Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Var ute en tur i Oslo fjorden idag. Var ikke mye is å se!

 

Kom til litt små krusninger på vannet og litt drag. Måtte leite for å finne fisken idag.

Begynte med rosa reke, forskjellige inntrekk. Ingen resultat. Bytta til forskjellige tanglopper og fiske imitasjoner. Til slutt endte jeg opp på en hvit fiske imitasjon med rødt hode. Og da smalt det  ;D

 

Fisken som lugga gikk rett nedover og jeg skjønte ingenting. Sei, lyr eller Torsk gikk det i huet mitt..

Så merket jeg at snøret gikk sikk sakk og det var noe kjapt og sterkt som røkket.. Gliste mer og mer.. Etter hvert som jeg fikk den nærmere så jeg noe som fikk gliset til å gå rundt  ;D

 

Ikke den største jeg har fått men sannsynligvis den peneste fisken jeg har fått til nå.

 

Fisken veide nøyaktig 1 kilo og var på 45 cm. God start på 2009 :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ute idag med både Anders og Sandro.

Fikk tre sjøørret på Rune Stokkebekks elegante orange reke han la ut for noen uker siden.

 

Var først når jeg satt på denne jeg fikk fisk.

Sandro fikk teste stanga mi og tok en liten ørret han også.

 

Anders M tok 4 tidligere på dagen med 800 gram(ca) som dagens største.

Fisket ikke så mye igrunn, ble mye prating om fiske til våren og foto knipsing.

Meget ok fiske, 2,5 grader i vannet. En av sjøørretene jeg fikk var respektabel og jeg vet Sandro sitter

på noen fine bilder :P

 

Været var nydelig når sola sto på, mot kvelden ble det -2 og nesten blikk ble til iskald vind...

jeg var sistemann som så mange ganger før og dro over områder med sort wolly.

Kjente null og niks!

 

Det var altså dagen som leverte og siste time før mørten.

Morsomt å kunne fiske på spots som har liggi under is. De leverer jaggu nå også, igrunn ingen bombe.

 

Kult å se Anders i siget, takk for turen gutter! Og takk Rune "boss" for din lekre orange reke som fikk første test idag. Skal si deg den funka Rune :P

 

Grattis med fin fisk Ova! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er gøy lesing som varmer og mange gode tips innspill ..

Er litt rart att på vinteren da det har vert en lang kuldeperiode, jul middag unger familie jobb lite fisking i en lengere periode blir fiskeiveren som født på ny. Fisket omtrent annen hver dag nå og til helgen blir vintersoveposen med i utrustninga.

Fisker selv hele året på alt med flue, men er dårlig til å gi rapport her. Det skal bli bedre.

Var i dag i grimstad omerådet fisket av flere bukter ingenting som viste seg eller noe å kjenne , hadde flyt sink tip og ålekvabbe,kutling,børstemark, kan lingne på mye imitasjon.

jeg var på vei tilbake å hjem å kjørte forbi den første plassen jeg hadde vert på så jeg ett vak , stoppet og gikk ut rigget med flyt lang fortom og tangloppe imitasjon. Mens jeg rigget var det ikke bare en som viste seg men det må ha vert en ti femten vak problemet var att alle var utenfor kastehold ventet å ventet om de skulle komme nermere land, mens jeg satt på en brygge å speidet kom det en torsk på matsøk langs land slapp ned fortom og flue rett på siden av der jeg satt doven og sakte kom torsken glidende og hjespet over loppa, kjeften så ut som en hval som spiste ett planton.

Ett bra utras og noen tunge drag senere var den på land ca halvannen kilo. Ut igjen med den for å se videre på vak , nå var de lengere ute enn før å etter lang venting begynte jeg å bli temmelig lei, vente så snuten hjemover. ikke min beste dag men helt grei tur.

 

Håper mildveret holder seg, blir bare bedre å bedre framover nå å fiskinga blir bare gøyere å gøyere for hvert år .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tilbake meldingene  :D

 

Var litt morro idag.. Lærte meg noe nytt som jeg ikke gjør vanligvis.. Vandre, vandre og vandre.. Brodern har terpa på meg om det, men lillebror skal nok alltid være litt sta og finne ut selv.. Hehe!

