Gå til innhold

Klimakrise og miljøvern


.JB

Anbefalte innlegg

Ja, ja gutter (og noen jenter) nå smelter isen på polene enda raskere enn hva man tidligere har trodd. Har vi tenkt å gjøre noe eller driter vi i det, så lenge vi kan få fisket med flue? Og er vi mer opptatt av den teknologiske utviklingen på coating og Simms G4 enn hva vi kan gjøre for å bidra til klimagassutslipp og nær overvåkning og forvaltning av våre vann og elver? Og er sportfisketurisme egentlig en sunn utvikling, der vi flyr verden rundt på jakt etter rekordfisker og forurenser både globalt gjennom utslipp og lokalt gjennom fiskepress?

 

Ikke vet jeg nok, og mange med meg føler seg med rette temmelig maktesløse. Men at vi må gjøre noe for å unngå at alt går rett til hælvete er jeg overbevist om.  :(

 

 

Jørn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest staffan@epost.no

Det er klart vi kan gjøre noe hver især. Vi kan f.eks. slutte å bruke bilen når vi skal på fisketur, vi kan ta toget til rena, med på toget har du sykkelen, med den sykkler du dit du vil. Vi kan også montere inn varmevekslere, vi kan fortsatt bruke den gamle bilen isteden for å kjøpe ny, det forurenser mer å produsere og kondemnere en bil enn det den forurenser i bruk over mange år. Vi kan slutte å handle varer med lang transportvei, som datamaskin,viner på flaske osv osv. Det er jo faktisk at dersom vi skal få båten til å flyte riktig vei så må vi sette oss tilbake veldig lang tid, dessuten er vi for mange her i verden, men det er vel litt vanskelig å avgjøre hvem som burde miste hodet!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det er klart vi kan gjøre noe hver især. Vi kan f.eks. slutte å bruke bilen når vi skal på fisketur, vi kan ta toget til rena, med på toget har du sykkelen, med den sykkler du dit du vil. Vi kan også montere inn varmevekslere, vi kan fortsatt bruke den gamle bilen isteden for å kjøpe ny, det forurenser mer å produsere og kondemnere en bil enn det den forurenser i bruk over mange år. Vi kan slutte å handle varer med lang transportvei, som datamaskin,viner på flaske osv osv. Det er jo faktisk at dersom vi skal få båten til å flyte riktig vei så må vi sette oss tilbake veldig lang tid, dessuten er vi for mange her i verden, men det er vel litt vanskelig å avgjøre hvem som burde miste hodet!?

 

Vi kan gjøre veldig mye, helt klart.

Ta toget til Rena, sykle opp til Persvika og sykle hjem til Hamar da eller...........ærlig talt Staffan den var drøy. Hvor mange tog tror du går til Rena i døgnet a ;D

Farvel til kveldsturer til Rena. ;D Skal vi bare få fiska i helga og til fastsatte tider ??? Nei, det funker ikke sånn. Iallefall ikke i dag. Da må vi sørge for at det går tog hver time hele døgnet også i distriktsnorge. Kanskje det da hadde vært mulig?

Forøvrig takker jeg meg til nye biler med lavt utslipp kontra gamle med høyt utslipp og store kostnader :) :)

I de neste åra vil det komme flere og flere biler med hybrid motor. Det er bra og helt klart på tide.

 

Men vi kan kjøre mye mindre bil enn vi gjør, det er helt klart. Tenk hvor mange som kjører til butikken som ligger 3 minutter unna, bare for 2 liter melk.

Tar toget til Oslo 4 ganger i uka, veldig behagelig og miljøvennlig.

Vi kan varme opp husene våre langt mer miljøvennlig enn i dag.

Vi kan redusere vårt private forbruk på mange områder, her tror jeg vi har veldig mye å hente. Vi blir jo bare mer og mer materalistiske for ikke å si grådige.

Vi kan kanskje begynne å tenke på at det kommer noen etter oss på denna planeten.

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store klimabløffen :o :o :o

 

I følge en del forskere klarer vi ikke å påvirke atmosfæren med våre utslipp.

 

Kloden har tidligere hatt varmere perioder, det dukker opp rester av dette under pol-isen.

