Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

kan være humørsyk og. jeg har sett den svømme rundt wobbleren min og i nærheten av meg i vannet-men ville ikke ta. men vanligvis er den ikke av de vanskeligste.

Svømmer rundt wobbleren? Hvilket ord passer ikke i den setningen ? :(

Wobbler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del frustrerte havabbor (HA)fiskere innom butikken om dagen. Ingen fisk, bestand og yrkesfiske er noe som går hyppig igjen. Så noen tanker rundt min absolutt favorittfisk i Norge.

Jeg går nå inn i min sekstende sesong etter HA. Etter en treg start i 1997, siden fiske var nytt, så løsnet fiske etterhvert. Jeg var heldig å møte Knut Lunder som da hadde erfaring med HA, takk for de tipsene. De første 4-5 årene var svært produktive, jeg fisket bare fra land og hadde hele Oslofjorden for meg selv, siden svært få hadde oppdaget fiske  ;D Etter de nevnte årene ble det dropp i fiske, færre fisk og noe mindre størrelse. Varte ett par år, så har det gradvis gått opp igjen. Etter det har fiske vært stabilt bra. De første årene skrev jeg ned det som jeg mente var viktig for videre fiske men sluttet med det siden det ble mer villedende enn veiledende. Noen holdepunkter fikk jeg jo, kommer tilbake til det. Jeg tok opp skriveriene opp igjen i 2007.

Den sesongen hadde jeg 35 turer og 64 HA, 2008, 24 turer og 55 HA, 2009, 31 turer og 46 HA, 2010, 24 turer og 33 HA. Så kom 2011 som en stor nedtur. En sesong med MYE regn, jeg hadde 15 turer og 10 HA, som sånn sett ikke er altfor dårlig. De beste turene hadde jeg når det hadde vært godvær noen dager innimellom alt regnet.

Nå er vi inne i 2012 og været er svært likt det vi hadde i fjor. Det året vi filmet ”Havvabbor på flue” var samme året som de radiomerket 10 HA. En jente (husker ikke navn) skulle lage en hovedoppgave om HA. Hun mente å kunne si med sikkerhet at HA trakk ned på dypere vann under regnperioder. Hmmmmm………..

Det jeg vil fram til er at det kanskje er rådende forhold om dagen som har gjort fiske dårlig. Fisket mitt har vært jevnt bra i alle år, men skal bestanden bare bli borte fra 2010 til 11? I fjor var trøsten for meg at det var dårlig andre steder også. Tromøya i Arendal, Jeløya ved Moss, vestkysten av Danmark har jevnt over levert fangster rimelig jevnt, alle steder var ræva sist år. Hva yrkesfiskerne får har jeg dessverre ikke noe oversikt over. Jeg snakker av og til med yrkesfiskerne ved Aker Brygge i og med at jeg sykler forbi der på vei til jobb. De får svært sjeldent HA, en og annen, men svært få. Nå vet jeg at det er yrkesfiskere utenfra som har vært ivrigst på det, så kanskje andre her har noe eksakt på det. Misforstå meg rett, jeg er absolutt ikke glad i yrkesfiskere og skulle gjerne sett at vi hadde fredningssoner i fjorden.

Tilbake til det jeg forholder meg til rundt HA fiske, etter notater. HA har en lukket svømmeblære som gjør den svært lite aktiv ved værforandringer (trykk), står bare og sturer eller trekker ned på dypere vann. Så med varierende vær trykk får den en ”metthetsfølelse” og blir nesten umulig å få. Det tar som regel mer enn noen dager før den er på hugget igjen.

Juli har med få unntak vært dårligst i alle år for min del. Utover i august og frem til sesongen er over i oktober engang (temperatur) er det jevnt over flere større fisk. Med dagens vanntemperatur er tidlig morgen fiske vært absolutt best. Jeg er da ute på vannet i 4 tida. Ved nattfiske er fullmåne (klar himmel) vært best syns jeg. Tidevannet har ikke stor innvirkning i Oslofjorden, syntes dårlig morgenlys er viktigere enn tidevann. Utallige ganger har jeg sett HA gå bananas i brisling bollene på bånn fjære.

Havabboren elsker gruntvann, 80% av mine fisker får jeg på 0,5 til 3 meter. Synk 1 er min viktigste flueline. Jo mer kupert bunnforhold/nærhet til markerte kanter, jo større er mulighetene for større HA.

