Gå til innhold

Utstyrsjåler


Tore M. Nilsen

Anbefalte innlegg

Jeg ville ikke trekke tråden til Jørn enda lenger i feil retning, så jeg starter en ny tråd. Jeg vet det er diskutert mye før, men dog.

 

Jeg hører alle disse historiene om utstyrsjåler som skryter og skråler, men jeg har ennå tilgode å møte en eneste av dem  :-\. Ok, så jeg fisker ikke Hemsila, noe som sikkert reduserer sjansen for å treffe på slike, men allikevel. Hvis det var så mange av dem at det var et problem for rekrutteringen av fluefiskere i Norge, så tror jeg kanskje jeg ville sett en og annen i løpet av nesten 20 år??

 

Av en eller annen grunn blir mange provosert av folk som har dyre eksklusive ting, uansett sammenheng. På samme måte som Nordmenn flest misliker de rike, bortsett fra de som bruker joggesko på kontoret. Så lenge de ikke viser hvor rike de er så er det greit.

Hvis det er noen som BURDE ha råd til å kjøpe dyrt utstyr så må det vel være innbyggerne i et av verdens rikeste land. Og det uten å bli uglesett.

 

Det er mulig jeg har blitt oppfattet på samme "blærete" måte (litt artig for en arbeidersønn). Jeg vet ikke sikkert, men jeg mistenker at lista er såpass lav at det er høyst sannsynlig. Hvis folk spør meg hvorfor jeg bruker Simms eller Sage så forklarer jeg hvorfor. Det blir sikkert sett på som selvskryt. I tillegg må jeg leve med beskyldningen om at jeg bruker Sage kun pga. navnet. Jeg tar det med et smil, fordi jeg vet bedre.  :D

 

La nå folk få kjøpe seg det de vil uten å bli sett ned på. Jeg velger å tro at de nevnte utstyrsjålene er noen veldig få. Og at de stikker seg ut i så negativ forstand at de ikke blit tatt seriøst av noen, selv ikke nybegynnere.

Hvis du ikke kan forstå hvorfor vi andre velger det utstyret vi gjør, og bruker tusenvis av kroner på lidenskapen vår, så føy det rolig inn i rekken av andre uforståelige ting. Og gjør det uten å dømme, vær så snill.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

He-he..dømmer selvfølgelig ingen etter utseende, hva de har på seg, hvilket utstyr de bruker osv.... jeg dømmer kun folk etter hvordan de oppfører seg jeg og heldigvis er fiskere stort sett inkluderende og hyggelige mennesker. Ihvertfall håper jeg at det er sånn :)  Men det er litt pussig å observere hvor mange av de som trasker elvelangs som er fokusert på utstyr.  Ikke misforstå, jeg er også opptatt av utstyr..iblant på grensen til det sykelige.  Men da handler det om shopping og ikke interesse for hva andre måtte ha handla.  Flirer litt for meg sjøl når jeg registrerer at folk jeg møter ikke klarer å skjule at de er opptatt av hva slags utstyr jeg bruker...selv om de gjør det i smug.  Kanskje dette er for å kunne plassere meg som fisker....virker jo som de fleste slapper av når de ser at de har "bedre" utstyr sjøl.  :)  Hvorfor er enkelte mer opptatt av hva slags stang og snelle jeg bruker enn hvilken flue jeg fisker med?  Langt viktigere i mine øyne.......Kanskje dette er et sykdomstegn eller kanskje det rett og slett er jeg som lider av diverse sykdommer...som registrerer dette. :-\  Heldigvis mangler jeg fullstendig komplekser for hva slags utstyr jeg bruker, komplekser for kasteteknikk er en helt annen sak.  Føler meg iblant mer avslappa når gjestene har runda svingen.... selv om jeg aldri sier nei takk til en kaffe ihop. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint innlegg tmags.

 

Synes det er rart at noen fiskere ugle ser andre fiskere som bruker mye penger på hobbyen sin.

Nå mener jeg at man ikke trenger å være rik for å kle seg i Simms eller bruke Sage sine stenger. Det handler for folk flest om prioritering. Jeg prioriterer fluefiske fremfor alt. Derfor må jeg offre en del på andre områder. F.eks dyre sydenferier, byturer, nye sko   ;) osv. Og det hender jo at jeg får litt kjeft av samboeren, men vi respektere hverandres lidenskaper..

For meg er det er det en god følelse å kunne offre noe for hobbyen min. Både økonomisk og tidsmessig.

 

Også er det jo litt rart at man nesten ikke rynker på nesen når man hører at kompisen har brukt 100 000kr på bilen sin. Men mange synes det virker fjernt at jeg har kjøpt en fluestang til 6000? :-\

 

Jeg har også tilgode å møte noen utstyrsjåler.. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at noen har lyst til å eie noe som døm synes er ekstra fint jeg, værre blir det hvis det fine gjøres finere med å snakke ned på andre ting.......slik er det foresten med hva man liker å gjøre også, snakke ned på dyrere ting og måter går jo like fint foresten!

"Her kjæm je som itte treng mer en ei synål og en hyssing for å få fisk!"....eller, "Du......går det virkelig ann å kaste med en sånn derre billig dr...ehem...ting?" :D

For å setta det en smule på spissen er det neppe mindre forfengelig eller utstyrsfiksert å tråle Freteks etter passe loslitte klær i passe siræva rallarsnitt  for å ligne en av gutta på skauen, enn det er å liksom bare måtte ha det beste og det nyeste så fort at'n ikke rekker å vaske det mer enn en gang eller to og må bytte det ut bare fordi en kan se at logoen har falma littegrann i litt uheldig lys........for eksempel!

Det eneste som egentlig gjør meg litt opphissa er baby-doll'er med damer inni........altså når det gjelder klær altså! ;D

Med utstyr ellers er jeg......hmmmm, mett er ordet!

