Gå til innhold

#5-test i Alt om Fisk


Gjest Teton

Anbefalte innlegg

hva synes dere om den siste 5'er testen i Alt Om Fiske ;) Den tar vel knekken på et par myter og understreker vel egentlig at det meste er opp til kasteren og det ikke er stanga som er det primære.

Har vi blitt lurt av alle disse beskrivene begrepene som dukker opp i reklamen eller har de noe for seg. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 134
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Fjellfant
hva synes dere om den siste 5'er testen i Alt Om Fiske ;) Den tar vel knekken på et par myter og understreker vel egentlig at det meste er opp til kasteren og det ikke er stanga som er det primære.

Har vi blitt lurt av alle disse beskrivene begrepene som dukker opp i reklamen eller har de noe for seg. :roll:

 

Viktige spørsmål fra Teton. Det å bli en virkelig god kaster er i 99% av tilfellene et rent treningsspørsmål - og de dyreste stengene er stort sett konstruert med ett mål for øyet; å kunne kaste lengst mulig med. Dette forutsetter en stor grad av presisjon i aksjonen etc. som for en middelmådig kaster medfører at kastefeilene bare forsterkes, altså den motsatte av ønsket effekt.

Men for utstyrsbransjen ser det nesten ut som det er en forutsetning at folk flest tenker på "amerikansk", d.v.s. at et hvert problems løsning ligger i å kjøpe en eller annen ny og "sensasjonell" oppfinnelse, altså på det rent kommersielle plan i stedet for på det litt mer traurige og som heter kastetrtening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og de dyreste stengene er stort sett konstruert med ett mål for øyet; å kunne kaste lengst mulig med. Dette forutsetter en stor grad av presisjon i aksjonen etc. som for en middelmådig kaster medfører at kastefeilene bare forsterkes' date=' altså den motsatte av ønsket effekt. [/quote']

 

Dette var en test for erfarne fluefiskere.

Da blir lengden på kastene viktigere enn forsterkning av feil.

 

Da bør man ikke nødvendigvis kjøpe vinner-stanga viss man er nybegynner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er viktig å ha en god stang om man vil kaste langt uansett hvor god du er...

man klarer ikke å prestere like godt med en billig nybegynnerstang som en dyr' date=' god en.[/quote']

Det skal være usagt, men i de fleste tilfeller så ja.

Likevel, jeg tror de fleste ville kastet omtrent like langt (hvis det var hensikten) med Lidl stanga til 299,- som med hvilken som helst stang.

Kasteren betyr nesten alt og at snøret passer kasteren.

Trening er tingen,likevel er det ikke alltid lengden som bestemmer.

Ville mye heller hatt en yellowline pga følelse, kontra T5 og for den saks skyld TCR. Å slå av 5 meter betyr jo sjelden krise for fisket ;)

 

Tipper T5 har mye høyere ERN ,mener å huske denne var over 9,enn f.eks Lidlstanga så selv om den er klassifisert #6 og T5 #5 så vet jeg ikke helt hva som gjør at # 5 står på T5. Det nærmer seg jo casting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva synes dere om den siste 5'er testen i Alt Om Fiske ;) Den tar vel knekken på et par myter og understreker vel egentlig at det meste er opp til kasteren og det ikke er stanga som er det primære.

Har vi blitt lurt av alle disse beskrivene begrepene som dukker opp i reklamen eller har de noe for seg. :roll:

 

Meningen med testen var å finne ut om stive stenger kaster lengre enn myke. Konklusjonen i testen ble vel at stivheten i stanga betyr svært lite. Kan jo også nevne at tidligere tester viser at det ikke er noen sammenheng mellom stangas pris og kasteegenskaper. Det lengste kastet jeg har gjort (under en konkurranse) var med en stang til under 1000 kroner.

 

Jeg kaster lengst med en stiv stang f. eks som Streamstix T5 eller Sage TCR, men det har nok med min kastestil å gjøre. Men forskjellen mellom den myke og stive stanga er for min del på under 1 meter.

Ja, vi har nok blitt grundig lurt av reklamen, og de vil sikkert fortsette å lure oss. Leste en plass at det kun koster noen få hundrelapper å produsere en fluestang som selges i butikker for mellom 6- 7000 kroner. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Er vel det at en dyktig kaster vil klare å kaste langt med alle typer stenger fordi vedkommende ikke har tekniske kastefeil som oss dødelige har.

 

Mange stenger er så flinke at våre teknisk dålige kast blir gjemt og vi fremstår alle sammen som forholdvis dyktige fluekastere :)

 

Men klart trening gjør oss alle bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som testen vel ikke tok høyde for var middelmådige eller dårligere kastere??..ville konklusjonen ha blitt noe anderledes med disse "bak spakene"?

En valig feil ved de ferskeste kasterne er vel kanskje at man bruker for mye kraft(feil akselerasjon) og da vil eventuellt de mykere stenger gi et "dårligere resultat" mens de kjappe stengene vil nok kunne opfattes som generelt bedre å kaste med da de tilgir litt for hard håndtering.

 

Selv kaster jeg vel best med mykere roligere stenger, det gir hjernen(hvilken? :D ) litt mere tid til å perfeksjonere kasteknikk og få en jevnere akselerasjon.

Men til syvende og sist er det helt sikkert det utstyr som man har trent mest med som gir de beste kastene...trur no æ :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Lengden betyr å så lite!! Om ein kaster 25 eller 20 meter, så skiller det ikkje mykje på resultatet ved sesongslutt.

Det er lettere å presentere ei flue perfekt på 15-20 meter en på 4-5meter.

