Gå til innhold

#5-test i Alt om Fisk


Gjest Teton

Anbefalte innlegg

Jeg satt pris på den historiske oppsummeringen av AFTM systemet til Osmort. Og han har et svært godt poeng i følgende:

 

Det fine med AFTM er jo at en erfaren fluefisker vet hvordan et 5# eller 7# snøre oppfører seg i vind, hvordan det lander på vannet og hvor store fluer snøret kan kaste. Han vet også hvordan det føles å lande en kilos-ørret på en myk stang i 5#. Det er ikke AFTM-systemets feil at produsentene utnytter dette for å selge flere stenger.

 

Et annet problem er akademikere som leter etter feil i noe som fungerer.

 

Tror muligens det er bedre anvent tid, å drive med kastetrening enn å finne formler for hvorfor ting ikke fungerer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 134
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

En kombinasjon av CCS-systemet (stangklassifiserings-system) og "gram-systemet" (snøreklassifiserings-system) ville gjort stang- og snøreutvelgelse veldig mye enklere både for ekspert og nybegynner.

 

Jeg ønsker meg også et slikt system, men jeg tror vi må se litt på hvordan kjøp og salg av fluefiskeutstyr funker rent komersielt. I dag sliter ekspeditørene i sportsbutikkene når de skal forsøke å gi en nybegynner et fluefiskeutstyr som er noenlunde balansert og tilpasset det bruksområdet kunden ønsker. Mesteparten av fluefiskeutstyret som blir solgt årlig blir nemlig ikke solgt av hyggelige og kunnskapsrike ekspeditører som på Nordisk og Jarle & Bjørnar, men på intersport på megadupersenteret. Blondinen (nå merker jeg at jeg er litt fordomsfull, men skitt la gå..:-)) bak disken der har mer enn nok med å parre en stang med tallet 5 på, med et snøre med samme tall + noen mystiske bokstaver.

 

Jeg ønsker meg også CCS til jul, men er litt pessimist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondinen (nå merker jeg at jeg er litt fordomsfull' date=' men skitt la gå..:-)) bak disken der har mer enn nok med å parre en stang med tallet 5 på, med et snøre med samme tall + noen mystiske bokstaver.

 

Jeg ønsker meg også CCS til jul, men er litt pessimist...[/quote']

 

Hehe, jeg ser utvilsomt poenget ditt Tore, men det trenger jo ikke nødvendigvis å bli vanskeligere for blondinnen bak disken. Hun trenger fortsatt kun å parre en stang med tallet 5 på med et snøre med tallet 5 på.

 

Forskjellen blir at stanga har fått tallet 5 på bakgrunn av en objektiv CCS-test som produsenten har gjennomført, og at snøret har fått tallet 5 på bakgrunn av vekta på hele klumpen.

 

Så kan heller nerdene ta seg av fintolkningen av ERN- og AA-tallene, som produsenten (selvfølgelig) tok seg bry med å skrive på klingen. Dette er vel det vi i skoleverket kaller differensiering... ;)

 

Forøvrig så er jeg heller ikke spesielt optimistisk i forhold til om produsentene gidder å gjennomføre slike objektive tester. Det er nok langt enklere å bare skrive et subjektivt #5 på stanga... :roll:

 

Her trengs det en bjellesau... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fjellfant og Flemming!

 

Når man holder 18-20 meter XXD 5# utenfor stangtuppen veier dette ca 18-20 gram. Et 5# snøre skal i følge AFTM gjennomsnittlig veie ca veie 1 gram pr meter, så XXD ligger jo innenfor denne grensen. Holder man f. eks 18 meter DT5 utenfor stangtoppen vil jo dette også veie 18 -20 gram. Det er ingen problemer å kaste en XXD med en vanllig 5# stang, den bærer snøret godt. (les femmertesten i alt om fiske)

 

Hvis den lange klumpen på XXD`en skulle veie 9,1 gram måtte jo gjennomsnittsvekta være 0,5 gram pr meter, noe som ville tilsvare snøreklasse 2. Tror de fleste ville slite med et slikt snøre på en stang i 5#, og i tillegg ville et slikt snøre være svært følsomt for vind.

 

Tabellen er hentet fra USA og gjelder DT-snører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...