Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Fiska sønder og sammen av ulovlige og lovlige garn og ruser. Wobbler dorge gutta kakker alt. Hørt om dagfangst på over 50 i et lite område (ikke i år)

sorry men jeg fatter ikke resoneringa her, har havabborren fra kristiansand til indrefjord blitt borte samtidig pga overfiske i sande? ulogisk spør du meg, sikkert en brøkdel av forklaringen men tror nok de to vinterene før den siste er en større bidragsyter til at arten er mer eller mindre vekk fra hele østlandet...

edit: var ute etter den i kveld nok en gang og nok en gang var den fraværende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hvis det er uklart :) Snakker om Sandebukta området. Aner ikke en dritt om Kristiansand. De siste åra, HVIS abboren

har våget seg inn i det området jeg snakker om..... Ække bare de 2 siste åra serru.

Man må huske på at denne arten har vært her lengre enn vi tror, og det har endel visst om. Hørte om fisket etter havabbor med flue på Fornebulandet allerede på slutten av 80 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er uklart :) Snakker om Sandebukta området. Aner ikke en dritt om Kristiansand. De siste åra, HVIS abboren

har våget seg inn i det området jeg snakker om..... Ække bare de 2 siste åra serru.

det jeg sier er at fisken forsvant på samme tidpunkt fra hele linja kristiandsand til indrefjord og jeg har tråkka området ditt mye i jakt på havabbor og sjøørret, sjøørreten er igjen men havabborren er borte slik den er resten av østlandet. har et ørlite håp på at den kan løsne enkelte steder kommende måned men helt klart at vinteren 09-10 har hatt en innvirkning i negativ retning desverre. men klart at over fiske på arten på et stad som sandebukten vil fort merkes og det er mange av de gamle traverene som setter sjøørret garn i områdene der og drar opp STORE mengder sjøørret så hvorfor skulle de ikke gjøre det på havabboren når de først er i gang.... men fisken forsvant jo omtrent samtidig hele veien og dette skyldes nok ikke overfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den andelen havabbor som er mest utsatt for overfiske her til lands, må jo være den som er her permanent. Bl.a Indre o-fjord.. Så er vel det store spørsmålet: Hvor stor andel av den totale bassbestanden er her permanent, og hvor mange er det som kun besøker oss i høytiden? Dersom en bass bruker 4-5 dager tilbake til Irland/england er det jo ikke for sent å snu ved Lindesnes om det er 15 grader og lavtrykk midt i juli..? Vil jo derfor tro at klimaet har mest å si for den besøkende fisken, mens overfisket er faktoren som påvirker den værende...

Bare noen tanker..

:rolleyes: Ekke alt jeg tenker som rimer da  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget lite sannsynlig at HA er "borte" grunnet overfiske,,,,,Det såkalte overfisket er der bestandig og dermed ville aldri HA forekommet i de mengdene den gjorde. Den ville simpelthen bli tatt jevnt og trutt.....Årsaken er selvsagt forholdene i havet og de to kalde vintrene. Er det mye fisk så blir det fanget mye fisk, er det lite får alle liten fangst. Garna fanger heller ikke fantomfisk og selv om endel HA blir fanget på slikt redskap så vil ikke en art som opptrer pelagisk og ikke har spesielle biologiske krav( mener da at biotopene er intakte for arten i våre områder og at temperatur og byttedyrenes sykluser og vandringsmønstre i forhold til gyting osv er utenfor vår kontroll, men at det samtidig er disse faktorene som påvirker hvor mange individer som vil oppholde seg på "kasteavstand") forsvinne helt pga av det. Om fisken skulle vise seg å være så sårbar er det først og fremst det faktum at våre kyster er i periferien av dens utbredelsesområde. I og med at arten er fri og den kan svømme til Båtsfjord om den vil så betyr det at den på våre kanter vil opptre ustadig. Mildt = mer innslag av HA og motsatt fører til færre. Oslofjorden er mye mer vinterlig enn sørlandet og vestlandet, ergo har bestandene karret seg til disse enkeltspottene. Om den forsvinner og vi fisker på de siste fra forrige "golden years" periode vites ikke, men jeg er temmelig sikker på at nye gode perioder vil komme. Så lenge havtemperaturen ikke blir for lav fra nov-mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg virker det som om horngjel, og makrell (ikke pir) har vært fraværende (indre oslofjord) på flua i år også? Tror jeg har fått rundt 5 makrell over 500g, og det var tilbake i mai/juni... siden har jeg ikke sett snurten av de. Mye mulig dette har med for tilgang å gjøre. Jeg lanserte en teori om for mye brisling i fjorden for noen år siden, dette er riv ruskende galt, jeg har knapt sett brislingen i indre fjord i år... Har noen av dere sett de store mengdene med sild i indre fjord etter regnet i Juli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg fikk også mækkers, og så brislingen før regnet i Juli. Å stå ved Oslofjorden i dag er som å se inn i et opplyst akvarie. Vannet er glassklart, om enn vakkert å se på, så er det ikke noe positivt ved det. Klart vann indikerer jo lite liv (plankton, alger osv) og dette igjen påvirker livet i fjorden.

Fjorden er kjemisk fri for liv på vest siden, dette bekymrer meg mye. Jeg har aldri sett bunnen så tydelig ved så høyt vann som i dag. Jeg stod ved en kant og så rett ned på 7 meters dyp, dette har jeg tidligere kun opplevd i Nord-Norge :/

Konklusjonen for mitt vedkommende er at det er mangel på for tilgang som er problemet. Dette underbygges av en annen viktig faktor.... 0 NULL fiskespisende fugl. Jeg har sett 2 alker i sommer... thats it, ingen stupende terner eller måker har jeg fått øye på heller. Heldigvis så jeg litt sild forleden dag, så håpet er på ingen måte ute.