 

Tider vil komme, tider vil henrulle, men det vil alltid være noen som skal tjene penger på ett eller annet  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store klimabløffen :o :o :o

 

I følge en del forskere klarer vi ikke å påvirke atmosfæren med våre utslipp.

 

Kloden har tidligere hatt varmere perioder, det dukker opp rester av dette under pol-isen.

 

Tider vil komme, tider vil henrulle, men det vil alltid være noen som skal tjene penger på ett eller annet  ;D ;D ;D

 

Dette bunner nok ut i total uvitenhet. Det som ofte kjennetegner folk som hevder det hele er en bløff har som regel ikke satt seg inn i situasjonen og sakens fakta.

 

Ja, vi har hatt både varme og kalde perioder før, men dette er noe helt annet. De 5 varmeste årene som er registrert de siste 150 000 år var 2001, 2002, 2003, 2004 og 2005. Og hvor stakk isbjørnen sist det var "varmeperiode" og pol-isen stakk til havs?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har hatt både varme og kalde perioder før, men dette er noe helt annet. De 5 varmeste årene som er registrert de siste 150 000 år var 2001, 2002, 2003, 2004 og 2005. Og hvor stakk isbjørnen sist det var "varmeperiode" og pol-isen stakk til havs.

 

Jepp, og i tillegg har aldri temperaturen steget noe i nærheten av så fort som nå, ved de andre varmeperiodene.

 

Jeg blir deppa av detta her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne forbindelsen er det noe jeg gjerne vil ha svar på. Det påståes at havnivået vil stige når isen smelter. Ja, det vil nok skje, men Mjøsa`s overflate har vært under havoverflaten en gang. Og jeg kan opplyse at da min far bygde mitt barndomshjem i 1938, ble det funnet østersskall på den eiendommen han kjøpte. Og den ligger i Vallset, mange meter over Mjøsa. Dette tyder på at det har vært ganske store forskjeller i temperaturen tidligere også.

 

Jeg vil også nevne de boplassene som er funnet under hellere på sørvestlandet. Disse ligger langt fra strandkanten, og det er funnet rester etter forholdsmessig mye fisk. Dette tyder også på at det har vært et adskillig mildere klima på den tid. Dessuten, etter hva jeg har forstått brukte vikingene kjortler og sko av dyreskinn. Også en grunn til å anta at temperaturen har vært ganske høy i tidligere tider.

 

Jeg er ikke bombastisk, men det må være mulig å kunne diskutere uten å påstå at den ene har mer rett i sine antagelser enn de som har andre synspunkter. Og jeg kan være med på at naturens klokke kanskje går noe raskere i dag enn den gjorde for en del tusen år siden. Men jeg er ganske sikker på at når naturens klokke passerer tolv, så vil klimaet gå mot kaldere tider igjen.

 

Helt til slutt: Det er ikke mange dagene siden jeg leste i avisene at det også på 14, 15 og 16-hundretallet også hadde en varmebølge. Og siden det blir spurt om hvor isbjørnen gjorde av seg tidligere har jeg en teori. Naturen er i stadig endring, og derfor er det vel ingen umulighet for annet enn at det har vært en mutasjon innen bjørnefamiliene som har fremskapt både svart, brun og isbjørn. Jeg vet ikke, men det er det vel ikke så mange andre som gjør heller. Skal man få vite noe om det må man finne ut av arveanleggene til de forskjellige arter. Og hvor kom isbjørnen fra?

 

Her har jeg nok stilt meg lagelig til hogg, men BLIND HØNE FINNER OGSÅ ET KORN.

Ha en god og fredelig natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

i innlegg en så belyste jeg dette med bilbruk på en ironisk måte. det er helt klart at man ikke vil gi slipp på det man har, de rutinene og godene man har med dette behagelige livet vi har. for 100 år siden var det 1,7 millioner her på jorda, nå er det 6,1 millioner, hvert 10.sekund øker vi med nesten 30 nye forurensere. det er klart et disse må ha tilgang på mat og tjenester de og. nei og atter nei, jeg er glad for at jeg ikke er 10 år. hvordan skal vi til slutt skaffe mat!?den 3.verdenskrigen  vil stå om maten vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne: Slik henger det sammen:

 

At det er funnet spor etter hav høyere opp en Mjøsa osv. har ikke med at havet var høyt, men at landjorda lå lavt. For 10 000 år siden lå isen kilometertykk over hele Skandinavia og Nord-Europa. Dette medførte at landjorda ble presset ned. På slutten av forige istid, når isen begynte å trekke seg tilbake og de første bosettingen kom var fortsatt havnivået høyere/landjorda lavere. Landheving skjer ikke over natta, men over lang tid.