Har et par tre fine ting sjøl, og resten holder brukbar kvalitet uten at jeg behøver å bli mistenkt for å ha støli det......kaster som en fyllikk gjør jeg også! :D

Det er folka som teller, og variasjon er bare fint! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er folka som teller

 

 

Nettopp, i alle sammenhenger.

 

Forøvrig; blir en behandlet dårlig og sett ned på i vår sammenheng, så er det 1 effektiv måte å heve seg over den på...

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg er " jålete " , men jeg liker å gå å fiske med utstyr jeg er stolt av å eie . ikke bare for det det er kostbart ,på langt nær . Men heller for det jeg syntes det er fine ting som beriker min fiske opplevelse .

Men jeg skal komme med et godt eksempel , fra enn annen hobby jeg drev med . Dykking.

    Når en har vært ute å dykket , hatt en fantastisk opplevelse å ikke utstyret på noen måte har forringet opplevelsen . Da er utstyret perfekt .

    Får noen vil det være kostbart utstyr , men for noen mye rimeligere.

 

At noen kjøper seg kostbart utstyr ( dyrt er noe annet , da har man betalt for mye ) viser ofte deres dedikasjon til en hobby de er glad i .Å at de vil oppnå den perfekte opplevelsen av hobbyen .

 

Vi MÅ akseptere at vi alle har forskjellige prioriteringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke trekke tråden til Jørn enda lenger i feil retning, så jeg starter en ny tråd. Jeg vet det er diskutert mye før, men dog.

 

Jeg hører alle disse historiene om utstyrsjåler som skryter og skråler, men jeg har ennå tilgode å møte en eneste av dem  :-\. Ok, så jeg fisker ikke Hemsila, noe som sikkert reduserer sjansen for å treffe på slike, men allikevel. Hvis det var så mange av dem at det var et problem for rekrutteringen av fluefiskere i Norge, så tror jeg kanskje jeg ville sett en og annen i løpet av nesten 20 år??

 

Av en eller annen grunn blir mange provosert av folk som har dyre eksklusive ting, uansett sammenheng. På samme måte som Nordmenn flest misliker de rike, bortsett fra de som bruker joggesko på kontoret. Så lenge de ikke viser hvor rike de er så er det greit.

Hvis det er noen som BURDE ha råd til å kjøpe dyrt utstyr så må det vel være innbyggerne i et av verdens rikeste land. Og det uten å bli uglesett.

 

Det er mulig jeg har blitt oppfattet på samme "blærete" måte (litt artig for en arbeidersønn). Jeg vet ikke sikkert, men jeg mistenker at lista er såpass lav at det er høyst sannsynlig. Hvis folk spør meg hvorfor jeg bruker Simms eller Sage så forklarer jeg hvorfor. Det blir sikkert sett på som selvskryt. I tillegg må jeg leve med beskyldningen om at jeg bruker Sage kun pga. navnet. Jeg tar det med et smil, fordi jeg vet bedre.  :D

 

La nå folk få kjøpe seg det de vil uten å bli sett ned på. Jeg velger å tro at de nevnte utstyrsjålene er noen veldig få. Og at de stikker seg ut i så negativ forstand at de ikke blit tatt seriøst av noen, selv ikke nybegynnere.

Hvis du ikke kan forstå hvorfor vi andre velger det utstyret vi gjør, og bruker tusenvis av kroner på lidenskapen vår, så føy det rolig inn i rekken av andre uforståelige ting. Og gjør det uten å dømme, vær så snill.  ;)

 

 

Hallois

 

Hvem er det du mener i innlegget ditt med beskrivelsen du?

Det jeg mener er at jeg respekterer alle uansett om de bare bruker loop, sage, sponset or not.

Det jeg ikke liker er noen tilfeller hvor jeg har vært ala G-loomies mannen jeg møtte "rakket" ned på alt annet og skrøyt av sitt utstyr så inni hel.....

 

Jeg har aldri vært vitne til så ekstreme tilfeller før, men mange liknende. Mulig jeg har vært uheldig og møtt noen siden ikke du har.

Det bekymrer hvis det skal utvikle seg til at flere blir slik, vi blir jo påvirket av mye... Reklame, forum, filmer etc

Og jeg har som sagt møtt litt overraskende noen sjøørret-fiskere som også er sånn.(Sjeldent opplevd før)

 

Det kan provosere så mye at folk som ikke klarer å ignorere dette prater om det, det blir en rivalisering hvor folk settes i "bås". Jeg driter i hva folk bruker av utstyr jeg, har opplevd at folk blir rakket ned fordi de bruker "billige" merker. Det er svært uheldig.

 

De sære "verdensmesterne" som kun skryter av sitt merke, og "disser" alt annet får danne seg sin egen nisje bransje hvor det heller fokuseres mest på merker og hvor mye det "må" koste. Uansett åssen du  vrir og vender på det TMags så finnes di. Mulig jeg har vært veldig uheldig, men jeg er flink til å ignorere heldigvis, min skepsis er hvis det går fra nisje til en "selvfølgelighet" satt på spissen og rekrutteringen stopper opp p.g.a merkepress og pengeforbruk.

 

Jeg tror og håper for all del at det ikke at det blir slik, men etter noe erfaringer nå så er det lov å være litt skepsis. Fluefiske skal være nytelse av natur, vak,  koselig prat med likesinnende. Ikke et "utsyrsjag" for å prøve å oppnå en eller annen sær "status"

 

Bare min mening, jeg fisker hver dag, møter utrolig mye mennesker og er mye innom den lokale fiskesjappa for prat. Bare av det får man et visst grunnlag til å uttale seg.

 

Mvh

Torgeir

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst glad for at Tore startet en ny tråd; for jåleri eller ikke var ikke mitt debattanliggende. Men ok: For min del møter jeg heller en skikkelig utstyrsfreak som åpenbart går fullt og helt inn for fluefiske, enn en slukfisker med VIF-trøye (ja spesielt de med VIF-trøye ;D ) og championstreningsbukse som lurer på om "er'n i bette nå eller, fikk fem pene plugger her i går". At slukfiskerne synes jeg er en arrogant jålebukk gjør meg overhode ingeting (og spesielt ikke dersom de har VIF-trøye).

