Gå til innhold

HALFORD`S DISCIPLES - a union of new dry fly purists !!


Gjest Henning

Anbefalte innlegg

Å hærre gud.....har du bynt å brodere nå'a......åsså et bilde av meg (eller er det Halford), au au, detta var ikke bra! :o:D

 

Sorry Terje, det er du som er på jordet (Herford-jordet sikkert)!

Et klekkende innsekt er å regne som nymfe/puppe-klekker helt fra det øyeblikket den forlater bunnen og går opp for å klekke, og ivertfall til det trekker sitt første åndedrag med lungene, og med hodet over vann, fra da av kan du gjærne betrakte det som bare en klekker, på nymfer vel å merke, og om gjellene fortsatt virker litt eller mye ivertfall på svømmepuppene...?...si det.....vi kan vi godt diskutere de forskjellige vårfluepuppenes klekningsmønster!

Ja for det er kansje litt kinkig det der med svømmepupper, hva puster døm egentlig med, puster døm med lungene som et menneske som svømmer kravl, eller går det fortsatt på gjeller OG MED puppekropp  helt inn til land....?.....nå, uansett kan ikke ei svømmepuppe akkurat kalles tørr, like lite tørr som hva som helst som svømmer.....det er ivertfall sikkert, og bare der ryker jo "tørrfluefisket" hvis det skal taas så bokstavelig som dere gjør! :D

(Før en gang her har jeg allerede tatt knekken på maur, mygg, stankelbein, biller......ja alt som ikke har "flue" i navnet eller virkelig tilhører samme familie som husfluer osv.......er ikke detta flott! ;D)

En klekker er altså ei nymfe/puppe litt lenger en enkelte purister vil ha det til.........at det er en behagelighets-bedømning som dere føler dere avhengig av der dere står innerst i en krok med seig maling som aldri tørker og som dere sjøl har smurt utover med brei kost på alle kanter skjønner jeg godt, men hjørnet er kansje plutselig for lite...? :rolleyes::D;D

 

Å nå ser jeg at du har finni fram julekorta alt også........ja ja, alt for et billig påeng, og etter en så dårlig tolkning av mitt forige innlegg er det vel ikke så rart! :)

Får ta et jeg også da.......her er en av Halfords alver.......og det er slike nissen din fisker med! :D

37782_s.jpg

Foto; Staffan Lindstrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,7k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest julenissen

Jammen dukka det opp flere bilder av Slettengen.

Trekker tilbake det jeg sa om å vente til sommeren med å fiske.

Mannen er jo i full gang ;D ;D ;D

 

37775_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/15344/37775.jpg

 

37776_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/15344/37776.jpg

 

37777_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/15344/37777.jpg

 

37778_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/15344/37778.jpg

 

Nå ble jeg enda mer forvirra her, hva er det slags fluer du egentlig fisker med Tore ;D ;D

37779_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/15345/37779.jpg

 

37780_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/15345/37780.jpg

 

37781_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/15345/37781.jpg

 

Nei nå ser jeg det, du har bare hekta tørrfluene dine i noen av disse småfolka i Flyfishing Experts Only. De virrer jo som kjent rundt overalt ;D ;D ;D

 

Fordømrade paparazzier!  :o:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flueboks funnet i eh . . . glomma  :o

Skulle gjerne beholdt denne selv, men mye tyder på at eieren har lagt sjela si og vel så det i innholdet, så det har jeg  ikke hjerte til !

Den har nok ligget i vann en stund, men det er mulig å tyde deler av et navn på lokket ; T. Refsh . . . et eller annet !

Bare skrik ut, om noen savner denne !

Boksen er såpass tung at den vil bli dyr å sende med posten, så det kan være en ide å hente den selv  ;D

 

 

 

post-448-1394985225003_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D

 

Det lukter Terje Refsh av det skrinet der gitt. Bare mangler noen juletreet nymfer, eller skal vi si en klekker i juletree format. Passer bra i disse "julenissse" tider ;)

 

Tipper dette flotte skrinet er høyt prioritert på ønske lista til TØRRFLUEPURISTEN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Å hærre gud.....har du bynt å brodere nå'a......åsså et bilde av meg (eller er det Halford), au au, detta var ikke bra! :o:D

 

Sorry Terje, det er du som er på jordet (Herford-jordet sikkert)!

