Gå til innhold

Ole Marius og Jan Erik's Kola tur 2007


Jan Erik Lund

Anbefalte innlegg

Vi hadde stort forbruk av kameraer ja  :)

 

Dette bildet er det siste jeg fikk tatt med R2`n før elektronikken løp løpsk.

Har akkurat most kameraet mot en stein som så vidt lå under vann, men prøver alikevel å forevige øyeblikket..

 

060820071507Cq64SLKqqqcc84UlPS.jpg

 

 

 

 

Starter med noen bilder fra de første dagene, så supplerer vel både jeg og Jan Erik litt etterhvert.

 

Frokost på flyet.

 

060820071511H9OPPqTkQ75Lbm6aSV.jpg

 

Fremme ved nest siste post. Endelig tror jeg de fleste tenkte akkurat der. Det finns ifølge sjåføren to type veier i Russland; "bad, and verry bad"! Skriver under på den..

 

060820071528H6doxHVVSiBSjdDFQo.jpg

 

060820071502cU8xPXxpD4LaoAecJn.jpg

 

Vi mellomlander i Rhynda Camp for desinfisering av utstyr, litt info, og god mat.

 

060820071544BavLeryUJnsZ1OxNNL.jpg

 

Omsider fremme der vi skulle tilbringe de første dagene, ved elva Litza.

 

060820071539cdTV4kRdw7S6KKs57u.jpg

 

Måtte selvfølgelig ned til elva før noe som helst annet :)

 

060820071548BQvFDA6Lv9zRBklStH.jpg

 

060820071557zNvf4jV7mN5y2FJaVH.jpg

 

Etter å ha satt opp telt, pakket ut og rigga utstyr, gikk vi i samlet gjeng opp på selve "Running pool". Altså øvers der elva starter. Jan Erik trekker det lengste strået og får det første kastet..

 

Etter et par kast så sitter`n. Ikke så stor kanskje.. muligens noe alà denne;

 

0608200715146wSpmb5kE6tGMjV2v6.jpg

 

.. men ikke noe å si på stemningen  ;)

 

Så var det min tur! Jeg tro ut noe snøre og kasta til jeg hadde ute omkring 10-15 meter. La ut den digre caddis imitasjonen omtrendt der elva begynte å ta tak i det stille vannet.. tok noen sekunder før det "bloffa", og dermed kunne jeg hove den første flotte ørreten! 1,5 kilo. Det kom rett og slett så brått at jeg ikke rakk å glede meg over noe som helst. Det var bare litt vel rått der og da til at det sank inn skikkelig ;D

 

Tar ikke så lang tid før ting ser litt lysere ut for Jan Erik.

 

060820071559rR7k2bx1qZGbAXsbJY.jpg

 

Fisken er sikra og vekta viser 2,5 kilo!

 

060820071505jSYQID8gq23AtwWtqP.jpg

 

 

 

Det var en start. Mere kommer...  ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det var øvers i "Richo pool" vi først støte på disse karene..

 

060820071550wdNfBueQvldojCAUL7.jpg

 

Etter å ha stått og stirra på oss fra andre siden av elva i noen minutter, tok`n ene etterhvert kontakt. Og jada, det var fiske-polti :)

(Bildet ovenfor er tatt fra helikopteret da vi måtte innom dem for å levere noe boksemat).

 

Måten kara kommer seg rundt i terrenget på er såre enkel; -Fest "huset" til helikopteret!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skarpen; Trivlig å slå av en prat. hvordan gikk det med dere??

 

 

 

 

 

 

Jo takk det samme, joa vi hadde en utrolig flott tur vi også, men snittvekta på fisken vår lå nok et par hakk under deres. Mye røye på 6-7-8 og 9 hekto. Ørret ble det dårlig med denne gangen.

Kjenner missundelsen brer seg i kroppen når jeg ser slike bilder som dere legger ut. Skal vel ikke helt se bortifra at jeg blir og finne der oppe en gang jeg også.

 

Ps: Hviken turopperatør brukte dere, og hva blir sluttregninga for hele opplegget??