 

Når det er sagt vil jeg henvise til siste leder i Flugfiske i Norden (som mange synes er dritkjedelig, men som jeg synes er et bra blad). Her pekes det på problemet med å rekruttere yngre amerikanere til fluefiske. Svaret har blitt actionfilmer (trout bum diaries I og II m.fl.) og markedsføring av utstyr og helt vanvittig røffe fiskeopplevelser (utras hver gang selvfølgelig). Hvis det er disse metodene som skal lokke ungdom til fluefiske - også her i Norge, så tror jeg mange blir skuffet. Da får vi en del fluefiskeaspiranter som først og fremst burde viet tiden sin til snowboard, trick-ski, waterraft, bungijumping eller hva det nå heter altsammen... Selv om jeg fisker flere steder med fisk over kiloen i løpet av en sesong, så ligger vel snittvekta på rundt halvkiloen - og jeg er veldig godt fornøyd med det!  Hvorfor fluefiske er så fantastisk vet jeg ikke, men jeg vet at det ikke dreier seg om utstyret, siste trend eller supertilrettelagt fast action fiske. Dette er bare krydder som vi kan strø på etter smak, behag, tid og lommebok når vi vil toppe gleden over å være fluefiskere.

 

Jørn

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speydork

De typene Toggi snakker om finnes,det er sikkert. Har møtt flere av dem opp gjennom åra(i laks/sjøørretelva).Fellesnevneren for dem alle(utenom en) har vært at de ikke har hatt særlig peiling på fluekasting og fluefiske. Jeg vet at en del ferskinger har lett for å se opp til disse typene som snakker høyt om viktigheten av eksklusivt utstyr,og det er litt uheldig.

Det er bare to uker siden jeg ble spurt av en nybegynner som trengte utstyr,om han  virkelig behøvde en loomis glx 9`#5 for å begynne med ørretfiske. Dette hadde han blitt fortalt av en såkalt ekspert her i distriktet.  Jeg svaret som sant var at selvsagt så får du fisk med rimelig utstyr også, men kjøper du glx så får du myyyyyyye større og flere fisk ;D ;D :rolleyes:

Av en eller annen grunn så reagerer jeg aldri når jeg ser dyktige fluefiskere nedlesset av eksklusivt utstyr.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey Toggi, innlegget var ikke spesielt rettet mot deg, men den var vel ditt innlegg som trigget mitt innlegg  :). Hver gang en av disse idiotene dukker opp så blir alle vi andre som har valgt utstyr med omhu og (tomt) kredittkort dratt over samme kam. Og som sagt tror jeg problemet er overdrevet. Så sant ikke ting har forandret seg dramatisk siden jeg flyttet.

 

Når jeg tenker etter så har jeg faktisk truffet én av denne typen. Men han var mer av det slaget at den stanga han kjøpte sist "kaster rævva av" alt annet på markedet. Og sånn var det hver gang han kjøpte ny stang  :D. Sist var det TFO, så han kan vel ikke akkurat kalles en 'jåle'. Men har var like slitsom som en.

 

Det er også mulig fenomenet er mer utbredt i lakse-/sjøørretmiljøet, men det vet jeg mindre om. (Blindfiske etter gytefisk er ikke min greie  ;D. )

 

Da jeg startet var det faktisk lysårs forskjell mellom en stang til 4000 og en til 1500-2500. Sånn sett har det aldri vært billigere å være fluefisker enn det er i dag. Hvis mange nok av oss sprer det budskapet så overdøver vi disse tullingene. Så min oppfordring er å sette slike typer på plass. Så på det som terapi - du gjør dem en tjeneste. Hvis de begynner å gråte så har du brudt en barriere og satt dem på riktig spor mot et bedre liv.

 

Vær også klar over at hvis det ikke var for all reklamen og ikke minst filmene, så hadde markedet mest sannsynlig sett annerledes ut. "A River Runs Through It" i '92 startet en eksplosjon av antall fluefiskere i USA, og det spredte seg til store deler av den fluefiskende delen av verden. For Norge sin del var det Bård og Lars filmene som i stor grad fulgte opp og dannet grunnlaget for det utvalget av utstyr som finnes på markedet i dag. Så for forbrukerne er det et tveegget sverd, men jeg tror de positive sidene er flere enn de negative. For de som liker "solitude" har de vært en forbannelse  :D.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv skapte jeg litt furore ved å starte denne tråden: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=4762.0

så er jeg litt på passelig med mine uttalelser....  ;D

 

De fleste "jåler" jeg treffer er ikke jålete i mine øyne - de er nyskjerrige og interesserte i utstyret de og folk rundt dem bruker. Ikke for å hevde seg, men fordi de synes utstyr er moro og like å sammenligne ting.

 

Har aldri møtt noen som ser ned på meg fordi jeg har den-eller-den stanga og ikke de-eller-de vaderne.

Og hvis jeg en dag møter noen som gjør det, er vel det strengt tatt deres problem, ikke mitt?

Heldigvis foregår fiske utendørs, så hvis en eller annen oppblåst blære med utstyr lagd av gull og ditto ego dukker opp, ja så er det bare å si "Takk for praten, nå går jeg ned til elva og fisker litt".

Hvis de følger etter deg later du som om noen ringer deg på mobilen, hvorpå du utbryter "Jøss, har SAGE / Loomis / Simms / Hardy / Scott kommet med et ENDA dyrere produkt som utklasser Z-Axis / G4 / whatever ?!"  :o

Da løper sannsynligvis kjære Hr. Jål sporenstreks til bilen og brenner gummi i retning nærmeste butikk. Så kan du fiske i fred med det utstyret DU har.

 

Trikset mitt i all ydmykhet er å spørre utstyrs-freakene / jålene om utstyrstips og så spør jeg gamlegutta med mugne kne-vadere og Hørgaard-stang fra 1972 om hvor fisken står.

