GÃ¥ til innhold

Spørsmål

Skrevet (endret)

Hei 🙂 sikkert et dumt spørsmål men la gå. 

Har Rio Elite Grand WF #5 flyteline til stanga, det jeg lurer på er om det finnes noen måte jeg kan få den til å synke ved hjelp av en tung fortom eller lignene dersom det er lite aktivitet oppå vannet? Om det finnes noe produkter man kan koble på flytelina som enkelt kan tas av og på? Så slipper jeg å ha ekstra snelle og full pakke. Ganske fersk så håper noen vet :D Om noen har erfaringer med noe, så skriv det gjerne. 

På forhånd, takk! 

Endret av matsv

12 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet (endret)

Hvis man ikke skal altfor dypt finnes det polyleadere som synker. Finnes i en rekke synkegrsder, lengder og tykkelser. Bruk disse i stedet for fortom.

Endret av Bounce
  • Lik 1
  • 0
Skrevet
Bounce skrev (4 minutter siden):

Hvis man ikke skal altfor dypt finnes det polyleadere som synker. Finnes i en rekke synkegrsder, lengder og tykkelser. Bruk disse i stedet for fortom.

Aha, hjertelig! Er dette noe som kan fungere til litt mer nymfe fiske / våtfluer i elv? Kan det fungere på stille vann om man feks sveiver litt sakte inn? 

• 0
Skrevet (endret)

Nettopp, og synkegrad&lengde vs sveivehastighet gir deg dybden du når. Skal du dypt ned er det da synkelina som glerder. Jeg bruker disse (polyleadere) mest til våtflue og lignende i elv. 

Endret av Bounce
  • Takk 1
  • 0
Skrevet

En grei måte å komme ned med flua. Men husk at ved veldig tung fortom oppfører Lina seg annerledes i selve kastet. Ved slutten av utrulling framover og bakover blir det spesielt merkbart, ved at det blir litt som en pisk og tyngden spenner stanga litt rart og er godt merkbart i hånden.

• Takk 1
  • 0
Skrevet
8 hours ago, Tørrflua said:

Men husk at ved veldig tung fortom oppfører Lina seg annerledes i selve kastet. Ved slutten av utrulling framover og bakover blir det spesielt merkbart, ved at det blir litt som en pisk og tyngden spenner stanga litt rart og er godt merkbart i hånden.

Riktig. Ofte er det bedre å bruke en lengre leder med mindre synkegrad enn en kort, tung en. En 6 føtters extra fast sink er en djævel å kaste for å si det sånn...

• 0
Skrevet

Takk for svar oppi her, har dere noe å anbefale til lina? Trenger ikke å synke så mye, men bare så det er brukbart til elv som ikke er så dyp.. 🙂

• 0
Skrevet

Du har en 9foter stang, så du kan enkelt bruke polyleadere mellom 8-10 fot uten problem. Fast sink er 4 tommer per sekund (10 sekunder til 1 meters dybde). Har selv brukt bare sink tip lina utover leadere, så kanskje er det andre som kan tipse om synkelinene.

• Takk 1
  • 0
Skrevet

En annen løsning som funker vel så bra mange steder (elver) er rett å slett å sette på en eller flere tunge fluer og kombinere dette med ganske lang og tynn fortom (5x er ok og safe). Setter du på 2 nymfer med 2 og 3mm tungstenskalle så kommer du raskt nedtil fisken. Dypt er litt realtivt også, skal du fiske på fisk som står på 1,5m dyp så må du ikke nødvendigvis ned til den. Fisken flytter seg ofte ganske langt for å ta nymfer når de beiter og med et par tungstensnymfer eller bare en også kommer du ganske fort ned hvis du lar den drifte uten drag.

• Takk 1
  • 0
Skrevet
matsv skrev (11 timer siden):

Har Rio Elite Grand WF #5 flyteline til stanga, det jeg lurer på er om det finnes noen måte jeg kan få den til å synke ved hjelp av en tung fortom eller lignene dersom det er lite aktivitet oppå vannet? Om det finnes noe produkter man kan koble på flytelina som enkelt kan tas av og på? Så slipper jeg å ha ekstra snelle og full pakke. Ganske fersk så håper noen vet :D Om noen har erfaringer med noe, så skriv det gjerne. 

Jeg bruker egentlig kun flyteline både i vann og elv. Med vanlig mono-fortom med fluorocarbon spiss så kommer jeg langt nok ned til å fiske med minizonkere, libellenymfer, andre nymfer og slikt. Jeg tror ikke jeg har noen fluorocarbon fortommer til rent nymfefiske lengre, men synes det går helt greit i elv og vann egentlig. Kunne sikkert hatt en line som synker liggende en plass, men tror egentlig aldri jeg har vært i situasjoner der jeg måtte hatt det. Kanskje i belly på svære vann en og annen gangen? Ellers så går det greit nok i skogsvanna jeg fisker i.

• 0
Skrevet

Det er grovt forenklet tre muligheter for å komme ned med en flyteline, alle nevnt allerede:

- Polyleadere som synker

- Splithagl

- Fortyngede fluer

Jeg foretrekker systemer som er varianter av de to siste, fordi de gir flere muligheter til å direkte se om fisken tar og generelt mer fleksibilitet i fisket etter ørret. Jeg bytter foreksempel gjerne mellom en tørrflue og en fortynget nymfe bare ved å bytte flue og henge på en nappindikator. Det fisker greit ned til en halvmeter i alle fall. Dersom du ikke har fortyngede fluer, kjøp en boks splithagl med forskjellige størelser minst ned til 0,4mm.

Det er i det hele tatt veldig mange måter å rigge for forskjellige dyp i elv, med flyteline og uten bruk av polyleaders/sinktips. De eneste gangene jeg bruker polyleaders om dagen, er om jeg skal svinge flua ned/på tvers av strømmen ala laksefiskere.

På litteratur-fronten er George Daniels «Dynamic Nymphing» en bra kilde for forskjellige måter å fiske «under vann» på.

• Takk 1
  • 0
Skrevet (endret)

Når det gjelder plassering av kast i elv så er det en tommelfingerregel at jo mere oppstrøms du kaster jo lengere synketid som gir dypere dybde. Sammen med nappindikator er dette både giftig og spennende. Legger gjerne en liten nedstrøms loop rett før lina passerer meg. Dette kan gi mange meter med ekstra fiske.

Endret av Tørrflua
  • Takk 1
  • Opprett ny...