Et klekkende innsekt er å regne som nymfe/puppe-klekker helt fra det øyeblikket den forlater bunnen og går opp for å klekke, og ivertfall til det trekker sitt første åndedrag med lungene, og med hodet over vann, fra da av kan du gjærne betrakte det som bare en klekker, på nymfer vel å merke, og om gjellene fortsatt virker litt eller mye ivertfall på svømmepuppene...?...si det.....vi kan vi godt diskutere de forskjellige vårfluepuppenes klekningsmønster!

Ja for det er kansje litt kinkig det der med svømmepupper, hva puster døm egentlig med, puster døm med lungene som et menneske som svømmer kravl, eller går det fortsatt på gjeller OG MED puppekropp  helt inn til land....?.....nå, uansett kan ikke ei svømmepuppe akkurat kalles tørr, like lite tørr som hva som helst som svømmer.....det er ivertfall sikkert, og bare der ryker jo "tørrfluefisket" hvis det skal taas så bokstavelig som dere gjør! :D

(Før en gang her har jeg allerede tatt knekken på maur, mygg, stankelbein, biller......ja alt som ikke har "flue" i navnet eller virkelig tilhører samme familie som husfluer osv.......er ikke detta flott! ;D)

En klekker er altså ei nymfe/puppe litt lenger en enkelte purister vil ha det til.........at det er en behagelighets-bedømning som dere føler dere avhengig av der dere står innerst i en krok med seig maling som aldri tørker og som dere sjøl har smurt utover med brei kost på alle kanter skjønner jeg godt, men hjørnet er kansje plutselig for lite...? :rolleyes::D;D

 

Å nå ser jeg at du har finni fram julekorta alt også........ja ja, alt for et billig påeng, og etter en så dårlig tolkning av mitt forige innlegg er det vel ikke så rart! :)

Får ta et jeg også da.......her er en av Halfords alver.......og det er slike nissen din fisker med! :D

37782_s.jpg

Foto; Staffan Lindstrøm.

 

For vår del kan døm gjerne puste med fiseringen ;D  ;D

Spiller ingen rolle så lenge vi kan se ørreten bryte vannflata å ta.

Ei svømmepuppe kan selvfølgelig kalles tørr så lenge den freser oppå vannflata og ikke bedriver fridykking, og er usynlig til glede for Slettengen og andre som finner fiske på dødt vann interessant :D :D Likedan hvis den henger i vannfilmen med er synlig for oss slik at vi ser når ørreten tar, selv om dette er et stadie i innsektets liv vi bare sporadisk befatter oss med. :) Ser vi vaket, er det tørrfluefiske uansett om Slettengen prøver å skrive seg ut av fakta :)

Vi har alltid vårt på det tørre ;D ;D

 

Nei bare fortsett med Sildrepissapennen du Tore, mens du filosoferer over pusteegenskaper og puppestadiet. Ett fett for oss og det gjør omtrent like vondt

som ett myggstikk ved elvebredden ;D

 

Julekortene i år er forøvrig til inntekt for FFEO sitt julebord, hvor ryktene sier at gravlaks står på menyen så vi tenkte vi skulle hjelpe døm å holde liv

i klubben siden det virker som om døm har gått under vannet ;D ;D

Gjett hvem som skal være julenisse på FFEO sitt julebord ???;D

Helt riktig T. Slettengen: ;D ;D

37776_s.jpg

 

Terje!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Flueboks funnet i eh . . . glomma  :o

Skulle gjerne beholdt denne selv, men mye tyder på at eieren har lagt sjela si og vel så det i innholdet, så det har jeg  ikke hjerte til !

Den har nok ligget i vann en stund, men det er mulig å tyde deler av et navn på lokket ; T. Refsh . . . et eller annet !

Bare skrik ut, om noen savner denne !

Boksen er såpass tung at den vil bli dyr å sende med posten, så det kan være en ide å hente den selv  ;D

 

 

 

 

 

Synd på stakkaren som mista den, mye forurensing i den boksen. ;D...kan være straffbart ;D ;D

T. Refsh......ett eller annet..... :rolleyes: var jo ganske nære navnet mitt da, men er redd du har dratt litt for raske konklusjoner Godsmack,

da etternavnet mitt skrives Refsahl...og denne boksen tydelig kunne leses T. Refsh...altså feil bokstavkombinasjon...sorry mac du får lete andre steder ;D ;D ;D

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår del kan døm gjerne puste med fiseringen 

Spiller ingen rolle så lenge vi kan se ørreten bryte vannflata å ta.

