Gå til innhold

CDC...


Viggo_Flueboms

Anbefalte innlegg

Okei... 

Jeg som alle andre ser jo på bindevideoer fra verden rundt. Og det som slår meg er at svært få
nevner eller bruker CDC som binde materiale. Helt typisk at det er en skandinavisk greie og
er sjeldent i bruk andre steder i verden. I disse dager er det jo også vanskelig å få tak i CDC
overhodet. Jeg har droppe helt å bruke det for man trenger det ikke i det hele tatt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viggo_Flueboms skrev (10 timer siden):

Jeg som alle andre ser jo på bindevideoer fra verden rundt. Og det som slår meg er at svært få
nevner eller bruker CDC som binde materiale. Helt typisk at det er en skandinavisk greie og
er sjeldent i bruk andre steder i verden. I disse dager er det jo også vanskelig å få tak i CDC
overhodet. Jeg har droppe helt å bruke det for man trenger det ikke i det hele tatt....

For noe tøv. CDC er overhodet ingen "skandinavisk greie". Tror ikke jeg hadde holdt på med fluebinding om jeg ikke hadde CDC.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt opp til hver enkelt hva slags bindematerialer man foretrekker. Jeg syns for eksempel elk og deerhair er fantastiske greier, men bruker selvsagt CDC mye også. Mange prominente (les; synlige) fluebindere er veldig glade i syntetiskt om dagen.

Påstanden om at CDC er en særs skandinavisk greie syns jeg dog er fantastiskt underholdende.

https://www.flyfishfood.com/blogs/dry-fly-tutorials/cdc-and-foam-ant

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok kommet til kort på flesteparten av de fluene jeg binder uten cdc. Helt avhengig av materialet hjemme hos meg.

Når det gjelder tilgjengelighet på cdc så er jeg tildels enig. Men i det siste synes jeg det har blitt noe lettere å få tak i cdc med høy kvalitet. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/4/2023 at 1:21 AM, Viggo_Flueboms said:

Okei... 

Jeg som alle andre ser jo på bindevideoer fra verden rundt. Og det som slår meg er at svært få
nevner eller bruker CDC som binde materiale. Helt typisk at det er en skandinavisk greie og
er sjeldent i bruk andre steder i verden. I disse dager er det jo også vanskelig å få tak i CDC
overhodet. Jeg har droppe helt å bruke det for man trenger det ikke i det hele tatt....

Dette er et utsagn som er fullstendig meningsløst med mindre du troller. Jeg tar høyde for at du er seriøs. 

Å mene at det er svært få som nevner eller bruker det betyr utelukkende at du ikke følger med. For min del er CDC et overlegent materiale og jeg henter massive mengder med inspirasjon til fluer fra verden over. For å nevne noen få; Spania, til Tyskland, USA, Storbritannia, Irland, Portugal, Romania og Østerrike. 

Å få tak i CDC av god kvalitet er egentlig noe som har vært tricky siden jeg begynte å binde fluer synes jeg. Swiss CDC har variabel kvalitet og jeg synes fjærene er hysterisk store ifht bruksområdene jeg bruker CDC til. De skal dog ha kudos for god fargepalett. Små tørrfluer i strl 12-22 trenger ikke 5 cm lange fjær.
Til nå har jeg bestilt fra omtrent alle aktørene jeg vet om og det beste jeg har prøvd hittil er fra Portugal (Perdigonmania), Romania (Troutline) og Engerlie (Norge, eller der han importerer fra). Den beste tilgjengeligheten og kvaliteten har utvilsomt vært fra Troutline og prisen er god mtp at det er fra villand og ikke oppdrett. 

Fjerner du fluene mine som inneholder CDC fra mine fluebokser så er det ikke mye igjen. 

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Jarle TL skrev (På 4.11.2023 den 18.05):

Jeg hadde nok kommet til kort på flesteparten av de fluene jeg binder uten cdc. Helt avhengig av materialet hjemme hos meg.

Når det gjelder tilgjengelighet på cdc så er jeg tildels enig. Men i det siste synes jeg det har blitt noe lettere å få tak i cdc med høy kvalitet. 

Ja ganske håpløst å få tak i god kvalitet for tida. Men dersom du ser på Amerikanere bruker de sjeldent eller aldri CDC, men hår fra gjort-hjort....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viggo_Flueboms skrev (På 4.11.2023 den 1.21):

 

Viggo_Flueboms skrev (På 4.11.2023 den 1.21):

 

Viggo_Flueboms skrev (På 4.11.2023 den 1.21):

Okei... 

Jeg som alle andre ser jo på bindevideoer fra verden rundt. Og det som slår meg er at svært få
nevner eller bruker CDC som binde materiale. Helt typisk at det er en skandinavisk greie og
er sjeldent i bruk andre steder i verden. I disse dager er det jo også vanskelig å få tak i CDC
overhodet. Jeg har droppe helt å bruke det for man trenger det ikke i det hele tatt....

Har fortsatt noen bra CDC-pakker liggende, men jeg har helt droppa å bruke det til fordel for ELG og hjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

o-lav skrev (19 timer siden):

Som bruker av fluer så opplever jeg at CDC er lettere og tørker raskere enn hjort-aktig hår

som er tyngre og plasker kanskje mer i landing?

Litt frustrerende å holde rede på cdc-olje og annen flytegele til og med på samme flue dog 😉

Klarer seg med samme impregnering til alle fluer. Har man 2 ulike hvor den ene er shake (gjerne med børste) så er man i mål. Gummistrikk og tørke klut på vesten er must uansett. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...