lina. Men føles mere naturlig å gjøre bevegelsen med stanga på de lengste kastene. 
På normale lengder bruker jeg ofte den bremsinga du referere til Lillevann. Dette har sikkert med at jeg ikke er finslepen nokk i kraftilsettingen hele tia å må etterjustere med nedbremsing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvorfor spør dere ikke bare Ruffen? Fluefiskets wikipedia.

Bestemor sa alltid: "Det perfekte kastet gutten min, det er kastet du får fisk på" !

Siden har jeg alltid etterstrebet dette, og selv om jeg ikke føler jeg har knekt koden, så hender det av og til at det hekter seg på en fisk :-)

Endret av -Lars-
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Så klart ikke juks å bremse med trekkhånda Lillevann,eller å forandre

friksjonen ved å heve eller forandre stangvinkel.

Har du ikke kontroll på undersnøret,så har du heller ikke kontroll på kastet ditt.

Forøvrig,takk for at du startet en lokketråd,selv om"jeg ikke kan nok om temaet til å svare". :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart ikke juks å bremse med trekkhånda Lillevann,eller å forandre

friksjonen ved å heve eller forandre stangvinkel.

Har du ikke kontroll på undersnøret,så har du heller ikke kontroll på kastet ditt.

Forøvrig,takk for at du startet en lokketråd,selv om"jeg ikke kan nok om temaet til å svare". :)

 

Det tok sin tid, men bedre sent enn aldri!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Superfiskern

 

Mulig jeg nå er i ferd med å slenge ut en voldsom brannfakkel, men etter min oppfatning forutsetter dette at i et kast hvor det skytes må undersnøret bremses kontrollert - dvs. mer enn hva som skjer gjennom friksjonen i stangringene, altså med andre ord - man må bremse snøret kontrollert med trekkhånden. 

 

Alternativet er selvfølgelig å ikke bremse, men å slippe snøret fullstendig i det man skyter.  Min påstand er at dette alltid vil ende opp i et mer ukontrollert kast, som sjelden eller aldri vil representere det perfekte fiskekast.

 

Noen vil kalle det juks å bremse med trekkhånden, men jeg mener altså at det er en nødvendig del av det å oppnå perfekte kast.

 

Joda, et perfekt kast  som er gjort på JUKS vil jeg også kalle perfekt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt kast?

Ikke en eneste negativ ting med kastet i det hele tatt?

Mer eller mindre umulig,men det fremstår som subjektivt for meg,og da

handler det i vesentlig grad om at,er du selv førnøyd,så er det vel perfekt

for deg i allfall.

 

Lillevann fikser perfekte kast, vet du.  Enig at det er nesten umulig, men Lillevann behersker jo det umuliges kunst. Skulle bare mangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...