Ei svømmepuppe kan selvfølgelig kalles tørr så lenge den freser oppå vannflata og ikke bedriver fridykking, og er usynlig til glede for Slettengen og andre som finner fiske på dødt vann interessant  Likedan hvis den henger i vannfilmen med er synlig for oss slik at vi ser når ørreten tar, selv om dette er et stadie i innsektets liv vi bare sporadisk befatter oss med.  Ser vi vaket, er det tørrfluefiske uansett om Slettengen prøver å skrive seg ut av fakta

Vi har alltid vårt på det tørre

 

Ja her har tørrflue-puretismen altså kokt helt ned til at det ikke spiller noen rolle hva slags flue man egentlig fisker med, og hvilket stadie den skal forestille.......det holder altså at FISKEN (som foresten er søkka bløt) bryter overflata på et vis og tar et insekt som i og for seg kan være like søkkbløt som fisken......skuffende! :-\

Alt detta TØRR-fluestyret hvor ordet "tørt" gjentas med maskingeværfart i lange byger høres altså teoretisk slik ut; Tørt-tørt-tørt-tørt-tørt-tørt-tørt-tørt-tørt-tørt-tørt.......mens det i praksis altså høres mere slik ut; Tørt-tørt-vått-tørt-vått-vått-tørt-rått-tørt-tørt-vått-vått-våttørt! :rolleyes::D

Tittelen "tørrfluepurist" blir vel da egentlig ganske diffus...?

Spørsmålet om svømmepupper, og hvordan disse tar seg til land, synes også besvart med oppsiktsvekkende sikkerhet, i det svømmende vårfluepupper altså; "...freser OPPÅ vannflata..."! :o

Mot slik saklig, konsekvent, klok og korrekt argumentasjon som Halfords høyre hånd her (og der) framfører, har jo ikke vi normalt dødelige med sans for ivertfall en liten andel logikk en sjangs med noen form for vettug, vitenskapelig og littegrann gjennomtenkt argumentasjon...........det blir ofte slik med kometsøkende minoritetsrelegioner!

Et annet og mye viktigere og overskyggende tema som omhandler gjenbruk og kildesortering av smultringhull har tatt over engasjemanget sånn reint viktighet og underholdningsmessig, og jeg nok en gang i løpet av ei drøy uke endt opp med konklusjonen at det ikke er noe annet reelt håp for puristiske ideologier på vidvanke og logikk som noe blandbart........punktum! :D;D     

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Tore Slettengen skrev:

Mot slik saklig, konsekvent, klok og korrekt argumentasjon som Halfords høyre hånd her (og der) framfører, har jo ikke vi normalt dødelige med sans for ivertfall en liten andel logikk en sjangs med noen form for vettug, vitenskapelig og littegrann gjennomtenkt argumentasjon...

 

.....og den logikken, vettugheten, vitenskapeligheten og den littegrann gjennomtenkte argumentasjonen er hva da ??? ??? ;D ;D.....alt vi hører er jo laaaange

utredninger som man må være språkforsker for å skjønne bæra av :D :D ;D som for eksempel denne:

Sitat Tore Slettengen:

Et annet og mye viktigere og overskyggende tema som omhandler gjenbruk og kildesortering av smultringhull har tatt over engasjemanget sånn reint viktighet og underholdningsmessig, og jeg nok en gang i løpet av ei drøy uke endt opp med konklusjonen at det ikke er noe annet reelt håp for puristiske ideologier på vidvanke og logikk som noe blandbart........punktum!

