Jump to content

Sjøørretfiske i sjøen

Recommended Posts

• Replies 17.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ble noen timer ved havet på prikkejakt i helgen, det blåste "kattonga"(nordnorsk uttrykk for alle værtyper, inklusive godvær..), men med "ny" stang for gode småpenger, samt usannsynlig godt selskap måtte svenskkusten testes. Vi vada mellom småøyer og klatra litt, fant smørblide et "luringstrekke". Idet vi kom frem roet vinden seg til "flau type" og første SØ tok så det sang (kattonga) etter et par kast. Fullstendig bananas oppførsel. Fra fiskens side. Noen utras, så rolig. Finne frem håven. De

Tok meg fri fra jobb i dag. En etterlengtet fridag. Hadde tenkt til å ta med båten og øyhoppe litt. Hadde veldig troa på det. Men jeg har glemt å ta inn lastestroppene, de ligger et eller annet sted under snøen... Så da måtte jeg finne på noe annet. Tenkte meg ut to plasser. Plass en er en grunn bukt som går over i en lang marbakke man kan vade og fiske langs et langt strekke. Begynte inne i bukta, det var lavt vann og jeg hadde ikke helt godfølelsen. Men fisken var hjemme! Fisket med en liten

Det ble gitt meg en førjulspresang ved kysten i dag. Bestemte meg i går kveld for å dra innom et sted jeg ikke har vært på lenge, mye på grunn av vindforholdene som har vært når jeg har fått mulighet til å fiske. Var på plass før det var blitt helt lyst, og fikk raskt noen fisk før det ble stille en liten stund. Fisket av en liten bukt, og i det jeg skulle gå tok jeg et kast utenfra og inn over noen tangbelter. Mellom inntrekket dro snøret ut mellom fingrene mine, jeg holdt igjen, løftet stan

Posted Images

• 3 weeks later...

Jeg har vært litt sløv med å legge inn rapporter fra to turer. Den første av de var rett etter vindværet og 30-40 cm sikt må ta skylden sammen med et par nærgående sel for at det ble årets dårligste fangstmessige tur, men nydeligvær og godt selskap gjorde at det ble det mest behagelige turen hittil.

Tur nr to gikk et helt annet sted, også her var det sel i aksjon men heldig timing med byttedyr og tidevann gjorde at en del fisk trosset faren og beitet. Det ble bra med fisk, og flere ok godkjrnte fisk. Pussig nok oppførte alle fiskene seg likt, og var så vidt bortpå og lugget samtidig med at de lagde hvirvler som av slørte at det var fisk, og noen raske trekk og kort pause så var de bortpå igjen.

Men det var en som skilte seg ut, og lagde en vanvittig hvirvel første gang den var bortpå. Jeg dro opp tempoet og i pausen så trodde jeg den stakk seg men da jeg lot flua henge så dro det til noe helt vanvittig og jeg så et sølvglimt av en diger side som bråvendte. Den var oppe i lufta flere ganger og dro ut all løslina og hadde raske utslag hit og dit. Tilslutt ble årets største og feiteste ørret landet og gjenutsatt. Den var like brei over ryggen som den var høy. 57 cm og godt over 2,3 kg tilsier fisk av typen gris!

Edited by Truls

Ute i et par timer midt på dagen i går. Grå, tåkete forhold, vind fra nordøst og flotte tidevannstrømmer. 5 grader på 30cm dypt vann. Første odden observerte jeg snart et lite vak, kastet ett velrettet kast i vaket, to små nøkk i reka, og fast fisk. Bra størrelse, men etter en liten stillingskrig og med bare fortommen utenfor stangringene glipper den.

Neste odde, fantastisk strøm, men ikke noe respons på den lyserosa reka. Byttet til baitfish, type sildeimitasjon og kastet skrått "nedstrøms". Noen kast senere går det på en flott sjøørret som gir skikkelig bra fra seg! Trodde et øyeblikk at det lå ann til noe digert, men vekten stoppet på 1kg: 

Ingen grunn til å sitte inne nå, om man har lyst og mulighet til å komme seg ut. Sist tur ble veldig innholdsrik, med masse fisk men bare mindre fisk opp til omtrent halvkiloen. 

Fisket i disse dager er ofte sånn at man må fiske over områder for å finne de begresede områdene hvor fisken er, i den koerte perioden de beiter. Mindre fisk går typisk i større grupper med enkelte større fisk innimellom, og større fisk går i mindre grupper eller enkeltfisk som slengere.

Sist tur tok jeg sikkert 90% av fisken når jeg kastet langs der jeg vader, eller innenfor meg. En periode sto jeg med vann til låret og kastet inn på fisk på 30-40 cm vann.

Veldig artig fiske, men skulle gjerne sett noe mer større fisk. 

Hadde sesongens fanstmessig dårligste tur i går. Sto i stil med været med etterhvert mye vind og nedbør. Surt, kaldt, vått og dårlig med fisk, men det hører jo med det også. Hadde noen følgefisk og et par lugg på det første strekket, men de som fulgte oppførte seg merkelig. Bare virret rundt flua. Gikk innom et av stedene på vei tilbake, og da tok den kontant på tredje kastet. Ca halvkiloen.

Sist jeg var her ble det 25, i dag skulle det bli tre, da jeg fikk to til helt på tampen, som reddet litt av dagen. Hadde med meg terje, for at han kanskje skulle få oppleve action på sjøørretfisket. Det ble ikke sånn, men inne i ei lita grunn vik så var han borti tre fisk, og den ene ble med inn for avkroking. Tok på 40-50 cm vann på et sted jeg ser folk vade rett over, de få gangene det er andre her. 

• Create New...