Gå til innhold

Crocheted Gold Head Brown Stonefly Nymph


Rakkelhøna

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lagt en flue i Fluedatabasen

Om fluen / fisketips:
Denne fluen fant jeg i en bok fra 1995 som heter «The Wold`s Best Trout Flies». Det var Torill Kolbu som hadde laget den. Hun er en av fluebinderne som har gitt meg mest inspirasjon til å begynne med fluebinding. Jeg har forandret litt på materialene på denne steinflueimitasjonen i forhold til hva Torill bruker i orginalen. I steden for antron pleier jeg å hekle med polyestertråd, og så liker jeg å bygge opp kroppen med bindetråd eller polyfloss som alternativ til dubbing som Torill brukte. Torill laget fluen med 2 par med bein av biots. Torill Kolbu brukte en Mustad krok (80000 KEBR). Jeg har valgt å bruke TMC-krok 3761 til denne fluen. Theo Bakelaar har i samme boken beskrevet en lignende flue som han kaller «Big Bull Goldbead Stonefly». Han brukte Flexibody på bakkroppen og 3 par ben, noe som stemmer med det naturlige insektet. Dette er smak og behag, fisken kan neppe telle. Kroken han brukte var en TMC 5263 #2 (!) Til større imitasjoner med tre par ben brukte jeg en Daiichi 1730 #12. Fluen fiskes med utapert fortom over bunnen, med eller uten nappindikator.

https://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/618

Hilsen
Rakkelhøna
(laget automatisk av Fluedatabasen)

  • Lik 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...
×
×
  • Opprett ny...