Har veldig god tålmodighet og ender som regel med å stå på en plass i flere timer og vente på fisk..

 

No more  8)

 

Fin rapport toggi, alltid morro å lese  ;)

 

Livsnyteren: Kjør på med rapporter! Regner med alle som en her inne liker flere rapporter :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en tur ute og testet nytt objektiv til kamera idag (ikke helt fornøyd, litt blass i fargene).

Men fikk da prøve 3 kast med stanga til Toggi og reka til Rune. Og 3 kast er nok det når man fisker sjøørret, det blir nesten litt for lett.

 

runesreke1.jpg

 

Her er en av de Toggi fikk, ikke så stor, men veldig fin og se på. :)

 

1stefykrn4.jpg

 

Her får den forskremte stakkaren friheten tilbake.

 

forskremt1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra Sandro!

 

Det jeg forbinder med denne sjøørreten er at sånne ørreter er de vakreste.

Det er slik man husker dem, litt rosa og knallblanke som du sa på turen.

 

En dyktig fortograf er gull verdt, og lua mi er veldig sexy ser jeg. Hurra ;D

 

Og for så eminente fluefiskere som deg så føles alt "lett" :D

 

Takker for foto-shots. Du fikk til et bra bilde av den giftige flua til Rune "sjef" på siden. Gull!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempestillig flue! Og et veldig bra bilde av en flue også, men sjøørreten var litt penere!

 

Det er de fiskene jeg vil ha til mat, knallfine matfisker. Sjøørreten er best når den er under 1,5 mener jeg.

 

Gikk ut i dag ca 0100 og sykla bort til smalsund, to min på sykkelen og jeg er i vannet, jeg elsker Mandal- mekka for sjøørret og laks.

 

Minusgrader og måne, ikke helt optimalt men siden det endelig var lite vind så klarte jeg ikke å la være.

 

Isen som lå fjorden er helt borte! Smelter fort når det blåser....

 

Fikk en 400 hektos på tredje kastet, så en liten torsk(endelig begynner torsken å komme tilbake til skogsfjorden! ;D

 

Prøvde noen nye fluer og fikk fiskene på en wb variant og en annen marabou dressa på enkel laksekrok. Liker de jeg..

 

Tok et kast under broa og tenkte: nå prøver jeg lenger inne og rygget med flua etter meg PANG! En bra fisk tror jeg det må ha vært, ihvertfall turens største...Den glapp.

 

 

 

 

Fikk en liten en etterpå.

 

Men det vakreste var at når jeg kom var det ikke is på fjorden, med ett var det is!  :o

 

Naturen er fantastisk og nocturale visiter til kysten gir meg noe helt eget. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en liten tur og besøkte AndersM og Toggi hjemme i "hagen" deres i Eidangerfjorden. Et nydelig sted, med masse isroser. De hadde fått noen SØ før jeg kom og dro opp 3 på rappen da jeg stod der. Den ene fikk jeg med til konemiddag og mage\tarm undersøkelse. Det veltet små 3-4 cm glassklare ålelignende yngel, med markerte sølvglinsende øyne, ut av munnen på den. Det må vel være dette folk kaller glassål?? Det blir en utfordring å lage imitasjon som ligner, men vi får prøve :). SØ fiske kan jo være en form for imitasjonsfiske det også.  :) :) Fikk også se flua Toggi har tatt så mange SØ på i mørket tidligere. Jeg dro kjensel på den som en av eksperiment fluene jeg har laget tidligere. Skal binde opp flere og legge ut bilde så dere får se :). Den ligner svært lite på den "hemmelige" "tyttebærflua" til Sixpack og i vi i Telemark har ingen hemmelige fluer (selv om de fisker godt  ;D ;D).

 

;)

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag dro jeg til et område som er nokså ukjent for min del, nemlig kristiansand.  Dama måtte på jobb og jeg måtte gjøre litt shopping men da var resten av dagen rettet mot fisking.