Jeg har bare hatt to korte turer i år etter HA (slutt mai/beg.juni), ingen HA. Flytting og møkkavær er hovedårsaken, men nå er jeg klar og håper på godvær fremover. Jeg velger å være optimist, jeg nekter for at havabboren er fisket opp/svømt ut av fjorden.

De som har fått HA i år og lagt ut er alltid hyggelig lesning, løfter capsen! Oppfordrer til fang og slipp! Det er heller ikke alltid det passer å ta bilde (tiden man bruker) og gjør det ved vannkanten. Lykke til videre med fiske!

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ute å fisker i skrivende stund. Har nå kaffepause.. Fått flere makrell og mye action i vannet, men mobbet av litt nå siste 30 min. Var før inspirasjon å lese runars innlegg. Gav meg litt troa tilbake her i mørket. Håpe jeg treffer på noe snart. Noen fluetips å bruke i mørket? Var en massiv ørret oppe sted. Tipper 3-4 kg.. Kastet rimelig kjapt på den, men helt dødt.. Synd. Ønsker meg videre lykke til. Fisker i stølsfjorden i kragerø.. Flott strekke med nydelig biotop og strøm her på spotn min.. Best detlleverer. Cheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig takknemlig for at du deler dine kunnskaper Runar. At HA er borte pga. overfiske tror ikke jeg heller. Er nok som du nevner andre parametere som spiller inn. Heldigvis er det enda gode 2 måneder igjen av sesongen, så vi får satse på en "idian summer" og hyppigere møter med HA i tiden som kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg Runar, tror det er naturlige årsaker til mangel på fisk.

Etter den harde vinteren i 2009\2010 så var mye av mine fiskeplasser som støvsugd for fisk, både SØ og HA var søkk vekk. Slik hold det seg i nesten ett år.

Så kom en ny relativt hard vinter, og det gjorde ikke ting noe særlig bedre.

Men denne sesongen så ser det ut som at SØ er på plass som før. Det har jo vært en drømmevinter for fisken, og vi så det på fiskemengden veldig tidlig på året. Også i Sverige har fisket vært bedre i år.

Det er mye fisk i sjøen nå. SØ ser man hele tiden, og det er tett mellom fangstene.

HA som her i Norge lever på grensen av hva den tåler\foretrekker av temperatur og svingninger, trenger kanskje litt lengre tid. Men jeg velger å være positiv, og tror ikke den er oppfisket.

Jeg tror ikke bestanden er så liten at man greier å fiske den opp på en vinter\vår.

Kanskje på et sted som Mossesundet, men der er det dypt, så er usikker til det også.

Jeg skal ikke late som at jeg har stor kunnskap om HA, for det har jeg ikke.

Men jeg har fisket veldig mange år med flue i sjøen, og har sett variasjoner i fiskebestander hele tiden.

Eller bestanden varierer vel kanskje ikke, heller hvor fisken velger å oppholde seg og hva den velger å spise.

Jeg husker godt i 1996 da vi fisket i nærheten av en mindre elv i Nord-Norge.

Fisket hadde vært mer enn supert året før, men denne sesongen var det ikke fisk å se eller få.

Alle snakket om ulovlig garnfiske i sjøen, at gyte fisken var tatt opp med garn i elva etc etc..

Men det man må skjønne er at selv en svært liten fiskebestand, som HA, består av så ufattelig mange individer at det er ikke gjort i løpet av noen måneder å utrydde den.

Men tilbake til den fiskeløse høsten i 96 da, den ble ikke fiskeløs.

Vi fisket jo på SØ på gytevandring, blank fisk på vei mot elva.. Men den kom aldri!

Jeg dro heller i møte med fisken, sjekket rundt lengre ut i fjorden.

Det viste seg at nesten all SØ hadde funnet noen grunner og strender med store mengder Tobis, og herjet rundt der i ukesvis.. Fikk mye fisk der, men de kom ikke inn mot elva. Så de som fisket på samme tid og sted som året før, da det var klondyke, fikk ikke en fisk.

SØ trakk ikke på elva før nesten i desember, mot slutten av august året før.

Det er vel mulig at HA har funnet litt andre byttedyr enn den har foretrukket i årene før, det er jo mye sild nå, det var det i fjor også. Og den er jo sjelden helt i fjæresteinene, om HA følger disse stimene pelagisk vet jeg ikke, men jeg ville gjort det. Heller det enn å rote rundt på grunnene etter mindre byttedyr i størrelse og antall.

