Gå til innhold

Flyttet: Hemsila, Guideing, oppgulp etc...


Erik Pettersen

Anbefalte innlegg

MODERATOR: Har fjernet svar fra denne tråden: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=5521.0 og lagt de inn her:

 

 

 

Hemsila... Herregud. Merker jeg blir småkvalm av å se bilder av far og sønn på overklasseguideing med matchende LOOP-jakker og en dollarglisende guide som hover. Knyter han på fluene for dem også?

 

At Grøthe ikke engang har nevnt vannstand og forhold med ETT ENESTE ORD etter århundredets regnskyll viser bare at han later som at alt er i orden, slik at så mange som mulig skal la seg lure oppover og betale det hvite ut av øya for å få fiske. Kom ikke her å si at du ikke har tid.

 

Dette er hvor lang tid det tar: Sykt høyt vann, lite klekkinger, lite fisk. Ferdig. 30 sekunder.

 

Takk og pris for at det finnes andre steder å fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Henning

Hemsila... Herregud. Merker jeg blir småkvalm av å se bilder av far og sønn på overklasseguideing med matchende LOOP-jakker og en dollarglisende guide som hover. Knyter han på fluene for dem også?

 

At Grøthe ikke engang har nevnt vannstand og forhold med ETT ENESTE ORD etter århundredets regnskyll viser bare at han later som at alt er i orden, slik at så mange som mulig skal la seg lure oppover og betale det hvite ut av øya for å få fiske. Kom ikke her å si at du ikke har tid.

 

Dette er hvor lang tid det tar: Sykt høyt vann, lite klekkinger, lite fisk. Ferdig. 30 sekunder.

 

Takk og pris for at det finnes andre steder å fiske.

 

Hei.

Ser du er ny på forumet, og velkommen skal du være.

Er vel ikke helt rett å rakke ner på folk som vil fiske i Hemsila? Det er jo berre til å ikke fiske der vist du er så imot alt dette tullet?

Du kan sikkert få guiden til å knyte på flua vist du er litt ny er gamet, eller få de til å vise det til deg.

Det jeg vil frem til er at det er hver sin smak inne fluefiske og, men det betyr ikke at folk som ikke mener det samme som deg er mindre begava eller klin idioter. Vist dette fører til kvalme hos deg, vil eg anbefale deg å ikke lese på et slikt forum som dette.

Ha en ellers fin dag, og håper kvalmen gir seg.

 

 

mvh

Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemsila... Herregud. Merker jeg blir småkvalm av å se bilder av far og sønn på overklasseguideing med matchende LOOP-jakker og en dollarglisende guide som hover. Knyter han på fluene for dem også?

 

At Grøthe ikke engang har nevnt vannstand og forhold med ETT ENESTE ORD etter århundredets regnskyll viser bare at han later som at alt er i orden, slik at så mange som mulig skal la seg lure oppover og betale det hvite ut av øya for å få fiske. Kom ikke her å si at du ikke har tid.

 

Dette er hvor lang tid det tar: Sykt høyt vann, lite klekkinger, lite fisk. Ferdig. 30 sekunder.

 

Takk og pris for at det finnes andre steder å fiske.

 

Hva er galt med å ha matchende jakker? Reagerer du på samme måte når du ser far og sønn på butikken med samme Addidas genser? Hva er så galt med guiding? Jeg tror de fleste har ganske så mye å lære av Tor G. spesielt i Hemsila som kan være ganske så vrien til tider. Det er få som kjenner den elva bedre enn han. Uten at jeg vet hvem du er, så tror jeg han hadde fisket skjorta av deg når som helst! Ja det hender han knyter fluene for dem, faktisk kroker fisken for dem også. Det er ikke alle som er like flinke skjønner du. Du var kanskje verdensmester de første gangene du fisket med flue? Hvorfor bry seg om hva andre bruker pengene sine på?