 

Sammen er det plass til alle i hobbyen min - og det er heldigvis plass til meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke møtt mange som tar'n helt ut og rakker ned på andres fiskeutstyr, men de finnes sikkert !

De fleste vet vel i dag at deres fluestang til 6000kr ikke fungerer bedre enn ei til under halve prisen  ;)

Det jeg imidlertid har merket meg er at det innen den nye generasjonen fluefiskere er uhyre viktig å kunne kaste laaangt ! Helst hele snøret og litt til, og helst hele tida  ;D

Dette forsvares gjerne med at det er kjedelig å ikke nå ut til fisken som vaker, men det skinner godt igjennom at det først og fremst dreier seg om å "imponere" eventuelle vitner !

Visst er det gøy å kaste langt, men det blir litt komisk når iveren etter å oppnå dette overskygger iveren etter å lære seg praktisk fiske !

Tidligere var det en udiskutabel vinner i miljøet å legge ut om hvor mye og stor fisk man hadde fått, men dette er kanskje i ferd med å erstattes av "Se hvor fett utstyr jeg har", eller "Sjekk gutten som kan kaste 40 meter"  ;D

Fisken er utvilsomt tilhenger av de to siste  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore

Alle vet vel at du er mer opptatt av utstyr en fisk ;D.

 

En liten historie!!

 

Skulle ut en kort tur for å prøve den nye fluestanga en kolega hadde kjøpt til meg på svenskegrensa,en pool12 9fot #7m, stanga var ok den, hadde rigga den med en 15 meters dt klump i int. Hadde akkurat rigga meg til da mister utstyrsfreak kommer bort til meg. han lurte på hva slags stang jeg hadde, og jeg fortalte om det gode kjøpe til 369 svenske kroner. han himla litt meg øyene og sa ikke no men begynte og snakke om de nye vadebuksene han hadde kjøpt og hvor godt simms egentlig var(jeg stod i neopren)

Så begynte han å prate om den nye nativerun stanga som var så lett at den nesten ikke kjentes i hånda og abelsnella med minst 16 farger på og hvor godt det så ut sammen. "Detta koster masse penger, men det er værdt vær krone" sa han og smilte over hele ansiktet. så fortalte han meg at stanga hans gikk ganske mye lenger en min og da sa jeg at det trur jeg ikke på :o , da ble ble han irritert serru og det skulle han glatt bevise uten problemer >:(.Det han ikke viste var hvor mange timer jeg bruker på trening og konkuransekasting hver uke hele året. Etterpå fortalte jeg han at det er mannen bak stanga som bestemmer hvor langt det går ikke stanga. jeg fikk prøve utstyret hans etterpå og stanga var suveren den :rolleyes:. håper han fikk seg en liten lærepenge der anngående ydmykhet.

Men jeg må inrømme at jeg er en liten utstyrsfreak jeg også elsker og bla i kataloger, prøve stenger på demoer osv  men det hjelper ikke med all værdens utstyr hvis en ikke kan bruke det eller lese fiskeplassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Utstyr er for meg et verktøy til bedre komfort og opplevelse. Fluefiske er rekreasjon og manna for sjela etter strevsomme dager. Hva jeg bruker av utstyr er ikke avhengig av hva det koster, merke (jo seff noe av det siden jeg jobber i bransjen) eller hvem som har hva. Om det skulle koste noen kroner ekstra for å få akkurat det jeg liker best så får budsjettet bestemme (men det kan tøyes i takt med behovet). Det er hvor godt jeg trives med verktøyet som betyr noe og svært svært lite annet. Dette tror jeg gjelder langt de fleste som har fluefiske som livsstil/hobby. At det finnes noen som har utstyr bare fordi noen spesielle har det og MÅ skryte av det samtidig som de rakker ned på andre er nok dessverre sant. Men de er ikke særlig mange. Det er desto flere av de som ser ned på de som liker å ha det siste nye. Janteloven slår dessverre ut over alt og ikke noe unntak her heller. Man ser en mann som ikke er særlig dyktig til å kaste og likevel har alskens duppeditter i tillegg til flunkende nye vadere, stenger, sneller osv... Å huff og huff for en utstyrsfrik! Jaha, kanskje han liker det sånn og har råd til det. Så da kan han vel bare kose seg uten at noen behøver å hverken plassere ham i bås eller se ned på ham? Samme gjelder vel han som er stikk motsatt i utstyrsveien. Men om noen av dem kommer å skal misjonere sitt budskap fordi alt jeg har er feil, ja da blir jeg irritert. Veldig!

 

Dessuten kan det hende at utstyrsfriken er en jævel til å kaste. Han bare gjorde en vri for å få bedre flyt (over eller under). Det kan også godt hende at han akkurat har oppgradert utstyret sitt etter 15 år med det samme. Eller noen har satt veldig stor pris på ham og gitt ham alt sammen...

 

Samma det, ut og fisk og hils på hverandre samme hvem, hva eller hvor. Dere har samme interesse - Nappet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speydork

At enkelte forteller om hyppige møter med "jålebukker"mens andre ikke treffer noen i det hele tatt kan jo komme av flere grunner.  Fluefiskere som er nøkterne i utstyrsvalg,og er bevisst rundt dette ser kanskje jålene bedre? . Eller kanskje det må en jåle til for å se en jåle ;D.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk en tur langs ei elv på østlandet med fullt fluefiskeutstyr, Simms og mye annet fint i sommer og fikk ikke en eneste fisk. Da traff jeg på en guttunge som sto å fiska med snøre han hadde surra rundt en blikkboks. Han fikk ikke noe han heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore

Alle vet vel at du er mer opptatt av utstyr en fisk ;D.

 

En liten historie!!