 

Ja, det var varmere klima for 6-4000 år siden når de første bosettingen kom til i Norge, faktisk samme klima som Sør-England. Dette vet vi jo som tidligere nevnt. Det har vært varmeperioder før, men ikke av en slik art vi opplever i dag.

 

Når det gjelder vikingen så gikk nok ikke de i kotbukse året rundt. Mulig det nok var høyere middeltemp. på sommeren, men så vidt jeg husker var det et par birkebeinere som gikk på ski... uten kortbukse.

 

 

Godt poeng med isbjørnen Magne. Alle dyr har evnen til å tilpasse seg, men ikke når endringene skjer i en slik hastighet som nå. De aller fleste fagfolk er enige om at f.eks 100år på langt nær er nok for isbjørnen til å gjennomgå tilstrekkelige tilpasninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havet har vært høyere enn nå, men landet har også vært lavere! Under istiden ble landmassene presset ned pga trykket. Det jo også sånn at jorda beveger på seg. Svalbard har ligget nær ekvator for x antall millioner år siden.

 

Apropos isbjørn, så er den nært beslektet med vår brunbjørn eller grizly (husker ikke hvilken eller om det er begge). Den kan faktisk danne hybrider med en eller begge disse.

 

Men at vi i det hele tatt kan ta sjansen på at dette er naturlig, er over min fatteevne. Jeg er såpass pesimistisk mht til dette at jeg kun ser dramatiske utveier som pandemier eller enorme naturkatastrofer (ser noen ironien?) for å få jorda på rett kjøl. Ikke politisk korrekt, akkurat, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er jo for vårt eget beste at vi handler nå. Det er jo ikke p.g.a isbjørn at verdens stater begynner å reagere nå. Det er fordi det begynner å merkes på verdensøkonomien. Ingen som sier at man skal prøve å stoppe oppvarmingen, siden det sikkert også er en naturlig prosess. Men ved å forsinke prosessen får vi bedre tid til å forbrede oss på de formidable utfordringene som venter på oss i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen. Håper dere har hatt en god natts søvn og er klare for mere diskusjon.

 

For å begynne med det positive sett fra et miljøperspektiv. Den tid jeg var i arbeid (skiftarbeid med begynnelse morgen, middag og kveld, samme med avslutning) hadde jeg en årlig kjørelengde med bil på ca. 35000km. Som pensjonist er dette redusert til 9000 - 10000 km. Såpass synes jeg at jeg kan bruke bilen. Jeg kan jo ikke isolere meg helt heller. Og som det har vært nevnt tidligere i tråden; Det går ikke kollektive transportmidler til elva eller vannet jeg vil til for å kunne nyte naturens fred og ro.

 

Dessuten, det er jo i dag nesten umulig å få med seg en sykkel på tog eller buss. Og dersom en for eks. skal fiske oppe ved Rødsbakken eller hengebrua, hvor ofte går det buss til disse stedene. Før i tiden var det mulig å få sendt sykkelen som reisegods på tog, og bussene hadde stativ foran eller bak til å henge sykler på. Så slik sett var det lettere å bruke tog og buss før, selv om disse ikke gikk akkurat dit en skulle.

 

Og vi må også ta med at folk i dag er mye mer makelig anlagt enn de var før. Og jeg vil og ta med at fra min hjembygd, VALLSET, så var det bedre forbindelse til tog og Hamar med buss fram til 1960 enn det er i dag. Derfor er bilen blitt et nødvendig onde. Enda verre er det i de strøk i landet som er enda mer grisgrendte.

 

Herved tror jeg at denne diskusjonen er over for min del. Jeg har fortalt mitt synspunkt, det er mange som er enige med meg, men det er også mange som er uenige. Likevel synes jeg at vi må tolerere at det er delte meninger, likeså at baken er delt, eller at noen like mora og andre liker dattera.

