Gå til innhold

Bellyboat - flere spørsmål.


Anbefalte innlegg

Vurderer sterkt en "belly" til sommeren, og sitter med noen spørsmål:

 

1) Hvor bruker man det - dvs er det å fraråde i sjøen (Indre Oslofjord) og i slake elver?

 

2) Vhis man ikke er sånn topp-trent - hvor sliten blir man av å padle avgårde i bedagelig tempo en 500 meter? Dvs Er det en "energi-effektiv" frekmostmåte?

 

3)Har titta på Guideline Drifter, Kinetic KingCobra etc - får man disse oppi en stor tursekk? Tar de mye mer plass en f.eks et telt?

Vekt, ca?

 

4) Bruker dere vadesko, eller bare vadere med vanlige neoprensokker oppi svømmeføttene?

 

5) med en vanlig pumpe - hvor lang tid tar det å blåse dem opp?

 

Kanskje vi ses drivende rundt på et vann!

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalle

Skal prøve å svare. Har brukt min Drifter i 5 år nå og er meget fornøyd med den.

 

1- Har brukt min i både elv sjø og vann, ikke noe problem. Store bølger og stryk kan gi problemer.

Man skal være obs ved bruk i sjøen.Lett å bli tatt av tidevanns strømmer, så man kan få ubehagelig lang padle tur tilbake.

Jeg har holdt meg nært land og brukt anker for å ikke drive av gårde.

 

2- Man blir ikke sliten av å padle 500m i stille vann, men med vind og strøm  er det jo hardere er det å paddle.

 

3- Regner med drifteren er en 5-6 kg og ganske romstor. Du får plass i en stor sekk men da er det ikke plass til så mye mer.

Har pakket min på utsiden av sekken de gangene jeg har hatt den med på lang tur. På kortere turer er det bare å blåse den opp og benytte bæreselene som følger med båten.

 

4- Jeg bruker vadesko i svømmeføttene.

 

5- Den skulle nok være oppblåst på 10min med en vanlig pumpe.

 

BRUK REDNINGSVEST!!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Vist du ikke har fiska med belly, og du har et par vann du pleier å vere i som har litt heftig vegitasjon, er det egentlig ikke noe å lure på. Har hatt noen fantastiske turer med belly, og maaaaangen fiskesituasjoner eg ikke hadde komt borti vist det ikke var for bellyen. Men eg ville hatt en som du sitter OVER vannet i, og ikke under.....dvs setet er over vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, få ræva opp av vann. Belly er suverent den investeringen som har gitt mest fisk tilbake. Deilig å sitte i godstolen å fiske inn mot sivkantene  :)

Har selv en 10 år gammel caddis som jeg blåser opp uten pumpe på 10 min. Kombinerer du det med ei øl når du kommer inn til vannet så blir du god og svimmel  :)

 

Løp og kjøp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare påpeke viktigheten av å bruke redningsvest. Jeg har selv vært nær ved å gå ned, da jeg opplevde at den ene ventilen plutselig sviktet. I løpet av få sekunder var all luften så godt som ute av båten. Panikk er et treffende ord for situasjonen da jeg kjente at vaderene ble fulle av vann. Jeg satt godt fastspendt under nettet i båten.

 

Plutselig kom jeg til å tenke på at jeg kunne jo bare dra i snora og "popp" så var redningsvesten oppblåst. Heldigvis at jeg hadde den. Det er sikkert mulig å komme seg til land uten, men man vet aldri hvilken reaksjone en får når noe sånt skjer, som sagt jeg fikk panikk.

 

Ville bare si fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Er nok en stor fordel med vest fordi om man veldig ofte er svært nær land. Kjenner man at båten leker, er det berre å peise inn mot nermeste land. Men vest gir en stor trygghet, og er å ambefale på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det også jeg, at båten begynte å lekke. Peisa mot land og det gikk greit. Men det jeg beskrev var nærmest som en eksplosjon i ventilen. Var 40-50 meter fra land.

Vet ikke om disse ventilene er i bruk lenger, tror ikke det. Har hatt mye uflaks med bellyboat, men veldig få andre jeg har hørt om som har hatt de samme problemene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

En liten ting til. Vist du frakter bellyen i bilen, er det SVÆRT viktig å tappe ut litt luft. Vist du pumper båter hard, og er ute i lufttempratur, for så å legge den inn i ein bil som sola skiner på, utvider lufta inne i båten seg, og den punkterer garrantert.  Hullet som blir i båten er så lite, at du merker det ikke før neste gang du skal bruke den. Dette er POKKER så irriterende, men fikses lett med litt aquasure eller lignende.

