Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

endelig ferdig med skoleoppgava om sjøtryte, blei sånn ca 1100 om hele livssyklusen, gyting, habiat, matvaner, innvandringa, hvor den kan fiskes, når den kan fiskes, hva den kan fiskes med, havabbor prosjektet til coleman, radiosending, merking osv osv osv :D har vært en morsom oppgave som jeg skal lese godt før det blir sommerferie fra skolen og vill satsing :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye misunnelige store barn her ser jeg ;D kult at du har fått så mye ha,kan jo hende at det faktisk er flere som fisker med flue etter ha en de som har 700 milioner innlegg her inne på ffs  ;) . Mener jeg har fått med meg goe fangster i andre landsdeler også ?? PS jeg har til gode og få denne oppskrytte banditten på kroken men unner deg all fisk du har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

endelig ferdig med skoleoppgava om sjøtryte, blei sånn ca 1100 om hele livssyklusen, gyting, habiat, matvaner, innvandringa, hvor den kan fiskes, når den kan fiskes, hva den kan fiskes med, havabbor prosjektet til coleman, radiosending, merking osv osv osv :D har vært en morsom oppgave som jeg skal lese godt før det blir sommerferie fra skolen og vill satsing :P

Pga brekt bein fikk du for noen dager siden i oppgave å skrive en 3-4 siders oppgave om havabboren, og så har du på like kort tid prestert "sånn ca1100 på hele livssyklusen, ......! Tatt doktorgraden eller bare smørt litt tjukt på??

Hv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

langt ifra noen doktorgrad, men lært utroligt mye om fisken de siste dagene :D tideligere viste jeg bare hva de het, åssen de så ut og hvor man fiska de.. nå vet jeg plutselig 100x mer enn det

Har jobbet i 2 år med HA repotasje® i sammen med Morten B Stensaker, hvor vi har endevent miljøer hvor vi kan finne riktig og god informasjon i fra forskningsmiljøer til særs dyktige HA fiskere.

Når det kommer opp slike hendelser og fangster i et tidsrom som ikke har gitt noe særlig HA til resten av landet, blir jeg interessert. Kunne gjerne fått oversendt bilder og tatt en interjuvrunde for dette er langt unna normalen de siste 2 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har hatt en relativt nice bass sessong leika. Gratulerer med det. At du holder plassene for deg selv, holder jeg forsovidt med deg i, men flua? Hva skjer med det? Det er jo ikke sånn at om du legger ut mønsteret blir fjorden tom for bass!

Ble interessert i å lese oppgaven din også jeg, kunne du lasta den opp noe sted?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor kan jeg laste den opp a? så skal jeg gjøre det når den er 100% ferdig :D

nice.

Denne siden funka bra. Ikke noe popups eller bugs så vidt jeg kom over. http://www.smallfiles.org/

Gjorde en test. Skal stå "thh - test" i dokumentet som kan lastes ned under. Funka som snus.

http://www.smallfiles.org/download/3267/Thh_test.doc.html

Gleder meg JEika  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan gjerne svare på div spørsmål og bildene kommer i juleferien (begynner 21des) :D men hvis det er snakk om no intervju i ett blad så er det bare å glømme :D

Stiller gjerne noen åpne spørsmål her på forumet;

• I hvilket habitat/typografi finner du/dere HA?

• Hvilken andre arter får du/dere som bi fangst?

• Fisker du/dere kun fra land?

• Hva er gjennomsnittstørelsen på HA?

• Når på året får du/dere mest HA?

• Når på døgnet får du/dere mest HA?

• Hva tror du HA spiser og til hvilken tid på året?

• Hva imitere flua di?

• Hvilken inntrekk/metoder bruker du på flua di?

• Stangklasse og snørevalg?

• Fortomslengder?

• Hvilke fisketips vil du gi oss andre som ikke fisker HA 40 timer i uka?

Skulle ikke være vanskelig å svare på spørsmålene her når en fisker så mye som 40 timer i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

•  I hvilket habitat/typografi finner du/dere HA? steder med mye kulestein der det blir dypt fort, langs fjellvegger med mye sprekker, i rennene mellom holmer

•  Hvilken andre arter får du/dere som bi fangst? sjøørret, berggylte, torsk, sei,

•  Fisker du/dere kun fra land? båt og pongtongbåt i 50% av fisket, de andre 50% så bruker vi båt som transportmiddel til holmer/skjær/øyer

•  Hva er gjennomsnittstørelsen på HA? ca 1kg.. ikke fått noen som er noe spess større, heller ikke spess mindre

•  Når på året får du/dere mest HA? mai-aug

•  Når på døgnet får du/dere mest HA? tideligt på morgenen

•  Hva tror du HA spiser og til hvilken tid på året? sild, brisling, kutling, reker, krabber

•  Hva imitere flua di? sild/brisling

•  Hvilken inntrekk/metoder bruker du på flua di? det varierer jeg nesten fra kast til kast, men jeg lar det synke lenge

•  Stangklasse og snørevalg? #7 med synk3 og synk5

•  Fortomslengder?  ca en stanglengde

•  Hvilke fisketips vil du gi oss andre som ikke fisker HA 40 timer i uka? FISK MER :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

•   I hvilket habitat/typografi finner du/dere HA? steder med mye kulestein der det blir dypt fort, langs fjellvegger med mye sprekker, i rennene mellom holmer

•   Hvilken andre arter får du/dere som bi fangst? sjøørret, berggylte, torsk, sei,

•   Fisker du/dere kun fra land? båt og pongtongbåt i 50% av fisket, de andre 50% så bruker vi båt som transportmiddel til holmer/skjær/øyer

•   Hva er gjennomsnittstørelsen på HA? ca 1kg.. ikke fått noen som er noe spess større, heller ikke spess mindre

•   Når på året får du/dere mest HA? mai-aug

•   Når på døgnet får du/dere mest HA? tideligt på morgenen

•   Hva tror du HA spiser og til hvilken tid på året? sild, brisling, kutling, reker, krabber

•   Hva imitere flua di? sild/brisling

•   Hvilken inntrekk/metoder bruker du på flua di? det varierer jeg nesten fra kast til kast, men jeg lar det synke lenge

•   Stangklasse og snørevalg? #7 med synk3 og synk5

•   Fortomslengder?  ca en stanglengde

•   Hvilke fisketips vil du gi oss andre som ikke fisker HA 40 timer i uka? FISK MER :D

Takker for svarene. Håpet at det kom noe mer utfyllende svar, ikke noe nytt her. Med så mye fiske på forskjellige plasser hadde jeg forventet større forskjeller i størrelser og ikke minst i arter i bifangst.  Synes ikke dette henger helt i sammen med erfaringer andre fiskere har. 

Men stå på og få bilder på plass så skal jeg tro på fangstene dine. Inntil dess er jeg skeptisk til denne historien. Ikke ta det ille opp, men jeg stoler mer på fakta og dokumentasjon enn fantastiske fangster/historier.  Ikke gi deg, overbevis meg med dokumentasjon. Jeg venter i spenning til Juleferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...