Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

en enkel teori er vel at vi har hatt 3 meget kalde vintere og overgangen vinter/vår/sommer i år var ikke lenger en 2 ukers tid, det gikk fra 6-14 grader i vannet på 14 dagers tid. her i larvik avtok fisket kraftig straks det passerte 14 grader og samtidig kom enorme mengder sild som SØ nok har mesket seg med. har igrunn observert lite rekker lopper og brisling i år også. mange teorier og dette er min   :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket fra 0100-ca 0600 i natt på min faste Mainattplass,så ett :o :o :o vak på disse timene.....de siste 10 årene her har gitt 4-7 pene ørreter i denne spesielle perioden..ikke torsk engang ??? Jeg VET at dette ikke er normalt!!! Ikke noe plagsomme bifangster på en hel natt fiske er heller IKKE normalt!! Dere får si hva dere vil,men tror ingen veit hva grunnen virkelig er.Hadde det bare vært inatt,men det har vært slik siden isen gikk,i tillegg var isfisket i Mossesundet så å si ørretfri...dette har jeg fra flere sikre" kilder..Something"s bad has happen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte at det ble tatt litt fisk på utsiden av Borrestranda tidlig i år, men har ikke hørt noe mer etter det.

Av alle sluk- og fluefiskerne jeg har møtt på turene mine i år har jeg snakket med 1 som har fått fisk, og det var en liten pinne på 200g. Ingen bifangst heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket fra 0100-ca 0600 i natt på min faste Mainattplass,så ett :o :o :o vak på disse timene.....de siste 10 årene her har gitt 4-7 pene ørreter i denne spesielle perioden..ikke torsk engang ??? Jeg VET at dette ikke er normalt!!! Ikke noe plagsomme bifangster på en hel natt fiske er heller IKKE normalt!! Dere får si hva dere vil,men tror ingen veit hva grunnen virkelig er.Hadde det bare vært inatt,men det har vært slik siden isen gikk,i tillegg var isfisket i Mossesundet så å si ørretfri...dette har jeg fra flere sikre" kilder..Something"s bad has happen!!

Det vet vi vel ;)

det er noe rart.

så jeg prøver meg en gang til................ NOE er galt. ;D

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett masse smolt i idefjorden/singlefjorden, Så kanskje det er så enkelt at fisken trekker til andre steder med mer føde,og kaldere vann?? Det er riktig som pattegrisen sier at tempen gikk vel fort opp i år :P får vel vente å se til høsten for å få svaret på "mysteriet" :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket fra 0100-ca 0600 i natt på min faste Mainattplass,så ett :o :o :o vak på disse timene.....de siste 10 årene her har gitt 4-7 pene ørreter i denne spesielle perioden..ikke torsk engang ??? Jeg VET at dette ikke er normalt!!! Ikke noe plagsomme bifangster på en hel natt fiske er heller IKKE normalt!! Dere får si hva dere vil,men tror ingen veit hva grunnen virkelig er.Hadde det bare vært inatt,men det har vært slik siden isen gikk,i tillegg var isfisket i Mossesundet så å si ørretfri...dette har jeg fra flere sikre" kilder..Something"s bad has happen!!

Det vet vi vel ;)

det er noe rart.

så jeg prøver meg en gang til................ NOE er galt. ;D

Vebjørn!

Nei? Er det virkelig dårlig fiske? ;D ;D ;D

Godt det er flere som er enige...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig med dere folkens. det er absolutt noe fishy som foregår i fjorden om dagen.

har aldri opplevd makan til dårlig bitt noen gang. virker som om fjorden er helt fisketom. klinisk død.

har heller ikke sett snurten av torsk. faktisk ikke en eneste en.

akkurat nå er jeg så utrolig glad for at vi har marka som byr på mygg, døgnfluer, maur og vårfluer, etterfulgt av vakende ørreter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke spesifikt til områdene noen av dere prater om, men jeg kjenner godt til fisken generelt og dens adferd.

Ikke ta det dette feil noen av dere, orker ikke å sloss ;)

Men håper dere stoler litt på det jeg sier, jeg har fisket og studert denne fisken meget intenst i over 20 år..Og senest idag på selveste nasjonaldagen kryper jeg rundt på alle fire å registrerer årets yngler i en bekk. Blir bare litt vanskelig å ta dette "noe er galt!" helt alvorlig.