 

Etter en liten prat med ruffen ble jeg anbefalt å fiske et sted på odderøya.  Et nydelig sted mellom fastlandet og ei øy, litt marbakke og godt med strøm.  Fant ut i etterkant det het 'Kolera kirkegård'...... :-\

 

72477_s.jpg

 

Det tok ikke lang tid før det dro i andre enden og etter en nokså kjapp fight kom en sølvblank sjøørret til hånd.  Ikke stor med alltid velkommen.  Den selvsagt fikk friheten tilbake.  Det var rosa francis'n i enden som SØ'en klarte ikke å la være.

 

72476_s.jpg

 

Ikke så langt kom det en diger torsk svømmende forbi.  Aner ikke størreslen men den var den største jeg hadde noen gang sett.  Svært hode, tjukk kropp og vist ingen intresse i flua mi.  En gøy opplevelse uansett.  Flere fluer senere viste plassen å være dødt og slik fortsatt det i to timer.  Fisket litt rundt andøya og auglandsbukta med kun noe vak å se.  Skulle fiske som men der var det isbelagt.

 

Uansett en nydelig dag i vinter solen.  Livet er herlig  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i Oslo fjorden idag. Var ikke mye is å se!

 

Kom til litt små krusninger på vannet og litt drag. Måtte leite for å finne fisken idag.

Begynte med rosa reke, forskjellige inntrekk. Ingen resultat. Bytta til forskjellige tanglopper og fiske imitasjoner. Til slutt endte jeg opp på en hvit fiske imitasjon med rødt hode. Og da smalt det  ;D

 

Fisken som lugga gikk rett nedover og jeg skjønte ingenting. Sei, lyr eller Torsk gikk det i huet mitt..

Så merket jeg at snøret gikk sikk sakk og det var noe kjapt og sterkt som røkket.. Gliste mer og mer.. Etter hvert som jeg fikk den nærmere så jeg noe som fikk gliset til å gå rundt  ;D

 

Ikke den største jeg har fått men sannsynligvis den peneste fisken jeg har fått til nå.

 

Fisken veide nøyaktig 1 kilo og var på 45 cm. God start på 2009 :)

 

 

 

 

Nydelig fisk grattis:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i Oslo fjorden idag. Var ikke mye is å se!

 

Kom til litt små krusninger på vannet og litt drag. Måtte leite for å finne fisken idag.

Begynte med rosa reke, forskjellige inntrekk. Ingen resultat. Bytta til forskjellige tanglopper og fiske imitasjoner. Til slutt endte jeg opp på en hvit fiske imitasjon med rødt hode. Og da smalt det  ;D

 

Fisken som lugga gikk rett nedover og jeg skjønte ingenting. Sei, lyr eller Torsk gikk det i huet mitt..

Så merket jeg at snøret gikk sikk sakk og det var noe kjapt og sterkt som røkket.. Gliste mer og mer.. Etter hvert som jeg fikk den nærmere så jeg noe som fikk gliset til å gå rundt  ;D

 

Ikke den største jeg har fått men sannsynligvis den peneste fisken jeg har fått til nå.

 

Fisken veide nøyaktig 1 kilo og var på 45 cm. God start på 2009 :)

 

 

 

 

Kjempe fiin fisk Lillebroder :D hehe skakke terpe mere på bevegelig fiske lengre! Litt misunnelig på deg nå ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Mye fine rapporter for tiden ja, gøy at Bjorni fikk med seg et par fisk mens han var en tur i "hagen" :P

 

Den siste timen før mørten så begynte moroa, hadde to lugg og fikk en tass som ble filmet:

 

 

Takker for den Anders M :)

 

Fisket var bra i små perioder, det skjedde mest en time før bekmørket kom.

Det er tydelig at fisken sparer energi for tiden, for alt skjer veldig samlet.

Det ble minus 2 når jeg dro og det kom kald vind. Da fisket jeg av områder som leverer svært ofte.

Men så hverken vak eller kjente noe.

 

Tidligere på dagen tok vi noen blankiser.

Takk for nydelige fluer bjorni, reka di funket topp nok engang. En lys orange/rosa sak som har fisket utrolig bra hele året for meg i en sesong nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...