 

Skulle ut en kort tur for å prøve den nye fluestanga en kolega hadde kjøpt til meg på svenskegrensa,en pool12 9fot #7m, stanga var ok den, hadde rigga den med en 15 meters dt klump i int. Hadde akkurat rigga meg til da mister utstyrsfreak kommer bort til meg. han lurte på hva slags stang jeg hadde, og jeg fortalte om det gode kjøpe til 369 svenske kroner. han himla litt meg øyene og sa ikke no men begynte og snakke om de nye vadebuksene han hadde kjøpt og hvor godt simms egentlig var(jeg stod i neopren)

Så begynte han å prate om den nye nativerun stanga som var så lett at den nesten ikke kjentes i hånda og abelsnella med minst 16 farger på og hvor godt det så ut sammen. "Detta koster masse penger, men det er værdt vær krone" sa han og smilte over hele ansiktet. så fortalte han meg at stanga hans gikk ganske mye lenger en min og da sa jeg at det trur jeg ikke på :o , da ble ble han irritert serru og det skulle han glatt bevise uten problemer >:(.Det han ikke viste var hvor mange timer jeg bruker på trening og konkuransekasting hver uke hele året. Etterpå fortalte jeg han at det er mannen bak stanga som bestemmer hvor langt det går ikke stanga. jeg fikk prøve utstyret hans etterpå og stanga var suveren den :rolleyes:. håper han fikk seg en liten lærepenge der anngående ydmykhet.

Men jeg må inrømme at jeg er en liten utstyrsfreak jeg også elsker og bla i kataloger, prøve stenger på demoer osv  men det hjelper ikke med all værdens utstyr hvis en ikke kan bruke det eller lese fiskeplassen

 

Hei Robin

 

Dette er en historie jeg kjenner meg igjen i altså, det er "kasteren" det kommer an på sånn helt til slutt. Han virket jo direkte ufyselig. Jeg har hørt den historien gjennom din arbeidskollega faktisk :)

Vi fluefiskere får høre mye vettu.. he he

 

Det skal sies at Pool Ssd, den gamle grønne som ikke selges mer er en fantastisk stang å kaste med. Skulle gjerne hatt en slik i 7 er.

 

 

Til TMags

 

Godt jeg fikk "trigget" deg litt, he he. Nå forstår du sikkert mer av hva jeg mente, og at jeg ikke dømmer alle "over en kam" fordi de har dyrt utstyr ala Simms o.s.v.

De som irriterer meg er de som sjikanerer alt annet enn det de bruker selv og skryter/prater så mye om sine egne merker at man blir rimelig irritert til slutt.

De skaper nemlig et helt feil bilde av hva fluefiske og utstyr handler om, det handler om egne erfaringer. Man prøver og feiler og finner noe man passer ens egen bruk om det koster 2000kr eller 10000kr. Det viktigste er at "totaltopplevelsen" blir best mulig, blir man det som litt "jålebukk" så bryr det meg null,  det er jo våre egne valg. Jeg respekterer alle fluefiskere jeg til det motsatte er bevist. De som "rakker" ned på billige merker og alt annet, skryter seg selv "høyt" opp i skyene og er super sære  verdensmestere de har jeg faktisk ned mot null respekt for. De bare ødelegger og provoserer og gir det FANTASTISKE fluefiske et dårligere rykte. Virkelig synd spør du meg.

 

 

En liten historie til alle: Noen kjenner seg sikkert igjen her eller???

 

For noen få år siden var jeg skikkelig "rævva" til å kaste, masse tailing loops, "griserumper" o.s.v. Fikk lært litt, ble da litt bedre men sleit enda med en del basis feil.

 

Begynte å fiske sjøørret med flue, alltid brunørretfiske før. Lærte da/skjønte da at det var "status" i å kaste langt og den som fikk mest og største sjøørreter var "kongen". Jeg var fullstendig "blank" og tenkte: " ja ja, det er vel slik da"

Jeg ble med på denne forferdelige "bølgen".  

 

For det første: Jeg klarte ikke kaste langt, jeg fikk lite SØ, hadde null erfaring. Allle de "lokale" heltene var utrolig koselige med meg fordi jeg var den minste trusselen.

 

Så skjer det at jeg setter meg litt inn i dette fiske og blir "hekta", jeg begynner å få mye fisk. Jeg blir en "utfordrer", gliset og tonen er byttet ut med små frekke kommentarer o.s.v... Merker at alle ikke er så "overhyggelige" mer.

Kommer inn "stimen", tar nye egne rekorder  og begynner å få mer SØ enn kongene. Jeg blir mindre og mindre godtatt, mer og mer utfordrer. Kastingen går det ikke så bra med, og det er de flinke til å påpeke de ellers så "hyggelige" menneske som de engang var.

 

Fant selv ut at jeg måtte gjøre noe med kastingen, så som i en annen tråd jeg har skrevet her brukte jeg internett og endret teknikk. Og vips, jeg kastet kanskje lengst av alle "kongene" også. Etter dette har jeg blitt utrolig skremt av mye.

 

Dette gjelder ikke "jåleri", men mer om det å skulle være konger. Om en får en SØ på 4 kilo, mye større en min rekord så gleder jeg meg på min kamerats vegne, men slik gjelder ikke her. Her er misunnelse om lengdekasting, antall fisk og ikke minst stor Sjøørret det som gjelder.

 

I ettertid så skjønner jeg jo "skadet" jeg ble av dette. Et virkelig farlig miljø hvor tilslutt noen lyver om fiske størrelser.

Hva har skjedd nå: Jeg kaster nok skjorta av hele gjengen, noe jeg gir fullstendig blaffen i. Skriver dette for jeg blir så provosert. Lært meg endelig kasteteknikk som mange her vet, skjønt prinsippet at laaange kast er feil fokus innen praktisk fiske. Jeg har oppsøkt heller et annet miljø, jeg er en mye gladere gutt, setter mer pris på "totalopplevelsen" i steden for "dæljing", antall og stor fisk og hvem som er "kongen"

 

Nå jobber jeg som instruktør, sjøørret guide i et sunt miljø hvor likesinnende setter pris på hverandre. Veldig glad jeg trakk meg ut av et livsfarlig mijlø hvor "baksnakking" og "juging" var endel  av hverdagen for å ha en "status"

 

 

Ahhhhhh!!!!