Blir litt som turbulens i et fly, folk svetter i hendene, "leser" dagbladet o.l. i angst. Tror ikke piloten og de andre i crewet får nerver akkurat. Dette har med kunnskap og sammenligningsgrunnlag å gjøre. Så selv om det liksom er en sånn "alle er like" greier på forumet så er det ikke særlig spennende og lærerikt i lengden.

Så Vebjørn, hvis noe er galt, så må det være noe som er rasjonelt og forklarlig. Ikke at du skal vite det, men det er visse ting man kan utelukke og da sitter man igjen med............? Egentlig ingenting.

Gå i bekkene på høsten å kikk, se etter yngel i forskjellige årsklasser. Det holder nemlig ikke å si noe er galt....Øatfold kystene har det beste sjøørretfiske på mangfoldige tiår. Trenden har vært økende i flere år pga bekkekultivering. Jeg utelukker ikke at noe faenskap har skjedd, men da må man lete etter tegn. Og helt seriøst hva skulle det vært?

Rart om bestanden siden oktober når de fleste slutter å fiske skulle gått ned så dramatisk. Det er heldigvis ikke sannsynlig, men rapporter til fylkesmannen og/eller kontakt folk som har referansegrunnlag til å sammenlikne.

Sjøørreten tåler kalde vintre, den er ikke så svak som mange tror. Den tåler alt bortsett fra ødelagte gyte og oppvekstområder. Og i områder med gyting hovedsaklig i grunne og bekker med liten vannføring så er det utslagsgivende med dårlige år.

Yngel kan rett og dø pga at bekken tørker, kald vinter= liten vannføring, rogn og yngel kan få problemer. Flere sesonger med lav snittvannføring fører til mindre volum per fisk og antall smolt blir lavere.

Men, og det er viktig, er stammene gode så er to kalde vintrer paenuts for en sunn bestand. Jeg er generelt glad i denne arten og blir trist av slike rapporter, derfor engasjerer jeg meg. Vebjørn, jeg prøver ikke å bagatelisere at du frykter noe er galt. Jeg bruker faktisk tid på å forklare litt hva det IKKE kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, var bare en liten spøk. Vi er ferdige med den eller?

Jeg vil ikke sloss jeg heller, men jeg vil heller ikke være enig, sorry.

Nå hadde jeg skrivd mye som jeg ser det kunne blitt hissig diskusjon ut av så jeg sletter det  :P

Ønsker ikke ta denne videre. at alle som fisker her mener at det ikke er like bra som normalt(for å si det mildt), holder for meg.......

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du ikke er ute etter å sloss her, marbakken, og jeg synes det virker som om det du sier har en logisk forklaring. Allikevel synes jeg du bør være litt forsiktig i akkurat denne saken. Du sier selv at du ikke kjenner til disse områdene spesifikt, og når vi da er rundt 10 stykker som fisker i forskjellige deler av fjorden, og opplever akkurat det samme møkkafisket, så er det ikke bare oss det er noe galt med.

Det er jo ganske mange av disse andre som er relativt oppegående sjøørretfiskere, og har fått bra med fisk tidligere. Allikevel hevder de at det er noe galt med fisket i år. Det trenger ikke være skummelt og truende for fremtiden, men at det er irriterende i år, ja. Uansett om det skulle være fiskestreik, klima, naturkatastrofer, oljesøl, klor etc, så tror jeg du bare må akseptere at fisket faktisk er dårligere i disse trakter i år, enn hva de har vært før.

Når det er sagt har jeg full tiltro til din kompetanse og kunnskap som sjøørretfisker.

EDIT: Kom et innlegg i mellom, svaret var til marbakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Marbakken. Er sterkt tvilende til at bestanden har hadd noen sterk nedgang fra ifjor, men at det kan være atferdsmessige trekk hos sjøørreten som har gjort den værre å få has på kan jeg godt gå god for.. Jeg har fisket alt for lite sjøørret til å si noe sikkert om hvordan har fisket har utviklet seg, og jeg vet heller ikke hvordan produksjonen er i div sjøørretbekker rundt om i området.. Men at en vinter skulle gi en så kolosal nedgang i bestanden betviler jeg sterkt..