Ha foretrekker såvidt jeg har skjønt på fiskere på De Britiske Øyene, Tobis foran andre byttedyr, om den er tilgjengelig i store nok mengder.. Tobis bestanden har jo tatt seg opp de siste 3 årene, velger HA kanskje andre jaktområder nå enn før, det er jo ikke utenkelig da vi vet den er svært tilpasningsdyktig.

Velger den å jakte over, rundt og utenfor sandstrender mer nå enn før?

Jeg slenger bare ut noen tanker, har sett det før på andre arter som sagt.

Vet også at under de kalde vintrene, så var det fiskeløst mange steder, steder som leverer godt under normale forhold.

Men i det store brakkvannsområde utenfor Glomma, så var det mer SØ enn noen gang. Og fisken holdt seg der hele sommeren og høsten. Den kom ikke opp til Jeløya og Moss område.

All fisk velger den letteste veien, og det er tilgang på mat som styrer mye av dette.

Men overlevelse som bestand under harde kår er første pri!!

Om det innebærer å stå i en varmere vik eller noe uten mat til omgivelsene blir bedre, så gjør den det.

Det som er sikkert er at HA ble borte på mine områder etter den første harde vinteren, den trakk nok til varmere vann, om det betyr dypere eller andre områder av verden vet ikke jeg.

Så kom vinter nr 2, like hard, hvorfor skulle den velge å komme tilbake da?

Om det område den befinner seg på nå, innfrir de kravene den har til mat og trivsel, så trenger den ikke komme tilbake på en stund heller.

Så jeg tror at det er en naturlig årsak til mangel på HA, og vi finner nok sikkert ikke ut hva eller hvorfor, men sånn er det ofte og plutselig er den tilbake og vi kan stå med bøyde stenger igjen <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jeg har en del frustrerte havabbor (HA)fiskere innom butikken om dagen. Ingen fisk, bestand og yrkesfiske er noe som går hyppig igjen. Så noen tanker rundt min absolutt favorittfisk i Norge.

Jeg går nå inn i min sekstende sesong etter HA. Etter en treg start i 1997, siden fiske var nytt, så løsnet fiske etterhvert. Jeg var heldig å møte Knut Lunder som da hadde erfaring med HA, takk for de tipsene. De første 4-5 årene var svært produktive, jeg fisket bare fra land og hadde hele Oslofjorden for meg selv, siden svært få hadde oppdaget fiske  ;D Etter de nevnte årene ble det dropp i fiske, færre fisk og noe mindre størrelse. Varte ett par år, så har det gradvis gått opp igjen. Etter det har fiske vært stabilt bra. De første årene skrev jeg ned det som jeg mente var viktig for videre fiske men sluttet med det siden det ble mer villedende enn veiledende. Noen holdepunkter fikk jeg jo, kommer tilbake til det. Jeg tok opp skriveriene opp igjen i 2007.

Den sesongen hadde jeg 35 turer og 64 HA, 2008, 24 turer og 55 HA, 2009, 31 turer og 46 HA, 2010, 24 turer og 33 HA. Så kom 2011 som en stor nedtur. En sesong med MYE regn, jeg hadde 15 turer og 10 HA, som sånn sett ikke er altfor dårlig. De beste turene hadde jeg når det hadde vært godvær noen dager innimellom alt regnet.

Nå er vi inne i 2012 og været er svært likt det vi hadde i fjor. Det året vi filmet ”Havvabbor på flue” var samme året som de radiomerket 10 HA. En jente (husker ikke navn) skulle lage en hovedoppgave om HA. Hun mente å kunne si med sikkerhet at HA trakk ned på dypere vann under regnperioder. Hmmmmm………..

Det jeg vil fram til er at det kanskje er rådende forhold om dagen som har gjort fiske dårlig. Fisket mitt har vært jevnt bra i alle år, men skal bestanden bare bli borte fra 2010 til 11? I fjor var trøsten for meg at det var dårlig andre steder også. Tromøya i Arendal, Jeløya ved Moss, vestkysten av Danmark har jevnt over levert fangster rimelig jevnt, alle steder var ræva sist år. Hva yrkesfiskerne får har jeg dessverre ikke noe oversikt over. Jeg snakker av og til med yrkesfiskerne ved Aker Brygge i og med at jeg sykler forbi der på vei til jobb. De får svært sjeldent HA, en og annen, men svært få. Nå vet jeg at det er yrkesfiskere utenfra som har vært ivrigst på det, så kanskje andre her har noe eksakt på det. Misforstå meg rett, jeg er absolutt ikke glad i yrkesfiskere og skulle gjerne sett at vi hadde fredningssoner i fjorden.

