Gå til innhold

Orvis-bøtta


Anbefalte innlegg

Har brukt den danske linekurven en stund nå og er veldig fornøyd :D (Flexistripper) Helt fantastisk så lenge man ikke legger alt snøret oppå kurven som en ball, men heller lar det henge i løkker ned fra den. Eneste minuset med den er vel at når det er vind så blir det svært lett flokete i løkkene og på pontongbåt er man vel så og si nøtt til å ha en "bøtte" å legge lina oppi. Men på den annen side så skal visst ikke Orvis-bøtta være spesielt glad i tynn skyteline til skyteklump-oppsett, mens dette takler flexi`n supert :D

 

Veldig glad i kurven min, og den blir nok også med på neste ferskvannstur også :) Men har jo pontongbåt, så siden jeg ikke har råd til å kjøpe en kurv til 650,- bare til pontongbåten så får jeg nok ordna noe i finèr ;)

Tullprat, orvisbøtta takler tynne skyteliner som bare det, jeg bruker bare det og sliter ikke akkurat med det, Basta!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Har brukt den danske linekurven en stund nå og er veldig fornøyd :D (Flexistripper) Helt fantastisk så lenge man ikke legger alt snøret oppå kurven som en ball, men heller lar det henge i løkker ned fra den. Eneste minuset med den er vel at når det er vind så blir det svært lett flokete i løkkene og på pontongbåt er man vel så og si nøtt til å ha en "bøtte" å legge lina oppi. Men på den annen side så skal visst ikke Orvis-bøtta være spesielt glad i tynn skyteline til skyteklump-oppsett, mens dette takler flexi`n supert :D

 

Veldig glad i kurven min, og den blir nok også med på neste ferskvannstur også :) Men har jo pontongbåt, så siden jeg ikke har råd til å kjøpe en kurv til 650,- bare til pontongbåten så får jeg nok ordna noe i finèr ;)

Tullprat, orvisbøtta takler tynne skyteliner som bare det, jeg bruker bare det og sliter ikke akkurat med det, Basta!!!

 

Kom på en ting til for å trashe Orvis-bøtta litt ;D Litt kjipt om den plutselig fyller seg med vann mens snøret ligger oppi ;) da MÅ det jo bli ball ;D BASTA!!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er kanskje tøffere, men her har jeg hørt at man virkelig kan få snørebacklæsj. Jeg er ny i bøttefaget, men jeg kan forestille meg at dette omtrent blir som å legge snøret opp i en pose  :rolleyes:??? Du får sende rapport etter noen fisketurer. Artig at bøtteinteressen er på topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg ser for meg flexi stripperen som den beste til tynn mono skyteline.

 

www.flexi-stripper.com

 

Og www.linekurv.dk som et meget bra alternativ til Orvis bøtta.

 

Denne er bedre enn flexien når man flytter på seg med snøret ute, tror jeg "ryker" på en slik bøtte til halve prisen av Orvisen. Jeg er enig med hmmm her ja. ;) Over priset.

 

Er temmelig sikker på at Orvis bøtta er en bøtte man kan bli glad i, men etter å ha lest omtaler om den nye bøtta så tar jeg heller to av dem ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en slik på gero, men har ikke blitt noen fisketur på meg ennå WJ89RSB.jpg Blir den litt liten kanskje? Syns den er litt tøffere enn baljen uansett  8);D

 

Jeg har denne, og har brukt den både til SØ og til "brunt".. dersom man drar den litt ned på låret er den forsåvidt OK, men jeg fant den litt liten til SØ-fisket med hurtige inntrekk. 

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en slik på gero, men har ikke blitt noen fisketur på meg ennå WJ89RSB.jpg Blir den litt liten kanskje? Syns den er litt tøffere enn baljen uansett  8);D

 

denne er fin å se på, praktisk å gå rundt med da den kan rulles opp, men vanskelig til bruk om en ikke står på svaberget/asfalt/strand å fisker..

 

når bølgene klasker deg til langt opp på pungen og dette "nettet" ligger som ett laken undt låret da blir det vrient, men jo fin å se på ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt den danske velformede "bøtta" ;D

Kjenner flere som har den firkanta KASSA til Orvis, men jeg bare sier....det er INGEN TING som er bedre med den enn den

fine og avrundede :D

 

Prisen er nesten latterlig.

NOK Kr.322,54 for å være eksakt....inkl. frakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne er fin å se på, praktisk å gå rundt med da den kan rulles opp, men vanskelig til bruk om en ikke står på svaberget/asfalt/strand å fisker..

 

når bølgene klasker deg til langt opp på pungen og dette "nettet" ligger som ett laken undt låret da blir det vrient, men jo fin å se på

 

Mitt fiske består i hovedsak av lite vading og korte kast. Vind og bølger holder jeg meg unna. Jeg drar ikke inn flua så fort heller og får under gjennomsnittet med fisk :) Så jeg tror den blir fin til mitt formål - å hindre at snøret setter seg fast i stein og kvist på land. Men er du en skikkelig racer, ser jeg helt klart fordelen med balje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne er fin å se på, praktisk å gå rundt med da den kan rulles opp, men vanskelig til bruk om en ikke står på svaberget/asfalt/strand å fisker..

