Gå til innhold

Bygging av Epic 476 og hjelpemidler


Anbefalte innlegg

skulle akkurat anbefale taniwa rods. Tackle24.de har også alt du trenger. Fuji tråd f.eks Bare ring og snakk kmed ham. Snakker bra engelsk. Send småting for noen euro i porto og så er prisene uten tysk mva. Epoxy og vanlig sytråd kan pga av ev silikon gi et merkelig resultat, såkalt fisheye. Mulig grande fluefiske kan ha noe obs

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha skikkelig tråd, sytråd var bare for å se farge på stanga. Fant mye fint på Tackle24.de , ja faktisk alt. Flere produsenter av grå tråd også. I silke, poly,  og nylon. Dog ingen bilder på silke og nylon.

Ser ut at jeg må ringe da frakten ble 22 eur på varer til 21 eur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Truls H. Johnsen skrev:

Hørtes ut som en veldig god plan! Liker ideene du skisserer

Nocp trådene til prowrap er fine. Andre tråder forandrer farge så mye at det er to helt forskjellige farger med og utn epoxy (men det vet du sikkert)

Godt å høre, da er jeg ikke helt på jordet. Har ikke testet grå med epoxy men tror det blir bra. Sendt forespørsel til tackle24.de om gråfarge og tråd. Han er den eneste som har alt jeg trenger uten alt for lang frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir dypere uten CP og med CP får du en viss glans mens fargen, ville jeg forvente, forblir omtrent. Men jeg har ikke brukt disse selv ennå, de venter på et annet prosjekt som venter på anledning. Men ja, jeg er enig med deg at 822 er nært din snellefeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendivis. Men dersom du leter etter en visuelt lettere måte, folk bruker tjukk papir som farget mellomlegg. Finn en type som tar inn PUR lim.

Grunnleggende spørsmålet er kanskje hvor mye effekter du ønsker. Visuell effekt i snellefeste, innlegg, håndtak, surringene, osv. Hva er en passe tradeoff i din mening slik at effektene ikke konkurrerer med hverandre.

Endret av Bounce
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papir som innlegg,  det har jeg faktisk ikke hørt om før. Tja kanskje det. Gult eller grått hadde kanskje passet. Fukter man papiret som man gjør med korken før liming med pur  og vet du hvilken type papir?

Magefølelsen er snodig, fikk en rett etter at jeg la ut siste bilde. Kork mellom brune ringer er delt i 2 og pusset litt. Ser mer ryddig ut med smalere ringer mellom de mørke.

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk tråden her: http://www.perhokalastajat.net/keskustelu/viewtopic.php?f=12&t=71756&p=493463&hilit=hota+kartonki#p493463

Nick "Hota" i innlegget 6.1.2016. Han bruker hobbykartong. Den må ta inn PUR å bli vanntett og limes godt nok. Man kan bruke flere lag med papir for å få ønsket tjukkelse.

Endret av Bounce
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

20170621_153139.thumb.jpg.a516ae111288156650eeba7e4496534c.jpgEndelig litt tid til stanga. Her er modifisert søylebormaskin til dreibenk. Ble fornøyd med korken,  men litt finpussing igjen. 

Brukte før epoxy for å feste kork og snelle feste,  men vurderer å bruke pur lim men er litt skeptisk til om limet vil vises for mye i toppen av korken. Forslag ?

20170621_150404.jpg

Endret av Tørrflua
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange typer pur lim, hvilket er det du tenker på ? Det er nok lurt å velge et tokomponent, da enkomponente stort sett baserer seg på luftfuktighet for å herde. Det kan bli lufttett inne i håndtaket og dertil manglende herding. Limet må ha en del egenskaper, det må tåle vann, hefte veldig bra og samtidig være fleksibelt. Også over tid, og det er der fordelen med epoxy kommer inn, det er gjennomprøvd til stangbygging over mange år og i mange ulike miljøer og fiskesituasjoner.

Jeg tenker litt på begrepet 'if it aint broken, do try to fix it'  Men samtidig er det mye utvikling innen resiner og limegenskaper, så det er sikkert mye som er vel så godt egnet kanskje..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...