 

Det var godt å få det ut, godt lenge inne i kroppen med dette. Jeg driter i om noen av de nevnte ser dette, jeg vil bare advare alle her mot sånne miljøer. "man blir spist opp"regelrett og baksnakket fordi man får erfaring, lærer ting. Man blir "kongen", en status jeg aldri vil ha på meg.

 

Jeg vil være fluefisker, den jeg er idag som elsker min hobby: Fluefiske og hvor mye nydelig det gir meg. Fra døgnflueklekkinger, "jagende sjøørret" til nydelige turer med mine "ekte" kamerater.

 

Takk for at dere er ærlige og respekterer hverandre.

Over og ut!!

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en utstyrsfreak. Jeg bare digger alt det nye flotte utstyret mitt. Jeg har selvfølgelig helt nye vadere fra simms og den flotte G3 vesten, også helt ny. Sage z-axis 490 med sage snelle selvfølgelig. ALT helt nytt i år.

 

Tingen min er nemlig det at jeg alltid er alene når jeg fisker og får derfor ikke sjangs til å vise meg frem. Jeg kan jo legge ut bilder men det virker litt desperat. En annen ting er at jeg faktisk har fått mer fisk i år enn i fjor. Jeg personlig mener at det kommer av den nye G3 vesten mens mor mener at det var varmere i fjor enn i år og mindre vann.

 

Jeg har aldri hatt noe dyrt utsyr før nå og det etter 23 år ikke er jeg god til å kaste heller :(

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Selv skapte jeg litt furore ved å starte denne tråden: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=4762.0

så er jeg litt på passelig med mine uttalelser....  ;D

 

Du skapte da ikke noe furore du, Lars Erik. Det var det jeg som gjorde på grunn av ektefølt frustrasjon over hvor dårlige enkelte var til å lese det som ble skrevet. Emnet du startet hadde etterhvert intet med "krigen" å gjøre. Det var min egen stadig kortere lunte, enkeltes manglende leseegenskaper og en moderator som plutselig styrta inn og tok parti i stedet for å lese det som ble skrevet.

Dette var den eneste gangen jeg har vært helt og holdent sint her på forumet. Derigjennom mitt nick "Hostil´n". Jeg måtte bevise for meg selv at jeg klarte å oppføre meg som folk igjen før jeg skrev under eget navn... ;D

Utstyrs-jåler finnes overalt i samfunnet. Mitt første møte med slike var i alpinbakken på vinterferie. Jeg hadde aldri eid et eneste par slalomski og ikke hadde jeg/vi (mine foreldre) råd til det den gangen heller. Hele dagen blei jeg ondskapsfullt mobba av en liten klikk drittsekker med utstyret i orden. Dette holdt på helt til lederen for mobben fikk en gammal billigstav bretta rundt nakken.

Slike tendenser har jeg aldri opplevd der jeg har fisket, men noen eksempler på nybegynnere med knall utstyr har jeg da sett. Men hvorfor ikke lære seg kunsten med godt utstyr? Hvis det får enkelte til å føle seg lykkelige. Men så var det en annen sak da. Å skryte av alt man skal bruke av penger på et offentlig forum. Slikt tanketomt vås får meg til å tenke på Paris Hilton og Jessica Simpson. Ganske pent å se på, men helt tomt inni... ;)

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra historie Toggi! Sikkert godt å få blåst ut.

 

Det er nettopp slike kongemiljøer jeg er redd for skal bre seg når man rekrutteres til fluefiske med virkelighetsfjerne markedsføringsvirkemidler av både utstyr og opplevelser.

 

Merker meg for øvrig at Tore har et positivt syn på utviklingen av fluefiske business, og at vi har fått masse nytt og flott utstyr tilgjengelig for en relativt billig penge. Fordelen med å ha en positiv innstiling til all utvikling er at man hele tiden er i godt humør. ;D  Selv om det er mer behagelig å være optimist, har jeg et mer skeptisk syn på både utviklingen, og faktisk også på en god del utstyr.Spesielt amerikansk, ikke fordi det er amerikansk, men fordi det er så masse av det , og så ekstremt kommersialisert drevet med nylanseringer hele tiden for å nå salgsmål. Nå er f.eks. plutselig Sage XP-stanga som var hot i fjor tatt helt ut av sortimentet. Var toppstanga virkelig så ræva? En feilkonstruksjon med altfor mye toppaksjon? Eller er det fordi man vet man har godt grep om fluefiskere som gjerne betaler USD 1.000 for en stang, og da kjøper de sikkert denne også hvis vi markerer at Z-Axis er et markant fremsteg ved å fjerne XP? Følger vi dette sporet, så sitter vi snart å oppgraderer utstyr på samme måte som Windows. Og da tuller jeg ikke. Tipper på at vi innen 10 år får tilbud om kjøp av utstyr med gratis oppgraderinger eller gode oppgraderingstilbud (om det da ikke alt eksisterer?). Det er mulig mange synes dette er fint fordi man har råd, mitt liv, markedet bestemmer osv,  men jeg blir ikke med!  Ok, la meg da også blåse ut om noen elendige kjøp, som jeg angrer bittert:

 

Sage snelle: Har en 2550, og makan til møkkasnelle har jeg aldri hatt. Avstanden mellom spolen og spolehuset er for stort, og er man ikke superpåpasselig med å holde snøret stramt på innsveivingen (og det er ikke jeg når det ligger tre-fire meter løssnøre på vannet etter mending f.eks. og en ø drar som f... i andre enden og jeg vil kjøre den med bremsen), ja så kiler snøret seg fort fast i mellomrommet - og man får hverken sveiet frem eller tilbake. Faren for å ødelegge snøret er også stort. En måte å unngå det på er å ha 5 meter backing... Men så ut på snøret: SA GPX fungerer bra som et all round snøre, selv om jeg synes det blir litt daft under litt tøffe forhold med litt vind etc. Men coatingingen er elendig og tar altfor fort skade av lyng, smårasp og slag >:( - men frekke markedsførere skyr ingen midler og smører på ord som formulated med ditt og datt, excellent, exceptional og advanced - og skal ha 900 blanke kroner. Som dere skjønner er jeg lett å lure, men nå holder jeg meg til Guideline Presentation som alltid har fungert bra. Neste år kjøper jeg nok GL The Dry, med sjanse for å bli misfornøyd av en eller annen grunn - så tilbake til Presentation :-X Når det gjelder snelle så har jeg i år fisket en del med den gamle gode og billige BFR Dragon Fly, men svakheten er naturlig nok at håndleddet holder på å gå ut av ledd pga av mye hurtigsveiving som drar inn 3 cm snøre pr. runde ;D  - så her må jeg krype til korset å komme over på en ny storspole.