Når det er sagt, så må eg vel si noe positivt og.

Eg har MANGEN turer med belly, og mangen turer kunne eg berre glemt vist det ikke var for bellyen. Feks du kommer til vannet, og det er begrensa av plasser du kan fiske fra land, og plassene du kan stå og fiske fra er den eneste plassen det blåser den dagen, er bellyen perfekt til fange vakende fisk på det stille lesidepartiet. I en bellyboat, har du 100% tilkomst i vannet, og du kan oppsøke ørret etter ørret med lite energi, og du slipper å springe gjennom skauen, kratt og dritt for å nå en fisk du berre MÅ prøvepå :)

 

Lykke til med nyinvisteringen, og vi venter spent på rapporter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalle

En liten ting til. Vist du frakter bellyen i bilen, er det SVÆRT viktig å tappe ut litt luft. Vist du pumper båter hard, og er ute i lufttempratur, for så å legge den inn i ein bil som sola skiner på, utvider lufta inne i båten seg, og den punkterer garrantert.  Hullet som blir i båten er så lite, at du merker det ikke før neste gang du skal bruke den. Dette er POKKER så irriterende, men fikses lett med litt aquasure eller lignende.

 

Dette er viktig ja, lærte det på den harde måten :'(  Den ene pontongen revnet ca 60cm i skjøten. og det er ikke lett å reparere.

Men fikk bestillt nye pontonger hos Aktv Fritid (nå nordic outdoor) for 180kr pr stykk. Men dette var et par år siden prisen har sikker steget siden da. Kan kansje vere greit å ha et sett liggende, det har jeg etter den opplevelsen.

Gidder skjelden å tappe ut all lufta  båten, slipper ut bare litt ;D.

Finner et litt bellybåt klipp her,må ha qucktime. Og ja det er en liten fisk ;)

http://www.fluefiske-blog.com/easymoblog-0.5.1/post.php/25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har nettopp fått min første bellyboat. Har ikke god peiling, men fikk anbefalt Pool 12 easy rider av en erfaren og hyggelig fluefisker som jeg ble kjent med i fjor, tok sjansen og kjøpte denne. Klarte ikke å dy meg, pumpet båten opp i stua, der så den fin ut, desverre kom det 40 cm snø i påska, så jomfruturen og sjøsettinga blir vel noe utsatt her oppe i Namdalen. Gleder meg som en unge til å prøve den på vannet!

Er det noen der ute som vet om det er andre forholdsregler man skal ta til f.eks. oppbevaring av båten når den ikke er i bruk, så setter jeg pris på tilbakemeldinger om dette. (Skjønner jo at dette med tørking er viktig, men ....)

Til deg som startet tråden: Lykke til med kjøpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalle

Jeg bruker og oppbevare båten min oppblåst. Ikke full oppblåst men nok til at jeg ikke får noe skarpe knekker på pontongene.

Vet ikke om det har noe for seg men det har bare blitt til at jeg gjør det sånn. Har jo full kontroll på om man har lekasje på båten på den måten. Syns det er greit sånn, så får man seg ikke en våt overaskelse på sesongens første tur. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det er smartest å oppbevare "båtene" med noe luft i. Tror nok det vil forlenge levetiden til båtene - kontra å brette de sammen og legge de på et kaldt sted gjennom en lang vinter.

 

Jeg har vært gjennom mange generasjoner magering. Begynte med smultring med lastebilslange for snart tyve år siden, og har benyttet u-shape, v-shape osv. Når det gjelder faren for punkteringer - som faktisk er til stede i en oppblåsbarbåt der du i tillegg sitter med vadebukse i - bør man ta forhåndsregler. Redningsvest er å anbefale (selv om jeg nok er et dårlig eksempel på det). Det jeg derimot prioriterer høyest derimot er å ha en belly med mange luftkammer. Skulle da et kammer eksplodere brått, er det ikke farlig for meg. Da kan jeg fiske videre eller komme meg i land på de kammrene som er igjen.

