Gå til innhold

Æljstanga !


Anbefalte innlegg

  Fikk ikke tak i never, men ælj fikk jeg  ;D Dette er mitt første forsøk som stangbygger ehhh montør:

 

handtakezg5.jpg

 

 

håndtaket ble fint, så da klemte jeg til med snellefeste inlegg også:

 

 

img0568ka0.jpg

 

 

Og etter litt surring og diverse søl ble den slik:

 

 

ferdigak5.jpg

 

 

Beklager litt dårlige bilder, er litt mørkt om dagen  :(

Er forresten en Slt 8`9 #3, gleder meg fælt til å prøve denne!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk bare på at æljgevir ikke er horn i ordets rette forstand og jeg tviler litt på holdbarheten.  De er vel ment til å forvitre i naturen, så jeg ville nok ha passa på å få med stanga tørr hjem etter hver tur...  ;D

 

Hmmm, det hadde jeg ikke tenkt på, vil det trekke til seg noe olje hvis det legges i bløt i det?

 

Sven Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett ikke umulig, men jeg vet ikke om jeg ville ha testa akkurat dette.  Gevir holder seg evig i tørr tilstand på veggen, men forvitrer raskt ute i naturen.  Så da er det vel bare å behandle stanga deretter.  Men jeg like prosjektet ditt, innmari stilig.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha! Du skremmer ikke meg Hoie  ;D  Er ikke mange av oss som har fluestengene så lange at håndtaka råtner opp!! Uansett, geviret er helt homogent, ikke porøst som jeg trodde! Ganske greit å bearbeide og kan poleres til høyglans!

Er bare misunnelig jeg vettu, her jeg sitter med korken min.  Er helt sikker på at håndtaket ditt vil råtne straks det ser tegn til rennende vann.  Jeg ville holdt stanga innendørs, hadde jeg vært deg.

 

Neida, flott stykke arbeide du har gjort der.  Er vel strengt tatt snellefestet og ikke håndtaket som er gjort av gevir da.

 

;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk bare på at æljgevir ikke er horn i ordets rette forstand og jeg tviler litt på holdbarheten.  De er vel ment til å forvitre i naturen, så jeg ville nok ha passa på å få med stanga tørr hjem etter hver tur...  ;D

 

Det er riktig, man skiller mellom horn og gevir. Oksen har horn, og de har omtrent samme sammensetning som neglene våre. Ælj, hjort, rådyr og rein har alle gevir. Horn vokser hele livet på dyret, mens gevir vokser ut og felles hvert år. Til det dere egentlig lurer på, holdbarheten til gevir - har jeg ikke noe lurt å melde!  ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir vel kanskje konklusjonen at dette går bra så lenge du passer på å holde stanga tørr...og langt unna mus.  Og da er vi vel kanskje over på diskusjonen rundt dette å dra med seg kvinnfolk på fisketur....

 

Nei nå tøyser jeg til tråden skikkelig her...... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på Hedmarken heter alt hønn hønn, og det er ikke rart musa er gla i hønn heller, for i Japan har de det vist på maten for å få mer fres i ståfresen så........tja, musa blir gla...? :P

Biler har foresten også hønn, men de hønna skremmer for det meste mus.....ivertfall hvis det er et gammalt bølkete rusthønn! :-\

Å påstå at ælj har gevær og ikke hønn tyder på at du ikke har mye greie på botanikk mr Larsen! :D

Her er det nok mange som bør ta om igjen geografien ja! :)

 

Her vart det også vist mye tull, og det jeg egentlig ville si var at Hoje og andre som har hønn....øhøø, jeg mener gevir kan teste ut ved å legga ut/henge opp hønn.....øh, jeg mener gevær på forskjellige plasser.........vakke det en hønngod ide? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg har sådd tvil om ditt flotte snellefeste's holdbarhet Grådal.  Det minste jeg kunne gjøre nå, var jo å teste dette slik at du slipper å ligge våken om nettene på grunn av dette.  Forslaget ditt er veldig bra Tore, det er jo snart helga og da passer det jo å gjøre et lite eksperiment.  Jeg har en del skrapgehør...gevir liggende som jeg kunne teste med.  Har nå lagt et stk gebyr under dyna og et stk i barskapet.  Lover å gi tilbakemelding over helga på hvilke av helgeaktivitetene som har gått hardest utover hønna...mus eller fukt....

 

;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bakslengen

Beklager at jeg har sådd tvil om ditt flotte snellefeste's holdbarhet Grådal.  Det minste jeg kunne gjøre nå, var jo å teste dette slik at du slipper å ligge våken om nettene på grunn av dette.  Forslaget ditt er veldig bra Tore, det er jo snart helga og da passer det jo å gjøre et lite eksperiment.  Jeg har en del skrapgehør...gevir liggende som jeg kunne teste med.  Har nå lagt et stk gebyr under dyna og et stk i barskapet.  Lover å gi tilbakemelding over helga på hvilke av helgeaktivitetene som har gått hardest utover hønna...mus eller fukt....

 

;D ;D

 

Tviler litt på at du har prata med kjærringa om detta ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg har sådd tvil om ditt flotte snellefeste's holdbarhet Grådal.  Det minste jeg kunne gjøre nå, var jo å teste dette slik at du slipper å ligge våken om nettene på grunn av dette.  Forslaget ditt er veldig bra Tore, det er jo snart helga og da passer det jo å gjøre et lite eksperiment.  Jeg har en del skrapgehør...gevir liggende som jeg kunne teste med.  Har nå lagt et stk gebyr under dyna og et stk i barskapet.  Lover å gi tilbakemelding over helga på hvilke av helgeaktivitetene som har gått hardest utover hønna...mus eller fukt....

;D ;D

 

Fuktig mus må vel da være det aller verste?  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg har sådd tvil om ditt flotte snellefeste's holdbarhet Grådal.  Det minste jeg kunne gjøre nå, var jo å teste dette slik at du slipper å ligge våken om nettene på grunn av dette.  Forslaget ditt er veldig bra Tore, det er jo snart helga og da passer det jo å gjøre et lite eksperiment.  Jeg har en del skrapgehør...gevir liggende som jeg kunne teste med.  Har nå lagt et stk gebyr under dyna og et stk i barskapet.  Lover å gi tilbakemelding over helga på hvilke av helgeaktivitetene som har gått hardest utover hønna...mus eller fukt....

 

;D ;D

 

Tviler litt på at du har prata med kjærringa om detta ;D

 

Øøhh...her har jeg nok tatt meg vann over hodet, jeg bor nemlig alene..... ???

MEN....et slikt viktig vitenskaplig prosjekt kan jo ikke stanses av slike detaljer.  Er jo fredda idag og da kan jeg jo alltids ta meg en tur på "knokkel-loftet"....her finnes det sikkert villige kandidater til helgens testing, unge, fyrrige og spenstige. Forsøker i første omgang å lure en av de som fremdeles har egne tenner.  Er bare litt usikker på hvordan jeg skal legge frem saken....  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...