Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Enzo spør etter veiledning for fiske i Sandebukta på sjøfisketråden og der havnet vi etterhvert på garnfiske etter havabbor i bukta. Ettersom vi har en egen havabbortråd kan vi utveksle erfaringer rundt garnfiske her.

Jeg fisket havabbor i Sandebukta for noen år siden, men bare sporadisk de to siste årene og da mest etter sjøørret. Begge slagene har det blitt mindre av. Har blitt fortalt at yrkesfiskere for noen år siden stengte av alle sund mellom øyene utenfor bukta med garn og fikk med seg mye fisk, og garn er fortsatt et problem. Problem er også dorgefiskere uten magemål og muligens andre sportsfiskere. 

Etter rapportene å dømme er det lite HA i fjorden og man prøver å finne grunnen. To harde vintre mener noen og kanskje har de rett. Men hvor mye svinger tempen nede på dypet der fisken står på vinteren? Er den så fintfølende?

Yrkesfiskere får den i garn nede på 50-60 meter om vinteren. Noen fisker bevisst etter den på vinteren og det er fullt lovlig. Hvis den ikke er "frosset" ihjel må den nødvendigvis ha blitt borte av andre årsaker. Litt tidlig å si hvor dårlig fiske i sommer vil bli men det er mange som hittil har prøver mye uten å få noe.

Hva jeg mener vet mange og jeg tror det må radikale grep til for at Hvermansen skal få et godt fiske i fjorden. Skal man få det må man ikke bare slå fast at det er lite vi kan gjøre. Vi kan gjøre mye. Hvor har det blitt av havabborprosjektet?

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder de strenge vinterne så merket vi raskt ulempende her nede. Den tykke isen gjorde sitt til at agnfiskere dro opp sjørret i ekstremt antall over tid. Hvorvidt havabboren har gått i samme fella er vel heller usikkert da jeg antar den er vanskeligere å finne for menigmann, men det ble bl.a. tatt over 200 sjøørret på en dag på isen. Samtlige kakket og stappet i plastposer... magemål sa du? Godt poeng  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også endelig kommet i gang...

Hadde egentlig lagt planer for årets første tur etter laks i elv på søndag, men på grunn av fint vær mot slutten av uka valgte jeg havabborjakt istedenfor. Noe jeg definitivt ikke skulle angre på!

Allerede mens vi holdt på å gjøre oss klar spottet vi den første abboren - et prakteksemplar på godt over 4 kilo - så motivasjonen var på topp og nervene i helspenn fra første kast. I løpet av de første tre kvarterene så vi noe fisk som patruljerte langs land, men fisket forble resultatløst.

På første kast i et nytt område nappet det derimot umiskjennelig, men med en kraft, eksplosivitet og råskap jeg aldri før har vært borti. I samme øyeblikk forsto jeg hvorfor. Fisken som viste seg i enden av snøret var rett og slett perverst stor, men dessverre datt den av etter bare knappe ti sekunder :'( Er rimelig sikker på at det var en potensiell ny pers som røyk der, for jeg tror ikke jeg er veldig optimistisk hvis jeg anslår at den var over meteren :o og det med god margin også...

Etter at den verste skjelven hadde gitt seg prøvde jeg noen kast til i samme området, men jeg flyttet meg raskt videre til en plass hvor pappa hadde observert en gruppe på fire fisker litt tidligere. Igjen nappet det på første kastet, og denne gangen satt kroken skikkelig, så etter et par minutters frisk kamp kunne pappa håve årets første havabbor for meg :) Dessverre var den ikke i samme liga som den jeg nettopp hadde mistet - faktisk den minste vi så på hele turen - men med sine 66 cm og upåklagelig kondisjon var det likevel en flott fisk!

2012-06-10-ha66cm.jpg

Selvsagt veldig bittert med den store jeg mista. Det er tross alt ikke hverdagskost å få sjansen på fisk av dette kaliberet, men må likevel si meg fornøyd med turen, så får vi heller håpe på revansje i løpet av sommeren en gang... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også endelig kommet i gang...

Hadde egentlig lagt planer for årets første tur etter laks i elv på søndag, men på grunn av fint vær mot slutten av uka valgte jeg havabborjakt istedenfor. Noe jeg definitivt ikke skulle angre på!

Allerede mens vi holdt på å gjøre oss klar spottet vi den første abboren - et prakteksemplar på godt over 4 kilo - så motivasjonen var på topp og nervene i helspenn fra første kast. I løpet av de første tre kvarterene så vi noe fisk som patruljerte langs land, men fisket forble resultatløst.

På første kast i et nytt område nappet det derimot umiskjennelig, men med en kraft, eksplosivitet og råskap jeg aldri før har vært borti. I samme øyeblikk forsto jeg hvorfor. Fisken som viste seg i enden av snøret var rett og slett perverst stor, men dessverre datt den av etter bare knappe ti sekunder :'( Er rimelig sikker på at det var en potensiell ny pers som røyk der, for jeg tror ikke jeg er veldig optimistisk hvis jeg anslår at den var over meteren :o og det med god margin også...

Etter at den verste skjelven hadde gitt seg prøvde jeg noen kast til i samme området, men jeg flyttet meg raskt videre til en plass hvor pappa hadde observert en gruppe på fire fisker litt tidligere. Igjen nappet det på første kastet, og denne gangen satt kroken skikkelig, så etter et par minutters frisk kamp kunne pappa håve årets første havabbor for meg :) Dessverre var den ikke i samme liga som den jeg nettopp hadde mistet - faktisk den minste vi så på hele turen - men med sine 66 cm og upåklagelig kondisjon var det likevel en flott fisk!

2012-06-10-ha66cm.jpg

Selvsagt veldig bittert med den store jeg mista. Det er tross alt ikke hverdagskost å få sjansen på fisk av dette kaliberet, men må likevel si meg fornøyd med turen, så får vi heller håpe på revansje i løpet av sommeren en gang... ;)

Gratulerer med bass Sverreef! Synd med den du mistet, men slik er det nå en gang, ikke ille den du har der heller :) Hvor i landet fisket du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har fisket etter havabbor rundt drøbak, eller vet om noen so har fått no? :)fffishing

"Sonsfisken" her på forumet har nok vært borti den. Uten å vite hvor, vil jeg anta Son/Moss området (?), så å kanskje treffe på den i Drøbak burde ikke være en umulighet, dog ingen kan vise til noen fisk på land enda. (Sett bort fra "sveeeerf" og "Feng Wang", men fortsatt uvisst hvor i landet disse personene var)  :)

Ellers har vel folket på Vestlandet dratt noen flotte eksemplarer..  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det uker siden jeg har vært innpå her...grattis Sverreef og Kjetil..gøy å høre.

Sverreef; det jeg så av deg på Kortlinekurset, drivende god innstilling og terping på detaljer gir nok deg plutstelig en meter lang bass...det du og din far fortalte meg om stedene deres gjør meg hellig overbevist om at dere bor i de svære bassers land,,rekordfjorden :) :)

Gi oss mer!!!! :)

Dessverre opptatt med barn/jobb og ørret om dagen.. håper vi kan bidra litt igjen her om ikke lenge

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...