 

Jeg tror de fleste fluefiskere har fått med seg at det er flom i mange elver om dagen. Jeg tror også at de som skal til Hemsila og spesielt de som har bestilt guiding av Tor tar en tlf og sjekker vannstanden. Tviler på at han sier at alt er tipp topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar man fra Oslo til Hemsil for å fiske en helg så bør man kanskje gjøre litt research først!? Skylde på en nettside som er ment hovedsakelig til Tor's kunder.. hmm... Er jo faktisk bare å ta en telefon! Kan jo faktisk hende at sauebonden Tor har andre ting å gjøre enn å oppdatere nettsiden konstant!?! Merkelig kritikk... jo, han kunne sikkert sagt, "STOPP! IKKE KOM NÅ!!" Men, er det hans ansvar da?? Alle Tors kunder har fått info om vannstand og fisket (Tor's ansvar). Disse 2 ukene har det ikke vært en eneste guide-dag på grunn av forholdene. Da vet du det, Pettersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hvert fall ikke noe vits å rakke ned på far og sønn som sikkert har det fint på fisketur sammen. Min kone må gjerne få kjøpe matchende jakker til meg og begge mine sønner om en 10-12 år. Håper i hvert fall at en av dem blir like interessert i fluefiske som meg ;D

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hvert fall ikke noe vits å rakke ned på far og sønn som sikkert har det fint på fisketur sammen. Min kone må gjerne få kjøpe matchende jakker til meg og begge mine sønner om en 10-12 år. Håper i hvert fall at en av dem blir like interessert i fluefiske som meg ;D

 

Jørn

 

Synes det er sinsykt artig å guide familier, spesielt far og sønn. Faren vil alltid at gutten skal få mest guiding, for å bli bitt av basillen!:) hehe.. oser glede av foreldrene når gutta/jentene får fisk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke far og sønn på fisketur. Ikke noe er bedre enn det. Problemet er at far kommer fra bærum, og at han har gått på lederutviklingskurs hver kveld han ikke har jobbet overtid, og derfor ikke hatt tid til å lære seg å fiske. Men hva gjør vel det, så lenge han kan kjøpe seg kilosfisk på guidetur? Jeg begynte å fiske i Hemsila da jeg var 14 år, med selvbundne fluer og glassfiberstang. Ikke fatter jeg at voksne folk plutselig må ha med seg støttekontakt ut i elva for å gjøre det jeg gjorde på egenhånd før jeg ble konfirmert.

 

Dvs, jo, jeg skjønner det egentlig. Det er den samme mentaliteten som gjelder på Mt.Everest. Har du ikke kompetansen eller styrken, så betal de innfødte til å bære deg opp. Alt kan fikses for penger. Lenge leve kapitalismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fatter jeg at voksne folk plutselig må ha med seg støttekontakt ut i elva for å gjøre det jeg gjorde på egenhånd før jeg ble konfirmert.

 

Dvs, jo, jeg skjønner det egentlig. Det er den samme mentaliteten som gjelder på Mt.Everest. Har du ikke kompetansen eller styrken, så betal de innfødte til å bære deg opp. Alt kan fikses for penger. Lenge leve kapitalismen.

 

Skjønner ikke hva du har i mot guiding. Riktignok har jeg aldri benyttet guide i Norge, men det er fordi jeg føler jeg behersker de fleste forhold her hjemme greit nok på egen hånd. Tror likevel jeg helt sikkert kunne hatt stor nytte av guide også her i Norge for å bli en enda dyktigere fluefisker. I utlandet har jeg benyttet guiding flere ganger, bl.a på New Zealand og bonefish i Stillehavet. Kall det gjerne støttekontakt eller hva du vil, men de dagene jeg har benyttet guide har jeg lært utrolig mye som jeg tviler på jeg hadde tilegnet meg på egen hånd i det hele tatt. Spesielt når en har begrenset med tid, som en gjerne har etter en er konfirmert.... :D Kunnskapen jeg har tilegnet meg med guide har også hjulpet meg til å fange mer fisk under resten av oppholdet, og sånn sett vært en fornuftig investering.

 

Kapitalisme?? ??? Vel, skjønner ikke helt den heller. Guiding er en service som ikke fører til økt CO2 utslipp eller giftige kjemikalier fra fabrikker i Kina, kapitalen blir lagt igjen lokalt på stedet, stort sett praktisreres C&R og aktiviteten er derfor bærekraftig, samt at kundene forhåpentligvis lærer seg å sette enda mer pris på naturen. Om dette er kapitalisme så er det iallefall ikke av verste sort...far fra Bærum kunne jo istedenfor ha oppgradert til en enda større motor i sin BMW X5 ;).

 

Er så urnorsk tenkning at den eneste sanne veien til suksess er at en må slite siden nesten før en kunne gå for at et godt resultat kan anerkjennes. Blir kvalm av dette.... Greit nok så er det morsomt å gjøre hele jobben selv, men det er f... meg så gøy å få en ørret på 4 kg også selv om det er en guide på grunn av sin årelange erfraing som har sett fisken for deg (som du forøvrig ikke ville ha oppdaget på egen hånd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er så heldige her i livet at døm kommer igang ganske tidlig eller har "guider" i venner og kjente som viser døm små og store ting, andre føler kansje at døm må leie inn litt hjælp på grunn av tidspress eller........ja hva som helst!