Tror heller det kan være vanntemperaturer og byttedyrtilgang som kan ha endret seg, og derfor er sjøørreten mindre eksponert for de plassene hvor det har vært bra tidligere.. Aner ikke jeg, havet er en snodig ting!  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du ikke er ute etter å sloss her, marbakken, og jeg synes det virker som om det du sier har en logisk forklaring. Allikevel synes jeg du bør være litt forsiktig i akkurat denne saken. Du sier selv at du ikke kjenner til disse områdene spesifikt, og når vi da er rundt 10 stykker som fisker i forskjellige deler av fjorden, og opplever akkurat det samme møkkafisket, så er det ikke bare oss det er noe galt med.

Det er jo ganske mange av disse andre som er relativt oppegående sjøørretfiskere, og har fått bra med fisk tidligere. Allikevel hevder de at det er noe galt med fisket i år. Det trenger ikke være skummelt og truende for fremtiden, men at det er irriterende i år, ja. Uansett om det skulle være fiskestreik, klima, naturkatastrofer, oljesøl, klor etc, så tror jeg du bare må akseptere at fisket faktisk er dårligere i disse trakter i år, enn hva de har vært før.

Når det er sagt har jeg full tiltro til din kompetanse og kunnskap som sjøørretfisker.

EDIT: Kom et innlegg i mellom, svaret var til marbakken.

Er nok mye flere enn 10, hehe  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å lese konstruktive innlegg, bra å kunne holde slike diskusjoner på et voksent nivå.

Jeg har en liten fiskerapport..

Jeg, min kjære og hunden vår Tikaani skulle ha en liten tur i skogen langs strendene. Vi tar med haspel for moro skyld, og kjæresten min syntes det er spennende å plukke litt som vi kaller det. Vi har 1 min til stranda så det er enkelt å ta med en stang.

Hun slenger litt og i et lite sund så er det en fisk etter på to kast, vi tenker lyr da plassen er rå på lyr i mørket. På tredje kastet smeller det. Vi tror det er lyr, men fisken slår jo i vannet på en annen måte, og jeg mistenker sjøørret. Vi tar den inn og der ligger en sjøørret på 1,3-1,4kg. Så gikk vi hjem med fangsten, middagsmat etter 20 kast.

Det var iskaldt her også i vinter..

Noe av det verste er ulovlige garn, det er en konkret bestandspåvirkning, og der går det ann å gjøre noe. At "noe" er galt blir flytende og bare preik. Så hvis man frykter noe er "galt" så kan man sikkert hardnakket påstå det på et forum, men man oppnår ingenting med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fiska alt for lite i sjøen i år til å kunne uttale meg om det har blitt vesentlig verre enn i fjor eller forfjord, men har det blitt enda mindre fisk er det ille. Jeg har sett nedgangen i fiskebestandene i mange år og det er derfor jeg har forsøkt å få dere til å tenne på ideen om å gi store deler av Oslofjorden et helt annet vern. Vi kan i det minste prøve å gjøre noe mer enn å skrive på diverse forum for det finnes folk der ute som vil høre på oss. Men de er ikke innom disse sidene. Vi kan sammen skape et av norges beste fiskevann for mange fiskeslag, men det kommer ikke av seg selv.

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig :). Det som må til er strengere oppsyn, økt minstemål og vern av alle anadrome bekker, samt at alle bekker skal tilbakeføres til det produksjonspotensialet de har. :)

Og tiltak på alle de andre artene må også iverksettes. :)

Men jeg vet hvor vanskelig det er, politikerne vet ikke hva det handler om. Dette er følelser og vi er i ferd med å ødelegge hele naturen vår. Er så lei meg pga dette her. :'(

Årsaken er foreldrene som ikke tar barna med i naturen >:( >:(>:(. Det er mange flere ungdommer som røyker hasj enn som fisker. Lidenskap taper. Ingen romantikker, ingen som bryr seg. Hvor er verdiene :-\.

Derfor boikottet jeg 17.mai idag, eneste lyspunktet foruten min kjæres store sjøørret var en vakker ravn jeg så..

I friluftsområdet her jeg bor hadde russejævelen slengt flasker og søppel. Og her om dagen kom det flere som hadde blitt sprayet med pepperspray... :rolleyes:.Degenerasjon!  >:(

Igjen oppfordrer jeg flere til å jobbe for sitt nærmiljø. For det er altfor få som gjør noe. Vi er så inngrodde og skeptiske, redde og innadvendte. Tullinger hele gjengen! ;D ;D ;D ;D

Kom igjen :D! Istedenfor å diskutere millimeterdetaljer i dobbeltrekket burde folk troppe opp å gjøre noe ;). Ikke noe i veien med å prate teknikk og utstyr for all del, men hadde flere av medlemmene her og andre interesserte gjort noe lokalt så ville tingenes tilstand vært enormt mye bedre :). Er dere ikke enige i det?

