Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Jeg har vært inne på databasen og har tilgang til alle værobservasjoner (trykk, vind, temp) fra met.no.

Får til og med laget excel-rapporter. Problemet er at jeg ikke har excel, og "excel"-versjonen i OpenOffice klarer ikke å lese filen.

Noen som har mulighet og tid til å motta filene fra meg, og lage noen grafer på barometriske trykkverdier for i år og noen år tilbake?

Tenkte det kunne være artig å sammenlikne 2012 med tidligere år.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm! Blir litt vanskelig å lese ut i fra denne grafen.

Tanken min er at havabboren ikke biter når luftrykkforandringen går for fort og en viss tid etter denne.

Kanskje du kan lage en graf for hver mnd mai-sept Moonfisher. Mye lettere å se hastigheten i luftrykkforandringer når vi kan se fra dato til dato.

Kan hende jeg er helt på bærtur og. Bare å komme med forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg kan se av grafen, er at det har vært lavere trykk i 2012 enn noen andre år.

Havabboren reagerer på trykkfall, og hvor fort dette kommer. Largemouth Bass klarer 1.5 hPa i timen, regner med at det er ca det samme for havabboren. Derfor trenger vi grafer for hver måned.

Hvis det ikke er noen interesse for dette, legger jeg temaet dødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvivl om at fiskeri bliver påvirket af høj/lavtryk, men at det skyldes at fiskene ikke kan kompensere for de relativt marginale ændringer en ændring fra 950 mm/hg til 1050 mm/hg har jeg svært ved at forstå.

Jeg tror at det skyldes følgevirkninger i det vejrlig der følger med trykændringerne.

Prøv at læse følgende links, der bliver redegjort fint for hvorfor svømmeblæreteorien ikke bør stemme.

http://www.fishabout.com.au/news/article/articles/barometric-pressure-on-fish-by-craig-mcgill/

http://jeb.biologists.org/content/214/17/2962.full.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alt annet enn erfaren når det kommer til havabborfiske, men tenker man litt banalt (og uavhengig av svømmeblære og høy/lavtrykk) så er det vel naturlig å starte med næringsgrunnlaget for havabborren? Er det god tilgang på næring?

Jeg vet ikke hvor mye sild og brisling (som forøvrig har plankton og krepsdyr som primærføde) som har blitt fanget i Oslofjorden, men ut i fra de rapportene jeg har lest så har det vært en jevn nedgang siden 1964. Visstnok var det et godt år i 2007, men da ble det angivelig fisket opp så mye at lysfiske i 2010 endte opp med 15% av det som ble landet i 2007. I tillegg ligger det fredningsbestemmelser for lysfiske etter sild og brisling i Oslofjorden (bør vel si sitt om bestanden), men til tross for dette så ble det gitt disp til at det i januar kunne bli fisket opp 250 tonn kystbrisling og da med begrenset kontroll.

Borren er kjent for å kunne vandre over store avstander, så er næringsgrunnlaget magert så er det kanskje ikke unaturlig å konkludere med at den jakter andre steder enn indre Oslofjord slik dagens begrensede matfat er i området?

Som nevnt har jeg ikke så mange turer etter bassen, i år har det blitt ca. 5 turer og kun på en av dem har jeg virkelig truffet torpedoen (Kjetil. H som forøvrig tok meg med og jeg mistet to på rappen, begge inne ved land og var borti flere). Ikke på en eneste tur (selv om de har vært få :P) så har jeg hverken sett sild eller brislingboller med måkebonanza, noe som var mye mer vanlig for noen år siden da jeg frekventerte indre Oslofjord.

Itte vet je... men jeg ser ikke logikken i at man kan oppleve et så dårlig bassfiske dersom mattilgangen er god? Mistenker at mye av grunnlaget befinner seg i andre havstrømmer og bassen har fulgt etter. Men igjen: Bare noen banale tanker uten erfaringsgrunnlag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftig og reflekterende innlegg, Lars Vegas.

Skal sjekke med fangststatistikk for 2012. Er dog ikke sikker på om det kommer ut før i 2013.

