Gå til innhold

Orvis-bøtta


Anbefalte innlegg

OK, nå har jeg bukka under for presset og kjøpt meg ei Orvis-bøtte...

 

Et stykke støpt plast til den nette sum av 649.-

 

Nå har jeg flaksa rundt med Backwinder-håven, , IKEA-fotskammel-løsningen,en snørekurv av netting og diverse måter å holde snøret i venstrehanda. Det blir bare mer og mer irriterende. Så fikk jeg teste Orvis-bøtta på SØ-turen i larvik i helga - selv med kuling og bølger så holdt snøret seg pent i ro.

 

Og skulle alt annet svikte, kan jeg vel bruke bøtta til å sitte på eller fylle den med vann og småkrabber.  :D

 

Dæven  - det er faktisk det eneste jeg har fra Orvis....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

he he, er ikke så ond da. skulle bare ønske vi hadde slike i norge så vi som ikke har kjøpt orvis bøtta enda kunne brukt en slik  :)

 

Hadde sånne på IKEA før i hvert fall. Men de har jo ikke de kjeglene oppi da, og det er helt essensielt for å ungå backlæsj - skulle jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, er ikke så ond da. skulle bare ønske vi hadde slike i norge så vi som ikke har kjøpt orvis bøtta enda kunne brukt en slik  :)

 

Hadde sånne på IKEA før i hvert fall. Men de har jo ikke de kjeglene oppi da, og det er helt essensielt for å ungå backlæsj - skulle jeg tro?

 

 

 

bør vel ha noe nedi ja. strips burde være bra, bare å stramme rundt. rart at jeg ikke så slike på ikea, kan godt hende de har dem enda der ja, det må sjekkes tror jeg... fin sak for studenter med lite penger  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nemlig jeg også kommer til å ta med min i noen elver. Jeg opererer ofte med mye løssnøre og det kan noen ganger bli litt kavete å  kaste når snøret ligger 15 meter nedstrøms og man må dra det opp av vannet med venstre mens kastearmen går, for ikke å snakke om lyng. Det er noe dritt det. Og så ser det unektelig nokså progressivt ut å tasse rundt med bøtte. Og litt dumt.    :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Observerte en fyri Hemsila får noen år tilbake og må jo inrømme at det så noe annerledes ut enn jeg var vant med.

Men du verden så effektivt han fiska.Som Jb nevna, snøre 15 meter nedstrøms så takla denna fyren her det mye bedre en det jeg noen gang har gjort uten snørekurv.

Ørretfiske, om det skal være effektivt eller sjarm er et annet spørsmål , men han var rå! All ære til han.En av Kompisene hans  tok bilde av denne for meg, ikke så stor, men vakker.Hvis du leser takk takk.

post-982-13949853592243_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nemlig jeg også kommer til å ta med min i noen elver. Jeg opererer ofte med mye løssnøre og det kan noen ganger bli litt kavete å  kaste når snøret ligger 15 meter nedstrøms og man må dra det opp av vannet med venstre mens kastearmen går, for ikke å snakke om lyng. Det er noe dritt det. Og så ser det unektelig nokså progressivt ut å tasse rundt med bøtte. Og litt dumt.    :-[

 

JB...kveiler du ikke opp snøret mens du tar det inn? Jeg samler det enten i store løkker med venstrehånden eller bruker en noe merkelig teknikk som gjør at snøret legger seg i kveiler mot det øverste benet vendt mot strømmen. Tror den sistnevnte teknikken er lettere å vise i praksis enn å beskrive den. Uansett så gjør disse to måtene det atskillig lettere å utføre et nytt kast uten for store anstrengelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nemlig jeg også kommer til å ta med min i noen elver. Jeg opererer ofte med mye løssnøre og det kan noen ganger bli litt kavete å  kaste når snøret ligger 15 meter nedstrøms og man må dra det opp av vannet med venstre mens kastearmen går, for ikke å snakke om lyng. Det er noe dritt det. Og så ser det unektelig nokså progressivt ut å tasse rundt med bøtte. Og litt dumt.    :-[

 

JB...kveiler du ikke opp snøret mens du tar det inn? Jeg samler det enten i store løkker med venstrehånden eller bruker en noe merkelig teknikk som gjør at snøret legger seg i kveiler mot det øverste benet vendt mot strømmen. Tror den sistnevnte teknikken er lettere å vise i praksis enn å beskrive den. Uansett så gjør disse to måtene det atskillig lettere å utføre et nytt kast uten for store anstrengelser.

 

Joda, jeg kveiler og styrer i vei jeg, men noen ganger blir det litt hektisk, og da hadde en kurv gjort det mer praktisk. Gjør det også enklere å forflytte seg uten å måtte sveive eller kveile inn alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre ikke prøvd min heller da tanken først og fremst falt på gjeddefiske.Gud veit hvor mange ganger jeg har banna over at fluelina sitter fast i nøkkeroser. Ikke bare irriterende , men man røsker jo lina ut av vissvasset i sinne ettehvert, og det skåner jo ikke akkurat lina nevneverdig.Første sjø-ørrettur nermer seg så, rapport kommer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt den danske linekurven en stund nå og er veldig fornøyd :D (Flexistripper) Helt fantastisk så lenge man ikke legger alt snøret oppå kurven som en ball, men heller lar det henge i løkker ned fra den. Eneste minuset med den er vel at når det er vind så blir det svært lett flokete i løkkene og på pontongbåt er man vel så og si nøtt til å ha en "bøtte" å legge lina oppi. Men på den annen side så skal visst ikke Orvis-bøtta være spesielt glad i tynn skyteline til skyteklump-oppsett, mens dette takler flexi`n supert :D

 

Veldig glad i kurven min, og den blir nok også med på neste ferskvannstur også :) Men har jo pontongbåt, så siden jeg ikke har råd til å kjøpe en kurv til 650,- bare til pontongbåten så får jeg nok ordna noe i finèr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...