 

Prisen kan vere pokker så irriterende avogtil. Ka er meiningen med å betale 7-8 lapper for ei stang når du får ei nett like god for 3-4? Eg hadde feks ALDRI betalt full pris på ei G Loomis streamdance HLS #4. (men det betalte eg ikkje heller ho ho ho :D:)

Nei nok tull. Stenger kan ein diskutere i 100 år, og vi blir aldri enige :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen
En ting som testen vel ikke tok høyde for var middelmådige eller dårligere kastere??..ville konklusjonen ha blitt noe anderledes med disse "bak spakene"?

 

Klart med oss middelmådige eller dårlige kasterne bak spakene ville helt klart resultatet blitt anderledes. Nå har jeg ikke sett testen, men hva jeg har forstått var det ikke SÅ stor forskjell i kastelengder.

 

Jeg vil tro spriket hadde vært mye større med vanlige fluekastere, spørsmålet er da om det hadde hatt noen hensikt å innvitert 30 kastere av ymse slag for å teste. Med en gjeng dyktige fluekastere veit man at hver stang fikk en teknisk korrekt kasting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med SÅ dyktige kastere så har stanga minimalt å si. Ihvertfall med "standard" snøre. Det er testen et bevis på. Har selv sett en dyktig, aktiv kaster legge ut et helt wf snøre med et kosteskaft med påmonterte ringer. De justerer teknikken lekende lett etter stanga de har i hånda.

 

For oss andre dødelige er det en annen historie. De fleste av oss har preferanser når det gjelder stangaksjon fordi vi ofte er "satt" med den aksjonen vi er vant med. Noen får aldri fisk men er gode kastere, og liker dermed veldig stive stenger :D . Andre får mye fisk, men er middelmådige kastere, og liker dermed roligere stenger. (Hm....en "høna og egget" situasjon).

 

Testen er gledelig i den forstand at den bekrefter at det fortsatt er den menneskelige faktoren som gjelder, og at det derfor ikke finnes noen fasit på hvilken stang som kaster lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at denne testen i AoF først og fremst sier noe om tendensen enkelte produsenter har til å underklassifisere stenger. Man bygger stive stenger med billig teknologi, underklassifiserer grovt og kaller det en "kastekanon". Vi har sett en del av de siste årene. Det er jo riktig som noen sier at "den stanga som for meg kaster best med 5'er snøre er en 5'er stang." Men glemmer man ikke da stanga også skal være av riktig kaliber i forhold til fisken du jakter på? Det er liksom ikke det samme å fiske 3-hektos harr med 9'er stang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Prøvde å kjempe meg gjennom testen i AoF, men må bare innrømme jeg måtte trekke pusten dypt flere ganger og gå på med krum rygg på nytt. Noe måtte jeg bare gi opp. Det er vel og bra at man prøver å finne nye og angivelig mer pålitelige tester, men skal det være noe poeng i det, bør stoffet gjøres mer alment tilgjengelig for folk flest. Dette er nok først og fremst et eksempel på hvordan det går når folk med universitetseksamen i teoretisk fysikk prøver å formidle faget sitt til menigmann. Men ære være forsøket, og kanskje lykkes det bedre neste gang...?

 

Ut fra det jeg har skjønt kan konklusjonen bli: Skaff et elementært ferdighetsgrunnlag som fluekaster, blås i reklamen og husk at de stengene som er best til å fiske og kaste med ikke uten videre er de dyreste. Samtidig er det slik at toppstive stenger som er gode å kaste langt med, ikke kommer opp mot ei mykere stang når det gjelder til å berge fisken på land, i håven, i hånda, eller hvor man skal ha den hen....8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange interessante og gode synspunkter her. :)

Har sansen for det arbeide som Grunde og de andre gjør. Man kan være enig eller uenig i deres konklusjoner, men jeg tror nok mange fluefiskere(de som har fulgt litt med i diskusjonene på nettet) har lært mye om både fluekastingens fysikk og fått økt kunnskap om fluestenger generelt. Myter avlives og det denne gjengen driver med, vil gagne både fluekastere og fluefiskere på sikt. Faktisk et lite stykke pionerarbeide som nedlegges av disse personene. =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Lengden betyr å så lite!! Om ein kaster 25 eller 20 meter' date=' så skiller det ikkje mykje på resultatet ved sesongslutt.

Det er lettere å presentere ei flue perfekt på 15-20 meter en på 4-5meter.

 

[/quote']

 

Vil nå heller si det motsatt jeg da, å presentere en flue på 4-5 er lett men å presentere den på over 25 meter er vanskelig, selv om det sjelden er nødvendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var vel det beste bladet jeg kan huske faktisk. Lærte veldig mye nyttig om stenger i de artikkelene.

Er jo ganske typisk, har abonert på AoF ganske lenge nå, så hadde jeg bestemt meg for å kutte ut etter en rekke, i mine øyne, forholdsvis uinterresante blader.

Så med en gang abonomentet løper ut så kommer det endelig et som virkelig er bra......måtte jo skje!

Så nå har dem greid å lure meg tilbake da......hadde ørreten vært like lettlurt som meg så hadde den vært på rød-lista for lenge siden! laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viggo,

Vil nå heller si det motsatt jeg da, å presentere en flue på 4-5 er lett men å presentere den på over 25 meter er vanskelig, selv om det sjelden er nødvendig

Oki da ...Lettere på 15 en 4-5:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster lengst med en stiv stang f. eks som Streamstix T5 eller Sage TCR' date=' men det har nok med min kastestil å gjøre[/quote']

 

Synes testen (og bladet) var bra, men man skal ikke stole altfor godt på de testene...

Hvilken stang man liker best, kommer jo ann på person til person

Det er litt viktig å huske på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...