Uansett tror jeg helt sikkert at det er noen på forumet som kan svare på spørsmålene dine.

Hmmm..kanskje du har tilgang til fangstatistikk? Kommer til å jobbe noen timer med barografi for Blindern nå. Har installert Office.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sittet og googlet litt nå. Ser ut som det har vært en jevn nedgang. Link til en pdf fra havforskningsinstituttet her

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CFIQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.imr.no%2Ffilarkiv%2F2012%2F03%2Fbrisling-kyst_og_fjord.pdf%2Fnb-no&ei=towlUN2oK4nU4QTlwoG4Dg&usg=AFQjCNF5_kttIuS0CDcGVeyha8D-pGKk0w

Ikke gitt at det er noe hold i tankene mine, men verdt å ta med i vurderingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg er usikker på om fangstgrunnlaget vil gjøre dere noe klokere. Jeg snakket med en man som skriver bok om bunnforholdene i Oslofjorden og han sa at det aldrig før hvert mer brisling i vår fjord. Av den enkle anledningen at det er betydlig Mye mindre yrkesfiske i fjorden sammenlignet med 20-40 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det var noe snakk på forumet om det i fjor og, at havabboren muligens gikk lengre ut pga mye brisling. Er i og for seg ikke negativt etter min mening.

Det man må se på, er hva som er forskjellig sesongen 2012 kontra tidligere sesonger. Lufttrykk, vanntemperatur, vind, soltimer, og sikkert andre faktorer. Dette finnes det statistikk på hos eklima.no. Mattilgang er litt vanskelig finne ut av, men jeg tror ikke det er mindre byttedyr for havabboren nå enn før. Da ville det i tilfelle gått ut over torsk og sjøørret og. Sjørreten har jo hatt en oppsving i indre Oslofjord det siste året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei var en runde ute med båten i går inne i en kjent kile. Da så jeg en sildestim som koket i vannet og jagende fisk. Har sett Makrellen jage i de stimene der før. De som jaget nå må ha vært Havabbor da det sprutet vann å silda føyk veggimellom! Kastet noen store musmouth inn i festen men det tok ikke. Forsvant like fort som det kom. Skal ut ditt i kveld å se om dem ikke er der igjen. SØ traff jeg på flere plasser men det var ingen kjemper innom. Stedet var Svalerødkilen i Halden der flere har observert Havabbor tidligere år. Snakket med noen ivrige båt folk som kunne fortelle at bestanden gikk ned dramatisk etter 2004 sesongen. Jeg mener dette var havabbor på jakt. Der ute er det ingen ferskvansabborrer som jeg har sett jage på samme måte lenger inn i brakkvannet. De er foresten store å sterke de å på 0,8-1,5kg som jager fisk å tar brutalt. Uten å sammenligne den med kreftene til bruttern da ;)

Håper det kommer rapport om fangst snart nå som høytrykket er igang <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei var en runde ute med båten i går inne i en kjent kile. Da så jeg en sildestim som koket i vannet og jagende fisk. Har sett Makrellen jage i de stimene der før. De som jaget nå må ha vært Havabbor da det sprutet vann å silda føyk veggimellom! Kastet noen store musmouth inn i festen men det tok ikke. Forsvant like fort som det kom. Skal ut ditt i kveld å se om dem ikke er der igjen. SØ traff jeg på flere plasser men det var ingen kjemper innom. Stedet var Svalerødkilen i Halden der flere har observert Havabbor tidligere år. Snakket med noen ivrige båt folk som kunne fortelle at bestanden gikk ned dramatisk etter 2004 sesongen. Jeg mener dette var havabbor på jakt. Der ute er det ingen ferskvansabborrer som jeg har sett jage på samme måte lenger inn i brakkvannet. De er foresten store å sterke de å på 0,8-1,5kg som jager fisk å tar brutalt. Uten å sammenligne den med kreftene til bruttern da ;)

Håper det kommer rapport om fangst snart nå som høytrykket er igang <<l

Er havabboren sterkere en vår vanlige ferskvanns-abbor???

var ute med båten her for noen dager sia, og havna inne i noe skikkelig jaging. det eneste jeg kjente var et vilt kraftig hogg dypt (synk 4 og clouser). Tviler egentlig på at det var HA, meeeen man vet jo aldri :P

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abbor = Wartburg eller noe i den duren

Havabbor = Porsche 911 turbo

Godt mulig det var HA du hadde på der Vebjørn. Den er jo ganske voldsom i hugget, i og med at den ikke har tenner.