Fluebinderkurs, kastekurs eller litt innleid hjælp til å forstå ting litt fortere ved en gitt elvebredd.........det er da noe av det samma, er det ikke...?

Så lenge gleden er den samma og ikke er til hinder for andre (annet enn visuelt) så er det da ett fett hvilken bakgrunn en kommer fra eller hva en kler seg i!

Inntoleranse er ivertfall ikke forbundet med noen fast norm i så måte, og særlig når fantasien fritt kan legge til det som eventuelt mangler i oppfattningen av et hurtigsyn på noe som i beste er kikkerthold! :)

Å henge et bestemt klesplagg, stangmerke, fiskemetode, bostedskomune eller noe annet overflatisk til en bestemt egenskap (el'no) som en sjøl av personlige årsaker har litt vanskelig for kan i farta minne mest om en naturlig trang til å ville sparke enten opp eller ned for å forhærlige seg sjøl og sitt eget..........litt SM preg får det ofte også, da det som regel resulterer i ris til egen bak! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at far kommer fra bærum, og at han har gått på lederutviklingskurs hver kveld han ikke har jobbet overtid, og derfor ikke hatt tid til å lære seg å fiske. Men hva gjør vel det, så lenge han kan kjøpe seg kilosfisk på guidetur?

 

Altså.... Hvor skal man begynne?

Om "far" kommer fra Bærum eller som i mitt tilfelle Oslo's østkant (Tøyen, baby!) spiller vel mindre rolle? Jeg har selv en jobb som innebærer lederutviklingskurs, reiser i inn- og utland, kundemøter, overtid og altfor lite fritid. Den tiden jeg har, vil jeg få mest ut av. Av og til betyr det å betale litt for guiding eller tilogmed (grøss og gru) kastetimer med en instruktør.

Og javisst, jeg er kapitalist! Jeg jobber med noe så super-kapitalistisk som shipping. OG jeg fisker med flue!  :o

Jeg må da være den største super-snobben i gamet - best jeg skaffer meg en bortskjemt sønn og noe fett Loomis-utstyr slik at du virkelig får blod på tann. ;)

 

Tilbake til realiteten:

Jeg har aldri brukt en guide i Norge, men i Florida og andre steder hvor jeg har OVERHODET ingen erfaring med fisket, fluene, teknikken, forholdene eller for den saks skyld tilgang på båt. Er det å "kjøpe" seg fisk? I så fall har jeg bomma - på minst en guidet tur fikk jeg ingenting!

 

Kjære Hr. Nedlatende - har du noengang kjøpt et kart?

Spurt noen om råd og tips når du er på ferie?

Kanskje du sågar har betalt 100.- for en omvisning på et museum eller en sight-seeing buss?

 

Ja men ..... Da har du jo brukt en guide! Og bidratt til kapitalismen i reiselivet!

Det er samme konseptet, selv om 100.- på en sightseeing er mindre enn USD 400.- på en dag med guide.

 

Det handler om hva man selv vil og kan bruke penger på.

La nå de som vil bruke guide, ghillie og klepper i ekslusive elver og på Bahamas gjøre det - for å spare tid, for å lære mer, for å skryte til kompisene på styremøtet - samma det.

Så kan de som velger det fiske alene og stole på egne erfainger.

 

Tenk videre på en ting - de som jobber som guider rundt omkring i verden bidrar med enrome mengder informasjon til forvaltning, miljø-saker og ikke minst utvikling og innovasjon innenfor den hobbyen vi elsker.

Guidene gjør en utrolig viktig jobb, ettersom de har en "kapitalistisk" interesse i at elvene og vannene blir forvaltet på en hensiktsmessig måte.

Ingen fisk i Hemsila = ingen inntekt til guidene.

Uten deres Bærum-X5-kapitalist-kunder (og oss som kjører Peugeot) kunne de ikke gjøre det de gjør.

 

Å rakke ned på dem som kjøper en tjeneste, en opplevelse eller råd og tips er å heve seg selv til et nivå JEG ihvertfall ikke vil bli sett på.

 

Skitt fiske - med guide eller på egenhånd!

PS - hva koster en dag med guide i Hemsila, forresten? Mindre enn en Sage Z-axis? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Erik Eikre

Merket at jeg ble såpass irritert at jeg måtte svare til slutt...

