Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

For min del skal jeg kose meg med noen turer etter HA fra den 1 august... har trua på litt bedre vær og lengre perioder med høytrykk da.. Juli har vel vært som vanlig,veldig varierende:)

Fisken er vel som meg,liker høytrykk og go'vær.. hvis ikke reiser den til syden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mener du med lyset når det passerer 17 grader i vannet om jeg tør spørre? 700 bass er vel bare å spise hatten og vade buksa si for....  ;D

Vanntemperatur og tilgang til mat er de viktigste kriteriene for all fisk.

Når jeg snakker om lyset så tenker jeg følgende. Slutt mai, begynnelsen av juni vil vanntemperaturen normalt ligge rundt de 15-16 grader. Sjøen på den tiden er ujevnt temperert, dvs at ett sted kan det være 13 grader, ett annet sted 16. På den tiden fisker jeg etter havabbor på kvelden, og sol syntes jeg er viktig, nettopp pga stigende vanntemperatur. Havabboren er mer aktiv da.

Når jeg kommer til slutt juni, begynnelsen av juli er vanntemperaturen høyere og jevnere over hele fjorden. Da er sola også skarpere. Derfor syntes jeg det tidlig morgenlyset blir viktig. Havabboren jakter aktivt i det dunkle lyset fordi vanntemperaturen allerede er god.  Da er jeg på vannet rundt 04 eller drar ut sen kveld og fisker gjennom natta, det er jo aldri helt mørkt på den tiden. På skyfrie dager avslutter jeg fiske rundt 10. Sjeldent har det vært noe aktivitet etter det. Er det skyer og mørkere vær kan det godt forsette noe lengre. Selvsagt er det ett og annet unntak, men de dagene det har vært overflate aktivitet er det sjeldent noe å hente etter 09. Av og til kan jeg dra frem synk 4 lina og fiske noe dypere etter kl. 8-9. Noe jeg også viser i filmen. Kveldslyset er også fint, men her i Oslofjorden er det for mye båttrafikk og tilhørende støy, så nei takk.

Når høsten kommer snur det seg igjen. Jeg avslutter som jeg begynte. Jeg fisker tidlig morgen så lenge vanntemperaturen er god. Når vanntemperaturen går ned i 14 grader og dagene blir kortere kan jeg godt fiske hele dagen. Ved 12 grader fisker jeg bare midt på dagen og til sola går ned. Den varmeste tida på døgnet. For meg virker det som om når havabboren først er på plass, så kan den leve greit med de gradvis synkende vanntemperaturer. Det kaldeste vannet jeg har fått havabbor i er 8 grader, ikke særlig sprek da nei, men likevel godt over sjøørreten. Ved 10 grader ser jeg på som sesongen er over og jeg drar hjem og gråter en skvett.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert med all info, Runar! Dette er flott! Ikke bare at det hjelper på kunskapen, men også en kjempe boost på moralen i disse småtunge havabbor ukene vi har hatt i det siste. <<l

Ser frem mot noen forhåpentligvis bedre uker nå og utover høsten! Gleder meg! ;D

Skitt fiske til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble endelig en bass tur igjen, ikke vært ute siden 15.juni. Brukte pontong båten i dag sammen med Fly Fish Doc. Var bra rastløs på å komme i gang. Deilig morgen kaffe og nydelig soloppgang hjalp ikke. Fisket av 4-5 steder med spennende fjellformasjoner og grunner men ingen fisk hjemme. Fjorden hadde ikke mer å by på enn sporadiske pir her og der (synlig i vannskorpa) og slangen (horngjel) til Doc. Ikke mange ute å fisket, møtte bare to stk Knut i hver sin båt. Åja, så var det idioten som kom i rasende fart rett i mot oss i sin daycruiser. Vi snakker gode 25 knop. Det er det dummeste jeg har sett på sjøen på en stund. Jeg tenkte at nå smeller det, han dro av til venstre og da var jeg i hvert fall sikker på at han skulle møte undervannskjæret. Han hadde griseflaks!!! Jeg syns det er barnslig, men da han så bort på meg ga jeg han finger`n, som han ikke kunne misforstå.

Vel, ser bare frem til en ny tur. Bak lavtrykket som kom i ettermiddag er det ett høytrykk, håper det stemmer.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante innspill fra flere her og Tony er kanskje inne på årsakene til dårlig HA-fiske nemlig de naturgitte .Yttergrensen for overlevelse er det definitivt og HA er en fisk som drar til varmere farvann i sept./okt og det gjelder hele Nordsjøområdet inkl.Skagerak. Det store spørsmålet er hvor stor andel som overvintrer i Norge. Her er det ingen forskning som kan gi oss svar og HA-prosjektet i Oslofjorden hadde dessverre ikke lyttestasjoner ved Drøbak som evnt.kunne fortelle hvor mange av borrene som forsvant ut fjorden på høsten. Man fant i alle fall en merket fisk på Vestlandet, men det var alt. Vi har også hatt 2 harde vintre som Tony sier, antagelig helt uten rekruttering. I tillegg har vi liten innvandring fra England/Engelske kanalen da bestanden her er overfisket samt liten rekruttering grunnet samme årsak som her, nemlig kalde vintre. Minstemålet i England er 36cm men de minste gytefiskene er 42cm så dette bidrar heller ikke positivt, men det jobbes nå hardt for å få øket minstemålet til 48cm slik at de får gytt minst en gang i alle fall.

Her på berget er det ingen beskyttelse i form av minstemål eller overordnet forvaltningsplan fra fiskerimyndighetene. Med alle disse faktorene nevnt ovenfor blir det totalt sett  lite fisk tilbake og det er nok dette jeg tror vi registrerer i disse dager. La oss håpe på en bedre aug./sept og milde vintre fremover.

For meg også ble det ikke annet enn pir og en større makrell etter morgenøkta i dag,men neste gang......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert vært svart på mange ganger før, men orker ikkje lese hele denne tråden, er litt lang..

Hvor langt nord kommer abboren i Norge?

Ser dere skriver at dere ser den jager i overflata, hvordan vet dere det er abbor?sjøen er jo full av jagende makrell og hornhjel.

Tenkte eg skulle prøve å få kryssa av denne arten på lista mi:)

Bor inhordaland forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få gangene jeg har opplevd "attack on the bait-ball" i overflaten så har det vært preget av voldsom fart og sprut på en helt annen måte enn makrellens små-vaking. Og horngjel ??! Bare som å rense barberhøvelen i kummen til sml. Det er "hit n run" og så "face off" så det holder. Håper virkelig det showet ikke er over. Dette skjedde i september. On location in "a fjord near by"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett ferskvann\brakkvannsutgaven(vanlig abbor) av HA med litt size ca 0,5-1 kg jakte små stimfisk innerst i Idefjorden. Stor forskjell fra andre vak jeg har sett, mer skyving og spruting i vannfilmen. Dette er noe jeg ikke har sett andre steder, dessverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

opplevde det samme i dag. været var perfekt- klart, friskt vann og fisket fra kl 7 til 9 om morgenen, men så ikke snurten til havabbor.  det er i sånt vær jeg har fått havabbor hvis jeg har fått de.  det eneste jeg så var en liten makrell på 200 g tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...