Tilbake til det jeg forholder meg til rundt HA fiske, etter notater. HA har en lukket svømmeblære som gjør den svært lite aktiv ved værforandringer (trykk), står bare og sturer eller trekker ned på dypere vann. Så med varierende vær trykk får den en ”metthetsfølelse” og blir nesten umulig å få. Det tar som regel mer enn noen dager før den er på hugget igjen.

Juli har med få unntak vært dårligst i alle år for min del. Utover i august og frem til sesongen er over i oktober engang (temperatur) er det jevnt over flere større fisk. Med dagens vanntemperatur er tidlig morgen fiske vært absolutt best. Jeg er da ute på vannet i 4 tida. Ved nattfiske er fullmåne (klar himmel) vært best syns jeg. Tidevannet har ikke stor innvirkning i Oslofjorden, syntes dårlig morgenlys er viktigere enn tidevann. Utallige ganger har jeg sett HA gå bananas i brisling bollene på bånn fjære.

Havabboren elsker gruntvann, 80% av mine fisker får jeg på 0,5 til 3 meter. Synk 1 er min viktigste flueline. Jo mer kupert bunnforhold/nærhet til markerte kanter, jo større er mulighetene for større HA.

Jeg har bare hatt to korte turer i år etter HA (slutt mai/beg.juni), ingen HA. Flytting og møkkavær er hovedårsaken, men nå er jeg klar og håper på godvær fremover. Jeg velger å være optimist, jeg nekter for at havabboren er fisket opp/svømt ut av fjorden.

De som har fått HA i år og lagt ut er alltid hyggelig lesning, løfter capsen! Oppfordrer til fang og slipp! Det er heller ikke alltid det passer å ta bilde (tiden man bruker) og gjør det ved vannkanten. Lykke til videre med fiske!

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Jeg lurer på en ting (har aldri vært på HA tur, og tenkte jeg skulle fange en stk i år)

Du snakker om at grunne partier har mye å si. Har du en formening om strømstyrke?

Altså, liker HA seg der hvor det er jækli med strøm, eller velger den roligere partier?

Denne er ike bare myntet på deg Runar, så alle som vet kan selvfølgelig få svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fornuftig tankegang tony, tror også de siste vinterene (sett bort fra den som var nå) er nøkkelen og har gjort vanene til havabborren (for vår del da SØ har vært på det normale plassene) har måtte ty til andre beiteområder og da muligens også andre byttedyr. har hatt noen innteresante samtaler med noen figurer og havabborren kan flytte seg enorme avstander på få dager.

de siste 3 årene har de små havabborene vært søkk vekk i vestfolds området men i sommer har det blitt fanget noen på 4-8hg og dette bør vel gi en god indikasjon på at noe kan falle tilbake slik det en gang var, gir om ikke annet et håp! når det kommer til at arten har blitt fisket opp tviler jeg på dette selv, som det blir sagt så skal man treffe den og den er jo i stimer hele veien fra indrefjord til bergen.

på vestfold siden er det ikke rare silden å se så den må isåfall ha et annet bytte her. den dukker vel som normalt opp om 3-4 ukers tid.

angående SØ og når og hvor den trykker opp mot elvene så inntreffer akkurat dette i en lokal elv her, normalt sett skulle den vært å treffe i store mengder nå men kun et og annet eksemplar...

henning: normalt gode SØ plasser er gode HA plasser, grunner med rotete bunn som rullestein, gjerne med fjellraper som stikker dypt i umiddelbar nærhet. Strøm og urolig vann kan også være en fordel. fisk av steder som har en knekk ned mot 10-15 meter i nærheten selvom mange fanger den på grunne steder har jeg inntrykk av den trives ved plasser hvor den kan trekke raskt ned. dette er en fisk som viser seg og er 10 meter bortenfor et par sekunder senere og 100 meter borte rett etterpå! virker som dere på andre siden av fjellet virkelig har noen gode plasser nå jeg ville så absolutt anbefale deg å teste ut litt for når den banker på skjønner du med en gang hva det er!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Har en plass som var tiltenkt lyr...ehmm, diger lyr, og misstenker at dette kan være en plass for både HA og SØ.

Prøvde å print screen på gule sider men fikk det ikke til :)

Her er i hvert fall koordinatene (gå inn på gule soder og se på sjøkart og flyfoto).