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Bra innlegg :) Og veldig ærlig, AST coating trenger ikke være så forbanna bra ;)

 

Jeg fikk ut mye frustrasjon i forrige innlegg, synes det er fælt at man skal bli "uglesett" for at man trener på noe og blir bedre på det og erfarer mer.

Bare at jeg lærte å kaste betydelig bedre og fikk mye fisk gjorde meg til en "konkurrent". Fiske skal ikke handle om konkurranse, men en felles glede mener da jeg.

 

Jeg mener også snører som Presentation holder høy kvalietet, hvertfall coating det glir som pokker.. he he

 

Et snøre som ikke er så profilert, men som har overrasket meg positivt er Guideline Highwater, ikke på korte kast til tørrfluefiske. Men til generelt alt annet, særlig at det glir så utrolig godt.

 

Ja, vi kan gå på mange "reklametriks". Shampoo med Pantene pro V o.s.v. Problemet er at det høres jo "fancy" ut, men har ikke begrep på hva det egentlig er og kjøper det.

Har også opplevd mange selgere som selger ikke på grunnlag av kundens behov, men kun en ting: Lure mest mulig penger ut av deg.

 

Kjøpte meg SA Air cell til 200 kr her om dagen jeg og Cortland 444 sl Clear til 450 kr. Og ikke fikk jeg det på tilbud heller, var vel mer for at jeg er en trofast kunde.

Dette gjør at jeg aldri kommer til å slutte å handle i den lokale sjappa mi.

 

Litt avsporing... Likte innlegget ditt ;) Uansett, vi vet ikke alltid nok om hva vi egentlig kjøper... Dessverre.

 

Jeg mener at snører til priser ala 900kr er aaaaltfor dyrt.

 

Bare min mening.

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra historie Toggi! Sikkert godt å få blåst ut.

 

Det er nettopp slike kongemiljøer jeg er redd for skal bre seg når man rekrutteres til fluefiske med virkelighetsfjerne markedsføringsvirkemidler av både utstyr og opplevelser.

 

Merker meg for øvrig at Tore har et positivt syn på utviklingen av fluefiske business, og at vi har fått masse nytt og flott utstyr tilgjengelig for en relativt billig penge. Fordelen med å ha en positiv innstiling til all utvikling er at man hele tiden er i godt humør. ;D  Selv om det er mer behagelig å være optimist, har jeg et mer skeptisk syn på både utviklingen, og faktisk også på en god del utstyr.Spesielt amerikansk, ikke fordi det er amerikansk, men fordi det er så masse av det , og så ekstremt kommersialisert drevet med nylanseringer hele tiden for å nå salgsmål. Nå er f.eks. plutselig Sage XP-stanga som var hot i fjor tatt helt ut av sortimentet. Var toppstanga virkelig så ræva? En feilkonstruksjon med altfor mye toppaksjon? Eller er det fordi man vet man har godt grep om fluefiskere som gjerne betaler USD 1.000 for en stang, og da kjøper de sikkert denne også hvis vi markerer at Z-Axis er et markant fremsteg ved å fjerne XP? Følger vi dette sporet, så sitter vi snart å oppgraderer utstyr på samme måte som Windows. Og da tuller jeg ikke. Tipper på at vi innen 10 år får tilbud om kjøp av utstyr med gratis oppgraderinger eller gode oppgraderingstilbud (om det da ikke alt eksisterer?). Det er mulig mange synes dette er fint fordi man har råd, mitt liv, markedet bestemmer osv,  men jeg blir ikke med!  Ok, la meg da også blåse ut om noen elendige kjøp, som jeg angrer bittert:

 

Sage snelle: Har en 2550, og makan til møkkasnelle har jeg aldri hatt. Avstanden mellom spolen og spolehuset er for stort, og er man ikke superpåpasselig med å holde snøret stramt på innsveivingen (og det er ikke jeg når det ligger tre-fire meter løssnøre på vannet etter mending f.eks. og en ø drar som f... i andre enden og jeg vil kjøre den med bremsen), ja så kiler snøret seg fort fast i mellomrommet - og man får hverken sveiet frem eller tilbake. Faren for å ødelegge snøret er også stort. En måte å unngå det på er å ha 5 meter backing... Men så ut på snøret: SA GPX fungerer bra som et all round snøre, selv om jeg synes det blir litt daft under litt tøffe forhold med litt vind etc. Men coatingingen er elendig og tar altfor fort skade av lyng, smårasp og slag >:( - men frekke markedsførere skyr ingen midler og smører på ord som formulated med ditt og datt, excellent, exceptional og advanced - og skal ha 900 blanke kroner. Som dere skjønner er jeg lett å lure, men nå holder jeg meg til Guideline Presentation som alltid har fungert bra. Neste år kjøper jeg nok GL The Dry, med sjanse for å bli misfornøyd av en eller annen grunn - så tilbake til Presentation :-X Når det gjelder snelle så har jeg i år fisket en del med den gamle gode og billige BFR Dragon Fly, men svakheten er naturlig nok at håndleddet holder på å gå ut av ledd pga av mye hurtigsveiving som drar inn 3 cm snøre pr. runde ;D  - så her må jeg krype til korset å komme over på en ny storspole.