Hæææææ ??? ??? er det svensk ???, er det dansk ???, er det finsk ???, russisk ???.......hva står det her a ??? ???.....å nå vet jeg det, GRESK ;D ;D....høres omtrent sånn ut:$###%%%$##$%%bla bla bla%%$$##$%%&&%%$#$##$%%%%purist%&&$$#$#"tema&&%&$$%%###smultring&%%%$$%##$$

??? ??? ??? ??? ???;D ;D

 

Terje!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

HOHO ler godt av tidenes debatt:o :o, virker som det er flere enn meg som trenger en ny ørretfilm i dvd-spilleren snart... ;D ;D

hehe....ja så lenge det fiskes tørrt i den, så går det nok bra :D :;D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen om knusktørt, semitørt eller drittbløtt, er egentlig litt merkelig! Hvis jeg legger ut en flue som flyter, er jeg pr. definisjon tørrfluefisker. Om flua flyter høyt på vannet, eller ligger på /i vannfilmen spiller mindre rolle.Poenget  er at jeg imiterer et stadie av insektet der det er i ferd med å bryte gjennom vannfilmen, har kommet gjennom vannfilmen eller har kommet tilbake til vannfilmet. Hvis du derimot IKKE fisker tørt,bryter flua gjennom vannfilmen og SYNKER! ;D ;D DET er den store forskjellen. Enkelt og grett!! ;D Om jeg kaller det puppe,klekker eller flymfe eller......... ;D ;D :rolleyes: ::)

er meg "klekkende"  ;D likegyldig!

At det utstyret vi bruker for å fange fisk med fluer som flyter, har en forstavelse som "tørr" er da vel helt grett!? Det har sin misjon det vett du!!?

Tenk deg at du kommer inn på "sporten" og sier: Jeg skal ha ei flue. "jaha" ...sier ekspeditøren. "Hva slags flue da,a" ? "Tørrflue, eller våtflue eller nymfe med eller uten bly eller streamer eller lakseflue eller enkeltkrok eller dobbeltkrok eller treblekrok eller.........."

"Jeg skal se på noen tørrfluer"  "Ja, de har vi her".... ;D ;D ;D ;D ;D  (satt bitte litte grann på spissen ;D;) ;) ;) )

Våtfluer,våtfluefiske,våtflueboks, våtdrakt,våtservietter,våtrom,vått i vått, våtter...............vått ever! ;D Der ser du!!!

 

 

Lars G (Med høy og tørr humor) ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Der satte du i grunn fingeren rett på påenget mitt Terje.......takk! :D:)

 

Mulig det Tore, hadde jeg bare vært i nærheten av å skjønne poenget ditt ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake fra dagens jakttur, resultatet ble for mitt vedkommende ganske så bra.  :)  Hva har så dette med Halford's å gjøre?  Jo, dersom du stjeler litt av disse stakkars dyras emballasje og putter dette på flua.....ja da trenger du ikke lenger å lure på om flua flyter.  ;D

post-744-13949852282995_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det Tore, hadde jeg bare vært i nærheten av å skjønne poenget ditt

Det er ikke så farlig Terje.......det er sikkert fordi du er purist.......ja at du ikke forstår mener jeg! :D;D

 

Grattis Hoje, det var ingen dårlig fangst! :)

Takk for det Tore.  Var adskillig mer aktiv som jeger før, de siste åra har det dreid seg mer og mer om fiske.  Den ene sykdommen fortrenger den andre..for å si det sånn.  Men vi purister trenger jo stadig påfyll av flytestæsj og hva er bedre enn å hente det sjøl.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Så var det dagen derpå etter premieren på Tørrfluelandet 3.

Etter å ha sett filmen skjønner jeg bare enda mindre at noen i det hele tatt gidder å stå med fluestanga i hånda og kaste ut masse "stæsj" som synker

tvert. ;D ;D

Når man ser vannflata brytes av en enorm ryggfinne og hale, så er det flere kroppsdeler som reiser seg å skriker ut "å fytte helv.......". ;D ;D

Hvis ikke dette er hva fluefiske handler om så skjønner jeg ingenting. ;D

Dette er hele essensen i hvorfor vi i det hele tatt driver med fluefiske, alt annet er kun venting på det ultimate fluefiske ;D ;D Det er jo den vakende ørreten som stiger opp mot døgnflua/vårflua som er fluefiske, de som mener noe annet juger så det renner av døm :) :)

 

Tenk deg å se disse filmene uten ett eneste vak, mens en eller annen fyr foran kamera pælmer en gullhode ny...ny....n...n...n. nym....nym...gullhode greie eller en sånn stor fiskeimitasjon (husker ikke helt hva det kalles ;D ;D ) ut i elva. Du verden så spennende det hadde blitt å se på ;D ;D