N54gr 43,751  E5gr 38.163.

Her er det helt vannvittig strøm!

Og her er et bilde av "bongsen".

7602977484_988953d84e_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyr er skøy Henning og en grei bifangst <<l Var en tur på vestlandet å fisket for noen uker siden. Vannet er jo så klart at du kan se Lyren komme snikende opp fra bunnen for å ta streameren. Artig dersom du kan fange Havabboren på samme måte. Jeg så mange stimer med makrel tett opp mot land å fikk også en del av dem. Jeg fikk ikke noen Havabbor dessverre.

Det var jo veldig lavtrykk de dagene jeg fisket også da. Til helga er det jo meldt bra ver her i sør. Så da kan det jo bli muligheter for Havabbor.

Uansett så er Lyr heftige saker på femmern. Dem som har fanget Havabbor sier at Lyr er havabbor på valium. Da må jo havabbor være Lyr på speed <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Staalei,den skal det,men den er avhengig av mye brakkvann og byttedyr,noe det var lite av under isen i de 2 vintrene det er snakk om.Grunnen er kort og grei;brakkvann for saltbalansen,samt tilgang på mat.Plassene vi fisker mye;Jeløya m/Mossesundet-Kambolandet-Larkollenområdet-Son,har et brakkere overflatevann enn lenger ned i lagene,da ekstremkulda holder seg over tid,vil byttedyrene til ørreten søke ned i vannmassen,ned til 4-5 grader,hvis mulig)ørreten under ca 1,5kg har generelle vansker med det saltere vannet lenger ned og må derfor søke opp ferskere vann som også inneholder byttedyr.Det finner den i Glommadeltaet utenfor Fredrikstad og innenfor Hvaler,strømmen ifra Glomma gjør i tilegg at ikke isen legger seg så lett og sola vil varme bunnen på grunna ørlite grannet,nok til å holde liv i tanglopper-småreker.samt stingsilda som opptrer i store mengder i gjeldende område.Det sier seg selv at fisken må være der det er mat samt levelige forhold ;) Pistus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pakka bilen med utstyr for skogen (sjø riggen ligger stort sett i bilen..) og satte kursen mot et vann men plutselig hadde jeg retning mølen og destination brunørret ble destination bass... rart med det etter skriverier her! relativt store dønninger gjorde at fiske ble på en litt annen plass en tenkt, lada stanga med en "wolly bugger" i oransje/rødt spey hackle og lot flua synke godt i vannlagene, trakk en gang og det smalt i stanga! fisken dro ut 4-5 meter med line og så kom slacken....... dette er rimelig typisk meg å være men er rimelig sikker på at det var arten vi alle er ute etter om dagen! 30 min senenere kroka jeg en kilos makrell i ryggen og ble grundig lurt! så noen oppkom som fort kan ha vært havabbor uten å si det for sikkert. etter noen dagers pause fra dette fisket har man plutselig trua og bassen er tilbake i hodet!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig glad for å lese Runars inntrykk...og Tonys tanker.

Virker å være fornuftig. Fiskens manglende matlyst kan vi gjøre lite med, man må derfor ha ekstra is i magen og se an vær og føre forhold.

Da er det bare å vente på neste høytrykk:-)

De hadde vi få av i fjor høst, og når vi summerte opp her fikk vi de bassene vi fikk rundt ny- og fullmåne kombinert med greit trykk.

Runar nevner at flo og fjære spiller mindre rolle, vi trodde det gjorde det, inntil i våres.

Godt å lese hva Runars tanker er rundt dette :)

Vi er helt ferske og er avhengige av å utforske i mange år fremover, viktig med alle tips som gjør søken mer interessant og hindrer frustrasjon når synet av bassen uteblir.

Den kommer sikkert å spiser en annen dag med bedre forhold er vår innstilling nå....deilige senkede skuldre.

Det er kjekt i seg selv.

Så dette var motiverende lesning igjen, Runar.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir oss ikke ! Takk til Runar og Tony, Pistus og Stig. Trenger motivasjon... Marit fikk sin første på vår felles tur for litt over en uke siden. Det er en "drop dead totally correct biotop ", og både Tommy og Fredrik har tidligere fått bass der. Men det var de to første årene som jeg fisket bass, og oppdaget mine plasser 1 til 5 som jeg kalte det. Da var det jagende bass og du verden for en hastighet.... Disse plassene har ikke svart til forventningene siste to år. Fikk min ene i Vestfold på rullesteinskysten en knapp km unna der Marit nå fikk sin. Min skarve erfaring er at tidevann er null importance, men kupert terreng under vann er kanskje et must. Fisken er bare en så flott skapning at jeg til og med drømte forleden at jeg fikk en mindre. Under tilslaget holdt jeg på å rappe til kjerring som var opptatt i egen drømmeverden.