 

Jørn

 

Artig med innlegg hvor jeg ikke klarer å holde kjeft. Spesielt hvis det er en real avsporing.  ;D

 

Sage XP begynte å bli litt "gammel". Gammel teknologi osv. Personlig syntes jeg ikke den fortjente den statusen den hadde. Dessuten har Sage alltid vært i fronten av stangutvikling, og de merket nok presset fra massene. Selv om XP solgte meget bra var det en hard kjerne (who? me?) som klart gjorde uttrykk for at det var på tide med en verdig oppfølger til SP.

Sage sneller? Jeg har ennå tilgode å ta i en Sage snelle. Det er uinteressant, og den jobben er i stor grad sourcet ut til andre. Sage lager stenger, ferdig med det.

 

I disse dager har jeg lite sans for amerikanere, men akkurat fluefiske utstyret deres har jeg sans for. Jeg synes ikke det er der problemet ligger i det hele tatt. Det er faktisk de som sørger for at kvaliteten opprettholdes, i et marked som i stadig større grad blir utvannet med billige kopier. Det er når disse kopiene blir dyyyre jeg blir litt skeptisk.

I Norge er vi heldige. De norske merkene er drevet av folk som følger nøye med på nye utviklinger og impulser, og de bruker de dyktigste produsentene i Østen for å lage utstyr for norske forhold til en gunstig pris.

 

Det er i de tilfellene hvor forholdsvis kjente merker har blitt solgt til spekulanter vi har sett en del uheldige tendenser på utstyrsfronten. Utstyret er plutselig billig, men kvaliteten er fraværende. Det er mange som har gått fem på er opp igjennom årene.

 

Robin,

Jeg er definitivt opptatt av utstyr! 

Men hvis jeg var mer opptatt av utstyr enn fisk, så hadde jeg antagelig fortsatt bodd i Norge.  ;D

Men jeg er helt ko-ko etter utstyr. Ikke bare tipp topp saker, men alt mulig. Jeg får fortsatt tilsendt produkter fra diverse produsenter for testing, og jeg storkoser meg!! Selv om noe av det er søppel  :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel med fiskeutstyr som med kjærligheta. Noen liker mora, andre liker dattera. Jeg må vel kanskje si at jeg liker mora. Kjøpte en SHIMANO 10668 tror jeg det var, men den har jeg aldri fått skikkelig kontakt med. Altså et dårlig kjøp for meg. Og prisen var hele Kr. 1900. En høy pris for min lommebok på den tiden.

 

Ellers har jeg en LOOp adventure #5/6, firedelt som ble kjøpt på Lillestrøm, samtidig som jeg kjøpte en LOOp snelle i kompositt som nå er utslitt. Hvilket år jeg kjøpte dette husker jeg ikke men det var vel midt på 90-tallet. Men det har holdt til meg så langt. Prislapp Kr 2100.

 

Min siste investering på stangfronten var en ORVIS POWER MATRIX #6. Det var en demostang fra 1997, og jeg kjøpte den på en SØ tur til Rødtangen i april 1998. Forresten på min 65 - årsdag. Pris: Kr. 1500. Så det har ikke vært det helt store runnet etter utstyr fra min side. Men jeg har fått fisk på det utstyret jeg har hatt tilgjengelig.

 

Ellers så vil jeg si at uansett så må en prøve det en skal kjøpe før handelen avsluttes. Det ble ikke gjort i forbindelse med SHIMANOEN. De andre to fikk jeg prøvd, og fant ut at disse stengene klarte jeg å utnytte tålig bra med mine mangelfulle kasteegenskaper. Og da får en vel være fornøyd.

 

Forresten, sommeren 1998 lot jeg en svensk damefå lov til å prøve ORVISEN, og hun var nesten på gråten for at jeg lot henne få kaste med det som var hennes drømmemerke."Tenk å få kaste med en ORVIS, det hadde jeg aldri drømt om".  Noe mer vet ikke jeg om de stenger jeg har, og den dyreste var SHIMANOEN.

 

Så det eneste jeg eventuellt kommer til å kjøpe er en billigsnelle med stor spole ala LOOP-snella. Kanskje noen av dere har en brukt snelle som kunne være av interesse. Kan ikke garantere at det blir handel, men det koster ikke noe å spørre.

 

Ha en fortsatt god sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Fluefiske er en manne hobby, menn liker utstyr, vi ønsker oss alltid litt bedre utstyr en naboen og vi har alltid lyst på en litt større fisk en våre fiskekompiser ;), vi ønsker oss litt større bil en naboen og vi vil ha en dame som er litt finere en alle de andre damene det er slik hodene våre funker.

 

Jeg har mange stenger men jeg begynte med å kjøpe meg ei stang til 500kr deretter en til 1000kr nå kjøper jeg en stang i 6-7000 kroners klassen stang i året :-\ ikke fordi jeg ønsker å brife med de dyre stengene mine i elva men fordi jeg av en eller annen syk grunn ikke klarer å la være å kjøpe dem.

 

Når det gjelder bekledning så må jeg si at dersom du fisker MYE så forstår du veldig godt vitsen med god bekledning og ja det er stor forskjell på dyre og billige vadeklær.

 

Innimellom møter vi noen bajaser ved elva som prater stort om utstyret sitt og muligens også rakker ned på utstyret ditt men disse lyser det stort sett alltid IDIOT i pannen på allikevel så hvorfor dra alle som har dyrt utstyr under samme kam?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Innimellom møter vi noen bajaser ved elva som prater stort om utstyret sitt og muligens også rakker ned på utstyret ditt men disse lyser det stort sett alltid IDIOT i pannen på allikevel så hvorfor dra alle som har dyrt utstyr under samme kam?

 

 

Hør hør :)

 

Nå har jeg blitt så påvirka av alt utstyrspratet her at eg må nok svi av noen tusen på Mastercardet på prima villmarksliv ;D ;D ;D. Tar forresten turen til H. vidda i morgen ettermiddag 8)oioi,gleder meg som en gris!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...