Gå til innhold

Elvefiske 2024


Anbefalte innlegg

Tatt andre tur til lokalelva i år. Den første var tilbake til starten av mars med temp i vann på 4 grader. Da var det stille og rolig. I går var temp 5C og selv am det var alt for mye vann (der jeg vanligvis står med vann opp til hofta vadet jeg opp til bryst. Fikk en fin harr gitt lokasjon eg en liten superivrig ørret. Begge på point flue nederst i vannlaget, en svart perdigon med søl tungsten som minner på fjærmygg.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dette ble postet i «stiilevannsfiske 2024».Det ble feil,så jeg legger den i «riktig kurv»nå.

Elv som huser kun ørret,befinner seg i Åfjord.Flott og delvis skyet vær med 13 grader i lufta.Lite vakkaktivitet.Det blåser en del,så det er sikkert grunnen.Det blir blindfiske med mye forskjellig.Er ukjent i denne elva,så det blir å prøve seg frem og bli litt kjent.Har fisket kun en gang tidligere i denne elva.Fikk en ørret på 1,2 kg.Kilosgrensa er nådd👍.Wollybuggern fungerte,igjen…

IMG_0816.jpeg

IMG_0820.jpeg

Endret av Stig Gaarden
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig Gaarden skrev (17 minutter siden):

Dette ble postet i «stiilevannsfiske 2024».Det ble feil,så jeg legger den i «riktig kurv»nå.

Elv som huser kun ørret,befinner seg i Åfjord.Flott og delvis skyet vær med 13 grader i lufta.Lite vakkaktivitet.Det blåser en del,så det er sikkert grunnen.Det blir blindfiske med mye forskjellig.Er ukjent i denne elva,så det blir å prøve seg frem og bli litt kjent.Har fisket kun en gang tidligere i denne elva.Fikk en ørret på 1,2 kg.Kilosgrensa er nådd👍.Wollybuggern fungerte,igjen…

IMG_0816.jpeg

IMG_0820.jpeg

 

IMG_0820.jpeg

IMG_0816.jpeg

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da ble det en vakker ørret i dag.Ingen vakaktivitet.Lite insekter,det fløy noen øyenstikkere rundt omkring.Satte på en libellenymfe.Det tok ikke lange tiden før den satt.1,5 kg og ny pers.(Åfjord,Trøndelag)

IMG_1021.jpeg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nettopp kommet meg hjem fra en drøy uke med elvefiske. Tynt med klekkinger og varmt, men av og til noen dryss med små døgnfluer. Nok til at fisken vaket litt i korte perioder.
Startet bra med pene fisker på tett oppunder 2 kilo og skuldrene falt ganske godt på plass. En av de siste dagene kom jeg over denne her og for en fisk! Hadde jeg visst at den var så stor så hadde jeg byttet stang til en 5er med 5x tippet på. Knallsol og helt stille er ganske krevende, sånn sett så er 6x safere for å få de til å ta. Men det er ganske skjelden at det ikke funker med 5x, tipper det også hadde gått bra.... 

Jeg snek meg innpå, litt etter litt.. Tilslutt satt jeg på knærne kanskje 10m bak den. Lot den vake 3-4 ganger før jeg strakk spissen på fortommen over hodet på den, nesten rett oppstrøms.  Fisken spiste små døgnfluer tett på land og tok min variant av Rene Harrop's biot dun emerger på krok 18. Fisken tok og bød opp til et helvetes race. Først 50m tverr/oppstrøms hvor den parkerte i hardstrømmen og det frådet rundt lina. Fikk lirket den løs og så bar det nedover.. i flere utras på kryss og tvers.. Jeg synes det tok uendelig lang tid, var tålmodig og parerte det den fant på. Var ikke stresset slik at jeg presset for mye.. 3 forsøk på å lande måtte til før den lå i håven... rundt 150m lengre nede. 4er stang og 6x spiss er langt over grensen på denne kaliberen men det gikk fint og den stakk fort avgårde etter fighten som nok pågikk i et kvarter. Vekta viste i overkant av 2,6kg, tipper det går ei kule til neste opplevelse som dette. 

Det ble en god time på ryggen under ei stor bjørk med skygge etter den der. Lufta gikk ut av ballongen og har ikke kommet tilbake ennå 😅 

IMG_7439.jpg

IMG_7438.jpg

  • Lik 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg hadde litt lite trua på at dette skulle gå bra selv for fisken var skikkelig sinna. Jeg har ikke for løs brems når jeg har den litt på avstand men når den kommer nærme og jeg begynner å kjøre på bare noen få meter flueline og selve fortommen da løsner jeg opp ja slik at sånne brutale rykk og nøkk ikke skal gjøre at det ryker. Jeg kjører nok relativt hardt men passer på å være forberedt til å parere når de finner på noe, puster man med magan  og ikke stresser og holder jevnt press så blir ikke fisken så gal heller. Nå er vel ikke denne kaliberen de som hopper og finner på mest slikt, går mer som et lokomotiv og parkerer innimellom og er trassig. Ble nok løping både opp og nedover.

 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...