Det gjelder vel å få "liket" igang early morning igjen....

Vet vi er partially off-topic men WTF... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet når Havabboren treker opp i elvene/til brakkvann?Er det nå og da gjennom hele året eller er det på høsten?Vet det er blitt tatt i elveutløpet her i Tbg og i Sande,men vet ikke når?

Havabboren har ikke noe tiltrekkningskraft mot elver, men de kan godt svømme noe opp i elvemunninger eller trekke inn i brakkvann områder under gyteleken. Utenom gyteleken er det ikke uvanlig å finne stimer av små havabbor rundt og i elvemunninger. Fisk som ikke er gytemoden, de kan opptre i ganske så store stim. Jo mindre størrelse, jo fler i antall, så deler de seg etterhvert som de blir større. Stor HA er ofte single fisk eller svært få sammen.

Man skal ikke kimse av tidevannet under HA fiske, men jeg her ikke noen tydelig indikasjon på det av de ca. 700 fisk jeg har fått. Lyset har vært det viktigste i Oslofjorden. I starten, mai/juni er sol viktig for varmere vann, men er man rundt de 17 grader er lyset viktigst for meg. Derimot er jeg hysterisk opptatt av det under sjøørret fiske.

Her er en tabell med lengde - vekt på HA som stemmer ganske bra. Raskere å måle i mange tilfeller enn veiing. Tenker da på fang og slipp.

50cm-1,3kg, 55cm-1,6kg, 60cm-2,1kg, 66cm-2,8-3,1kg. Har en fisk på noe over 70cm som var ca. 4kg.

Mvh

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyset har vært det viktigste i Oslofjorden. I starten, mai/juni er sol viktig for varmere vann, men er man rundt de 17 grader er lyset viktigst for meg. Derimot er jeg hysterisk opptatt av det under sjøørret fiske.

Mvh

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

"hvilket LYS" er best? spessielt nå når vannet er rundt 17 her hjemme (både sø og ha - fisker begge jeg :) )?  på forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med lyset tror jeg Runar mener morgenfisket. Fra klokken 0300 og frem til 0800-0900. Gjort en del forsøk på dette tidligere i år, og har faktisk hatt følgere etter flua, men ikke f... om jeg har fått de til å sitte. Var desperat på et tidspunkt og satte på en krabbeimitasjon vi brukte på bahamas, og da satt den i et kort øyeblikk før jeg fikk slakk igjen :/ Litt små kroker muligens... i dont know. Jeg har til tross for å ha sett HA enda ikke sett jaging hvor jeg kan utelukke makrell og sø!

Jeg har slingret mellom overfiske og værpåvirkning i en tid nå, og har slått meg til ro med at det må være været. Har flere ganger observert yrkesfiskere som plugger igjen strategiske beiteområder, og det gjøres helt lovlig, men tror dog ikke at det gjøres i så stort omfang at det kan få direkte konsekvenser for fisken.

Snakket med en hyggelig fyr jeg traff på Halden brygge for en god stund siden. Selskapet ha jobbet i overvåket temperaturen i fjorden ved sandvika. Han fortalte at vannet var urovekkende kaldt den ene vinteren grunnet et vannskift fenomen vi har her i fjorden (noen som kan bekrefte dette?). Tenker at kaldt vann/vær gjør sitt, og har IS i magen, ikke i sjøen! :D

Edit: kom til å tenke på forbudet innført om fiske på sild i Oslofjorden for 5-6 år siden. Tror noen muligens at økning i sildebestanden kan endre beitevaner hos SØ/HA, og være en indirekte årsak til endringene vi ser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er mye sild i fjorden skal det jo mer til for å ta Havabboren. Kan jo se det samme med SØ når det blir mer byttesfisk i sjøen. Lenge mellom hver Sø da. Så selv om Havabborren er glad i varmtvann så vil nok den kompensere på det ved å jage pelagisk etter sild vel? Hvorfor tygge småkryp når tilgangen på en skikkelig Biff er tilgjengelig(selverfart ;D)

Så dette med lavtrykk osv da. Da er det kanskje best å fiske fra vannet i båt eller pontong for å bedre oddsen for fangst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...