Å deilig at 17 mai er over for i år.....He hE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å deilig at 17 mai er over for i år.....He hE

Amen!

Jeg har ikke på følelsen at noe er galt, men jeg tror det kan ha sammenheng med at man forbød sildefisket i Oslofjorden for endel år tilbake? Det flommer jo over av sild, og ørreten har rikelig med tilgang på byttedyr. Er ikke fluene våre like interessante? Jeg skal ikke være bastant på dette, men som sagt jeg har en "følelse" av at det er en sammeheng. Når dette er nevnt, så ser jeg urovekkende lite jaging når jeg først kommer meg ut, så det er et tankekors, uten tvil. Desverre får jeg fisket altfor lite, og er for lite ute til å kunne mene hverken det eller det andre, men opptatt av det er jeg jo, og teorier har jeg også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig :). Det som må til er strengere oppsyn, økt minstemål og vern av alle anadrome bekker, samt at alle bekker skal tilbakeføres til det produksjonspotensialet de har. :)

Og tiltak på alle de andre artene må også iverksettes. :)

Men jeg vet hvor vanskelig det er, politikerne vet ikke hva det handler om. Dette er følelser og vi er i ferd med å ødelegge hele naturen vår. Er så lei meg pga dette her. :'(

Årsaken er foreldrene som ikke tar barna med i naturen >:( >:(>:(. Det er mange flere ungdommer som røyker hasj enn som fisker. Lidenskap taper. Ingen romantikker, ingen som bryr seg. Hvor er verdiene :-\.

Derfor boikottet jeg 17.mai idag, eneste lyspunktet foruten min kjæres store sjøørret var en vakker ravn jeg så..

I friluftsområdet her jeg bor hadde russejævelen slengt flasker og søppel. Og her om dagen kom det flere som hadde blitt sprayet med pepperspray... :rolleyes:.Degenerasjon!  >:(

Igjen oppfordrer jeg flere til å jobbe for sitt nærmiljø. For det er altfor få som gjør noe. Vi er så inngrodde og skeptiske, redde og innadvendte. Tullinger hele gjengen! ;D ;D ;D ;D

Kom igjen :D! Istedenfor å diskutere millimeterdetaljer i dobbeltrekket burde folk troppe opp å gjøre noe ;). Ikke noe i veien med å prate teknikk og utstyr for all del, men hadde flere av medlemmene her og andre interesserte gjort noe lokalt så ville tingenes tilstand vært enormt mye bedre :). Er dere ikke enige i det?

Å deilig at 17 mai er over for i år.....He hE

Jeg synes du skal starte en egen tråd om sjøørret og kultivering Marbakken ;)

Du har mye kunnskap, og viss du lager en egen tråd så slipper det å bli borte i fjas og mas.

Men bare for å ha sagt det så må ikke det at det er noe galt bety at sjøørreten dør ut i morra, slapp av  ;);D

Kjedelig at 17.mai er ferdig, det går alt for fort. Og nå må jeg på skolen igjen, DRIT!

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i natt. Fikk haugevis av lyr, en og annen sild, og èn feit sjøørret på ca 1,3 kg. Ikke den helt store fangsten, men godt å komme seg ut på nattfisketur igjen (det er lenge siden sist).

Jeg fisket i en smal og grunn kanal med en del tidevanns-strøm, og det ble enormt med aktivitet når mørket kom sigende på. Krepsdyr, småfisk, flyndrer, sild, lyr og sjøørret plasket rundt i kanalen, og jeg observerte t.o.m. en svær steinbit (6-8 kg?!) som subbet langs bunnen like rundt føttene mine. Deilig å se at sjøen virkelig har våknet til liv, etter en kald og lang vinter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en liten tur i skikkelig regnvær!

Fikk ikke noe som kunne true min kjæres 1,3 kilos fra i går.

Det ble 10-11 stk på land, største 750 og veldig pen. Hadde 30 følgefisk og napp. Noen rundt kiloen.

Utrolig deilig å stå ute i regnet.

Craft fur grisen i orange fisket meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...