Per Fiskern og jeg var ute en tur kl 11-20 i dag. Feil årstid og feil tidspunkt, men sånn er det for oss som er ferdig med ferien :-).

Startet med blikk forhold, overskyet. Sporadisk vaking. Sønnavind og sol kom etter hvert og da sluttet fisken å vake.

Bytta til en havabborplass. Gikk over med deceiver og reke. Synk 1 og synk 3. Et par timers fisking ga null lugg. Jeg måtte flire litt da Per dunka Synk 3 klumpen på en makrell 20 meter ut. Kan ikke ha vært noen behagelig opplevelse for fisken.

Bytta plass igjen, ytterst i havgapet med håp om kjøligere vann og sjøørret. Flotte forhold. Fin strøm i det krystallklare vannet. Per hadde 3x følgefisk. Eller den ene svømte faktisk i formasjon med Per sin XXL (14 cm) bassflue, importert fra balkan tror jeg. Har sjelndere sett en flue svømme finere i vannet, så den skal det bindes opp noen eksemplarer av.

Per måtte jo slå i hjel tiden med litt fleip, så han sendte melding til en fiskekompis om at han hadde tatt HA på 2,3 kg. Det resulterte i frenetisk ringing den neste halvtimen!

Vi spotta to pene SØ på den plassen. De stod ganske dypt 2 meter fra land i strømmen. Serverte reke, loppe, runars deceiver, og balkanudyret men ingenting var visst bra nok i dag.

Dro tilbake til plass 1, og slo i hjel en time der uten at det skjedde noe å skrive om.

Det var nok på feil side av døgnet til feil årstid. Om en måneds tid løsner det! (for fiske på dagtid!)  :(:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er barometriske grafer for mai 2010 - 14. aug 2012. Dataene er hentet fra meteorologisk institutt sin side, www.eklima.no.

Målingene er gjort på Blindern.

Jeg er ikke så veldig dreven med excel, så fikk ikke lagt inn dato i x-aksen. Det er gjort 4 målinger per døgn, og hver måling er et tall på x-aksen.

[attach=1]

[attach=2]

[attach=3]

[attach=4]

[attach=5]

[attach=6]

[attach=7]

[attach=8]

[attach=9]

[attach=10]

post-1505-1394989297595_thumb.png

post-1505-1394989297634_thumb.png

post-1505-13949892976733_thumb.png

post-1505-13949892977122_thumb.png

post-1505-1394989297777_thumb.png

post-1505-1394989297829_thumb.png

post-1505-1394989297873_thumb.png

post-1505-13949892979211_thumb.png

post-1505-13949892979589_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes HA.  ;D

Klart det finnes et og annet eksemplar fra indre oslofjord til

Kristiansand men bestanden slik vi kjenner den er nok borte for øyeblikket, i det minste fra sande til larvik desverre. Det hadde vært fangst rapporter om den hadde vært tilstedet vil jeg tro...    :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Det stemmer sikkert.

Det er to ting jeg gjerne skulle visst.

Hvor mye trykkfall "tåler" havabbor per time før den føler seg "oppblåst" og ikke vil bite?

Hvordan lager jeg et derivat av grafen? Da vil man med en gang kunne se om luftrykkforandringen er for høy.

Jeg bruker excel. Luftrykket er målt 4 ganger per døgn.

Det er jo egentlig ganske enkelt. Differansen i lufttrykk delt på antall timer.

Hadde jeg ikke vært så grønn i excel skulle jeg hosta opp en formel selv, men det må da være noen andre her som har litt peiling...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...