 

Guide er ikke det samme som en dollarglisende kapitalist. Guide kan like mye være en instruktør. Jeg har selv vært guide i Hemsil og oppdaget fort at det var mest opplæring i det tekniske, forklaringer om insektliv, ørret og vegetasjon, fiskepress, praktisering av c&r osv... som var den viktigste delen. Det var store forskjeller på hvor viktig det var å få vite mer om hvor det var størst og mest fisk. Noen må på død å liv vite hvor og andre ville bare vite hva de de skulle trene på for å bli bedre på presentasjon av en tørrflue. Altså var nesten ingen like. Likevel skjæres alle over en kam og til og med samme kam som mine halvfattige slektninger (pensjonister) i Bærum. Om noen av dem endelig skulle få tid til å realisere sin drøm om å få lære seg fluefiske av en av norges beste (Grøthe) ville altså bety at de ville være til å bli kvalme av!?!

 

Erik Pettersen, jeg liker heller ikke at det blir guidet akkurat der JEG vil fiske. Men jeg liker enda mindre at andre ikke skal få muligheten til samme opplevelser som de vi har hatt. At det i dag er mer krav til å få info raskere kommer vel ganske enkelt av utviklingen ellers i samfunnet. Slik som utviklingen innen fluefiske har eksplodert er det ikke alle steder man kan gjemme seg bort mens man øver. Det var nok lettere før ja. Og for å ha sagt det:

 

INGEN liker å fiske en uke uten å kjenne et eneste napp.

INGEN liker å bli snakket nedlatende om fordi man ikke kan det samme som andre.

INGEN liker å komme i negative situasjoner med andre fordi de ikke vet hva som er vanlig praksis på stedet.

INGEN liker å bli stemplet som dollarglisende fordi man hjelper og lærer andre som har behov for det.

SVÆRT FÅ kan hjelpe andre en hel sommer uten å sitte igjen med en eneste krone til betale egne utgifter.

 

Meg må du gjerne angripe ettersom jeg har vært guide, konkurrerer i fluefiske, selger alt mulig rart innenfor fluefiskeutstyr og attpåtil er fra Hemsedal. Men det vil prelle av som vann på god cdc-fjær. Og begynner du å kalle meg en rik mann så begynner jeg å le også. Eller.... jo jeg er rik. På opplevelser som jeg unner alle andre. Ikke mye moro å mimre om dem hvis ingen andre forstår. Selv om de har fått hjelp av Grøthe akkurat i "min" kulp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Flott innlegg Erik.

TØRRFLUEPURRISTEN tok oss med på fisketur i Rena. Vi brukte han som kjentmann, men kunne like godt kalt det guide.

Ting som vi normalt sett ville brukt 3 dager på fikk vi gjort unna på 3 timer, og kunne konsentrere oss om det vi liker best.....nemlig å fiske.

Skulle jeg reist til Hemsil, ville jeg gjort et par ting i forkant.

Spurt folk her inne om viktige ting, for at minst mulig skulle gått til pokkers når det gjelder som mest.

Kontaktet de jeg VET kjenner Hemsil godt, så kunne de få bestemt hvor mye de ville fortalt megom elva.

 

Har en kompis som blir 40 om få år, og lurer på hva vi skal ta denna karen med på når tiden er inne.......Kan GODT hende at det blir nettop Mr Grøthe som blir kontakta i den samenhengen....Er jeg pissrik for at jeg tenker denne tanken? Er jeg snobbete....neppe, men jeg vil at kompisen min skal få en fin 40årsdag, med STØRST mulighet til å få en velykka tur. Kjangsen for klaff vokser iallefall MYE når en tar dette steget.

 

Jeg brukte to år på å lære ting som jeg ville lært med litt hjelp på to uker. Snakket med INGEN om fluefiske, og hadde ingen nettside jeg kunne spørre på. Men det betyr ikke at alle skal være like sta, og må lese alt i blader og bøker for å finne ut hvordan mann skal kunne kaste med en fluestang...eller sette sammen snøre, bacing osv.

