Gå til innhold

Kenneth Sneis på fisketur 2007


Gjest Kenneth Sneis

Anbefalte innlegg

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Billa ser ut som en lyngbladbille. De kan gi skikkelig vakfest! Har opplevd dem et par gagner i østmarka. (samt andre bladbiller)

 

Fra Wikipedia:

Lyngbladbille (Lochmaea suturalis) lever på røsslyng, men den kan også spise bjørk. Denne billen er middelsstor og rødbrun. De voksne billene overvintrer og svermer i solskinn tidlig på våren, ofte i store mengder over lynghei. Larvene kan noen ganger beite lyngen kraftig ned. Den nye generasjonen klekkes i august og overvintrer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann ! Var ute for mengder av disse billene i et vassdrag sørpå for et par uker siden. Da virket det faktisk som om ørreten ble selektiv på dem. Mange fine flyt uten at den tok før jeg satte på en lignende bille. Da tok den på et av de aller første flytene. Billen er nok som dere er inne på en bladbille, og det er mulig jeg blir lurt litt av fargegengivelsen på bildet, men den likner veldig på de jeg så og de var nærmest gullfargede. Ved hjelp fra kompetente venner fant jeg da ut at det dreide seg om en Lochmaea capraea. Altså en bladbille som har en spesiell forkjærlighet for vekster i salix familien altså selje, vier osv. Mulig vi henvender oss til et smalt publikum her, men siden jeg nå akkurat hadde sjekket opp denne bladbillen tenkte jeg at jeg kunne legge det inn :).

 

Mvh

Rolf J. F.

post-61-13949849374844_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Flotte og inspirerende bilder "sneis".

Hva vårfluebildet angår, insektet på bildet er ei mudderflue (Sialis lutaria). Et helt annet insekt mao. Men... du er langt fra den første som bommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Påskenøtteknekker

Mange flotte bilder og fiskereportasjer, Kenneth! ;D Og at det er såpass tidlig nede i de Østfoldske skoger vet jeg siden jeg kommer fra Østfold opprinnelig. Men André fra andre siden av Mjøsa, 1,4 på vespertina nå? I svarte! Så stor ørret kommer jeg bare unntaksvis i kontakt med her jeg fisker, og i hvertfall ikke på tørt så tidlig i sesongen. Gratulerer din heldiggris! ;D

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kenneth!  Kanskje du skulle prøve en klekker a la Klinkhåmer el lignende, det gjorde jeg idag.....ble 3 stk mellom 5 og 600g.  Opplevde faktisk det samme som deg...fisken viste overhodet ingen interesse for vårflueimitasjoner.  Satt på en klekker i ren desperasjon.  Så noe rart nå rett før det mørknet...noen kjempefluer som speedet bortover vannet...lignet faktisk på litt store streaking Caddis....klekker døm nå?  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Hei André!

Det var vakker ørret! Den hadde gjort seg på utstilling! ;D

 

Hei Kenneth!

Fisken blir flottere og flottere og bildene blir bedre og bedre! Tenker "sugerøret" ditt bøyde seg litt når den største tok flua! ;D

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

×
×
  • Opprett ny...