Gå til innhold

Bygging av Epic 476 og hjelpemidler


Anbefalte innlegg

Etter å ha fulgt Bounce byggeprosjekt, ble fristelsen for stor på en Epic stang. Nå er stang i hus og nå må jeg lage litt stæsj så stangen kan bli en realitet. 

Først ut er en jigg for stang surring. Fant noe hel furu parkett som ble tilkappet, limt og skrudd. Hadde også en aluminium profil som passet perfekt. Den lille kveilen er neoprenpakning som jeg skal teste om funker i V for stang. Senterspor har et hulerom som passer perfekt til 8mm bolt hode. Mer finish og trådholder er ikke ferdig uttenkt ennå.

CIMG5725.JPG

CIMG5726.JPG

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noe funderinger ble det en hull plate i aluminium som base for tråd. Har også laget  trådførere av noen skruer og muttere. For å hindre flisen av tråd tok jeg en liten bit av Qtips i hullet på 3 mm mutter, smeltet i endene. Mutteren er limt til skruehodet. 

Laget 5 trådholdere da jeg har en idé hvordan jeg skal lage surringen. Får se om jeg får laget test til i morgen.

CIMG5728.JPG

CIMG5730.JPG

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så bruker jeg bare en trådholder til fluebindingen, og stikker "snuta" på denne inn gjennom passende hull.

Det er en enkel løsning jeg synes fungerer greit. Bender ut eller klemmer sammen trådholderen etter hvor mye press jeg vil ha på tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zik zak fungerer helt fint. Ønsker jeg litt mer stramme går det å flytte litt på de eller legge til en ekstra. Alle trådspoler sitter helt løst. Mulig jeg lager en anordning som muliggjør å rulle stang 1 omgang bakover . Får se hva det blir til.

Laget en surring med kun hvit silketråd lengst til høyre.  Den til venstre er med 1 orange og 4 hvite for test av mulighet for flere tråder på en gang. Disse ligger ved siden av hverandre. Hadde kun mørke stang emner for test derfor er det lys neglelakk på kling i bunn. Har ikke lagt sjela mi i lakkering ennå. Kun test for farge.

CIMG5735.JPG

CIMG5736.JPG

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare prøve lakket litt. Forsøkt å bruke sort  tusj (Edding 404 permanent marker) for å lage svart ribb i den hvite/gjennomsiktig tråden. Tusjet da tråden ca 2 cm. Det så hel fint ut helt til epoxy ble påført, en med mye epoxy og 1 med kun gjennom trekk av tråd. Den med mye ble grumsete med mye svart utflyt i epoxy. Den med gjennom trekk smittet av til nabotråd og var ikke like definert som før epoxy. Er kanskje mulig med annen tusj, noen som vet ? 

Har løst jevn tråd oppsetning også med muligheten til å surre tilbake med nesten samme trådspenning. Har brukt tykk tråd for bilder. Legg merke til at tråden henger helt løst ved nederste trådføringer.  Ved bilde 2 har jeg surret 3 omganger tilbake.

Nå er det en motor for lakkering med ca 7-10 omdr min som skal lages.

 

 

CIMG5737.JPG

CIMG5741.JPG

Endret av Tørrflua
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er motor rigget. Ble en gammel walkman motor, 3 fortom spoler, en usb lader 5V, 3 gummistrikker, lange 4 mm skruer og stive plastrør som passer over skruene. Alt ble montert sammen på 2 st micro DIN skinne med en plankebit som base. Dreier ca 7 omg pr min. Skal bruke en  liten TET nippel på enden av øverste skrue som innfesting av stang emne. Lager en liten vugge til surrebord/aluminium profil som holder andre ende av stang emne.

20170331_011056.jpg

Endret av Tørrflua
  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Bounce skrev:

Dette er jo morro å følge med. Hvordan er det med stabiliteten på den der tingen? Litt høy for å ha så liten base.

Bra observert.  Den festes på aluminium profil ved hjelp av 1 eller 2  8mm bolter. Basen trenger verken høy egenvekt eller stor flate. 

Mulig det blir en liten pause nå i mekkinga. Tar trolig en tur til vogna for å fiske SØ.  Spådd lite vind.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 27.3.2017 den 10.07, Bounce skrev:

Intressant å høre om neopren er glatt nok at blanksen rullerer lett på den. Ellers kan man finne felt i f.eks. Panduro (eller i kona sin syeske) og legge det i V'en.

Glemte vist å svare deg. Neoprenpakning funker fint. Emne snurrer greit rundt når stang emne er lagt ned for surring. Jeg kan  trykke blanks litt ned i pakning dersom jeg må ta en tissepause midt i en surring.  Låses da nok til at tråd holder seg stram og at blysøkke jeg har blir værende i øvre stilling. Har kun testet på tykke den av blanks en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har surra på er tråd fra syskrinet til kjerringa + noe fra binde utstyr.   Prøver å finne grå binde tråd.  Har sett på mistpool, hilevel, men uten hell. Tenkte å prøve Prowrap som tydeligvis ikke trenger preserver. Vill ikke prøve epoxy før jeg tror jeg har rett farge.

Her er hva jeg har tenkt : grå surringer. Kork håndtak 11 eller 12 ringer, med tynn mørk gummiert kork ring nederst 6 mm og med 12mm øverst. Kork avslutning ring i gun smoke da snelle festet er tilsvarende. Slipes til halv cigar.

Må kjøpe avslutnings ring 9,5mm, grå tråd, gummiert kork 6 mm og 12mm. Håper å kjøpe dette på samme sted uten at frakta blir dyrere en delene.

Endret av Tørrflua
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...