 

Ola Skarpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i Litza jeg først skulle overgå det jeg har opplevd av storfisk hittil i Norge. Hadde gått et par kilometer nedstrøms og kom til en fin og innbydende liten høl. Satte på en Diger caddis og fiska nøye av hele strekket fra selve kulpen M/spennende steiner, til brekket. Ingen ting skjedde... først etter et kvarters tid kom det ut av intet -et sett med finner litt på oversiden av den største steinen i området.. snakk om å miste pusten.. Hadde endel flyt over stedet der`n hadde vist seg, men ga til slutt opp og vi fisket oss videre nedover uten at det skjedde stort mer. På vei oppover igjen stoppa jeg på omtrendt samme plassen. Nå hadde jeg fisken rett oppstrøms fra der jeg sto..

 

Kasta 10-15 kast og bytta til en renaflue. Imens jeg knyter (og knoter) så reiser det seg plutselig mørke finner på akkurat samme plassen som for et par timer siden.. Knuta satt, og etter noen bomkast så tok ørreten i et helt fantastisk hode&hale vak! HELT fantastisk!

 

Tok ovenfor den store steinen man ser til venstre på bildet..

 

070820072007u4gSdzwuxCYXw8KLpd.jpg

Foto: Jan Erik Lund

 

070820072025Ku8mUHx4WHXMil85tf.jpg

Foto: Jan Erik Lund

 

Det var nå jeg begynte å lure på om 0.22 var et klokt valg eller ikke...

 

070820072045JWTvs2u9rNnmXfXAeU.jpg

Foto: Jan Erik Lund

 

Etter en helt vanvittig rå kamp, glei`n til slutt veldig motvillig inn i hoven..

 

070820072031JrYIGslcM6NRkTAaQo.jpg

 

 

 

060820071546RoZ1eioEgOsVCsLwWH.jpg

Foto: Jan Erik Lund

 

Virk, j*vla kamera!  ;D

 

070820072051VbD6nXDddpp74znLy1.jpg

Foto: Jan Erik Lund

 

En gammal og livserfaren hannfisk med arr og skavanker spredt utover deler av skallen og kroppen.

 

070820072021Q2NmBQWEdf1EMtwFSC.jpg

 

 

070820072034cKBcBTEpDwhuDAOZSn.jpg

 

Den veide 2,3 kilo og var 63 cm lang, videre helt ubeskrivelig..  ;D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skarpen; Trivlig å slå av en prat. hvordan gikk det med dere??

 

Jo takk det samme, joa vi hadde en utrolig flott tur vi også, men snittvekta på fisken vår lå nok et par hakk under deres. Mye røye på 6-7-8 og 9 hekto. Ørret ble det dårlig med denne gangen.

Kjenner missundelsen brer seg i kroppen når jeg ser slike bilder som dere legger ut. Skal vel ikke helt se bortifra at jeg blir og finne der oppe en gang jeg også.

 

Ps: Hviken turopperatør brukte dere, og hva blir sluttregninga for hele opplegget??

 

Ola Skarpen

 

Takk for den korte praten vi hadde i Kirkenes :)

 

Kharlovka Company er turopperatøren vi brukte.

Jeg har ikke fin-regna når det gjelder omkostninger, men tipper jeg har brukt i overkant av 20 000 kroner på hele turen med hotel opphold/driks til guiden/mat/hor../mat/osv

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supplerer med noen bilder fra starten på turen.

 

Her er vi fremme på hotellet i Murmansk etter en mildt sagt humpete tur fra Kirkenes, hotellet het Meridian, og var vist et av de beste. Et døgn kostet ca 625,-.

32090_s.jpg

 

Etter og ha plukket opp gruppe nr2 på flyplassen bar det utover til dit avreisen inn skulle gå i fra, den siste timen foregikk på grusvei og sjåføren kjørte som om han hadde stjålet både bil og bensin. Ole M fant ut at det beste var og slukke frykten i konjakken.