 

Ha en fortsatt god dag, her er det nå lettskyet og 12,3 grader. For nå tar jeg min daglige trimtur på en times tid.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er det jeg ville povosere fram, vi vil alle være miljøvennlige, men vi vl selv ikke delta i "transportavsegsjølproblematikken"!

Vi må finne oss i at vi ikke bor i et godt fiskeområde, nøye oss med å være i nærområdet vi har rundt oss. Slutte å ta helikopter, fly, ja helst skulle vi nøye oss med apostlenes hester når vi skal forflytte oss, men vi bør helst ikke ha på oss fottøy eller sko fra kina. Vi bør dyrke vår egen mat på en flekk vi har ryddet i skogen. Nei selvsagt dette er for radikalt, dessuten tror jeg vi degenererte mennesker ikke ville klare å bli miljøvennlige vesen. For husk, i naturen er vi, vår ætt er de eneste som motarbeider vår egen eksistens.

 

staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg tror vi har tippa over punktet "no return"! Jeg vet at vi ikke klarer å omstille oss så raskt det trengs, det betyr ikke at vi skal gi helvete i adferd og forurende som før. Hele økobalansen er ute av balanse. Dette kommer til å få store utslag på det vi driver å syssle med. Mange steder ser vi hvordan alger på elvebunnen utvikler seg i større grad enn før. Det fommer av luftbåren nitrogen. Det sleipe miljøet på bunnen av elvene betyr at en rekke insektslarver, f.eks. steinfluer ikke vil kunne krabbe rundt på steinene uten fare for  at trekeene (gjellene) blir tettet. Arter dør ut, dt pga. vår dårskap og higen etter vekst. Jeg tror, nei jeg vet at det finnes ingen middelvei, vi vil ved å bevege oss på middelveien forurense likevell. Jeg vet veldig godt at jeg selv ikk kan leve etter å ikke forurense. Vi mennesker i er flinke til å innrette oss til det som er bedre, ikke det som er mere ubehagelig for oss. Dette er kanskje ekstreme uttalelser for mange, men er det ikke en hviss sannhet i det!

 

Staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Jørn jeg så også det programmet, men stiller meg også spørsmålet: Hvordan har disse kadaverne kommet ned i permafrosten. Det tyder på at det var meget varmere på den tiden. Så når det gjelder meneskestyrt klimaendringer tror jeg at dette er overdrevet. Men jeg har også såpass forståelse for problemet at jeg kan være enig i at vi mennesker har en god del av skylden.

 

Men jeg vil sammenligne syklusene i temperatursvingninger med en vanlig urskive. De varmetoppene som har vært gjennom tidene setter vi til kl. tolv. Istidenenes kulderekorder setter vi til kl. seks. Men hvor mange klokka er nå, ja det tør jeg ikke å spå. At den er mellom seks og tolv, det kan vi vel være enige om. Men om den er kvart på ni eller ti på tolv er det ingen levende vesen som kan fortelle.

 

Jeg kan også fortelle Staffan at skal jeg en tur til Lillestrøm, Oslo eller Hamar så tar jeg ikke bussen ned til Lillestrøm. De fire kilometrene ned dit tar jeg enten sykkelen, eller så bruker jeg apostlenes hester. Resten bruker jeg toget. Da er jeg fortsatt min egen herre og bestemmer tempoet sjøl. Bruker bare litt lenger tid.

 

Og når det gjelder økningen av CO2, så tror jeg at en god del av økningen av denne gassen skyldes de store flatehogstfeltene som skogbruket benyttet seg av fra femtitallet og senere. Det ble jo mye mindre skog til å ta opp denne gassen. Og når en ser all den regnskogen som er forsvunnet på de siste femti år, ja da er det grunn til å bli redd.

 

Så som dere som ikke er enig med meg, jeg er ingen fanatiker, prøver bare riste sagflisa på plass mellom kålblekkene.

 

Magne Fjellstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

191 land har bltt enige om å stoppe utslipp av gasser som ødelegger ozonlaget 10 år tidligere enn planlagt. I-land fra før 2020 og u-land før 2030. Hull i ozonlaget med påfølgende sterk UV-stråling er svært skadelig/drepende for mikroorganismer og leddet over i næringskjeden (innsekter!).  USA, Kina og India har forpliktet seg i avtalen. En gledelig nyhet i alt det triste. Skål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

×
×
  • Opprett ny...