 

Et spørsmål til slutt. Hvordan er deres erfaringer når det gjelder faren ved at vadebukser fylles med vann. Her tror jeg det er mange myter ute å går. Jeg har testet dette mye (heldigvis i kontrolerte former) og mener det er uproblematisk å svømme i land med en "druknet " vadebukse. Noen iskalde erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til slutt. Hvordan er deres erfaringer når det gjelder faren ved at vadebukser fylles med vann. Her tror jeg det er mange myter ute å går. Jeg har testet dette mye (heldigvis i kontrolerte former) og mener det er uproblematisk å svømme i land med en "druknet " vadebukse. Noen iskalde erfaringer?

 

Den viktigste faktoren er temperatur! Skulle du være så uheldig å få buksevann blir du relativt hurtig nedkjølt, selv på en varm sommerdag. (og vi fisker vel ikke i pisslunka vann, gjør vi vel?) Selvfølgelig er det forskjell på å få litt vann i buksa og full fylning. Bruk av magebelte kan være med på å forhindre dette og i tillegg skape en luftlomme i buksa som kan hjelpe til med oppdriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk av magebelte har den fordelen at vannet ikke renner videre nedover, men å ha luft nederst i vaderene er livsfarlig. hvis man hopper ut i vannet med luft nederst ved beina, hvor vil den lufta? jo opp til overflaten og da havner hodet under overflaten. det skal faktisk ikke så innmari mye luft til for at dette kan skje. har opplevd dette flere ganger under dykkig og det er ingen god opplevelse. jeg pleier altid å sette meg på huk slik at jeg får ut det meste av luften i vaderene før jeg setter på vadebeltet. og en annen ting. man synker ikke som en stein hvis man får fylt vaderene med vann. er jævlig tungt å gå med på land men når man er i vann er det jo likevekt så dette har ingen betydning, men det er ikke behagelig å svømme med.

 

i elv kan det bli større problemer hvis strømmen får tak i vaderene kan man visstnok bli dratt under, jeg har iallefall lært at man skal flyte med strømmen med hode først slik at ikke strømmen kan få tak i åpningen på vaderene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalle

Redningsvest er å anbefale (selv om jeg nok er et dårlig eksempel på det).

 

Trodde du var flink til det jeg, så i alle fall slik ut på film. ;)

Jeg kjøpte i vært fall flytepølse etter jeg så filmen din ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har nettopp fått min første bellyboat. Har ikke god peiling, men fikk anbefalt Pool 12 easy rider av en erfaren og hyggelig fluefisker som jeg ble kjent med i fjor, tok sjansen og kjøpte denne. Klarte ikke å dy meg, pumpet båten opp i stua, der så den fin ut, desverre kom det 40 cm snø i påska, så jomfruturen og sjøsettinga blir vel noe utsatt her oppe i Namdalen. Gleder meg som en unge til å prøve den på vannet!

Er det noen der ute som vet om det er andre forholdsregler man skal ta til f.eks. oppbevaring av båten når den ikke er i bruk, så setter jeg pris på tilbakemeldinger om dette. (Skjønner jo at dette med tørking er viktig, men ....)

Til deg som startet tråden: Lykke til med kjøpet!

 

Takk for hyggelig referanse :-)

Det du skal passe på er å pass deg for å legge båten i varm bil ol. Typisk scenario er at du har driftet på natten og blåst opp båten i forhold til kaldt vann og kjølig natteluft, så putter du båten i bilen etter endt fiske, kjører hjem til kjerringa, glemmer å pakke ut av bilen... Da vil våkne av et smell dagen etter når sola har fått tak og varmet opp bilen din... Til spørsmålet ditt; jeg oppbevarer båtene året rundt med litt luft i. Det virker på meg som disse blærene (polyurethane) er veldig solide. Har hatt noen i femten år og de funker fortsatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har fått testet ut om det er mulig å punktere bellyboaten med et uheldig fluekast??

Joda, det har jeg fått til en gang. Uten at det var noen stor krise. Luften gikk meget sakte ut, jeg rakk fint å padle de 600 meterene til land på andre siden. Kunne sikkert padlet over på nytt også. Det var på min gamle "U" båt for 10 år siden og trekket på den var ganske tynt. Bellyene jeg har sett de seinere årene virker mer solid og har tykkere trekk. De har dessuten flere kammer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...