 

Guiding er til STOR hjelp, om det så berre er for å få et par små tips for at resten av turen skal bli good :)

 

Men det er selfølgelig låv å ha forskjellige meninger om dette og ......som alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Pettersen,

sitter med en følelse av å måtte "passe på deg" og dine innlegg her på fluefiskesiden. Du har ved en tidligere anledning tråkket på en bruker, og igjen henger du deg på en bruker (og privatperson med fullt navn) her inne. I tillegg tar du og setter et dårlig lys -rettet mot mennesker fra bærum, og mennesker som har penger. Jeg kan finne meg i mye, men du nærmer deg streken. Ta heller å rett den negative energien din over på noe konstruktivt eller positivt. Dette blir en advarsel, og et ønske om at du skifter litt retning på dine innlegg. Velger å ta dette her i denne tråden, så folk ser at dette ikke går ubemerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet tråd som berøer noe av det samme, men poenget mitt var i hvert fall ikke å rakke ned på guiding - og heller ikke Bærum ;)  (http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=5816.0)

 

Kort oppsummert så kommenterte jeg i nevnte tråd forholdene i Hemsila, og at jeg personlig synes vårsesongen ble litt for mye konkurransepreget og overbefolket jag. Romantiserte videre rundt et kontemplativt fjellfiske. Tror det er lurt og sundt at man prøver litt forskjellig i løpet av en sesong - i hvert fall gjelder det for meg.

 

Så skal det sies at etter mye vind, dårlig fiske og mye trasking på fjellet og småfisk i Uvdalselva, så lengter jeg tilbake til sivilisert forhold og godt ørrettfiske. Tar derfor med meg de siste dagene i Hemsila før sesongslutt, og uka før prøver jeg meg i Rena. På sistnevnte sted ønsker jeg helt klart guide i hvert fall første dagen, i.o.m. at jeg aldri har fisket der før. I full jobb med to små barn ønsker jeg rett og slett å få mest ut av de 25-30 fiskedagene jeg får forhandlet meg frem til hvert år.

 

Hva spør jeg en guide om: Hvor det pleier å stå fisk til ulike tider på sesongen, vannstandens påvirkning av standplasser, innsektsarter, klekketider, hvor sky fisken er, vadeforhold m.m. Det å suge inn all kunnskapen fra en guide eller alminnelig kjentmann og omgjøre denne til strategi, taktikk og praktisk fiske er faktisk en viktig del av mitt fluefiske. At en guide kan gi meg en flying start ved å finne en fisk og attpåtil servere noen historier og litt humor er også en del av gleden. Den kampen du evt mått kjempe med innlegget ditt Pettersen, har du tapt for lenge siden. Set, match til det moderne fluefiske med guider og bæringer i bygda di! 

 

Jørn   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemsila... Herregud. Merker jeg blir småkvalm av å se bilder av far og sønn på overklasseguideing med matchende LOOP-jakker og en dollarglisende guide som hover. Knyter han på fluene for dem også?

 

Problemet er ikke far og sønn på fisketur. Ikke noe er bedre enn det. Problemet er at far kommer fra bærum, og at han har gått på lederutviklingskurs hver kveld han ikke har jobbet overtid, og derfor ikke hatt tid til å lære seg å fiske. Men hva gjør vel det, så lenge han kan kjøpe seg kilosfisk på guidetur? Jeg begynte å fiske i Hemsila da jeg var 14 år, med selvbundne fluer og glassfiberstang. Ikke fatter jeg at voksne folk plutselig må ha med seg støttekontakt ut i elva for å gjøre det jeg gjorde på egenhånd før jeg ble konfirmert.

 

Dvs, jo, jeg skjønner det egentlig. Det er den samme mentaliteten som gjelder på Mt.Everest. Har du ikke kompetansen eller styrken, så betal de innfødte til å bære deg opp. Alt kan fikses for penger. Lenge leve kapitalismen.

 

Blir sånn passe provosert av slike innlegg...

 

Selv om du tydeligvis representerer ytterste venstreside i norsk politikk, og oser av missunnelse og inntoleranse for de som måtte ha litt andre prioriteringer enn deg, så må det da gå ann å uttrykke seg på en litt hyggeligere måte...?

 

At noen ikke er født med ski på beina, eller ikke hadde foreldre som tok de med i slalombakken fra de var tre år gamle, gjør at mange velger en skiinstruktør under ferieoppholdet i Hemsedal. Er disse også "late kapitalister i behov for støttekontakt"? Er det "feil" å ville lære seg mer her i livet, selv om man er voksen...?

 

Når det gjelder "dollarglisende guider" som du skriver.. Jeg kjenner ikke til noen guider som blir søkkrike av guidingen sin - gjør du??? (men verdens beste jobber har de.. ;))

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må da vitterlig få bruke penger på hva de vil!

 

Den står noe ala dette en plass:

"Du ser flisen i din brors øye, men ikke stokken i ditt eget"

 

Synes det sitatet passet svært godt inn her.. desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...