Brislingen har uteblitt, dette har jeg snakket med flere om. Rags her på forumet er biolog og jeg håper han kan finne ut noe mer om situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke greie på om det er lite eller mye sild og brisling i fjorden men snakket med en som følger godt med. Jobber imot lysfiske i fjordene. Han påsto at mens man på Vestlandet undersøker bestandene før fiske settes igang gjør man ikke det samme i Oslofjorden. Han mener det kommer av at man ikke vil vite hvor dårlig det står til. Mange teorier men på vestsiden av fjorden (Hortendistriktet) har det vært dødt hver gang jeg har vært ute. Mulig andre har en annen oppfatning.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er nok ikke så langt ut man trenger å gå før man treffer på de. Det er nok bare jeg som er litt låst på indre fjord akkurat i dette tilfellet Pistus, og jeg er virkelig bekymra. Kanskje det er naturlige svingninger i dette også... hvem vet :)

Jeg blir ikke mindre bekymra når de vuderer å sprenge ut 60.000 kubikk med masse i fjorden for å tillate ferdsel for større båter. Jeg kommer til å kjempe imot med nebb og klør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havabboren er en rovfisk som stadig er på farten, nevnte lokale fenomener har nok inntruffet både her og der i de bedre HA sesongene også. Folk leter etter svar og "finner" "svar". Disse svarene er som regel alltid feil da de ikke kan underbygges fordi det er så langt mer innviklet enn at noen ikke ser en terne som stuper.....HA finner mat, det er bare å se hvordan SØ er å finne de fleste steder. Opportunisme er stikkordet for begge arter, den store forskjellen er at SØ er mye mer tilpasset våre forhold og den er svært svært oppfinnsom både i forhold til hvor den lever og hva den spiser. HA er fri som fuglen og blir den ikke tilfreds med den nåværende situsjon/sted den befinner seg på så svømmer den til andre jaktmarker. SØ må holde seg i de områdene den hører til ved, den har nemlig en biologi og vandringsadferd som tilsier at den er relativt stasjonær. Nå skal jeg snart ut å fiske etter HA selv og kan da komme tilbake med mer om hva jeg får eller ikke får. Jeg har et visst håp om at den fremdeles er å finne i "min" fjord. Jævlig med brisling og som regel er HA på plass. Noe i meg har dessverre en mistanke om at den også her på sørlandet er på vei bort. Gyter den ikke her så er vi avhengige av ny fisk fra sydligere farvann. Gyter den men ikke har fått "det til" pga de to kalde vintrene så er det likevel en mulighet for at den kan komme tilbake om det er nok fisk til å opprettholde en framtidig bestand. Hvem vet egentlig? Mystisk fisk som jeg syntes er stas i det hele tatt å få komme i kontakt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha det tok ikke lang tid før Marbakken beit på nei :) Det er ikke snakk om å dra to turer på samme plass og observere et "fenomen". Lang tids fiske over flere sesonger for mange her inne, klart man vil ha svar. For min del kombineres dette med bl.a. leserinnlegg fra biologer som spår biologisk kollaps. Ei heller har jeg nevnt sjøørreten i denne sammenhengen, den får jeg titt og ofte. Men ja jeg er bekymra, jeg er heller ikke alene om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke greie på om det er lite eller mye sild og brisling i fjorden men snakket med en som følger godt med. Jobber imot lysfiske i fjordene. Han påsto at mens man på Vestlandet undersøker bestandene før fiske settes igang gjør man ikke det samme i Oslofjorden. Han mener det kommer av at man ikke vil vite hvor dårlig det står til. Mange teorier men på vestsiden av fjorden (Hortendistriktet) har det vært dødt hver gang jeg har vært ute. Mulig andre har en annen oppfatning.

Friluftsfjorden!

Fra Havforskningsinstituttet 2009.

"Det foreligger ikke bestandsestimat for brislingbestandene i fjordene. Etter

noen år med små fangster viser landingsdataene økning de tre siste årene. Det

norske kystfisket etter brisling vest for Lindesnes er ikke kvoteregulert. Den

årlige fangstmengden avtales i forhandlinger mellom Norges Sildesalgslag

og hermetikkindustrien. Brisling øst for Lindesnes forvaltes gjennom en

kvoteavtale med EU (Skagerrakavtalen). Fra og med 2007-sesongen

er

kystbrislingen fredet frem til 31. juli."

Brislingen blir ikke over 4 år, og størstedelen av bestanden består av 0-1-årig fisk. 2009-årgangen i Oslofjorden var sterk, det var også 2007 årgangen. Etter 2009 har det vært en nedgang. dette må regnes som naturlige svingninger, trolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Man får jo ikke mindre lyst på slike fisk etter å ha lest dette :)

http://www.nfisk.no/TurerArtikler/tabid/131/EntryId/33/Maine-etter-Stripers-12.aspx

fullstappet av feit fisk, mat og cigarer :) :) :)

Mektige saker.

Flott formidlet Runar...ser utrolig ut, for stort, for mange...rett og skett for godt til å være sant...og dette er bare en short flytrip away :)

Stig (som har lagt #8' på hylla)....enn så lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nfisk.no/TurerArtikler/tabid/131/EntryId/33/Maine-etter-Stripers-12.aspx

Fantastisk tur ! Da ere greit med amerikansk pass gitt. Men skulle gjerne hatt noen av disse flotte fiskene litt hyppigere og mer "bestandige" i våre farvann.

Turens kubbe som ble tatt siste dag er en opplevelse som alene var verdt ett døgn i " varetekt" i stinking New Jersey !!!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...