"vi ser fluesnøre flyte nedover elva, mens fiskeren "hand twister" inn fluesnøre. Plutselig løfter han stanga og roper YESS. Hææ tenker jeg, fikk han fisk ???  jeg så da ingenting. Å ja vel ja, nå skjønner jeg, skikkelig facinerende, vissuelt som pokker :rolleyes: ::);D. Sånn blir det jaggu god film av gitt :o :o :D" Underholdning på sitt aller beste ;D ;D My god......... :o :o ;D ;D........kan ikke betale 250 kroner for en dvd hvor man stirrer på blankt vann i en og en halv time, kan man vel ;D ;D

 

Jeg gleder meg allerede til Tørrfluelandet 4, ja for det er nødt til å bli en Tørrfluelandet 4. Det er det nødt til, er det ikke det a :)

Fanken, det er jo disse filmene som hjelper meg gjennom vinteren. Det er jo disse filmene som bekrefter at Tørrfluepuristen er på rett spor og at timesvis med "kamp" mot nym..nym...nym.....undervannshelvete er liv laga ;D ;D

 

Lars Nilsen, Andreas Fismen og Lars Lenth. Hvis dere leser dette så vær så snill å lag flere TFL filmer. Dette er næring for sjela for en tørrfluepurist.

Takk for nok en perle av en fluefiskefilm :) :) Ingen over - ingen ved siden ;D

 

Terje!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suveren film, men en to timers nymfefilm med ulike handtwistteknikker hadde ikke vært å forakte det heller. ;D Dessuten går det an å filme under vann og da ser man fint hvordan fisken tar nymfene som kommer stripefritt drivende. Dette i kombinasjon med overflatefilming som viser hvordan den rosa indikatoren blir dratt under er jo visuelt nydelig det også!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Suveren film, men en to timers nymfefilm med ulike handtwistteknikker hadde ikke vært å forakte det heller. ;D Dessuten går det an å filme under vann og da ser man fint hvordan fisken tar nymfene som kommer stripefritt drivende. Dette i kombinasjon med overflatefilming som viser hvordan den rosa indikatoren blir dratt under er jo visuelt nydelig det også!  :D

 

To timer`s ny....ny....nym..ny..nnnnn....blyloddfilm med ulike handtwistteknikker ??? ??? ??? høres ut som tidenes grøsser film fra fluefiskemiljø ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake fra dagens jakttur, resultatet ble for mitt vedkommende ganske så bra.  :)  Hva har så dette med Halford's å gjøre?  Jo, dersom du stjeler litt av disse stakkars dyras emballasje og putter dette på flua.....ja da trenger du ikke lenger å lure på om flua flyter.  ;D

 

Hva!!?? Slapp du dem ikke tilbake i skogen igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake fra dagens jakttur, resultatet ble for mitt vedkommende ganske så bra.  :)  Hva har så dette med Halford's å gjøre?  Jo, dersom du stjeler litt av disse stakkars dyras emballasje og putter dette på flua.....ja da trenger du ikke lenger å lure på om flua flyter.  ;D

 

Hva!!?? Slapp du dem ikke tilbake i skogen igjen?

 

Nei, slipper de kun løs dersom de er uskadd.  Mener å ha sett litt blod her, så da er det vel ingen vits.  ;D

 

Lagt til:  Gjenopplivning ble selvsagt forsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det dagen derpå etter premieren på Tørrfluelandet 3.

Etter å ha sett filmen skjønner jeg bare enda mindre at noen i det hele tatt gidder å stå med fluestanga i hånda og kaste ut masse "stæsj" som synker

tvert. ;D ;D

Men kjære demses da, Terje  ;D . . . Nå er det vel slik (innbiller jeg meg) at når det vaker så fisker 99,9% av alle fluefiskere i norge utelukkende med tørt  8)

Det er når det ikke skjer noe som helst på overflata noen av oss kaster alle hemninger, og knyter på ei nymfe  :o

Sjelden jeg gjør det i elv, jeg velger i slike tilfeller heller å trene på div vannkast  :D

Men er jeg ved et vann, og ikke ser tegn til aktivitet i overflata, da er ikke turen ned i nymfeboksen lang  ;)

Ikke for det, det hender jeg bare slenger utpå ei tørrflue og setter meg ned og tar en røyk og en kaffe også !

Moderne meiting, i mine øyne  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...