32091_s.jpg

 

32092_s.jpg

 

32093_s.jpg

 

Vel fremme etter div pissepauser, var det klart for avreise innover tundraen

32094_s.jpg

 

32095_s.jpg

 

32096_s.jpg

 

Vel fremme i Litza. Her er det bare og holde på bagasjen. Disse gutta har flydd før, de lander på en femøring ;).

32097_s.jpg

 

En glad gjeng ;D

32098_s.jpg

 

Ole M smaker på vannet fra Litza, og det smakte fortreffelig.

32099_s.jpg

 

Klar for tokt, og her er Ole M sin første tundraørret (1,5kg)

32100_s.jpg

 

32101_s.jpg

 

32102_s.jpg

 

Stemmningsbilde fra første nakke i Running Pool

32103_s.jpg

 

Alle fikk mer eller mindre sjokk over Ole M sitt matinntak på turen ;) han t.o.m slikka tallerkenen ;D Og ikke før siste matbit var svelget, så var'n forsvunnet ut av lavoen og klar for fiske.

32104_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ser ut som om gutta boys har hatt det helt konge.

Synd med kamera Ole Marius, men du har vel ett nytt på gang så vidt jeg vet.

Herlige bilder som fryder en tørrfluefiskers hjerte. Ja for jeg regner med at dere har tatt de fleste på tørt.

Kom ikke å si at dere har brukt sånne andre greier som rosa tjekkiske greier eller sånne Streamere (tror det er det de kalles) ;D ;D

 

Regner med at det kommer mer her, så jeg sparer litt på superlativene til det kommer mer.

 

Knall rapport så langt :) :)

 

Terje!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp Terje :) turen var som sagt utrolig bra. Selv om vannstanden var høy og klekkingene uteble, så ble det meste tatt på tørt.

 

Det ble noen av disse her også ;)

32116_s.jpg

 

Den på 2,5 kilo som Ole m viser av meg, kom på dag nr 2. Den første dagen ble det denne på 2,1 kg ;)

32115_s.jpg

 

Foto: Ole Marius Ekeberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss..........er detta alt...?

Kødda.....og det så det jomer, men vi må få mye mer synes jeg........kommer jo ikke nærmere Kola-eventyret enn detta jeg, og akkurat nå så koser jeg meg helt vedderstyggelig sjøl om det er seint og jeg akkurat kom tilbake fra Renatur med Jostein og Arnt! :)

Målet var og få festa litt fisking på film, men slike gubber som det dere har tatt var det lite av.....tipper Arnt hadde likt en av de prikkete fotomodella deres ganske godt! :D

Veldig bra at du ikke lånte Pentaxen OME.......da hadde du sikkert finni opp en høl til den også! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Erik`s trøste "premie" en stund etter den virkelig store glapp..

 

080820071047H6P5l2576L8cVi4TJl.jpg

 

080820071055NcAv4DYMo2QxPlmXWw.jpg

 

080820071003QaKZYQmWjQsTA87qUU.jpg

 

Tydlig hvem som nyter sitvasjon, og hvem som absolutt ikke gjør det.. :)

 

080820071037s5tOFsuKnVaUmmvrER.jpg

 

Her er et par selvutløser bilder av de vanvittig nydlige fiskene jeg tok den dagen. Fant meg et lovende brekk og i løpet av det første kvarteret hadde jeg allerede hatt kontakt med 4 ørreter! 4 svære ørreter som alle tok knallhardt. Helt fantastisk..

 

080820071028lXWqyB2THL9t4MkSWE.jpg

 

Jeg tror det kalles; å være høy på livet :)

Når dette bildet ble tatt var det forresten over 20 grader i lufta og nesten ikke vind i det hele tatt! Hadde det ikke vert for myggen...

 

0808200710272d5USdN2GuO2XtkbAX.jpg

 

På tur tilbake fra Richo pool..

 

080820071011JYCcyhUHETXzqqtnab.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Av en eller annen grunn er noen av bildene sporløst forsvunnet. Kan bare se en rekke med spørsmålstegn.

Er det bare meg eller er det flere som registrerer det samme.

Surt å ikke kunne se disse herlige bildene.

PS. Gjelder ikke alle bildene.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...