 

når bølgene klasker deg til langt opp på pungen og dette "nettet" ligger som ett laken undt låret da blir det vrient, men jo fin å se på

 

Mitt fiske består i hovedsak av lite vading og korte kast. Vind og bølger holder jeg meg unna. Jeg drar ikke inn flua så fort heller og får under gjennomsnittet med fisk :) Så jeg tror den blir fin til mitt formål - å hindre at snøret setter seg fast i stein og kvist på land. Men er du en skikkelig racer, ser jeg helt klart fordelen med balje :)

 

Hvor er du fisker da ???

I en sølepytt omringet av trær? ;D ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en slik på gero, men har ikke blitt noen fisketur på meg ennå WJ89RSB.jpg Blir den litt liten kanskje? Syns den er litt tøffere enn baljen uansett  8);D

 

Alt til sin tid. WJ-beltet har en ganske ubetydelig "drassfaktor" sammenlignet med orvis kørja og er mer enn god nok til å holde løsnøret unna røsslyng, greiner, grass og annet rusk når man feks fisker etter ørret i skogsvann. Til reint kystfiske derimot har orviskørja klare fordeler. Det skisserte problemet med at den kan fylle seg med vann løses enkelt gjennom å lage et par hjørnehull. Det er heller ikke noe problem å tømme vannet ut mens snøret ligger oppi.

 

Mvh

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tre timer sammenhengende kasting med "bøtta" er jeg overbevist! Dette er "good shit"! Dette er greia! Dette er det som gjelder!

 

Selv mitt utrolig flokete, gamle Airflo Intermediate-snøre oppførte seg som en drøm. Jeg vet ikke om jeg kaster lengre med bøtta, men det blir MYE mindre pes og irritasjon!

Fytte grisen, dette funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et pent brukt William Joseph-belte som avbildet legre oppe i tråden her....

Det er fint i elv og ved vann, men med en gang man snakker sjø, bølger, vind og 20 meter line i kurven der, så går det til helskote.

 

Hvis noen vurderer å kjøpe denne i butikk eller andre steder, vil jeg faktisk fraråde det spesiellt hvis formålet er å bruke den i sjøen. Den er derimot fin å ta med seg på fjellet eller i skogen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et pent brukt William Joseph-belte som avbildet legre oppe i tråden her....

Det er fint i elv og ved vann, men med en gang man snakker sjø, bølger, vind og 20 meter line i kurven der, så går det til helskote.

 

Hvis noen vurderer å kjøpe denne i butikk eller andre steder, vil jeg faktisk fraråde det spesiellt hvis formålet er å bruke den i sjøen. Den er derimot fin å ta med seg på fjellet eller i skogen!

 

Enig.... "Beltet" er praktiskt når man må stå i kratt og lyng, og er lett å folde ut.  For å gjøre det enda mer praktisk kan man legge et rundt plastband eller en sirkelformet "ledning" i bunnen slik at lina får mer flate å ligge på.  Skal man bruke det i elv kan man henge et lodd på undersiden slik at kurven henger riktig.

 

Morten

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et pent brukt William Joseph-belte som avbildet legre oppe i tråden her....

Det er fint i elv og ved vann, men med en gang man snakker sjø, bølger, vind og 20 meter line i kurven der, så går det til helskote.

 

Hvis noen vurderer å kjøpe denne i butikk eller andre steder, vil jeg faktisk fraråde det spesiellt hvis formålet er å bruke den i sjøen. Den er derimot fin å ta med seg på fjellet eller i skogen!

 

Tror jeg var på nordisk når du kjøpte den bøtta. Meldte meg på den turen Runar snakket om... Var det deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fatter ikkje kva som er så mykje betre med den Orvis- bøtta... Har kjøpt frå Linekurv.dk og den er jo suveren. Kaster lengre enn eg gjorde uten. Og det blir ikkje så mykje styr og tull... Sikkert same som skjer om du bruker orvis bøtta. Men nå får eg to bøtter til prisen av orvis- bøtta...

 

Eg fisker med tynn flatbeam-skyteline frå Guideline. Det går så det griner om du berre er litt konsentrert når du legger snøret på plass i kurven, men det blir etterkvart ein vane!

 

Eg kjem til å gå med snørekurv i sjøen, etter aure i vatn ( når eg ikkje bruker flyt), i elv etter aure og laks, kort sagt: Overalt! Det sparer meg for mykje irritasjon... Altså blir fisketuren betre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte det var på tide å involvere meg i denne debatten;

Jeg er trofast tilhenger av Orvis-bøtta. I starten var det kun til bruk i sjøen etter SØ, men etterhvert har den blitt en selvfølgelig del av utstyret. Nå er bøtta med overalt - på Finmarksvidda etter ørret, på laksefiske og ja - jeg er en av dem med bøtte i Hemsedal (jeg har møtt flere).

Det er nok av folk som har spurt hva jeg serverer o.l. når jeg møter dem langs bredden. Jeg har derfor konkludert med at noen syns det ser merkelig ut. Det kan jeg akseptere. Bøtta er med fordi den er praktisk og behagelig; man slipper at løssnøret sitter fast i lyng og busker, det forenkler mending i vanskelig strøm, man kaster lengre og den er god å støtte seg på ved aggressiv vading! Jeg kan være med på at den er overprist - men det mistenker jeg også en del andre gjenstander i utstyret mitt å være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...